9. Szeminárium INNOVÁCIÓ

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
INNOVÁCIÓMENEDZSMENT
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Innovációmenedzsment. A század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
Vállalkozásunk külső, belső kapcsolatrendszere és értéklánca
1 „100 Kistigris” Sajtótájékoztató május 15. Magyarország legdinamikusabban fejlődő kis- és középvállalkozásai.
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
A vállalkozások környezete
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
A külső környezet elemzése
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Kontrolling a kutatás-fejlesztésben
Marketing mix.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Közép-Európai Innovációs Központ – Forrás Informatika Kft. Ágazati Kutatás – Szoftverfejlesztés Május 17. Eger Tóth András Senior Projekt Menedzser.
Kérdések a második zh-hoz
Tanuló szervezet.
Vizsga feladatok (Minta)
Szervezeti viselkedés Bevezetés
1. előadás A vállalkozások indítása és működtetése
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Miért pont Magyarország? avagy Hogyan szerezzünk külföldi befektetőt?
Az innováció fogalma. A., Schumpeter (1939, 1980) B., Rechnitzer (1993) C., Frascati kézikönyv (1995) D., Oslói kézikönyv (2005) E., Jogszabályok I
Az innováció forrásai.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Az információrendszerek kialakulása
„Innovációs folyamatok és lehetőségek a Közép-dunántúli régióban” Pannon Egyetem Innovációs Konferencia Veszprém október 2. Előadói napon elhangzott.
Termék & Márka Kopcsay László.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Pénzügyi-számviteli mutatók
Az innováció, mint a versenyképes gazdasági növekedés alapja
Kis- és középvállalkozások válaszúton: versenyképesség, innováció, nemzetköziesedés EGY SIKERES MAGYAR IPARÁG: AZ ORVOSIMŰSZER-GYÁRTÁS Sass Magdolna Pécs,
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Nemzeti Technológiai Platform a
Innováció menedzsment
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
Vállalkozásmenedzsment I.
Harsányi László: Kulturális stratégiák 4. MOME Stratégiai menedzsment Erőforrás elemzés.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Cégnév Üzleti terv. Célkitűzések A cég hosszú távú céljainak egyértelmű bemutatása –Használjon a cég növekedését alátámasztó kifejezéseket, de legyen.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
Innováció, vagyis kitörés a Minden- napokból.
A külső környezet elemzése
Üzleti terv bemutatása
Kérdések a második zh-hoz
Vállalati terv bemutató
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Üzleti terv bemutatása
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
Előadás másolata:

9. Szeminárium INNOVÁCIÓ 2008. 11. 11.

http://vallgazd.blog.hu Véleményezendő témakörök előadásokon; meghirdetés: nov. 3., nov. 17., nov. 24., dec. 1. és dec. 8. Első a site-on: november 5. (szerda) 12-től, utolsó vélemény november 13. (csütörtök) 12 óra. Visszajelzés november 17-i előadáson. Figyelem: a vélemény kifejtése előtt regisztráció szükséges! Fenti site-on, jobb oldalon alul: Egyéb/IndaPass Regisztráció

A véleményeket várjuk: november 5-13. között Témakörök A verseny kényszeríti a vállalatokat az innovációra, hiszen aki nem tud újabb és újabb termékkel és szolgáltatásokkal, „megoldásokkal” előállni, hamar elveszti piaci pozícióját. Sokan úgy tartják ugyanakkor, hogy a jelenlegi „fogyasztói társadalom” emberi és természeti zsákutca a történelem fejlődésében, és a piacok már ma is felesleges bőségben, sőt káros következményekkel kínálnak a fogyasztóknak javakat és szolgáltatásokat. Mi a véleménye erről az ellentmondásról? Az emberiség életminősége szempontjából milyen területen látna szívesen, tartana fontosnak innovációt (új terméket, szolgáltatást, eljárást, szervezeti megoldást)? Miért? A véleményeket várjuk: november 5-13. között http://vallgazd.blog.hu

November 24.  15-20 oldalas házi dolgozat beadása!!!!

