Képesítési keretrendszerek a nemzetközi gyakorlatban – az Európai Felsőoktatási Térség keretrendszere Az Országos Képesítési Keretrendszer kialakítása:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Európai Képesítési Keretrendszer és a Nemzeti Képesítési Keretrendszer megjelenése a Krúdy Gyula Tagintézmény szakképzési kínálatában.
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„ÚTRAVALÓK” Molnár Mónika DUF. •Tuning Tervezési Formanyomtatvány –Modulprogram –Fejlesztendő kompetenciák –Tanulási eredmények –Oktatási-tanulási tevékenységek.
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
TÁMOP / PROJEKT A FELSŐOKTATÁS REDSZERSZINTŰ FEJLESZTÉSE 2. ütem Bevezető előadás a tanulási eredményekről, a keretrendszer, a képesítések.
Projektháttér A kimeneti szempontú képesítési keretrendszer.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Fontosabb fogalmak Képesség :
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
AZ EU AJÁNLÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ HAZAI FEJLESZTÉSEK
A Lisszabon-folyamat és az oktatás képzés nemzeti politikája Dr
A KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER A FELNŐTTKÉPZÉS SZEMPONTJÁBÓL
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Minőségirányítás a felsőoktatásban
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
Dobszay Ambrus Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Tartalomfejlesztési és Módszertani Központ A Képesítési Keretrendszer hasznosulása a közoktatásban.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Képesítési Keretrendszerek Európában
Date: in 12 pts Krémó Anita, DG EAC A.3 anita.kremo(at)ec.europa.eu Lifelong learning programme Nemzeti képesítési keretrendszerek NKKR szint 10 NKKR szint.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
. Egy nemzeti képesítési keretrendszer lehetséges előnyei Vitaindító [ Derényi András ]
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
Program- és tananyagfejlesztés rendszertípus Modern Üzleti Tudományok Főiskolája.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
A QF Embodiment projekt
Nemzeti Képesítési Keretrendszer Romániában A jelenlegi helyzet - áttekintés Liliana Voicu Nemzeti Felnőttképzési Tanács - NQA Budapest, október.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Képesítési keretrendszerek az európai felsőoktatásban
A felsőoktatási képesítési keret tervezete és megvalósulása Magyarországon Derényi András.
Képesítési Keretrendszerek Európában 2006 március 9.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
EUROPASS.
Derényi András – Vámos Éva tájékoztató előadás a MAB 2014
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
Képesítési keretrendszerek illeszkedése és a minőségbiztosítás Javaslatok az Országos képesítési keretrendszer bevezetésének előkészítéséhez május.
Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során: a elv alkalmazása Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során:
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
Az OKKR-projekt várható eredményei Temesi József pillérvezető Az Országos Képesítési Keretrendszer kialakítása: helyzetkép és javaslatok január 21.
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
A KKK-rendszer és az OKKR viszonya a felsőoktatásban
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
EKKR-OKKR: az európai folyamat és magyar állomásai
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Nemzeti és nemzetközi képesítési keretrendszerek és a life-long learning Magyar nemzeti és nemzetközi lifelong konferencia Miskolc, 2007 április
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Az Országos Képesítési Keretrendszer hatása a képzési és kimeneti követelményekre a felsőoktatásban Temesi József, egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
Hogyan segíti az EKKR az európai munkaerőpiac működését? WORKSHOP 4.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Molnárné Stadler Katalin Menner Ákos
Előadás másolata:

Képesítési keretrendszerek a nemzetközi gyakorlatban – az Európai Felsőoktatási Térség keretrendszere Az Országos Képesítési Keretrendszer kialakítása: helyzetkép és javaslatok január 21. Gönczi Éva (Collegium Budapest)

Nemzeti és nemzetközi referenciakeretek mint az EKKR előzményei Szakmapolitikai célok (tudásalapú gazdaság, munkaerő mobilitásának elősegítése, képesítések könnyebb összehasonlítása, LLL stb.) – Koppenhágai, Bolognai folyamat Koncepcionális elemek – a képesítések elvárható teljesítményekben, tanulási eredményekben, kompetenciákban történő meghatározása, a felhasználói oldal szerepének növelése a képesítések tartalmának meghatározásában. - -

Nemzeti Képesítési Keretrendszer meghatározása „Egységes leírás, amely nemzeti szinten, nemzetközileg is érthető és koherens módon tanulási eredményekben határozza meg és illeszti össze valamennyi képesítést, és meghatározza a felsőoktatásban megszerezhető képesítések egymáshoz való viszonyát.” (EFT) „ […] a készségek, a tudás és kompetenciák fejlesztésének, osztályozásának, elismerésének elfogadott szintrendszerbe rendezett eszköze. Rendszerezi a tanulási eredményekben meghatározott már meglévő és új képesítéseket. A tanulási ered- mények kifejezik, hogy a tanulónak mit kell tudnia, és milyen cselekvésekre kell képesnek lennie, akár tanteremben, munkahelyen vagy más kevésbé formális úton sajátította el e képességeket. A képesítési keretrendszer megmutatja a különböző képesítések egymáshoz való viszonyát és azt is, hogyan juthatunk el egyik szintről a másikra egy szakmán vagy szektoron belül vagy azok között, sőt szakképesítések és akadémiai végzettségek között is, amennyiben a keretrendszer mindkét típusú képesítést egyetlen, egységes rendszerbe foglalja” (ILO).

