X. AZ ÓVODAI TEVÉKENYSÉGEK TERVEZÉSE

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Eszköszkölcsönzési szolgáltatások bemutatása
Advertisements

Szülői elégedettség mérés eredménye
Lépések, végrehajtás, portfólió Marksteinné Molnár Julianna
Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Kis csoport szeptember
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Matematika és módszertana
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
Kommunikáció az egyetemen Kommunikációs tréning Palkovits Nóra.
Kutatási terv Az inklúzió fenntarthatóságának vizsgálata az oktatási intézményekben, fókuszba helyezve a hálózati együttműködést, a kreatív alkotó műhelyek.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Módszertani megújulás a nevelő munkában
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
TERVEZET.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban

A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A portfólió - óvodai szakterület
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Óvodamódszertan II. fokozati vizsgára.
Az óvodai tevékenységterv
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
AZ ÚJ TÍPUSÚ SZAKTANÁCSADÁS Szabó Klára január 28.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
TÉMASZIGET Kutatótanárok, vezető-,támogató- és innovatív mesterpedagógusok Mit kutat a kutatótanár? Kik az ezermesterek? Brassói Sándor, Marosi Katalin.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
ÁLLATI HETEK HÁROM HETET MEGHALADÓ PROJEKT. A TÉMA: Állatok és állatvédelem A TÉMA: Állatok és állatvédelem.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A köznevelési intézmények művészetpedagógiai módszertani megújítása
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Tervezési folyamat.
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
Tét - TANULÓI ÉLETÚT TÁMOGATÁSA AZ ÓVODÁTÓL A FELSŐOKTATÁSIG a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében Hujber Tamásné kovács Gabriella Kaposvári Klebelsberg.
főosztályvezető-helyettes
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Felvételi a középfokú iskolákban a 2014/2015. tanévben
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

X. AZ ÓVODAI TEVÉKENYSÉGEK TERVEZÉSE

1. Az óvoda napirendje Az új curriculum szerint nincs órarend és órarendséma, hanem napirend (programul zilnic).

A. Rövid programú óvoda Nap-szak Idő Szabad tevékenységek, játékok Tapasztalati területek szerinti tev. Egyéni fejlődést célzó tevékenységek

Nap-szak Idő Szabad tevékenységek, játékok Tapasztalati területek szerinti tev. Személyes fejlődést célzó tevékenységek Reg-geli n. 8-9 -- Rutin: A gyermekek fogadása (specifikus készség) Fő n. 9-11.30 Rutin: Reggeli találkozás (15 perc) Rutin és áthajlás: Felkészülünk a tevékenységekre (egyéni és kollektív higiéniai készségek, rendtartási és fegyelmezési készségek, önkiszolgálási készségek) Rutin: Uzsonna (specifikus készségek)

Nap-szak Idő Szabad tevékenységek, játékok Tapasztalati területek szerinti tev. Személyes fejlődést célzó tevékenységek Kiegé-szítő n. 11.30-13 Játékok és rekreációs tevékenységek -- Opcionális tevékenység (az egyetlen tev. I. szinten, és a 2 tev. – különböző napokon – a II. szinten Rutin és áthajlás: Ki a szabadba! 13.00 Rutin: hazamenetel (specifikus készség)

B. Napközi otthonos óvoda Nap-szak Idő Szabad tevékenységek, játékok Tapasztalati területek szerinti tev. Személyes fejlődést célzó tevékenységek

Nap-szak Idő Szabad tevékenységek, játékok Tapasztalati területek szerinti tev. Személyes fejlődést célzó tevékenységek Reggeli n. 8-8.30 Szabad tevékeny-ségek, játékok -- Rutin: A gyermekek fogadása (specifikus készség) 8.30-9 Rutin: Reggeli (specifikus készség)

Főn. 9-11.00 Szabad tevékenységek, játékok Tapasztalati területek szerinti tev. Rutin: Reggeli találkozás (15 perc) Rutin és áthajlás: Felkészülünk a tevékenységekre (egyéni és kollektív higiéniai készségek, rendtartási és fegyelmezési készségek, önkiszolgálási készségek) Kie-gé-szítő n. 11-13.30 Játékok és szórakoztató tevékenységek -- Opcionális tevékenység (II. szinten az első tev.) Rutin és áthajlás: Ki a szabadba! Rutin: Ebéd (specifikus készségek)

