Szövegértés-szövegalkotás kompetenciaterület bemutatása és bevezetésének tapasztalatai
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői Megalkotói a kompetencia alapú oktatás szellemében dolgozták ki. ( kompetencia= tudás+ képességek+ attitűdök) A kompetencia alapú oktatás célja a jó szövegértés és önálló szövegalkotás kialakítása. E cél érdekében számos kompetenciát kell kialakítani és fejleszteni: - kommunikációs kompetencia - kulturális kompetencia - tanulási stratégiák,módszerek - nyelvi kompetencia, nyelvhasználat
A program alapelvei Kommunikáció-központúság Tevékenység-centrikusság Rendszeresség Differenciáltság Partnerség Kutatószemlélet
A programcsomag jellemzői: A programcsomag egy adott céllal létrejövő tanulási-tanítási folyamat megvalósítását szolgáló teljes eszközrendszer, amely a különféle taneszközök mellett magában foglalja a folyamat megtervezését, megszervezését és értékelését segítő eszközöket is.
Eszközök: 1.Programterv 1-4 Bevezető A programterv általános leírása A fejlesztés tartalma: - A célok meghatározása. - A fejlesztés általános területei. - A fejlesztés speciális területei. - A fejlesztés megvalósításának lépései. - A fejlesztés várható eredményei. - Az értékelés elvi alapjai. - Évi óraszám.
2.Modulok( elemi egységek) Felépítése: 1. Modulleírás 2. A feldolgozás menete: tervezett időkeret tanítói instrukciók módszertani ajánlás a feldolgozás során kiemelt készségek, képességek eszközök listája értékelés 3. Mellékletek
3.Tankönyvek,feladatgyűjtemények,munkatankönyvek
4. Feladatbankok: - alapozó időszak – anyanyelvi tapasztalatszerzés 5. Mérőlapok a szövegértés szintjének felméréséhez, javítókulcs.
Programterv 5-8 Témakörök: ( óra és a modul száma) Fejezetenként: Képességfejlesztési fókuszok( tematikus, poétikai, szövegértési, szövegalkotási). Ajánlott tevékenységek. Ismeretek, tananyagtartalmak. Követelmények.
Eszközök: Tanulói munkatankönyvek, Tanári útmutatók, Mérőlapok
Alapozó szakasz 1.o.( 6-8 hét) - Nagymozgásfejlesztés
- A testtudat fejlesztése
Folyamatos szemmel követést elősegítő feladatok. Vizuális, auditív észlelés és emlékezet fejlesztés. Taktilis érzékelés fejlesztése.
Alapozó szakasz 2-4.o. ( 1-2 hét) Testtudat fejlesztés. Térészlelés fejlesztése. A statikus egyensúly fejlesztése. Hallási differenciálás. Ritmusgyakorlatok. Összetett képességfejlesztő modulok.
II. Tapasztalatok ( felső tagozat) Sikerélmény tanárnak, diáknak. Friss, naprakész módszertani tudás. Új módszerek, munkaformák kipróbálása. A tanári szerep megváltozása, koordináló, szervező szerep A tanulók személyiségének alaposabb megismerése. Rengeteg kommunikációs helyzet, lehetőség biztosítása a gyerekek számára.
Szövegértés és szövegalkotás egyidejű fejlesztése. A mindennapokban használható, korszerű tudásanyag. Kulcskompetenciák fejlesztése. Felkészülés a középiskolai felvételire. Felkészülés az országos kompetencia mérésre. Felzárkóztatás és tehetséggondozás egyszerre. Toleranciára, elfogadásra nevelés. Lehetőség az alkotómunkára.
Tapasztalataim ( alsó tagozat) Továbbképzés Mentorálás Megkönnyítette az óvoda- iskola átmenetet.
Fejlettségi szint, együttműködés
Mondókák, verstanulás, ritmizálás, mesehallgatás
Betűelemek
Szívesen és örömmel olvasnak. Az anyanyelvi tapasztalatszerzés során is elsajátítják a tantervben meghatározott ismereteket.
Szövegfeldolgozás, szövegértés
Beszédbátorságuk nőtt, egyre jobban tudnak érvelni. Megváltozott tanítói szerep A program fogadtatása a szülők és a kollégák körében.
Köszönöm a figyelmüket ! Jó munkát!
Készítette: Pálné Urvölgyi Lívia Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Konstantin Alapfokú Művészetoktatási Intézmény 1. számú Telephely Szolnok, 2009. jún. 23.