Javaslatok a következő tanodaciklusra Szűcs Norbert Motiváció Oktatási Egyesület
Az előadás áttekintése Tanoda definiálása Finanszírozás Szakmai elvárások
Tanoda definíciója A tanoda nem kormányzati szervezet által működtetett, helyi sajátosságokra, a gyermekek, fiatalok önkéntes részvételére és egyéni szükségleteire építő, független infrastruktúrával rendelkező közösségi színtér. A személyiségfejlődés egészét szem előtt tartó komplex szolgáltatást nyújt, melyet az oktatási rendszerben nem megfelelően elismert, a társadalmi perifériára szoruló gyermekek és fiatalok nem érhetnek el.
Tanoda definíciója Komplexitás Ne csak az iskola célrendszerét jelenítse meg Innovatív és autonóm műhelyek létét feltételezi/generálja
Finanszírozás Törekvés a kontinuus finanszírozás biztosítására Hosszú futamidejű (48-60 hónap) finanszírozási modell kialakítása, a finanszírozási volumen megtartásával Normatív finanszírozás lehetőségének megvizsgálása – minőségbiztosítási rendszer kialakítása
Célcsoport Korosztályi nyitás erősítése Érettségihez jutás mellett a szakiskolai lemorzsolódás megelőzése Alsó-felső tagozat átmenete (képességfejlesztésről a lexikális tudásra helyeződik a hangsúly) Pilot: iskoláskor előtti programokkal történő összekapcsolás
Célcsoport HH/HHH arányszámok újragondolása Új definícióra reagálás Esélyegyenlőségi célzás vs. heterogén közösség Migráns célcsoporthoz jobban illeszkedő pályázati komponens
Alapvető célkitűzések Alapképességek fejlesztése (olvasás, matematikai alapképességek, tanulásmódszertan) Innovatív pedagógiai módszertanok alkalmazása Integrált programok megvalósítása Közösségfejlesztés
Kapcsolat az iskolákkal A tanodák feladatának megismertetése az iskolákkal Nem napközi, nem korrepetáló műhely Szinkronizálás az egész napos oktatás rendszerével A koncepció letisztulására van szükség Az iskolák érdekeltté tétele az együttműködésben Iskolai közösségi szolgálat megvalósításának biztosítása
Mérés Adathiány felszámolása Nem látható, mely területeken lehet hatékony a tanoda Központilag szervezett mérés Kontrollcsoport szükséges (hozzáadott érték problémája) Szociális és affektív változók mérése (motiváció, attitűdök, lelki- és fizikai egészség) Hosszabb mérési intervallumok Különböző profilú tanodák eredményességének megítéléséhez eltérő szempontrendszer
Differenciálás Tanoda Sztenderd újragondolása Korábbi egydimenziós feltételrendszer helyett differenciált és/vagy modulrendszerű szakmai felhívás megfogalmazása Eltérő helyi igények és adottságok Komplexitás megőrzése Alapelvek megőrzése Integrált programok
Javaslatok megvitatása a III. szekcióban!