R.F.Q. Request For Quotation
2 Válasz a feltett kérdésre: A tantárgy fő célkitűzése, hogy adjon egy közös nyelvet, amely segítségével a közgazdászok és az informatikusok eredményesen kommunikálhatnak! Mi lehet egy ilyen című tantárgy célkitűzése…? EMLÉKEZNEK MÉG AZ ELSŐ ELŐADÁSRA…?
Az R.F.Q. Az R.F.Q. informatikai rendszerek kiválasztásával foglalkozó módszer, mely során az adott vállalat számára egy adott rendszer – általában vállalatirányítási szoftverek bevezetését készítik elő. A módszer leírása: A vállalat számára olyan ”pályázati kiírást” készítenek (RFQ - Request For Quotation), amellyel a lehetséges informatikai rendszerszállítókat versenyezteti.
Az RFQ-nak a következőket kell tartalmaznia: 1. A pályázati kiírás anyagát 2. A meghívottak körének meghatározási módját 3. A pályázat meghirdetésének módját 4. A pályázati konzultációk lebonyolításának rendjét 5. A beérkezett pályázatok értékelésének rendszerét 6. Az eredményhirdetés körülményeit
Állapítsuk meg, hogy szükségünk van-e új rendszerre? - Vannak-e üzleti és/vagy informatikai problémáink a vállalati működés során? - Ha igen, melyek ezek? (Lista jellegű összegzés) - Miből adódnak ezen problémák: Döntés (+indoklás) - standard megoldás - a jelenlegi rendszer fejlesztése - teljesen új rendszer fejlesztése Térképezzük fel a lehetőségeinket 1. fázis: ELŐKÉSZÍTÉS
2. fázis: A PÁLYÁZATI KIÍRÁS ANYAGA I. A pályázat tartalmának és céljának ismertetése A pályázati eljárás ismertetése A pályázat kiírójának bemutatása A pályázat tárgyát képező funkcionalitás bemutatása Részletes igénylista: – Az alkalmazás alaptulajdonságaira (rugalmasság, egyszerű kezelhetőség stb.) – Az alkalmazás egyes üzleti területeken képviselt funkcionális képességeire – Az alkalmazás jogi, nyelvi megfeleltségére – Az alkalmazás üzletági referenciáira – Az alkalmazás tanúsítványaira
Az új rendszer felhasználói körének definiálása – Létszám – Megoszlás üzleti területekként – Elvárt létszámcsökkentés – Felhasználók képességeinek bemutatása A rendelkezésre álló informatikai tárgyi és humán infrastruktúra bemutatása 2. fázis: A PÁLYÁZATI KIÍRÁS ANYAGA II.
3. fázis: A MEGHÍVOTTAK KÖRÉNEK MEGÁLLAPÍTÁSA (döntésmódja – indoklás) Saját meghívás – Zárt pályázat Piaci információk alapján Tanácsadó cég ajánlására – Nyílt pályázat A pályázók maguk jelentkeznek Kihelyezett meghívás (a meghívást egy tanácsadó cég végzi) – Zárt pályázat Tanácsadó cég piaci információi alapján Más pályázatokban résztvevők – Nyílt pályázat A pályázók maguk jelentkeznek RFI (Request For Information) - információkérés a potenciális szállítóktól
4. fázis: A PÁLYÁZAT MEGHIRDETÉSE Zárt (meghívásos) pályázat – Felkérőlevél – pályázati anyag (nyomtatott formátumban) – pályázati anyagot valamilyen digitális formátumban (floppy, CD, ) Nyílt pályázat esetén a meghirdető általa választott médiát alkalmazhat a közzétételre (szak- és közsajtó, rádió, televízió, szakintézmények, tanácsadó cégen keresztül). Pályázati konzultációk – Helye, ideje, módja
5. fázis: ÉRTÉKELÉS A beérkezett pályázatok értékelése – formai kritériumok ellenőrzésének módja. – tartalmi elvárások teljesülésének elemzése – az üzleti és pénzügyi kondícióinak összehasonlítása. – szerződéses feltételek elemzése. Eredményhirdetés – pályázók közös meghívása – egyes pályázók egyéni kiértesítése