Dél-utáni n. 13.30-15.30 Lazító tevékenységek Szabad tevékenységek, játékok -- Rutin és áthajlás: Készülünk lazítani! 15.30-16 Rutin: Uzsonna (specifikus készségek)

Dél-utáni n. 16-17.30 Egyéni készség-fejlesztő játékok Felzárkoztató tevékenységek a tapasztalati területek szerint Rutin és áthajlás: Újból játsszunk! Opcionális tevékenység (I. szinten az egyetlen tev., II. szinten a második tev.) 17.30 -- Rutin: hazamenetel (specifikus készség)

2. A REGGELI TALÁLKOZÁS TERVEZÉSE

2.1. Mi a „reggeli találkozás”? Lényege: egy demokratikus és cselekvésre alapuló nevelési módszer Módszer kidolgozója: Children`s Resources International szervezet a Step by step alternatív oktatási program része Időtartam: 15-25 perc Besorolás: személyes fejlődést célzó tevékenységek  rutinok

2.2. Reggeli találkozás témái Önismeret Kommunikációs képességek Tanulás menedzsmentje játék révén Empátia Döntéshozatal Konfliktuskezelés +természetnaptár + jelenlét (Megérkeztem tábla)

2.3. Reggeli találkozás felépítése – lásd 7. melléklet A) Köszönés B) Megosztás C) Csoporttevékenység D) Hírmondó/a nap hírei Megjegyzés: minden szerkezeti elem beiktatható egy reggeli találkozásba, min. 2 elemet ajánlatos beiktatni

A) Köszöntés Jellemzői: Példák: Változatos, mindennap más Szórakoztató Tisztelettudó Megmozgató Példák: Kézfogások Köszönés idegen nyelveken Köszönés bókokkal Köszönés jelzőkkel Köszönés névválasztással Stb.

B) Megosztás Véleménycsere Benyomások Tapasztalatok bemutatása Problémák megfogalmazása

C) Csoporttevékenység Játék Mozgásos tevékenység Napi témához kötődő tevékenység

D) Hírmondó/a nap hírei Naptári adatok: jeles napok, események, évfordulók, születés- és névnapok Természetnaptár A nap történései Esetleg: a nap/hét szabályának megfogalmazása

3. Tervezés menete

Tervezés kidolgozása: Óvőnő füzetében 3.1. Óvónő füzetének felépítése: Csoport bemutatása (adatok a gyermekekről) Tanterv + program + módszertani javaslatok Opcionális tevékenységek listája Projektek tervezése Heti tervek

3.2. Heti tervezés (lásd..... melléklet)

Heti tervezéshez használt kódok ALA – Szabad tevékenységek, játékok ADE – Tapasztalati területek szerinti tevékenységek ADP – Személyes fejlődést célzó tevékenységek R- rutinok T – áthajlások IDD – reggeli találkozás

DEC: Esztétikai és kreatív terület Ének-zenei nevelés Képzőművészeti nevelés DOS: Ember és társadalom terület Közösségi nevelés Gyakorlati, háztartási nevelés

DLL/DLC: Nyelv és kommunikáció terület Anyanyelvi nevelés Román nyelv DŞ: Tudományok terület Környezetismeret Matematika DPM: Pszichomotoros terület Testnevelés

Megjegyzés: Kezdő pedagógusként ajánlatos használni a tervezéshez az aktuális módszertani segédkönyveket. A segédkönyvekben lévő modelleket adaptálni kell a csoport színvonalához és sajátosságaihoz, az óvónő személyiségéhez. Tapasztalati területek: Zene, rajz, gyakorlati tev. – I. szinten: a 3-ból 2-t/hét váltakoztatva

Heti tervek (lásd .... melléklet) Hét:........ Téma: ................. Projekt: ...................................... Altéma: ............... Nap/ziua Tanulási tevékenységek/activitati de invatare Hétfő Luni Kedd Marţi Szerda Miercuri Csütörtök Joi Péntek Vineri Módszertani tevékenység Activitate metodică

