Milyen tényezők hatnak a fogyasztói viselkedésre?.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
© GfK 2013 | Fogyasztói Bizalom Index | III. negyedév1 Fogyasztói Bizalom Index III. negyedév szeptember.
Advertisements

Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Nobody’s Unpredictable Vélemények a pénzügyi-gazdasági válságról az internethasználó lakosság és a legalább 50 főt foglalkoztató vállalkozások körében.
Fogyasztói magatartás
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
A kereskedelmi vállalkozás környezete
B2B-marketing – A szervezeti piacok
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
Életvitel és gyakorlati ismeretek. Célok  Tanításának fő célja hogy olyan ismereteket adjon, mely megalapozza a tanulókban a technikának.
A turizmus rendszer környezete
Agrárgazdaságtan II. Előadás
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
 H ol?  Kiemelt kockázatú objektumokban.  Milyen eszközökkel?  Speciális felderítő eszközök használatával.  Levélvizsgáló berendezés  Röntgensugaras.
B2B-marketing - Bevezetés
Fogalma, összefüggések
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Szálláshelyi vendéglátás
A nemzetközi üzleti élet etikája
Sikeres Székelyföld – 3 Fórumsorozat Csíkszereda, november 25. RÁDULY ATTILA Elnök, Zöld Nap Egyesület, Kézdivásárhely KÖRNYEZETTUDATOSSÁG.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A fogyasztói magatartás
Negyedik előadás Március 11
Önismeret Horváth Renáta.
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
Üzleti piacok, üzleti vásárlók (ipari marketing)
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
A marketing piac tartalma
Külső instruktorok felkészítése Érintett területek A hátrányos helyzetűekkel történő foglalkozás kérdései Minőségbiztosítási elvárások, előírások.
Személyes eladás Személyes eladáson az eladó személyes, aktív közreműködésével kialakuló üzletkötést és az ahhoz kapcsolódó folyamatot értjük. Jelentősége.
Esélyegyenlőség Előadó: Megyesi Rita.
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Minőség menedzsment 6.előadás
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
Fogyasztói magatartás 2006
A marketingkommunikáció
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Pszichológiai Ismeretek
A deviancia értelmezési kerete
Tízből négy férfit zavarna, ha női főnöke lenne
2014. augusztus 20. Új kialakítási koncepció augusztus 20.2 A postabolt elhelyezésével és belső elrendezésével kapcsolatos levárások Egyfelől legyen.
A munkával való elégedettség
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Szemben az árakkal … Mottó: Addig nyújtózkodj, amíg jól esik! A takaród majd nő az igényeiddel.
A munkahelyi diszkrimináció
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE
Mennyire modern a hazai elit?. 2 Mennyire modern a hazai üzleti elit… … információszerzésben? … médiafogyasztási szokásaiban? … életmódjában?
A reklám centruma.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
A szocializáció folyamata
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Célpiaci marketing.
Az életszínvonal és a kereskedelem kapcsolata
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
A vásárlási döntés folyamata
TERMÉKPOLITIKA Kószó Kriszta.
Előadás másolata:

Milyen tényezők hatnak a fogyasztói viselkedésre?

A vásárlók márkaválasztással összefüggő döntéseire nemcsak az érintett termék vagy az „akkor és most” vásárlási körülményből származó tényezők vannak hatással. Nagyon sok további, látszólag indirekt hatás található még, melyek mind-mind meghatározzák, hogyan reagál és vásárol végül a fogyasztó.

A vásárlói magatartást meghatározó tényezők A fogyasztóban kialakult vásárlói magatartást és az ennek megfelelően lejátszódó vásárlási döntési folyamatra sok külső és belső körülmény befolyásolja. Ezek között megtalálhatók a tágabb környezetéből érkező hatások, és közvetlen hatásként a személyiségéből fakadó jellemzők is. A kettő különböző tényező mutatja meg azt: hogyan viselkedik és vásárol a fogyasztó, ezek ismerete létfontosságú a marketing számára.

A vásárlói magatartást meghatározó tényezők 1.megfelelő célpiac aktív vásárlói ösztönzése és motivációi, 2.a termék vagy szolgáltatás a megfelelő vásárlói célcsoport tagjainak kerül-e kínálásra, 3.anyagilag megfelelő-e az árfekvés.

A vásárlók magatartását külső és belső tényezők is befolyásolják. “A külső tényezők a tágabb és szűkebb környezetből eredő hatások eredménye, a belső tényező az személy egyéniségéből és saját megítéléséből fakadó sajátosság.”

Külső hatások A fogyasztó viselkedésére a legtágabb értelemben a társadalomban lezajló folyamatok befolyásolják, így a gazdasági helyzet (munkanélküliség, illetve a fizetés mértéke, az infláció, az árszínvonal, stb.), a gazdasági helyzet (munkanélküliség, illetve a fizetés mértéke, az infláció, az árszínvonal, stb.), a politikai helyzet (jogállamiság léte, jogszabályok, előírások, lehetőségek, stb.), a politikai helyzet (jogállamiság léte, jogszabályok, előírások, lehetőségek, stb.), a technikai és technológiai színvonal (infrastruktúra kiépítettségének mértéke, fejlesztések, internet elérhetősége, stb.) és a technikai és technológiai színvonal (infrastruktúra kiépítettségének mértéke, fejlesztések, internet elérhetősége, stb.) és a társadalmi normák (hagyományok, értékek, illem, divat, stb.). a társadalmi normák (hagyományok, értékek, illem, divat, stb.).