ZH-hoz Előző átlaga: 8,08 pont  Mostanié: 6,83 pont  + előző órai prezi (Jenőék): 9,2 pont!!

Üzleti vállalkozásnak tekintjük, ha Önálló Profitorientált Kockázatot vállal Valóságos piacon működik

Szervezeti célok 4 legfőbb jellemzője Hierarchikusan strukturáltak Szervezeti és egyéni célok kölcsönösen erősítik egymást Szervezeti és egyéni célok összeegyeztethetők, kompatibilisek Létezik egy fölérendelt, szuperordinált cél

Egyéni vállalkozás előnyei Egyszerű alapítani, megszüntetni Áttekinthetőség Függetlenség Adózási kedvezmények Nincs nyilvános adatszolgáltatási kötelezettség

Egyéni vállalkozás hátrányai Szerényebb nyereség Szerényebb forráshoz jutási lehetőségek Korlátlan felelősség Sokoldalú követelmény a vállalkozótól Korlátozott élettartam

Rt előnyei Korlátozott felelősség Széles körű tőkebevonási lehetőség Korlátlan élettartam

Rt hátrányai Nyilvános adatszolgáltatási kötelezettség Alapítás és megszüntetés bonyolult és költséges adóhátrányok

Még amit sokan nem tudtak… Pozicionálás: a terméknek/szolgáltatásnak a versenytársakhoz való viszonyának meghatározása és a fogyasztókban való tudatosítása, kommunikálása SWOT: erősségek és gyengeségek belső környezet elemzésére, lehetőségek, veszélyek külső környezet elemzésére!! BCG-mátrixot és Porter versenystratégiáit nem kellene összekeverni!!!!

Az üzletági portfolió elemzése Magas Alacsony Piaci növekedés „Kérdő-jelek” „Sztárok” „Fejős-tehenek” „Kutyák” Relatív piaci részesedés Magas Alacsony

BCG Mátrix

KÖLTSÉGEKRE FÓKUSZÁLÓ MEGKÜLÖNBÖZTETŐFÓKUSZÁLÓ Porter versenystratégiái VERSENYELŐNY ALACSONY KÖLTSÉG DIFFERENCIÁLÁS (EGYEDISÉG) DIFFERENCIÁLÁS (EGYEDISÉG) SOK PIACI SZEGMENS KÖLTSÉG-DIKTÁLÓ DIFFERENCIÁLÓ (MEGKÜLÖNBÖZTETŐ) CÉLPIAC KÖLTSÉGEKRE FÓKUSZÁLÓ MEGKÜLÖNBÖZTETŐFÓKUSZÁLÓ NÉHÁNY PIACI SZEGMENS

Visszajelzéseitek alapján…

Erősségek Érdekes órák, sok érdekesség Jó hangulat Pihentetők (videók, ábrák, viccek) Diák léte (honlapon fennléte) Interaktivitás Feladatok Emberközpontú, véleménynyilvánítási lehetőségek Folyamatos tanulás Tegeződés, néven szólítás, közvetlen stílus, demokrácia, nyitottság…

Gyengeségek Zaj, sok beszéd, káosz (nagyon zavaró!!) Hosszú a 2x80 perc Sok számonkérés, folyamatosan kell csinálni valamit Gyors slide-ok „Nem figyelünk egymásra” !!!!! „Szigorúság” (tényleg??????ezen meglepődtem)

Javaslatok Több pluszpont lehetőség (szerintem szinte mindig van valami plusz-feladat, lehetőség vagy szorgalmi) Lányos témák – más témák (gondolkodom rajta…jogos!) Több videó, több film (így is van elég, és sok idő elmegy velük…) Könnyebb zh (majd próbálkozom… ) A 3. Zh a könyv második részéből legyen (OK,nagyrészt, de egy kérdés lesz előbbről is!!!) Igaz-hamisok megoldása is szerepeljen a dián (OK, így lesz ) Több csoportmunka (OK )

Igaz - Hamis A marketing-mix a vállalat termék, ár és kommunikációs politikáját, valamint az értékesítési utak politikáját foglalja magában. Az árpolitika célja, mindig az, hogy maximalizálja a cég árbevételét. A reklám személyes befolyásolás, erre példa a sok televíziós reklám, ami „közvetlenül megszólítja” az egyes fogyasztókat. Az eladásösztönzés elsősorban rövid távú hatású.

