Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek Varga Attila Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Tel: 30/
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u A tanulók viszonya az iskolához A magyar tanulók többsége szeret iskolába járni. A magyar tanulók többsége az iskola szóról a börtön szóra asszociál.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u A jövő iskolája (OECD) Status quo – Bürokratikus modell – a rendszer megőrzése –Piac Iskolátlanítás –Hálózat –Válság - a rendszer elolvadása Újfajta iskoláztatás –Tanuló szervezet –Társadalmi központ
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az iskola mint tanuló szervezet Személyes kiválóság és önreflexió Mentális sémák, gondolati minták Közös jövőkép Csoportos tanulás Rendszergondolkodás
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u A rendszergondolkodásról (Michael Fullan nyomán) Az oktatási rendszer –folyamatos átalakulásban van (NAT, közoktatási törvény) –sosem lesz tökéletes –minden elemén lehet csiszolni Következmények: – A reform, ha jól csináljuk örökké fog tartani –Aki csak másokban látja a hibát, maga is a probléma része.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Társadalmi központ Tanulásmenedzsment –Helyben releváns tudás –Információkezelés Együttműködés –Helyi közösséggel (Zöld Diákparlament) –Felsőoktatással, kutatóintézetekkel (debreceni egészséges életmód program) –Cégekkel (energiakaland.hu)
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u A sikeres együttműködés jellemzői Nem extraszolgáltatás – a munka szerves része Pedagógiai célokat szolgál Közös jövőképen alapszik A vezetés aktívan támogatja Kicsiben indul és folyamatosan fejlődik, Folyamatos ellenőrzés, értékelés Az eredmények külső és belső kommunikációja
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Nemzetközi együttműködési lehetőségek U4energy –Energiatakarékosság, kampány, pedagógiai jó gyakorlat Carbon Detective –CO2 kibocsájtás csökkentés Beagle –Online biodiverzitás projekt fákról
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u CO2nnect.org - az iskolába vezető utazás CO 2 kibocsátásának vizsgálata - az eredmények megosztása egy nemzetközi adatbázis segítségével -a CO 2 kibocsátás összehasonlítása és megbeszélése - kapcsolatteremtés más iskolákkal - találkozás a helyi közösség más tagjaival és a közlekedés során keletkezett emisszió megvitatása - ötletek megfogalmazása és megosztása, hogyan lehetne a CO 2 kibocsátást csökkenteni
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Előnyök Magyarul is elérhetők, használhatók Optimális lehetőség a nemzetközi vérkeringésbe való bekapcsolódásra – önbizalmat ad Ugródeszka komolyabb együttműködések felé – pl. Comenius együttműködések Keretet adhatnak az iskolán belüli együttműködéseknek
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u A ökoiskolák előtt álló kihívások Nem elég korán elkezdeni, később sem szabad abbahagyni Természet – társadalom egyensúly megteremtése a pedagógiai munkában Katasztrófapedagógia helyett személyes motiváció Ellenerőkre való felkészítés
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u A fenntartható fejlődésre való nevelés helye tudomány és technológia társadalmi változások az összegyűjtött információk és stratégiák átadása, ökológiai ipar: az iskola mint az a hely, ahol kompetenciáink fejlődnek az egyén segítése, érzelmi fókusz, az iskola mint család demokratikus párbeszéd, társas folyamatok és tevékenységek: az iskola mint közösség természet a természet megóvása, az iskola mint értékközvetítő
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Köszönöm a figyelmet! Varga Attila