Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Reményi Zoltán Budapest
A műveltségi területek 1.Magyar nyelv és irodalom 2.Idegen nyelvek 3.Matematika 4.Ember és társadalom 5.Ember és természet 6.Földünk – környezetünk 7.Művészetek 8.Informatika 9.Életvitel és gyakorlat 10.Testnevelés és sport
Műveltségi területek közös kiemelt céljai a tevékenykedtetés (cselekvő részvétel) (kísérlet, megfigyelés) középpontba állítása; az informatika alkalmazása; a szociális kompetenciák sokirányú fejlesztése; a közösségi élethez, a munka világába való belépéshez szükséges képességek és ismeretek; az egészséges életmód kialakítása; az aktív részvétel, öntevékenység és a kreativitás biztosítása; a médiumok alkotó használata;
Az informatika műveltségterület Átdolgozás A jelenleg érvényesből kiindulva Közműveltségi tartalmakkal kiegészítve Műveltségterület százalékos aránya marad Az elmúlt évek tapasztalata Aktualizálás
Műveltségi területek százalékos arányai Műveltségi területek1–4.5–6.7–8.9–10.11–12.* Informatika NAT 2007: NAT 2012:
Az informatika műveltségterület 1. Az informatikai eszközök használata 2. Alkalmazói ismeretek 2.1. Írott és audiovizuális dokumentumok elektronikus létrehozása 2.2. Adatkezelés, adatfeldolgozás, információmegjelenítés
Az informatika műveltségterület 3. Problémamegoldás informatikai eszközökkel és módszerekkel 3.1. A probléma megoldásához szükséges módszerek és eszközök kiválasztása 3.2. Algoritmizálás és adatmodellezés 3.3. Egyszerűbb folyamatok modellezése
Az informatika műveltségterület 4. Infokommunikáció 4.1. Információkeresés, információközlési rendszerek 4.2. Az információs technológián alapuló kommunikációs formák 4.3. Médiainformatika 5. Az információs társadalom 5.1. Az információkezelés jogi és etikai vonatkozásai 5.2. Az e-szolgáltatások szerepe és használata 6. Könyvtári informatika
Tartalmi változások Az algoritmusok megértéséhez robotikai alapok az általános iskolában A programozás/kódolás kikerült a minimumból Nagyobb hangsúly –adatvédelem/adatbiztonság –tudatos eszközhasználat –médiainformatika és hatásai –az informatika egészséges használata –e-szolgáltatások Nevesítve is megjelent a mobilkommunikáció
Kerettantervek Az informatika minden műveltségterületen megjelenik Jelenleg sok rész nem tanítható egyéb tárgyba ágyazva a felkészültség- és eszközhiány miatt Vannak olyan részek, melyek csak informatika órán taníthatók meg Egyéb tantárgyakba csak a felhasználás, és annak gyakorlása kerülhet Az általános iskola végéig nem kell külön irányultság szerint Óraszámok a százalékos arányokból
Kerettantervek A kerettantervnek a NAT-ban meghatározott minimumokra kell építenie Az egyes témáknál a mélységek jelentős különbségére van szükség párhuzamos kerettantervekben –Hardver-ismeret –Adatkezelés, adatfeldolgozás –Problémamegoldás Programozási/kódolási ismereteket a reál irányultságú kerettantervekben kell majd részletesen kifejteni
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Reményi Zoltán