Külső hatások Ezek a messziről, úgymond „feljebb” ható tényezők, ugyan közvetetten hatnak egy-egy vásárlói döntésre, de mégis keretet adnak a vásárló viselkedésének. A nagy munkanélküliségi rátával rendelkező régiókban nyilván kevesen fognak nagy értékű beruházást kezdeményezni, mint például kenyeret vásárolni.

Külső hatások Az olyan piaci területen, ahol az internet elérhetősége sincs kiépítve, felesleges modem termékeket kínálni, hiszen úgy sem fogja megvásárolni senki. Természetesen minél nagyobb a távolság a külső hatás és a személy között, gondolunk itt a például az európai piacváltozások és a vásárló közötti távolságra, annál kisebb a befolyásoltság hatása a vásárlói döntésekre, ugyanakkor a vállalatnak is kisebb az esélye, hogy ezeket a tényezőket megváltoztassa.

Külső hatások Ezért a tágabb környezeti hatásokat többnyire körülményeknek kell felfogni, amelyeket adottságokként kell megjelentetni a vásárlókkal kapcsolatos megítélésben. A vásáróra a szűkebb környezetből érkező hatások azok, melyek nagyobb befolyással hatnak a vásárló magatartására. Ezek a csoporthatások.

Külső hatások A személy, amely ugyan a társadalom tagja, ezen belül sok kisebb csoporthoz is tartozik – család, munkahely, vagy egy hagyományőrző egyesület tagjaként számos befolyás éri a fogyasztót. Ezen csoportok érdekeit, értékeit is magáénak tudó egyén a saját értékeit, értékrendjét is igazítja a csoporton belül megfogalmazott értékeknek és érdekeknek, ennélfogva a csoportok véleményei is hatással vannak a fogyasztói magatartásra. Az ilyen csoportokat nevezzük referenciacsoportoknak.

Külső hatások A referenciacsoportok hatása abban nyilvánul meg, hogy milyen szereppel rendelkezik fogyasztóra nézve. Egy munkahelyen lehet középvezetői szerepben, ahol máris két csoport – a vezetői csoport és a beosztott csoport – által kialakult csoportok véleményei hatnak rá. A fogyasztó megítélése szempontjából a családban betöltött helye is nagymértékben hat a fogyasztói magatartásra, hiszen más pozíciót tölt be a családfő, mást a gyermek.

Külső hatások Ebből a szűkebb környezetből érkező hatásokból a családi hatások azok, melyek a legbefolyásosabb tényezőként vannak jelen a fogyasztás szempontjából, de a munkahelyi hatások sem elhanyagolhatóak, hiszen egy vezetői státusz betöltésével valamilyen szinten találkozik a vezetői státusz szimbólumokkal.

Belső hatások A külső tényezők hatásain túl a belső tényezők is nagy szerepet kapnak a vásárlási helyzetben. Hiszen az egyén szubjektivitását és személyes helyzetét sem hagyhatjuk kívül a fogyasztó megítélésének szempontjából. Ezek a hatások azok, melyek a vásárlói döntésekben közvetlenül részt vesznek.

Belső hatások A személyes tényezők közül is ki kell emelni a nemi szerepekkel kapcsolatos tényezőket, valamint a fogyasztó életkorából és kötöttségéből eredő körülményeket. Más vásárlói döntéseket hoz meg egy férfi vagy egy nő, de ezen belül is a házas vagy egyedülálló, vagy nyugdíjas fogyasztó is. A személyes tényezők között szerepel a jövedelmi helyzet – mely az egyik legnagyobb tényező a fogyasztói döntést befolyásoló hatások között.

Belső hatások A személy helyzetét meghatározó tényezőkön kívül sokkal nehezebb megismerni a személyiséget formáló vonásokat. A vásárlói okok leginkább a belső tulajdonságokra vezethetők vissza, így az ízlés, az élethez kapcsolódó kialakult filozófiája, valamint a magában kialakított világnézet az, ami hatással van a fogyasztói magatartásra.

Belső hatások Ezek minden vásárlónál másképpen jelennek meg. A belső tulajdonságok és a csoporthatások adják meg azt a keretet, melyeken belül megnyilvánul a fogyasztói magatartás. Egyéniségük és alkati egyediségük miatt ezek a belső tényezők megismerése és feldolgozása a legnehezebb feladat, ennek ellenére nagyon sok termék és szolgáltatás mutatja a példát arra, hogy a marketing az ilyen személyre szabott megközelítéseket teszi lehetővé.

Forrás tippek/milyen-tenyezok-hatnak-a-fogyasztoi- viselkedesre/ tippek/milyen-tenyezok-hatnak-a-fogyasztoi- viselkedesre/ tippek/milyen-tenyezok-hatnak-a-fogyasztoi- viselkedesre/ tippek/milyen-tenyezok-hatnak-a-fogyasztoi- viselkedesre/