Az audit.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

Laboratóriumi munka szerepe a minőségbiztosításban
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Minőségbiztosítási ismeretek
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, január 22. Topár József.
Akkreditált intézmények és programok ellenőrzése Jókai István a FAT elnöke.
ENERGIAIRÁNYÍTÁSI SZABVÁNYOK
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Dr. Kollár Gábor vezető auditor Det Norske Veritas Magyarország
Minőségügyi auditok.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
MinőségIrányítási Rendszer (MIR) elektronikus dokumentációjához
Minőségirányítás a felsőoktatásban
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK AUDITÁLÁSA
Készítette: Magyar Orsolya
Minőségbiztosítás és tanúsítás
Minőségbiztosítás és tanúsítás
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
A KÖZPONT MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA. Szabvány Ismétlődő műszaki, gazdasági és más feladatok optimális megoldásának MINTÁJA.
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK A kurzus szerepe és célja A minőségbiztosítás általános alapelveire történő folyamatos hivatkozással áttekinti a szoftverminőség.
Szoftverminőség biztosítása A minőségirányítási kézikönyv
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Ellenőrzés, visszacsatolás
A LOGISZTIKAI RENDSZEREK MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
7. hét: Az EN ISO 14001:2005 KIR szabvány
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP)
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. minőségirányítási rendszere
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
Pannónia Kincse LEADER Egyesület EMVA VIDÉKFEJLESZTÉSI JOGCÍMEK HELYSZÍNI ELLENŐRZÉSSEL KAPCSOLATOS FONTOSABB TUDNIVALÓK.
ÜZLETI STRATÉGIÁTÓL A MINŐSÉGTERVEZÉSIG
Az ISO 9001 szabvány szerepe a felszámolói tevékenységben.
Készítette: Szirmai István
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Az új minőségirányítási rendszer bevezetése
Az ISO 9001:2008 MinőségIrányítási Rendszer (MIR) dokumentumai A dokumentáció lehet bármilyen alakú vagy típusú adathordozón.
ISO 9000:2000 A minőségügy rendszerének új
„Információvédelem menedzselése” LXVI. Szakmai Fórum Budapest, május 20. „Az idő lejárt” – hazai és nemzetközi átállási tapasztalatok az ISO/IEC.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
A zöld közbeszerzés lépései Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
BERENCSI Vezetési Tanácsadó és Szolgáltató Iroda – avagy, a Rendszer- és Terméktanúsítás kapcsolata BERENCSI BENCE ügyvezető, tanácsadó TERMÉK-
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Tanúsítási tapasztalatok és változások Stipkovits István információbiztonsági auditor SGS Hungária Kft., 1124 Budapest, Sirály u. 4.
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZERT TÁMOGATÓ SZOFTVEREK FELADATAI Adatbázisok Word dokumentumok PDF dokumentumok HTML dokumentumok Szövegszerkesztés Szövegszerkesztés.
Minőségirányítás és Akkreditáció Bőhm Zoltán Budapest,
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Akkreditált IT terméktanúsítás - a NAT szerepe a tanúsításban
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
Az ISO 9001 jelenlegi helyzete
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 4
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Az audit

Az auditálás Jelentése hallgatás, tágabb értelemben megfigyelésből áll A minőségirányítási rendszereknél szokásos technika, módszerei bármely szervezet más szempontú értékelésére is alkalmas. A belső audit a cég, a szervezet belső vizsgálata. A vezetés rendeli el, tervszerű tevékenység és a minőségirányítási vezető irányításával végzik. A belső audit tapasztalatait hasznosítani kell munkavégzés során.

A tanúsítási folyamat szereplői - első fél: maga a tanúsítandó vállalat - második fél: a tanúsítandó vállalattal kapcsolatban álló üzleti partnerek,ők is kezdeményezhetik a tanúsítást - harmadik fél: a tanúsítást végző tanúsító cég

A tanúsító személye A vevők bizalmának elnyerése egyben a vevők tanúsítók iránti bizalmának figyelembevételét is szükségessé teszi. Amikor a dönt a cégvezetés, nem csak azt kell figyelembe venni, hogy a tanúsító a cégnek megfelelő legyen, hanem azt, hogy a tanúsító cég a vevők bizalmát élvezze. Ezért a vevők és a célpiacok, a potenciális vevők értékítéletét kell megismerni. Gyakran maga a vevő közli, hogy kinek a tanúsítványát fogadja el. Nagy cégek esetén régiótól függetlenül határozzák meg a tanúsító cégeket.