Néhány javaslat a „Módszertani tevékenység” rovathoz: Az új alaptanterv tanulmányozása Munkaterv elkészítése Részvétel pedagógiai körön Tapasztalatcsere ... óvodában Módszertani nap az óvodában Szemléltető eszközök készítése Feladatlapok kidolgozása

3.3. Rutinok/szokások 1 héten keresztül általában ugyanazt a szokást/rutint próbáljuk kialakítani

Jellegzetes rutinok/szokások Példa néhány jellegzetes készségre, amit a rutin-tevékenységek során kialakítunk/begyakorlunk: §         Személyes tárgyak megfelelő használata (pohár, zsebkendő, szappan, fésű, fogkefe, stb) §         Szalvéta használata §         Étkezés után a maradékok eltakarítása §         Hibázás esetén bocsánatot kérni §         Étkezés előtti/utáni kézmosás §         Érkezéskor/távozáskor köszönni       

§ Helyes testtartás az asztalnál § Játékok tisztán tartása §         Udvariassági kifejezések helyes használata: kérlek, tessék, köszönöm. §         Előkészítni az ágyat az alváshoz §         Megadott időben lefeküdni §         Rendet tenni a csoportszobában §         Megfelelő magatartás étkezés közben Stb.

4. Projektek tervezése

Projektek időtartama: Max. 7 projekt max. 5 hetes időtartammal Projektek lehetséges időtartama: 5 hét 1-3 hét (kisebb horderejű projektek) 1 nap Féléven áthajló projektek Lehetnek hetek, mikor a gyerekek nincsenek bevonva projektbe

Projektek tervezése Téma / csoport Ki vagyok? Kik vagyunk? Mikor, hogyan és miért történik? Milyen volt, milyen most,és milyen lesz a Föld? Hogyan tervez-zünk? Hogyan fejezzük ki érzelme-inket? Mi akarok lenni? Milyen akarok lenni?

A projekt fázisai   1. Témaválasztás, a projekt megvalósításának megtervezése: a. Témaválasztás b. Irányvonalak meghatározása, a megvalósítás térképének elkészítése c. Anyagok begyűjtése, a tematikus központ létrehozása d. Megbeszélés a projektbe bevont személyekkel

  2. A projekt megvalósítása a. Dokumentálódás és kutatás b. Integrált tevékenységek 3. A projekt értékelése

5. Az óvónő portfóliója Az óvónő dokumentumai

Tanügyi törvény Pedagógusok Statutuma Óvodai intézmények szervezési és működési szabályzata (OM 4464/7.09.2000) Óvodai curriculum Módszertani levelek az óvodai curriculum alkalmazásához I-IV. osztályos curriculum

Gyermekvédelmi törvény (272/2004) Minőségbiztosítási törvény (87/13.04.2006) Minisztériumi standardok az oktatási intézmények akkreditáláshoz Európai önéletrajz Továbbképzési mappa (cikkek, tanulmányok, tudományos dolgozatok, igazolások továbbképzésről) Értékelés (munkaköri leírás- fisa postului, értékelő lap)

Csoport naplója Óvónő füzete Opcionális tevékenységek programja Tevékenységi tervek minden tapasztalati területhez Szülőkkel végzett tevékenységek (szülőértekezletek jegyzőkönyvei, referátumok, adományok, elszámolási iratok, kérdőívek szülőknek, stb.) Tevékenységek az iskolával (tevékenységek jegyzőkönyvei, meghívók, közös tevékenységek programja, stb)

Az óvónő didaktikai mappája: tevékenységi terv - modell, tematikus projekt - modell, integrált tevékenység – modell, oktatási segédeszközök, értékelési feladatlapok, stb. Gyermekek portfóliója – gyermekek munkái Az óvodások kitöltött értékelő lapja Pszichopedagógiai jellemzési lap – ciklus végén Nevelési projektek, extracurriculáris tevékenységek

Európai önéletrajz http://www.oneletrajzmintak.hu/euminta.html - minták magyar, angol, német stb. nyelven + kitöltési útmutató http://www.muresonline.ro/hu/cv/cv_magyar.asp - online CV magyar nyelven http://www.muresonline.ro/hu/cv/cv_romana.asp - online CV román nyelven http://www.muresonline.ro/hu/cv/cv_english.asp - online CV angol nyelven