Alkalmazott nyelvészet I. Sárosdy Judit Farczádi Bencze Tamás Poór Zoltán Vadnay Marianna
CÉL: MOTIVÁLÁS KOMPETENCIA ALAPÚ MULTIMÉDIÁS TARTALOMKÖZPONTÚ HOLISZTIKUS INTERKULTÚRÁLIS TAPASZTALATI SZEMÉLYRE SZABOTT
Nyelvoktatási módszerek KOGNITÍV Nyelvtani-fordító Audiolingvális Néma módszer TERMÉSZETES Direkt módszer Szuggesztopedia Cselekedtető módszer KOMMUNIKATÍV MÓDSZER
A nyelvtanítási folyamat résztvevői A tanári szerepek és tanítási stílusok ellenőrző szervező értékelő súgó tanácsadó partner forrás
A nyelvtanítási folyamat résztvevői Tanulótípusok hagyományos vizuális auditív kinesztetikus introvertált extrovertált „Összetett intelligencia” elmélet (Gardner, 1983) neuro-lingvisztikai programozás Willing (1987) elmélete
A nyelvtanítási folyamat résztvevői Tanulási stílusok környezettől független környezetfüggő impulzív reflektív bal félteke dominál jobb félteke dominál empatikus kockázatvállaló
A tanítási folyamat szervezése interakció csoportdinamika munkaformák osztályszervezési technikák
Grammatikai kompetencia Nyelvi készségek egyszerű: receptív: hallás, olvasás produktív: beszéd, írás komplex: tolmácsolás, fordítás Nyelvi kompetenciák szókincs fejlesztés nyelvtani szerkezetek kiejtés
Szociolingvisztikai kompetencia A kultúra közvetítés területei: pragmatikai kognitív magatartási Stílus, regiszter
A nyelvtanítás eszközeinek alkalmazása 1. Az eszközös nyelvpedagógia / nyelvpedagógiai technológia didaktikai alapelvei: A nyelvpedagógiai technológiai folyamatok hármas tagoltsága A „kréta egyenlő a monitorral” alapelv
A nyelvtanítás eszközeinek alkalmazása 2. Vizuális információhordozók: testnyelvi kommunikációs eszközök, nyomtatott információhordozók, képek, táblák, vetített képek (írásvetítő transzparens, PowerPoint), terepasztalok, reáliák, stb. receptív alkalmazási eljárások, gyakorlattípusok produktív alkalmazási eljárások, gyakorlattípusok
A nyelvtanítás eszközeinek alkalmazása 3. Auditív információhordozók és a hangrögzítő eszközök produktív alkalmazása élő emberi hang, rádióadás, hangfelvételek (kazettán, CD-n, MP3-on), Internet-en elérhető online rádióadások és digitális hangfelvételek, stb. hangfelvételek típusai didaktikai funkcióik szerint receptív alkalmazási eljárások, gyakorlattípusok Nyelvlabor-alkalmazások produktív alkalmazási eljárások, gyakorlattípusok Audio-visszacsatolás Audio-projektek létrehozása
A nyelvtanítás eszközeinek alkalmazása 4. Audiovizuális információhordozók és a video-technológiai eszközök produktív alkalmazása élő emberi kommunikáció, televízióadás, videofelvételek (kazettán, CD-n / DVD-n), Internet-en elérhető online tv adások és digitális videofelvételek, stb. videofelvételek típusai didaktikai funkcióik szerint receptív alkalmazási eljárások, gyakorlattípusok produktív alkalmazási eljárások, gyakorlattípusok Video-visszacsatolás Video-projektek létrehozása
A nyelvtanítás eszközeinek alkalmazása 5. Digitális információhordozók és az információs és kommunikációs technológia produktív alkalmazása Multimédia, elektronikus szótárak (adatbázisok) és az Internet-alkalmazása (e-mailezés, chatelés, stb.), online beszélgetések (mikrofon és/vagy web-kamera), videokonferencia Multimédia- és honlapkészítés
A tanítási folyamat tervezése Hosszútávú Nemzeti Alaptanterv, kerettanterv helyi tanterv Középtávú tanmenetek (pl.: funkcionális, tematikus, nyelvtani szerkezetekre épülő) Rövidtávú óraterv
Mérés-értékelés Kurzus értékelés Tananyag értékelés alapelvek alaplépések a tananyag-értékelési eljárások típusai a nyelvkönyvek jellemzői a taneszköz-kiválasztás alapelvei és szempontjai Hallgatói értékelés visszacsatolás, hibajavítás tesztelés, vizsgáztatás
KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET!