A differenciálás iskolán belüli és iskolaközi lehetőségei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Patay Sámuel Általános Iskola és Óvoda portfóliója
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Az iskolai szociálismunka
„Ezt egy életen át kell játszani”
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
A koragyermekkori nevelésről
Bölcsőde – óvoda - iskola értékeinek megőrzése…
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
Értékelés a pedagógiában
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Fontosabb fogalmak Képesség :
TANULMÁNYOK FOLYTATÁSA KÜLFÖLDÖN. BEJELENTÉSI KÖTELEZETTSÉG AMENNYIBEN A TANULÓ MÉG NEM IRATKOZOTT BE MAGYAR ISKOLÁBA, A LAKÓHELY SZERINT ILLETÉKES ÖNKORMÁNYZAT.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Az egyéni fejlesztési terv
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Kéttanítós modell Bethlen Gábor Református Általános Iskola, Óvoda, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Nevelési Tanácsadó Törökszentmiklós.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Szeretettel köszöntöm
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Inklúzív nevelés Magyarországon
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
Példa egy ppt prezentációhoz
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Javaslatok a következő tanodaciklusra Szűcs Norbert Motiváció Oktatási Egyesület.
Pedagógus értékelési rendszer
2010/2011.  az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.
Hejőkeresztúr – Tehetséggondozás K. Nagy Emese k. nagy.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A szakiskola jelene és jövője
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Fő épület 1. Oktatás módszertani megújulás Kooperatív tanulási módszer Projekt alapú módszer.
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Előadás másolata:

A differenciálás iskolán belüli és iskolaközi lehetőségei

I. A pedagógia időszerű problémái Étterem, ahol mindennap egyféle kosztot tálalnak fel; Kórház, ahol csak a könnyebb sérülteket látják el; Szupermarket, ahol csak a nagypénzűeket szolgálják ki

Értékzavar a világban Romló presztízs Biztos egzisztencia hiánya Pedagógiai sikertelenségeink Nincs nyugalom Nem kapunk konkrét segítséget Megszámlálhatatlanul sok dokumentum

…és az örökös elvárások: Erénylisták és bűnlajstromok. A fenntartó, az igazgató, a munkaközösség-vezető, a kollégák, a tanulók, a szülők és önmagunk elvárásai.

1. Igazságosság 2. Humorérzék 3. Az órát érdekesen tartsa 4. Segítsen, ha valamit nem értünk 5. Elismert legyen 6. Szaktudás

II. William Shakespeare Antoniusa „Temetni jöttem Caesart, nem dicsérni…”

SORAKOZÓ!!!!

tanMENET

FRONTális osztálymunka

Osztály, VIGYÁZZ!!!

TISZTELETTEL JELENTEM…

A MIT tanítsak? mellett a HOGYAN tanítsam? irányába mozdulni.

III. A szelektív iskolatípus jellemzői Egyenlőtlen tudáselosztás. A szociális háttér determinálja a tanulmányi eredményeket. Egyenlőtlen starthelyzet. ↓ Iskola: NAGYMÉRTÉKŰ TÁRSADALMI SZELEKCIÓ

IV. A differenciálást a középpontba helyező iskola Szelekció nélkül beenged mindenkit. Mozgékony belső differenciálás. Heterogén csoportok. Csoportos és egyéni munka dominanciája. Alternativitás A buktatás megszüntetése. Árnyaltabb (szöveges) értékelés. Érzelmi biztonság. Tág tanulói, szülői részvétel.

V. Kiindulási alapelvek és következtetések 1. Minden gyermek egyedi univerzum, egyszeri „produktum”. ↓ Komplex gondoskodás, az a törődés, amire éppen ő jogosult 2. Minden gyermek folyamat, fejlődése egyedi ritmusú

A minden tanulóval egyenlő mértékben törődő iskola ↓ Differenciálás ↓ A minden tanulóval egyenlő mértékben törődő iskola

A legjobb tanulóért épp olyan felelősek vagyunk, mint a legrosszabbért!!!

3. A gyermek társadalmi lény, társadalmi természet ↓ Nevelés: találja meg társadalmi helyét a világban

4. Tapasztalatait társas tevékenység közben szerzi ↓ Kooperál másokkal A tanulást is társas tevékenységgé kell tenni.

Kooperatív tanulási technikák Projekt módszerek alkalmazása 5. Az egymástól tanulás és a tapasztalás által nyert tudás jelentőségének elismerése ↓ Heterogén csoportok Kooperatív tanulási technikák Projekt módszerek alkalmazása

VI. A differenciálás három alaptípusa 1. Tartalmi differenciálás: különböző tananyagok kínálata, elsődleges az érdeklődés 2. Követelmények differenciálása: különböző szinteken folyik az oktatás → pedagógiai hozzáadott érték 3. Módszertani differenciálás: ugyanaz a tartalom más-más megközelítésű utakon

VII. A differenciálásra épülő tanterv jellemzői Kétpólusú Nem külső, jövő idejű, deklarált és életszerűtlen célok ↔ hanem a személyiségből induló, aktuális, reális és egyénhez igazított fejlesztési feladatok.

2. A differenciálás elve Eltérő helyzetű iskoláknak is kiindulópont lehessen; Alternatívák biztosítása (tartalom, irány, mélység); Kooperatív formák, módszerek; Követelmények többszintű megfogalmazása, alternatívák a számonkérésben.

3. A tudás alkalmazásának elve Kinyilatkoztatások helyett: probléma jellegű tudás; Jövőbeli reális, tényleges haszon reménye; Alap: a gyerekek korábban szerzett tudása, tapasztalata.

A „BOKORISKOLA”-TÁRSULÁS MODELLJE

I. A „bokoriskola”-társulás fogalma Szerződéses együttműködési forma Indoka: a kistelepülések tanulási hátrányainak csökkentése

II. A kistelepülések tanulóinak tanulási hátrányai 1. Tanulásszervezés 2. Infrastruktúra 3. Személyi feltételek 4. Továbbtanulási feltételek

III. A „bokoriskola”-társulás mint megoldási alternatíva Vagy egy komplex (több funkciójú) általános és középiskola (KT.: egységes iskola) Vagy szervezeti önállóságukat megtartó, eltérő profilú általános és középiskolai társulás

IV. A társulásos forma előnyei 1. Hatékonyabb, differenciáltabb tanulásszervezés

2. A szakembergárda hatékonyabb biztosítása

3. Infrastruktúra differenciált fejlesztése

4. Automatikus továbbtanulás

5. Támogatás, jutalmazás

V. A kivitelezés módja, ajánlott lépései A társulás megszervezése: együttműködési megállapodás A tartalmi munka összehangolása A pedagógusok felkészítése A társulásban végzett munka rendszeres értékelése

„A mai ifjúság velejéig romlott, gonosz, istentelen és lusta „A mai ifjúság velejéig romlott, gonosz, istentelen és lusta. Sohasem lesz olyan, amilyennek az ifjúságnak lennie kell, és képtelen lesz kultúránk megőrzésére.”