II. A költségvetés végrehajtásához kapcsolódó jogintézmények

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Advertisements

Területi államigazgatási szervek
ELTE ÁJK Április 25. Bíróságok, ügyészségek költségvetése Dr Darák Péter.
Munkajog és társadalombiztosítás II.
A magyar egészségbiztosítási rendszer
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Elkülönített állami pénzalapok
Államháztartási ismeretek
A környezetvédelem intézményrendszere
1 Kormányszóvivői tájékoztató március 31. Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis (emma)
„Nyugdíjrendszerváltás 2010” avagy jogfosztás a nép nevében Szikra Dorottya, ELTE TÁTK Lakner Zoltán, ELTE TÁTK.
Az államháztartás Vázlat - nem elégséges tananyag!
Munkavédelmi előírások rendszere
Mit ér a forint az egészségügyben ?
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
KÖZIGAZGATÁSI SZAKVIZSGA
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A kormányhivatalok és a kormányablakok
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
Fiskális Politika Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítási alapok - egészségbiztosítási alap - nyugdíjbiztosítási alap - elkülönített.
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
Sajtótájékoztató január 4. Dr. Szikora János elnök, APEH.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Távmunka a területfejlesztésben
Munkahelyi egészség és biztonság
Az államháztartási szakfeladatok rendje 2010
Koháriné dr Papp Edit február 25. előadás
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
DEMOKRATIKUS INTÉZMÉNYRENDSZER -
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
Készítette:Makra Betti Dátum:
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Az államháztartásról szóló törvény
Vázlat; nem elégséges tananyag!1 A helyi önkormányzatok 1990-ben kialakult, második legnagyobb alrendszer Az államháztartás helyi szintje, szerepe: közfeladatok.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
KÖZIGAZGATÁSI SZAKVIZSGA
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Államháztartási alapismeretek
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
A jogszabályi környezet változása Tájékoztató a BMK, BNE szakmai fórumán október 30. Óváry István OKM Közművelődési Főosztály szakmai főtanácsadó.
6. Az államháztartás rendszere
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Dr. Kovács Krisztina 1 HOVÁ FORDULJON A FOGYASZTÓ? Az egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos jogorvoslati lehetőségek.
Egyházak számvitele Horányi Márton. 296/2013. Korm. rendelet évi CCVI. tv Törvényi háttér:
A KORMÁNYZATI ELLENŐRZÉSI HIVATAL - új szabályozás, új feladatok január 1-jétől - Dr. Tari Beatrix – főosztályvezető április 19.
Pénztárak Garancia Alapja A Pénzportál Szabadegyetem előadása április 28. Előadó: dr. Szűcs László.
Társadalombiztosítás – és a költségvetés kapcsolata
Az államháztartás.
Lorem ipsum.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
KÖZIGAZGATÁSI SZAKVIZSGA Általános közigazgatási ismeretek
Költségvetés.
Előadás másolata:

II. A költségvetés végrehajtásához kapcsolódó jogintézmények Átcsoportosítás Zárolás Törlés Tartalékképzés Pótköltségvetés Vázlat; nem elégséges tananyag!

III. Zárszámadás, ellenőrzés A Kormány a zárszámadásról szóló törvényjavaslatot a költségvetési évet követően nyolc hónapon belül terjeszti az Országgyűlés elé. A Kormány a zárszámadásról szóló törvényjavaslatot az Országgyűlés elé történő terjesztést megelőzően két hónappal benyújtja az Állami Számvevőszéknek. A Számvevőszék véleménye nem kötelező erejű. A zárszámadás tartalma: a költségvetés megvalósulásának és végrehajtásának tételenkénti vizsgálata. A zárszámadás Ogy. általi elfogadásával lezárul a ciklus. Vázlat; nem elégséges tananyag!

Vázlat; nem elégséges tananyag! Magyar Államkincstár 1995-ben hozták létre 1996. január 1. napjától működik Feladata: az államháztartás pénzügyi-technikai lebonyolító szervezete, amely államháztartási információkat is gyűjt. A kormányzati rendszer része, tevékenységét a pénzügyminiszter irányítja. Vázlat; nem elégséges tananyag!

Költségvetési szerv (1) Fogalma (ld. 2008. évi CV. Tv. 1. §): Az államháztartás részét képező, nyilvántartásba vett olyan jogi személy, amely jogszabályban meghatározott és az alapító okiratban rögzített állami, illetve önkormányzati feladatokat (együtt: közfeladat) közérdekből, alaptevékenységként, haszonszerzési cél nélkül, jogszabályban meghatározott követelmények és feltételek alapján, jogszabályban meghatározott szerv vagy személy irányítása vagy felügyelete mellett, az alapító okiratban megjelölt működési körben közfeladat-ellátási kötelezettséggel, éves költségvetéséből vagy költségvetési keretéből gazdálkodva végez. Létrehozása: jogszabályban vagy határozatban, az alapító szerv ez alapján alapító okiratot állít ki. Vázlat; nem elégséges tananyag!

Költségvetési szerv (2) Megszüntetése: az alapító hatásköre. Alapítók köre: Ogy., Kormány, fejezetet irányító szerv (központi költségvetési szerv); helyi önkormányzat, helyi önkormányzat jogi személyiségű társulása, többcélú kistérségi társulás (helyi önkormányzati költségvetési szerv); települési, a területi kisebbségi önkormányzat, valamint a települési vagy a területi kisebbségi önkormányzat jogi személyiségű társulása (helyi kisebbségi önkormányzati költségvetési szerv); az országos kisebbségi önkormányzat, valamint az országos kisebbségi önkormányzat jogi személyiségű társulása (országos kisebbségi önkormányzati költségvetési szerv); köztestület (köztestületi költségvetési szerv). Vázlat; nem elégséges tananyag!