Az akkreditálás A tanúsítók elfogadottsága az akkreditálással, illetve az érdekeltek megelégedettségét bizonyító referenciákkal bővíthető. Az akkreditálás lényegében a tanúsító tanúsítása kérhető, de megszerzése nem kötelező hazánkban a nagy nemzetközi tanúsító cégek általában német vagy angol akkreditálás alapján dolgoznak

Vállalati feladatok a tanúsítási folyamatban döntés a szervezet tanúsításra való alkalmasságáról, felkészültségéről lehetséges tanúsítók kiválasztása, ajánlatkérés, döntés a tanúsító cégről a beérkezett ajánlatok alapján szerződéskötés a tanúsítóval, a tanúsítás napjának kiválasztása auditálási folyamatban való közreműködés (dokumentumok átadása átvizsgálásra, a helyszíni audit) a tanúsított rendszer folyamatos működtetése, fenntartása, a tanúsító felügyeleti tevékenységének lehetővé tétele

A minőségirányítási rendszer auditálása Részei: dokumentumelemzés, a dokumentumok értékelése, a megfigyelés és a megfigyelés értékelése (helyszíni ellenőrzés) Az értékelés alapja az ISO 9001: 2008-as szabvány szempontrendszere.

Minőségügyi audit rendszeres és független vizsgálat célja annak megállapítása, hogy a minőségügyi tevékenység és annak eredményei összhangban állnak a tervezett intézkedésekkel, ezek az intézkedések hatékonyan valósulnak-e meg és alkalmasak-e a célkitűzések elérésére.

Az audit a gyakorlatban a szervezet, illetve a szervezeti egység munkafolyamatai szabályozottságának ellenőrzése, összehasonlítása a vonatkozó szabvány ­ követelményekkel, az előírások alkalmazásának megfigyelése annak érdekében, hogy a rendszerben lévő hibákat feltárják, megszüntessék, és ez által a rendszert folyamatosan fejlesszék a már kiépített és a működő minőségirányítási rendszer estében lehet kérni.

Az auditálás részei Megfelelőségi audit Teljesítés-audit

A megfelelőségi audit Azt a mértéket határozza meg, amennyire a minőségügyi rendszer részeként létező dokumentumokban (kézikönyvek, utasítások, eljárások) meghatározott rendszer kielégíti az auditálás alapját képező követelményrendszert. (a szabvány követelményeinek és a rendszer dokumentumainak összevetéséről van szó)

A teljesítésaudit Annak meghatározására irányul, hogy a dokumentumot alkalmazók, a munkatársak mennyire értették meg a dokumentált rendszert, milyen mértékben valósítják meg, illetve tartják be a rendszer előírásait. (az auditor összehasonlítja a tervezett intézkedéseket és ezen intézkedések megvalósulását)

Az auditálás típusai - Előaudit: ekkor a kiépített irányítási rendszer előzetes vizsgálata történik. - Tanúsítási audit: független tanúsító testületek által végzett ellenőrzés. - Felügyeleti audit: a sikeres tanúsítást követőn is folytatódik a tanúsító és a tanúsított szerződéses kapcsolata. A tanúsítást követő ellenőrzés az úgynevezett felügyeleti audit. - Megújító audit (újratanúsítás): a felügyeleti audit időtartamának lejárta után egy újabb felügyeleti ciklus veszi kezdetét, a cég minőségirányítási rendszerét újra tanúsítják.

A jó auditor jellemvonásai diplomatikus, udvarias, jó kommunikációs készségű, türelmes: az emberi kapcsolatokban és az információszerzésben, jó kapcsolatteremtő, jó ítélőképességű, állhatatos, fáradhatatlan, lankadatlan figyelemmel bír, van önfegyelme – udvarias, elfogulatlan, nyitott gondolkodású, elemző képességgel bír: az ok-okozati összefüggések szisztematikus elemzésére képes, nyitott, kíváncsi, érdeklődő, rugalmas, professzionális, szakképzett.

Az auditorral szembeni alapelvek nem igaz, hogy ő a legokosabb, nem szabad kritizálnia, objektív megállapításokat kell tennie nem érezteti, hogy felette áll az auditált terület személyiségeinek, a kérdezés nem kérdőre vonás, hanem a tények megismerésére való törekvés, ugyanis nem szabad összekeverni a tények megállapítását a felelősségre vonással.

Az audit tervezése Az auditálandó területet és a vonatkozó követelményeket megismerése Az auditált területen használt eljárásokat és ezek kapcsolatát. Jegyzetek, ellenőrző listák, emlékeztetők készítése Az audit kérdőív (a részfeladatok megfogalmazása) Az auditkérdőíven a globálisan megfogalmazott célokat bontják le részcélokká és az auditorok ezek ellenőrzése révén igazolhatják a globális célok teljesülését. A kérdésekre adott válaszok és a saját megfigyelési tapasztalatok alapján tud válaszolni az auditor a globális kérdésekre.

Az audit végrehajtás szakaszai A dokumentumok átvizsgálása. Ellenőrzik, hogy a vonatkozó minőségügyi dokumentumok megfelelnek-e a szabványsorozat illetve a vonatkozó törvényi előírásoknak. A helyszíni auditálás. A pontos jegyzetelés, a tapasztalt, feltárt eltérések pontos leírása a jó auditjelentés alapja Az auditjelentés: annak összefoglalása, hogy a szervezet milyen mértékben teljesíti a vele szemben támasztott követelményeket. Az auditjelentésnek egyrészt tartalmazza azokat a megállapításokat, amelyek a követelményeknek megfelelnek, másrészt pedig azokat a tevékenységeket, amelyek nem a követelmények szerintiek (ez a rész a hibajegyzék, az eltérések felsorolása).