Igaz - Hamis A marketing-mix a vállalat termék, ár és kommunikációs politikáját, valamint az értékesítési utak politikáját foglalja magában. IGAZ Az árpolitika célja, mindig az, hogy maximalizálja a cég árbevételét. HAMIS (lehet még lefölözés, túlélés, nyereségmaximalizálás, forgalomnövelés…) A reklám személyes befolyásolás, erre példa a sok televíziós reklám, ami „közvetlenül megszólítja” az egyes fogyasztókat. HAMIS (reklám tömegszerű, személytelen) Az eladásösztönzés elsősorban rövid távú hatású. IGAZ

INNOVÁCIÓ http://www.youtube.com/watch?v=nnemRUj9Idc&mode=related&search=   http://youtube.com/watch?v=dKRzuoXukUg http://www.youtube.com/watch?v=gQBFaVfBi9w

Innováció-”történelem” Schumpeter a 30-as években alkalmazta a gazdaságra, mint a termelési tényezők újszerű kombinációja. Ez minden innováció fogalom kiindulópontja, bár egy egységesen elfogadott definíció nem létezik. A lényeg egy újdonság első alkalmazásba vétele, piaci bevezetése. Egy másik megfogalmazásban: „A fogyasztói igények és a műszaki lehetőségek újszerű, kreatív összekapcsolása.” Meg kell különböztetnünk a találmányt és az innovációt. Egy találmány még nem innováció, csak ha gazdasági alkalmazásba kerül.

J. Schumpeter Innováció típusai: Új javak v. a meglévő javak új minősége Új termelési v. kereskedelmi eljárás bevezetése Új piac megnyitása Új input beszerzési források meghódítása Új szervezet létrehozása

A „mi” innováció fogalmunk A fogyasztói igények új, magasabb minőségi szinten történő kielégítése. Új termékkel-szolgáltatással Új technológiával Új szervezeti megoldással

AZ ÚJ MEGOLDÁSOK TÍPUSAI Magas Technológiai innováció Új eljárás régi problémára Komplex megoldások Technológia és a piac egyszerre fejlődik Újdonság- érték a vállalat számára Termék differenciálás Minőséggel és változatokkal való versenyzés Szerkezeti újítás Meglévő technológiák új kombinációjá val új funkciók Alacsony Alacsony Magas Újdonságérték a piac számára

AZ INNOVÁCIÓ TÍPUSAI Piac vezette innováció II. Technológia vezette Megoldás Van Nincs Van 1. 2. I. Felismert igény Piac vezette innováció II. Technológia vezette III. Alapkutatás + véletlen 3. 4. III. Nincs II.

Az innovációt újdonságtartalom szerint is osztályozhatjuk Bázis (az első számítógép vagy TV) Fejlesztő (PC, vagy színes TV) Látszat (A termék lényegét nem érintő, a jobb eladhatóságot szolgáló fejlesztések, pl. kényelmesebb használat, egy új klaviatúra számítógéphez.)

