Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013 7. KAMERAÁLLÁS Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
Kameraállás A kameraállás a kamera magassága. A kamera magasságának meghatározásakor természetesen lehet szempont az is. hogy az operatőr kényelmesen a gép mögé állhasson, de vannak ennél fontosabb szempontok is.
Normál kameraállás Normál kameraálláson (normál szemmagasságon) nem az operatőr szemmagasságát értjük, hanem a szereplő, de tágabb értelemben akár egy tárgy „szemmagasságát” is. Ilyenkor a kamera egy magasságban van a kép tárgyával és vízszintesen előre néz.
Felső kameraállás A felső kameraállás (felső gépállás) kritériuma értelemszerűen ugyanezen a logikán alapszik: ha a kamera magasabban van kép tárgyánál, akkor felső gépállásról beszélünk.
Alsó kameraállás Az alsó kameraállás (alsó gépállás) sem azt jelenti, hogy a kamerának fikailag alacsonyan, földközelben kell lennie. Lehet akár öt méter magasan is, ha felfelé forgatva készít felvételt, mondjuk egy házról.
A kameraállás szerepe A normál kameraállás tényszerűséget sugall. Az alsó gépállás megkönnyíti a néző számára a hőssel való érzelmi azonosulást. Felnagyítja, erősnek, hősiesnek mutatja a karaktert. A felső gépállás egyfajta objektív kívülállást, rálátást biztosít a néző számára. Gyengének, esendőnek mutatja a figurát.
Normál kameraállással készült kép Fábri Zoltán: Hannibál tanár úr (1956)
Felső kameraállással készült kép Fábri Zoltán: Hannibál tanár úr (1956)
Alsó kameraállással készült kép Fábri Zoltán: Hannibál tanár úr (1956)
vége