Kognitív modellek, sémák, attribúciók

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érzelmek és kultúra összefüggései
Advertisements

Önismeret.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek.
Tudatos és tudattalan modern felfogása
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A pánikbetegség kezelése
EMLÉKEZÉS.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Bizalom a szervezetekben
A „közbülső változók” bevezetése
Kognitív megközelítések
Személyiséglélektan I.
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
MOTIVÁCIÓ.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
A kognitív önszabályozás perspektívája
A lehetséges énképek.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Egyéni döntések a szervezetben
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Az emberi tanulás.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Serdülők céljai, tervei, pályaválasztás serdülőkorban
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Krízis.
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
Tanulás tanítása Tanulásmódszertan
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
A pszichikumról általában
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
Pedagógiai személyiségértelmezések
A pszichológia mint tudomány
oktulajdonító ítéletek
Fenomenológiai megközelítés
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Mindennapi veszteségeink
Tudatosság, kogníció, érzelmek
Miért jó az, ha tudjuk hogy mit tudunk? A hallgatók tudásszintjének mérése
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA.
Kutatásmódszertani dilemmák
Érzelmi intelligencia
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Kognitív személyiségelméletek
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Reflektív gondolkodás
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Tanácsadás az iskolában
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Változó szakma-változó értékek?
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
A kvalitatív módszerek homunkulusza
VEZETŐI DÖNTÉSEK „Navigare necesse est” dönteni mindenkinek kell.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Előadás másolata:

Kognitív modellek, sémák, attribúciók

Az emberi működés metaforái A számítógép Információfeldolgozás Döntési folyamatok A robot célorientáltság

Információfeldolgozás Sémák: mind a kategóriák általános jelentéséről, mind az egyes esetekről tartalmaznak információt Prototípus, életlen halmaz

A séma szerepe Az új tapasztalatok, élmények felismerését szolgálja Az információt szervezett struktúrába illeszti Alapértelmezést ad

A sémák kidolgozottsága

Szociálisan jelentős sémák Szociális megismerés: sémákat alakítunk ki a szociális környezetről is Egyénekről Nemi szerepekről Társas viszonyokról Érzelmi tapasztalatokról stb… Énsémák: az önmagunkról szóló szervezett tudáskészlet

Az énsémával kapcsolatos vizsgálatok Énkomplexitás (Linville) Lehetséges szelfek (Markus, Nurius) A képességeinkről szóló gondolkodás (Dweck)

Sémák hierarchiája

Attribúciók (oktulajdonítás) Heider Számít a nézőpont Sémáink befolyásolják Siker és kudarc attribúciója Weiner 2 dimenziója: az okság helye és az okok stabilitása

Az emlékezet szerveződése Szemantikus emlékezet Epizodikus emlékezet Forgatókönyvek Deklaratív és procedurális tudás

Szemantikus és epizodikus emlékezet hálója

Az emlékezeti háló vizsgálatai Priming (előfeszítés) kísérletek

Kognitív személyiségelméletek Mischel: a személyiség kognitív változói A személy kompetenciái Kódolási stratégiák és személyes konstrukciók Elvárások: inger-következmény és viselkedés-következmény elvárások Szubjektív érték (incentív) Önszabályozó rendszerek és tervek

Személyiségvizsgáló eljárások Interjú, önjellemző skálák, hangos gondolkodás, gondolatminták gyűjtése Eseménykövetés

A viselkedészavarok magyarázata Az információfeldolgozás hiányosságai Beck: depresszív énsémák A környezeti kihívásra utomatikus gondolatok → tovaterjedő aktiváció → negatív érzelmek Kognitív triász: az énnel, a világgal és a jövővel kapcsolatos gondolatok

A kognitív terápia Beck: a kognitív keretek átstrukturálása. Nem automatikus, hanem kontrollált gondolatok Módszerek: Hajtson végre olyan dolgot, aminek a negatív kimenetelét várja Ellenőrizze hipotéziseit Próbálja ki magát más területen

A kognitív önszabályozás perspektívája A megismerés és cselekvés viszonya

Hogyan vezet a megismerés cselekvéshez? Cselekvéssémák Motoros séma Cselekvésterv Cselekvések felismeréséhez használt sémák Mi az összefüggés a cselekvésfelismeréshez használt sémák és a cselekvéssémák közt?

Az értelmezési séma előfeszítő hatása a sémával kapcsolatos viselkedésre

Viselkedéses szándékok

Célok Energizálják a viselkedést Rövidebb és hosszabb távú célok Életfeladatok (Cantor, Kihlstrom) Személyes törekvések (Emmons) Aktuális érdeklődés (Klinger) Személyes tervek (Little)

Az önszabályozás és a visszacsatoláson alapuló kontroll A visszacsatolási hurok

Elágazó láncolatok Döntési fa:

Hierarchikus szerveződés Visszacsatolási hierarchia (Powers) A magasabb szinten álló visszacsatolási kör kimenete az alacsonyabb szint vonatkoztatási értéke

Nyitott kérdések Az alacsonyabb szintek néha „átveszik” a vezetést A program összeütközésbe kerülhet az elvvel Ugyanaz a program különböző elvet szolgálhat, ugyanahhoz az elvhez sok program tartozhat A hierarchia ugyanazon szintjén több cél lehet, ezek néha konfliktusba kerülhetnek egymással

A félbeszakítás és az elvárások hatása További erőfeszítés vagy a célok feladása A megszakítás után újraértékeljük a célelérés valószínűségét Siker-elvárás, kudarc-elvárás Énhatékonyság-elvárás (Bandura)

Az érzelem kérdése Simon (1967): az érzelmek döntő szerepet játszanak az információfeldolgozásban Carver, Scheier (1990): az érzelmek olyan önszabályozó rendszer termékei, amely a célok felé tett elmozdulást monitorozza Weiner: az okok attribúciója Bower: Az érzelemről szóló információ is a háló csomópontja

Viselkedészavarok értelmezése Célok közötti ellentétek A célhoz vezető viselkedést nem tudják azonosítani Nem tudják feladni céljaikat

A terápiás folyamat Kanfer: az emberi viselkedések többsége automatikus, a terápia a rossz automatizmusok megszakítására és új automatizmusok kialakítására irányul A terápiás folyamat dinamikus feed-back rendszer, a célok hierarchiáját lehet közben változtatni A terápia a problémamegoldókészség javítására irányul Az eszköz-cél rendszer kidolgozása lényeges A visszacsatolással korrigálhatjuk viselkedésünket