Rendezvényszervező cégek válási-partykat szerveznek Példák Kérdés: technológia vagy piacvezérelt innováció? Újdonságérték a vállalat és a piac számára magas vagy alacsony? Bázis, fejlesztő vagy látszat innováció? Rendezvényszervező cégek válási-partykat szerveznek Biometrikus azonosítás Munkaidő-nyilvántartásra Lufthansa – beszállókártyák bankautomaták Avatarok (virtuális modellek) beszédfelismerő szoftver kiegészítéseként, akik a folyó beszédet jelbeszéddé alakítják (IBM-fejlesztés) Roomba intelligens robotporszívó 32 gigabájtos pendrive Erkölcsvédő kóser mobil Kuyatelefon (GPS és mobiltelefon egyben) Svéd lakáskulcs, amely emlékszik arra, milyen helyzetben húzták ki a zárból (RFID technológiával) Ippi (tv-hez csatlakoztatható mobil, az üzenet a tv képernyőjén jelenik meg, nagyban, és távirányíthatóval „léptethető”) Gyalogosoknak szánt légzsák

AZ INNOVÁCIÓS LÁNC Ötlet Megvalósítás Marketing Kutatás-fejlesztés Beruházás Termelés Értékesítés Megvalósítás

A termékinnováció folyamata Ötletgyűjtés Ötletek kiértékelése Termék tervezése Első piaci tesztelés Termékfejlesztés Második piaci tesztelés Termelés Piaci bevezetés

Összegzés-tanulság Innováció nélkül a vállalat nem lehet versenyképes. Az innovációnak piacorientáltnak kell lennie. Nem csak új termékekre és technológiákra van szükség, de a vállalat minden területén (marketing, HR, logisztika, pénzügy, stratégia stb.) keresni kell az új módszereket, szükséges az állandó megújulás, beleértve a szervezeti megújulást is.

Ötlettől - sikerig Nagyszerű ötlet Nagyszerű technológia Piaci alkalmazás Nagy üzleti lehetőség Nagy vállalkozás Nagy befektetési lehetőség Nagy siker

Innováció motorjai lehetnek Nagyvállalatok: IT, gyógyszeripar, hadiipar főleg Vállalkozási készség, kockázatvállalási hajlandóság  kockázati tőke társaságok

Innováció – K+F Az innovációt még a szakemberek is gyakran azonosítják a kutatás-fejlesztéssel, pedig a kettő korántsem ugyanaz. Az innovációs fejlesztések végén ugyanis - a K+F-től eltérően - egy versenyképes, a piacon eladható termék vagy szolgáltatás születik.

K+F és nyereségesség között nincs kapcsolat Innováció és nyereségesség között van A K+F az innováció egy összetevője, általában egy új termék, technológia A kitalálás, a találmány, az invenció addig nem fontos, amíg nincs eladva, nincs belőle üzleti siker!!!!

0,0 0,2 0,4 0,6 0,8 1,0 1,2 1,4 1,6 IT és távközlési kiadás / GDP Foglalkoztatottak a high-tech iparágakban Állami K+F ráfordítás a GDP arányában Foglalkoztatottak a high-tech szolgáltatásokban Diplomások aránya Felnőttképzésben résztvevők aránya Innovációs ráfordítások az árbevétel arányában Új TéT diplomások Vállalati K+F ráfordítás a GDP arányában EPO szabadalmak 1 millió lakosra USPTO szabadalmak 1 millió lakosra Induló kockázati tőke a GDP arányában EU15 = 1 HU/EU15 Fontosabb K+F és innovációs mutatószámok az EU-15 átlagához viszonyítva

Országok összehasonlítása - innovációs eredményjelző tanulmány INPUT tényezők Innováció motorja: Felsőfokú végzettségűek aránya Természettudományos végzettségűek aránya Élethossziglani tanulás Tudásteremtés: GDP hány %-át fordítja az ország K+F-re, és ebből mennyi kormányzati, mennyi vállalati ráfordítás A kis és középvállalkozások hány %-a hasznosítja az innovációkat OUTPUT tényezők High-tech iparágak aránya Szabadalmak aránya

Alacsony teljes és vállalati K+F ráfordítás, stagnáló K+F beruházás

A kutatási és innovációs aktivitás vállalatmérettől függetlenül alacsony Az EIS 2005 felmérés szerint a magyar vállalkozásoknak: 4%-a stratégiai innovátor, 6%-uk innovál időszakosan, 7%-uk technológiai innovációt, 6%-uk technológia átvételt valósít meg – 77%-uk viszont nem innovatív. Az innovációk döntő része a termékek megújításához kötődik, csak négytizedük az eljárások korszerűsítéséhez.

