Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja Kapcsáné Németi Júlia Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja központvezető
NFT HEFOP 2.1. A hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlőségének biztosítása az oktatási rendszerben 2.1.1. B komponens a sajátos nevelési igényű tanulók iskolai sikerességének elősegítése, iskolai kudarcának és lemorzsolódásának csökkentése, az együttnevelés támogatása a munkaerő-piaci esélyek növeléséért és a társadalmi befogadás erősítéséért a szegregáció csökkentése
Programok és szolgáltatások Egyéni Tanítás-tanulás Intéz-ményi Társadalmi Módszertani képzések (8 képzéstípus) Komplex képzési csomag Kompetencia alapú programcsomagok – SNI Ajánlások Jó gyakorlatok gyűjteménye Módszertani Intézményi Útmutatók Dokumentációs Eszközrendszer Inklúziós fogalomtár (sulinovaadatbank.hu) Mentori támogatás Adaptációs szakértői támogatás Prevenciós program Tréningek fenntartóknak Tréningek szakmai szervezeteknek Tréningek szülői és civil szervezeteknek
SNI AJÁNLÁSOK Matematikai kompetencia Szövegértés, szövegalkotás kompetencia Szociális és életviteli kompetencia Életpálya építési kompetencia Idegen nyelvi kompetencia Óvoda
Ajánlások felépítése SNI (pl.:autizmus) fogalma, jellemzői A programcsomagról integrációs szemmel A befogadás (előkészítés:pedagógus teendői, gyermekcsoport felkészítése, tanulási környezet kialakítása, együttműködés) SNI szempontok az adaptációhoz, fejlesztési tervekhez Speciális eszközök Értékelés sajátos szempontjai
Inkluzív nevelés - Pedagógus kompetenciák Eltérések elfogadása, különbségek kezelésének képessége Kooperatív tanulás, csoportos tanulás Heterogén csoportok, rugalmas tanulásszervezés Hatékony tanítás (igényesség, folyamatos értékelés, visszajelzés, egyéni tanulmányi terv és nyomon követése) Együttműködés a problémamegoldásban intézményen belüli és intézményen kívüli szakemberekkel Az iskola kezelni tudja az egyéni igényeket, eltéréseket, képes egyéni tanulási útvonalak, tanulási stratégiák kijelölésére
3 oktatási programcsomag multimédiás eszközökkel Hozzáférhető szolgáltatások a pedagógus képzés/pedagógus hallgatók számára 3 oktatási programcsomag multimédiás eszközökkel Habilitáció, rehabilitáció, Hatékony tanuló megismerés, Attitűdváltást segítő programok 9 oktatási program (Drámapedagógia, Projekt pedagógia, Tanórai differenciálás, Tevékenységközpontú pedagógiák, Pedagógiai és jogi háttér, Tanulói értékelési formák, Kooperatív technikák, Együttműködő társadalmi kapcsolatok, Intézményfejlesztés és programadaptáció)
„Egy szegregált gyerek, akkor fogja kapni a pofonokat, amikor kikerül. Sokkal jobban átvészeli ezeket a dolgokat, sokkal jobban tud alkalmazkodni, megkapja azokat a pofonokat, mert akármilyen jó iskolát választunk, az élet nem szegregált. Vannak ilyenek, vannak olyanok, vannak jók, vannak rosszak. Ha ő egy burokban tanul, akkor azt hiszi, hogy az élet ilyen. Mi nem állhatunk mindig egy életen keresztül mögötte. Valamikor ki fog kerülni az életbe, és ha felnőtten kapja ezeket a pofonokat, amiken már fiatalabb korában valamilyen szinten túlesik, sokkal nehezebb lesz, lelkileg is sokkal sérültebb lesz.” (P. – vak lány anyukája)