Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint Táplálkozástudományi kutatások – PhD konferencia Budapest, 2012. január 28. Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint Böröndi-Fülöp Nikoletta KE-GTK Marketing és Kereskedelem Tanszék
Bevezetés Civilizációs betegségek terjedése Gyermekkori elhízás Helytelen egészségmagatartás Nemzetgazdasági szinten jelentkező probléma
Kutatás módszertana 800 fős megkérdezés Dél-Dunántúli régió Általános- és középiskolás diákok 5., 7., 9. és 11. osztály Nemre, iskola típusára reprezentatív Feldolgozás: SPSS 13.0
Vizsgált kérdéskörök Tudáshiány? Az egészséges táplálkozással kapcsolatos tudásszint Átlag: 3,78 Az egészséges táplálkozás fontossága Átlag: 3,66 Tudáshiány? Táplálkozás egészségessége Átlag: 3,23
Befolyásoló tényezők Család, barátok Identitás Sportolás Celebekhez való viszonyulás Család, barátok Következ-ményektől való elzárkózás Identitás Sportolás Tudatos vásárlás Egészségtu-datosság Trendkövetés Internetes kapcsolat-tartás Kényelmi vásár- lás Környezet-tudatosság Individua-lizmus Tévénézés, sorozatok Idealizált testképek Hedonizmus Testtömeg problémák következményeinek ismerete Fogyókúra Táplálkozás megelőző szerepének ismerete Mások befolyásolá-sa Internet használat Rizikómaga-tartás Életmóddal kapcsolatos ismeretek Szórakozás
Miért szükséges a szegmentáció?
Klaszterek Önmagukat kereső, ellentmondásosak (9,8%) Egészséges életmódot követő átlagosak (17,1%) Elutasító fiúk (12,8%) Trendkövető menők (14,6%) Egészség- és környezettudatos felnövekvő generáció (18,5%) Elkeseredett fiúk (11,8%) Életet élvező, lázadó lányok (16,1%)
Egészséges életmódot követő átlagosak Részarány: 17,1% Fiúk és lányok vegyesen Jellemzően általános- vagy szakközépiskolások Fontos az egészséges életmód Internet nem fontos Otthonülő típusúak Nem képviselnek kiugró értékeket Környezettudatosak
Egészség- és környezettudatos felnövekvő generáció Részarány: 18,5% Általános iskolások Büszkék magyarságukra Rendszeresen sportolnak Fiúk és lányok vegyesen Pozitívan gondolnak a jövőre Család a legfontosabb példakép Kiemelkedően egészség- és környezettudatosak
Szegmensekkel való kommunikáció Fő feladat a megerősítés Szülők Fő feladat a megerősítés Orvosok/védőnők Könyvek
Életet élvező, lázadó lányok Részarányuk: 16,1% Jellemzően gimnazisták Kiemelt rizikójú csoport Átlagos és átlag feletti jövedelmű családok Fontos számukra a szórakozás Inkább lányok Individualisták Egészséges táplálkozással kapcsolatos tudás átlagos Átlagnál kevesebbet tesznek az egészségükért
Trendkövető menők Részarányuk: 14,6% Jellemzően 9. évfolyamosok Legkevésbé környezettudatos csoport Gyakran járnak gyorsétterembe Fiúk és lányok vegyesen Átlag feletti jövedelmű családok Aktívak a közösségi oldalakon Véleményvezérek Trendkövetők Népszerű márkákat vásárolnak
Önmagukat kereső, ellentmondásosak Részarányuk: 9,8% Fontos az egészséges életmód Fiúk és lányok vegyesen Gyakran járnak gyorsétterembe is Átlagos és átlag feletti jövedelmű családok Felnéznek a celebekre és követik őket Fontos mások véleménye Fontosak az idealizált testképek Követik a trendeket Gyakran interneteznek
Kommunikáció a szegmensekkel Trendivé tenni Élvezeti érték Trendkövető menőket a legfontosabb elérni Internet
Elutasító fiúk Részarányuk: 12,8% Elsősorban szakiskolások Átlagos jövedelmű családok Internet nélkülözhetetlen Elutasítják a környezet- és egészségtudatosságot Kényelmi vásárlás Tudásuk hiányos
Elkeseredett fiúk Középiskolás fiúk Részarányuk: 11,8% Otthonülő típusok Átlag alatti jövedelemmel rendelkező családok Mindenről negatívan nyilatkoznak Hedonisták Egészséges életmód nem fontos Interneten tartják a kapcsolatot Kiemelt rizikójú csoport
Szemléletváltás szükséges Kommunikáció a szegmensekkel Televízió Internet Szemléletváltás szükséges Közvetett kommunikáció Tudásszint fokozása
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!