Az audit végrehajtás szakaszai Az eltérések megfogalmazása: csak tényekkel alátámasztott, bizonyítható hiányosságokat tartalmazhat. A jelentésnek rövidnek és tény megállapítónak kell lennie. A jelentés elemei: Megfigyelés – az eltérés megfogalmazása – precíz, pontos legyen! Hivatkozás – a szabványra, az MK előírásaira történjen! Magyarázat - miért nem megfelelő a vizsgált terület, tevékenység A minőség tanúsítása: az audit akkor tekinthető lezártnak, ha a felismert eltéréseket a szervezet munkatársai kijavították. Ha szükséges, az auditor újabb helyszíni auditálást tart.

Az audit értékelése Tipikus auditeltérések: A vezetés tevékenységével összefüggő eltérések Az erőforrásokkal való gazdálkodáshoz kapcsolódó eltérések A termék-előállítás területével kapcsolatos eltérések A mérés, elemzés és fejlesztés területével kapcsolatos eltérések Az auditot követő záró értekezleten értékelik a cég minőségirányítási rendszerét.

A vezetés tevékenységével összefüggő eltérések elkötelezettség hiányából a vezetői elkötelezettség ki nem nyilvánításából minőségi célok nem kellő ismeretéből: a dolgozók nincsenek tudatában a minőségi célokkal tisztázatlan hatáskörökből, így a felelősség sem állapítható meg

Az erőforrásokkal való gazdálkodáshoz kapcsolódó eltérések rend, tisztaság nem megfelelő személyi, tárgyi feltételek elégtelenek

A termék-előállítás területével kapcsolatos eltérések technológiai fegyelem sérül azonosítatlan terméket találnak mérőeszközök nem hitelesítettek a vevő eszközeit, tulajdonát nem megfelelően kezelik bizonytalanság van az előírások terén kiszolgáló folyamatok elégtelenek

A mérés, elemzés és fejlesztés területével kapcsolatos eltérések vevői visszajelzések nem hasznosulnak auditprogram hiányzik ellenőrzés nem teljes körű a hibás termékek kezelése nem szabályozott az adatok elemzése elmarad helyesbítés helyett is javítás történik

A minőségirányítási rendszer kialakításával kapcsolatos eltérések dokumentálás hiányzik kizárásokról a döntés elmaradt a rendszer kiegyensúlyozatlan fogalmi zavarok, hibás hivatkozások fordulhatnak elő

A tanúsítvány Az ISO 9001:2008 szabvány által leírt minőségirányítási rendszert kiépítése után külső független (akkreditált) tanúsító testület megvizsgálja megfelelőségi okiratot állít ki célja, hogy a tanúsító a vevők számára, a gyártótól és a vevőktől független félként kinyilvánítsa, hogy a tanúsított szervezet minőségirányítási rendszere megfelel az ISO 9001 szabványnak.

A tanúsítvány a bizalomerősítés eszköze a tanúsítvány fenntartásának szigorú szabályai vannak, amelyek mind a tanúsított szervezetre, mind a tanúsítóra meghatározott feladatokat rónak tanúsítási szerződés kötelezi a szervezetet saját rendszereinek és eljárásainak ellenőrzésére, megfelelő helyesbítő intézkedések elvégzésére

A tanúsítvány Ha a tanúsított szervezet elmulasztja a feltárt nem megfelelőségek megszüntetéséhez szükséges helyesbítő intézkedések megtételét, akkor a tanúsítónak vele szemben különböző szankciókat kell alkalmazni: a tanúsítvány felfüggesztése, visszavonása

Tanúsítási jelek, logók használata A tanúsító testület tanúsítványát a tanúsítvány érvényességi ideje alatt lehet használni szerződésben vagy dokumentumban rögzítik minden olyan dokumentumon feltüntethető, amelyet a tanúsított szervezet a tanúsított tevékenységével összefüggésben alkalmaz. A felhasználás konkrét módját a tanúsító szervezetnek jóvá kell hagynia termékek, szolgáltatások jelölésére, reklámozására nem használhatók, csak a szervezet tanúsított minőségirányítási rendszerére utalva lehet őket használni. A használatot a tanúsító testület ellenőrzi a szerződésben meghatározott módon vagy sajtófigyelés útján. A tanúsítási állapot felfüggesztésekor vagy megszűnésekor a tanúsítási jel használatát minden dokumentumon szüneteltetni kell.

A tanúsítás ára a felkészítés költségei az előaudit, a tanúsítási audit, a helyszíni auditok közvetlen és járulékos költségei a tanúsítvány kiállításának költségei felügyeleti audit költségei

A hazai minőségtanúsítási rendszer felépítése A rendszer A tanúsítvány kiállítója Tanúsítási alap Igénybe vehető, illetve veendő elemek Szint-jei Alkalma- zása 1. kötelező a gyártó szabvány vállalatminősítés 2. önkéntes akkreditált laboratórium vizsgálata felügyeleti ellenőrzés 3. szabvány és összehasonlítás más termékekkel műszaki-esztétikai zsűri