Elkülönített állami pénzalapok Legkisebb alrendszer. Rendszerváltástól működnek elkülönített állami pénzalapok. Eredetileg 32, pl. útalap, kulturális alap. Cél: speciális állami feladatok ellátása. Problémás kérdéskörök: átláthatóság, ellenőrizhetőség → lecsökkentik az alapok számát. Jelenleg 6 alap működik. Minisztériumok alá rendeltek – működési felügyelet. Éves felülvizsgálat és ellenőrzés. Vázlat; nem elégséges tananyag!

Jelenleg működő elkülönített állami pénzalapok (1) Munkaerő-piaci alap 1996-tól működik. Járulékokon alapul, munkáltató és munkavállaló is fizeti. Cél a foglalkoztatás növelése, képzési projektek indítása. Évente pályázandó. Szülőföld alap 2005. évi II. törvény. Cél a határon túli magyarok segítése (kultúra, oktatás stb.) 2007-ben kb. 1 milliárd forint. Vázlat; nem elégséges tananyag!

Jelenleg működő elkülönített állami pénzalapok (2) Központi Nukleáris Alap 1996-ban jött létre. Cél a paksi atomerőmű felújítása, illetve a keletkezett veszélyes hulladék tárolásának finanszírozása. Nemzeti Kulturális Alap Cél a nemzeti értékek megőrzése Wesselényi Miklós Ár- és Belvízvédelmi Alap Cél: árvízvédelem, gátépítés, szükségtározók építése. Kutatási-technológiai és Innovációs Alap 2003. évi XC. törvény. Vázlat; nem elégséges tananyag!

Társadalombiztosítás Az egyik legnagyobb alrendszer. „Kényszerszolidaritáson alapuló önkéntes biztosítás rendszere”? Alkotmány : 70/E. § (1) A Magyar Köztársaság állampolgárainak joguk van a szociális biztonsághoz; öregség, betegség, rokkantság, özvegység, árvaság és önhibájukon kívül bekövetkezett munkanélküliség esetén a megélhetésükhöz szükséges ellátásra jogosultak. (2) A Magyar Köztársaság az ellátáshoz való jogot a társadalombiztosítás útján és a szociális intézmények rendszerével valósítja meg. Problémák: jogok érvényesülésének fedezete, befizetés-kifizetés arányossága stb. Vázlat; nem elégséges tananyag!

Társadalombiztosítás (2) Kötelező biztosítási rendszer. Alapszerű gazdálkodás. Bevételi oldal: járulékok, hozzájárulások – céladó jelleg Kiadási oldal: felhasználási kötöttség. Társadalombiztosítási szolgáltatások. 1993-ban Egészségbiztosítási Pénztár és Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság Egészségügy Állami feladat végrehajtására költségvetési szerv létrehozása Kórház-privatizáció kérdése Vázlat; nem elégséges tananyag!

Társadalombiztosítás (3) Nyugdíjrendszer Aktív-inaktív állampolgárok aránya. Kötelező nyugdíjkorhatár. Demográfiai mutatók. Rokkantnyugdíj. Kötelező magánnyugdíj-biztosítási rendszer. Önkéntes magánnyugdíjpénztárak. Vázlat; nem elégséges tananyag!

Társadalombiztosítás (4) NYUGDÍJBIZTOSÍTÁSI ALAP I. Bevételek: Munkáltatói tb. járulék Munkavállalói nyb. járulék Egyéb II. Kiadások: Nyugdíjak (öregségi, rokkantsági) Hozzátartozói nyugellátások Igazgatási költségek III. Szervezet: Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁSI ALAP I. Bevételek: Munkáltatói tb. járulék Munkavállalói eb. járulék Egészségügyi hozzájárulás (EHO) Egyéb II. Kiadások: Pénzbeli ellátások Egészségügyi szolgáltatások Igazgatási költségek III. Szervezet: Országos Egészségbiztosítási Pénztár Vázlat; nem elégséges tananyag!

Az államháztartás ellenőrzési rendszere (1) 2 oldal: Országgyűlés – országgyűlési ellenőrző alrendszer Kormányzat – kormányzati ellenőrző alrendszer Ad 1. Legfontosabb ellenőrző szerv: Állami Számvevőszék Igény 1867-től, 1870. évi XVIII. tc.: legfőbb állami számvevőszék 1849. megszűnik; 1989. újra működik 1990. jan. 1-től Az Ogy. ellenőrző szerve, nem költségvetési szerv, az Ogy. nem irányítja és nem utasítja (független), évente beszámoló Speciális jogállás: költségvetését saját maga állapítja meg, a központi költségvetés önálló fejezeteként szerepel Elnökét 12 évre az Ogy. választja (összeférhetetlenségi szabályok, részt vehet az Ogy. És a Kormány ülésein) Főtitkár - 12 évre választják Feladata a célszerűségi, törvényességi és hatékonysági szempontú ellenőrzés Országgyűlés szervei és bizottságai (pl.: Költségvetési, pénzügyi és számvevőszéki bizottság – elnöke: Varga Mihály) Vázlat; nem elégséges tananyag!

Az államháztartás ellenőrzési rendszere (2) Ad 2. KEHI (Kormányzati Ellenőrző Hivatal) 1998-ban jött létre Kizárólag a központi költségvetést és az ebből finanszírozott szerveket vizsgálja Intézményi ellenőrzés : adóhatóságok, Magyar Államkincstár, önkormányzati könyvvizsgáló Vázlat; nem elégséges tananyag!