A közfinanszírozású kutatóhelyek tevékenysége nem hasznosítás-orientált

A K+F tevékenység típusai Alapkutatás: olyan kísérleti és elméleti munka, amelynek elsődleges célja új ismeretek szerzése (tudásbővítés), a közvetlen felhasználás vagy alkalmazás szándéka nélkül (tiszta alapkutatás). Alkalmazott kutatás: új ismeretek megszerzése céljából végzett tudományos tevékenység, amely konkrét probléma megoldására irányul. Kísérleti fejlesztés: tudományos-műszaki ismeretek és gyakorlati tapasztalatok hasznosítása új vagy lényegesen továbbfejlesztett termékek, szolgáltatások, eszközök, módszerek és eljárások létrehozása érdekében.

Egyéb problémák Egyenlőtlenségek a K+F és innováció ágazati és területi megoszlásában Szétaprózott kutatási és innovációs folyamatok, gyenge együttműködés Egyenlőtlen színvonalú K+F alapinfrastruktúra Fejletlen tőkeprogramok A K+F és innováció humán erőforrás feltételei korlátozottak: K+F létszám a lakosságszámhoz viszonyítva mindössze fele az európai átlagnak. A kutató-bázis korösszetétele öregedik. A kutatási tevékenység elaprózott, 2005-ben 100 K+F szakemberre 144 kutatási-fejlesztési téma, a nemzetközi átlag tízszerese jutott. Külföldi agyelszívás

Magyarország számára perspektivikus, nagy potenciált rejtő területek K+F területén infokommunikáció biotechnológia élettudományok nanotechnológia anyagtudományok környezeti technológiák megújuló energiaforrások

A Mustang-story

"Találd fel magad. Szerezd meg a szükséges képesítést, de aztán, az ég szerelmére, csinálj valamit. Ne csak várd, hogy megtörténjenek a dolgok!" Lido (Lee) Anthony Iacocca Amerikai iparszervező

Lee Iacocca olasz bevándorlók fiaként 1924-ben született Allentownban (Pennsylvania), a középiskola után gépészmérnöki tanulmányokat folytatott, majd 1946-ban a Princetonon szerzett diplomát az egyetem után a Ford-nál kapott állás, bár Iacoccát mérnöknek vették fel, hamar kiderült róla hogy jobban ért az eladáshoz a vevőorientált hozzáállással és a potenciális vásárlók megszólításának új eszközeivel területi értékesítési képviselőként impozáns eredményeket realizált, 3 év múlva a piaci osztály vezetője lett, majd elismerésül II. Henry Ford alelnökké és termékigazgatóvá nevezte ki

Iacocca és a Mustang ami I. Henry Fordnak a T-modell volt, az Iacoccának a Ford Mustang egy olyan sportkocsi kifejlesztését akarta, melyet a tervezett nagy szériaszámnak köszönhetően a középkategóriás családi autók árán lehetett értékesíteni a Mustang a tervezett 125 ezres évi darabszám helyett már a kibocsátás évében, 1964-ben, 400 ezer példányban talált vevőre ennek a páratlan sikernek köszönhetően Iacocca 1970-ben átvette a Ford elnöki hivatalának irányítását Newsweek és Time → sztár évi 875.000 dolláros fizetésével 1973-ban Amerika legjobban fizetett vezetőjének számított

Ford Mustang, 1965

Ford Mustang, 2005

Az innovációs lánc és a Mustang Ötlet Marketing Kutatás-fejlesztés Beruházás Termelés Értékesítés Megvalósítás