MEDIÁTOROK GYAKORLATORIENTÁLT KÉPZÉSE Babzsák dobása névvel – névismeret/névtanulás Rövid bemutatkozás után (mindenki elmondja a nevét) a résztvevők körbe állnak. Aki vezeti a játékot kiválaszt egy valakit a körből, hangosan bemondja a keresztnevét és odadobja neki a labdát. A feladat annyi, hogy mindenki továbbdobja valakinek a labdát, miközben a nevét hangosan kimondja. Egymás bemutatása gyakorlat 1 percben: Párban igyekezzenek egy perc alatt minél több dolgot megtudni a másikról Alkossunk közösen (szabályok): Kiscsoportban mondjanak 3-3 dolgot, körülményt, stb., ami ahhoz kell, hogy jól érezzék magukat a 2 nap alatt. Közösen válasszuk ki az 5 legfontosabbat, és ezekből csináljunk szabályokat.(Szükséges: tacepao v postit-ek, színes filcek, papír, toll ) Instrukciók: „Alkossuk meg közösen a csoportszabályokat, amiket a tréning egésze során be fogunk tartani.” Amennyiben nem hangzik el, kiegészítjük ezekkel: Titoktartás Tegeződés Egymás gondolatának tiszteletben tartása A passzolás joga Az idő betartása A mobiltelefonok kikapcsolása (A csoportszabályokat a tréning folyamán a falon maradnak.) Elvárások/várakozások fala:(Szükséges: tacepao v postit-ek, színes filcek) Instrukciók: Kérdések fala: (Szükséges: tacepao v postit-ek, színes filcek) Instrukciók: Vajna Virág
A résztvevők a képzés során az alábbi elméleti és gyakorlati kompetenciákra tesznek szert: a) konfliktuselméleti alapismeretek és készségek, b) tárgyalási alapismeretek és készségek, c) közvetítői technikai, módszertani ismeretek és készségek d) kérdezéstechnikai ismeretek és készségek e) „problémás” szereplők kezelésével kapcsolatos közvetítői technikai ismeretek és készségek, f) pszichológiai ismeretek és készségek, valamint g) A közvetítői tevékenységre vonatkozó jogszabályi ismeretek
A) Konfliktuselméleti alapismeretek és készségek A blokk a konfliktushelyzetek megértésére, a megoldást célzó technikákra koncentrál. Az egyes konfliktusfajták beazonosítása, megkülönböztetése is megtörténik. Egyéni és csoportos konfliktuskezelési stratégiák, magatartásmódok bemutatása
B) Tárgyalási alapismeretek és készségek A blokk ismerteti a pozícionális és érdekalapú tárgyalást, az eredményes, rokonkommunikációs műfajokat. Itt tárgyaljuk a mediációba vonás módjait, korlátait, a közvetítési stílusok sajátosságait, valamint a mediációs folyamat előkészítésének lehetséges lépéseit is.
C) Közvetítői módszertani ismeretek és készségek A közvetítői folyamat egyes szakaszaihoz rendelt technikai és módszertani ismeretek bemutatása és elsajátítása. A blokkban a mediációs folyamat szakaszaival, a folyamatban használt technikai elemek megismerésével, gyakorlásával és elemzésével foglalkozunk.
D) Kérdezéstechnikai ismeretek és készségek Megismerjük és gyakoroljuk a különféle kérdéstípusokat. A speciálisan használt kérdezéstechnikák begyakorlása
E) Pszichológiai ismeretek és készségek Ebben a blokkban vizsgáljuk a kizáró feltételek, patológiák, személyiséglélektan kérdéseit. Foglalkozunk továbbá a viselkedéslélektani momentumokkal, az érzelmekkel és az érzelmek kontrolljával, a mediátor kompetenciájával és személyiségével.
F) Problémás szereplők kezelése Ebben a blokkban kerül sor a közvetítői szerepfelvételhez szükséges önismeret és szakmai sztenderdek áttekintésére. Feldolgozott témák: érintettség, személyes és szakmai korlátok, várható problémahelyzetek, váratlan helyzetek kezelése felfüggesztés, különtárgyalás), az eset utánkövetése.
F) Problémás szereplők kezelése Ebben a blokkban kerül sor a közvetítői szerepfelvételhez szükséges önismeret és szakmai sztenderdek áttekintésére. Feldolgozott témák: érintettség, személyes és szakmai korlátok, várható problémahelyzetek, váratlan helyzetek kezelése felfüggesztés, különtárgyalás), az eset utánkövetése.
G) A közvetítői tevékenységre vonatkozó jogszabályi ismeretek A blokk a közvetítői tevékenység valamennyi nemzetközi modelljét és a hazai jogszabályi környezetet mutatja be. Valamennyi jogterület szabályozása feldolgozásra kerül, és a résztvevők elsajátítják a szakmai etikai kódex elvárásait is.
H) Implementáció Ebben a blokkban történik meg a terepen történő alkalmazás lépéseinek megtervezése, értékelése. A foglalkozás során a képzésen résztvevők a saját munkaterületükön lebonyolított dokumentált esettel érkeznek a zárófoglalkozásra, amikor a saját esetek megbeszélésén keresztül térünk ki a mediáció használatának lényegi kérdéseire.