Nemzeti Képesítési Keretrendszerek Világtendenciák: az oktatás-képzés társadalmi-gazdasági szerepének növekedése megköveteli a képesítések pontosabb, a tanulók elért tudását és kompetenciáit tükröző leírását, illetve a kimeneti szemlélet fokozottabb érvényesítését mind a szabályozásban, mind a képzésben. A referenciakeretek híven tükrözik az oktatással kapcsolatos nemzeti célrendszert, és gyakran égető problémákra keresnek választ(hozzáférés, átláthatóság, minőség). Közmegegyezésen alapuló nemzeti rendszer (képzők, munkáltatók, hatóságok, szakmai szervezetek, tanulók).   Valamennyi képesítés rendszerezett, koherens leírása, kiszűri az esetleges átfedéseket, alapul szolgál a meglévő képesítések felülvizsgálatára és továbbfejlesztésére.   Ösztönözheti új képesítések kialakítását.   Az országon kívül is érthető (versenyképesség, mobilitás).

- Nemzeti Képesítési Keretrendszer funkciói - n n Leírja az egyes képesítéseket, valamint azok egymáshoz való viszonyát, kölcsönhatását. n n Világossá teszi, hogyan lehet továbbhaladni az egyes képesítések között minden irányban (rugalmas, egyéni tanulási utak). n n A kimenetekre koncentrál. n n Felismeri, hogy a képesítések összetettek: tantárgyi, illetve általános készségek és kompetenciák. n n Hatással van az intézmények és hatóságok viszonyára. n n Ösztönző lehet oktatási-képzési reformokra   elősegíti a hozzáférést – alternatív utakat kínál, be- és kilépési pontokkal, amelyek elismerik a teljesítést;   elősegíti a képesítések reformját, hogy azok megfeleljenek a változó gazdasági-társadalmi igényeknek;   növeli az intézményi autonómiát;   előmozdítja a tantervi reformokat (nemzetközi kooperáció).

Elfogadott és „működő” nemzeti keretrendszerek 1. generáció: Egyesült Királyság (külön Skócia), Ausztrália, Új-Zéland, Dél- Afrika 2. generáció: Írország, Malaysia, Mexikó, Szingapúr, Wales Franciaország, Spanyolország és Málta, Növekvő számú kezdeményezés az EFT és az EKKR hatására A konszenzussal kialakított keretrendszer jó hatással van a képesítések precízebb meghatározására, megismertetésére és továbbfejlesztésére. A nem formális és informális tanulás elismerésének elősegítése A felsőoktatás és az oktatási-képzési rendszer egyéb szintjeinek jobb összehangolása. E rendszerek elősegítik a képesítések és a hozzájuk vezető képzési folyamat világosabb elkülönítését (a hangsúlyt a kimenetekre, az elérhető tudásra, a készségekre, a kompetenciákra helyezik).

7

8

Az SCQF céljai Célok: az egész életen át tartó tanulás támogatása, a be- és kilépési pontok tisztázása a képesítések és a képzési programok bármely szintjén, a lehetséges tanulási utak és a kredittranszfer bemutatása a tanulók és valamennyi érdeklődő számára, a skót képesítések általános szintjének (és kreditértékeinek) bemutatása, a kreditek összekapcsolásának biztosítása az egyes képesítések és képzési programok között azért, hogy a tanulók építhessenek a korábban megszerzett tudásra.

Az SCQF szintjellemzői Szintjellemzők Tudás és ismeretek – általában szakterülethez kötött Gyakorlat (alkalmazott tudás és ismeretek) Általános kognitív képességek, pl. értékelés, kritikus elemzés Kommunikáció, számolás és számítástechnikai képességek Autonómia, felelősség (elszámoltathatóság) és együttműködés

Mire jó a képesítési keretrendszer a felsőoktatásban? Segít az (új Bologna) képesítések tartalmának elemzésében, megértésében, megjelenítésében. A hangsúlyt az eljárásokról a tartalomra helyezi (tanulási eredmények). Logikus következménye – –a tömeges felsőoktatásnak, – –a tudás gyors fejlődésének és elévülésének, – –a nemzetköziesedésnek, – –az EFT-nek. Megkönnyíti a képesítések többféle módon történő megszerzését (LLL). Kifejezi és rendszerezi a felsőoktatás céljait.

Képesítési keretrendszerek a Bolognai folyamatban Berlini nyilatkozat (2003)   Nemzeti képesítési keretrendszerek (egymással összehasonlítható, kompatibilis képesítések keretrendszere). Ezekben a képesítések leírása: a megszerzésükhöz szükséges munkamennyiség, szintek, tanulási eredmények, kompetenciák és a képesítések profilja.   A képesítések átfogó keretrendszerének kidolgozása az Európai Felsőoktatási Térség számára (többféle orientáció és profil, hogy sokféle egyéni, akadémiai és munkaerő- piaci igénynek tudjanak megfelelni. Az első ciklusban megszerzett fokozatok bejutást biztosítsanak a második ciklusba, a második ciklusú fokozatok a doktori képzésbe, a Lisszaboni elismerési egyezménynek megfelelően.. Bergeni nyilatkozat 2005 ( „ Elfogadjuk az Európai Felsőoktatási Térségen belüli képesítésekre vonatkozó átfogó keretrendszert, amely három képzési ciklusból (beleértve az egyes nemzeti sajátosságok figyelembevételével a nem minden esetben felsőfokú végzettséget nyújtó képesítések megszerzésének lehetőségét), az egyes ciklusokra vonatkozó, tanulási eredményeken és kompetenciákon alapuló általános jellemzőkből, valamint az első és a második ciklus kredittartományaiból áll. Elkötelezzük magunkat az EFT átfogó keretrendszeréhez illeszkedő nemzeti képesítési keretek 2010-ig történő kidolgozása, illetve e munka 2007 előtti megkezdése mellett.”

Az Európai Felsőoktatási Térség Képesítési Keretrendszere mint metakeret A képesítések a nemzeti képesítési (keret) rendszer részei A 46 nemzeti keretrendszer egy meghatározott illeszkedési mechanizmus útján csatlakozik az Európai Felsőoktatási Térség Keretrendszeréhez Az EFT keretrendszer a Bolognai folyamat összegzése Kapcsolódás más kontinensekhez

EFT Keretrendszer jellemzői Komponensek: ciklusok, tanulási eredményekben kifejezett ciklusjellemzők, kapcsolódó ECTS-kreditek A komponensek leírása kevésbé részletes, mint a nemzeti keretrendszerekben. Nem minden nemzeti képesítés éri el a metakeret ciklusainak végpontját. Az egyes Bologna-ciklusok tartalmi meghatározása a kontinentális Európa számára – szemináriumok (Mi a képesítés? Erre leginkább a tanulási eredmények adnak választ.) Az átláthatóság és kölcsönös elismerés eszköze, elősegíti a mobilitást.

Keretek és keret Nemzeti keret a működési realitásokhoz igazodik a nemzeti rendszerek működtetik meghatározza milyen képesítések szerezhetők leírja az adott oktatási rendszer képesítéseit és azok kapcsolódásait EFT keret megkönnyíti a rendszerek közötti mozgást „megjeleníti” a Bologna képesítéseket a világ számára meghatározza az új típusú nemzeti képesítési keretek általános szerkezetét

Néhány meggondolás Az EFT keretrendszer: Csak általános útmutatást ad a felsőoktatásban megszerezhető képesítések természetéről, az elvárásokról és az általuk kínált lehetőségekről. Tükrözi a Bolognai folyamatot, és három cikluson alapszik. Minden olyan elemet kizár, amely akár implicite előírónak minősül. A koncepció / az egészről alkotott benyomás sokkal fontosabbak, mint az egyes terminusok, amelyekkel kifejezzük őket; ezeket a fogalmakat nem lehet „szó szerint” érteni, az egészet kell közvetíteniük.

Tanulási eredmények meghatározása az EFT-keretrendszerben A képesítések kifejezése tanulási eredményekben meghatározott külső referenciapontok segítségével – így az is mérhetővé válhat, mennyiben felel meg a képesítés a kitűzött céljainak. A felsőoktatás hagyományos erőssége: az elsajátítandó tudás, ismeretek, ugyanakkor gyengébb a készségek, kompetenciák terén (foglalkoztathatóság kérdései). Új típusú képesítési keretek: a tanulási eredmények széles skáláját ölelik fel. Képesítési jellemzők: az adott képesítéssel rendelkezők mindegyikére jellemző tanulási eredmények.

A tanulási eredmények típusai Alapvetően négyféle: felsőoktatási intézmény szintje (tanegységek, modulok, tantárgyi programok, képesítések), az egyes képzési területekre, tantárgycsoportokra alkalmazott egységes leírások (pl. a magyar KKK), országos szint - a képesítési keretrendszerekben és a hozzájuk kapcsolódó minőségbiztosítási rendszerekben jelennek meg, és széles értelemben meghatározzák a nemzeti képesítési keretrendszerek leírásait, ciklusjellemzők – az egyetlen reális választás az európai keretrendszer számára.

Dublini Jellemzők „ Az egyes Bologna-ciklusok végét reprezentáló képesítésekhez kapcsolódó tipikus, az eredményekkel és képességekkel összefüggő elvárások generikus megfogalmazása.” Nem előíró; nem képvisel küszöböt/minimum elvárásokat; nem tantárgy/képzési terület specifikus; nem korlátozódik bizonyos orientációra (akadémiai, professzionális vagy szakképzési).

Képesítések és a ciklusok jellemzői az EFT keretrendszerben 1. tudás és megértés 2. tudás alkalmazása 3. ítéletalkotás, döntéshozatal 4. kommunikációs készségek 5. tanulási készségek

A keret csak váz? Egymással szorosan összefüggő gerincek rendszere, szükség van a megtámogatásukra: ECTS; diplomamelléklet; a programok rövid leírása (pl. a munkáltatóknak); diszciplínához kötődő elvárások a kompetenciák /jellemzők tekintetében (Tuning subject benchmark statements; minőségbiztosítási elvárások).

A Bolognai folyamat és az EKKR Az EKKR 8 szintű európai keretrendszer az egész életen át tartó tanulásért. Felöleli a felsőoktatásban megszerezhető képesítéseket is (felső 5–8 szint). De a felső szintek nem kizárólag a felsőoktatásban megszerezhető képesítéseket tartalmaznak!

A két keretrendszer EKKR szintekEFT szintek 8 Harmadik ciklus 7 Második ciklus 6 Első ciklus 5 Az első ciklushoz kapcsolódó rövid ciklus

Miért két metakeret?   Más-más, de egymást kiegészítő célok   Az EFT keretrendszer: a keret fogalmának a Bolognai folyamatban történő alkalmazását jelenti   A képesítések „összehasonlíthatóságának” az EFT-ben már létező elvére épít és az elfogadott kredit fogalomra. – – Ciklusokat és ECTS krediteket tartalmaz – –A felsőoktatásra korlátozódik, de az EU határain túlra   EKKR: szorosan kapcsolódik a Lisszaboni folyamathoz – –A Bolognai (felsőoktatás) és a Koppenhágai (szakképzés) folyamatok összekapcsolása – –Fordító eszköz, avagy közös nyelv a tagállamok sokszínű oktatási és képzési rendszerében megszerezhető képesítések leírására és összehasonlítására – –Az egész oktatási-képzési rendszert felöleli, de az EU-ra korlátozódik

EKKR: célok és szerkezet   Az Európai Bizottság tervezete szeptember, széles konzultációs folyamat előzte meg,   az Európai Parlament és a Tanács ajánlása április,   metakeretek a képesítések és képesítési szintek összehasonlításának megkönnyítésére,   az állampolgárok országok közötti mobilitásának megkönnyítése és az egész életen át tartó tanulás előmozdítása,   az EKKR „lelke” a tanulási eredmények által leírt 8 képesítési szint (tudás, készségek és kompetencia).

Lehetséges hatások Óriási lendület a nemzeti keretrendszerek megalkotására. A felsőoktatásban az egész életen át tartó tanulás iránti érdeklődés növekedése. A vállalkozói szektorral, a munkaerő-piaci szereplőkkel való szorosabb együttműködés, beleértve a képesítések meghatározását is. Ahhoz, hogy a híd szerepet a metakeretek betöltsék, az a legfontosabb, hogy a nemzeti keretek „valódiak” legyenek, vagyis átlátható, a képesítéseket megfelelő szintekbe soroló, minőségbiztosítással és fejlesztéssel alátámasztott keretrendszert hozunk létre.

Mitől működik? Ha valamennyi fontos szereplő részt vesz a kialakításában, és így nemzeti konszenzuson alapszik, ha kimutatható kapcsolat van a nemzeti keretrendszer szintjei és az EKKR szintjellemzői, illetve az EFT ciklusok jellemzői között, ha a keretrendszer és a benne foglalt képesítések a tanulási eredmények elvén alapszanak, továbbá kapcsolódnak a nem formális és informális tanulás elismeréséhez, ha a képesítések beépítése, azok helyének megválasztása a keretrendszerben átlátható módon történik, ha a minőségbiztosítási rendszerek hivatkoznak a képesítési keretrendszerre (európai alapelvek), közös tanulási folyamat.

EQF Country ACountry B Qualifications (A) Qualifications (B)