Gaál Zoltán MFRFK Budapest, 2004. szeptember 29..

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
A középfok és a felsőfok kapcsolata, lehetőségek a felsőfok előtt Ami összeköt – kompetencia építés A felsőoktatás kihívásai, lehetőségei Esélylatolgatás.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Az informatika oktatása a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
1 Előadó: Tóth Anikó (Szabad bölcsészet szak, II. évfolyam) Kommunikáció az egyetemen Kommunikáció az egyetemen A Kommunikáció az egyetemen c. kurzus Kommunikáció.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
(AGRÁR)EGYETEMEK SZEREPE A HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉSBEN
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
Beteljesülés – újragondolás – globális társadalmi felelősség Prof. Dr. Hubos Ildikó Előadás a Magyar Szociológiai Társaság.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Alberti Rita Apró Zoltán Balogh Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Bologna folyamat - hallgatók Barakonyi Károly DSc Pécsi Tudományegyetem.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
10 ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS. Prof. Roóz József 10 ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS. Eredmények és feladatok. Prof. Roóz József AIFSZ Kollégiuma Egyesület.
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
A nemzetközi felsőoktatási térben és a hazai felsőoktatás-politikai térben Pécs október 18. Dr. habil Fábri György egyetemi docens ELTE Egy magyar.
Derényi András – Vámos Éva tájékoztató előadás a MAB 2014
Kiválóság és verseny a felsőoktatásban. Globális folyamatok Prof. Dr. Hrubos Ildikó Budapesti Corvinus Egyetem „Fókuszban a tudományos műhelymunka” – harmadik.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Perspektíva és jövőkép Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
A KKK-rendszer és az OKKR viszonya a felsőoktatásban
1 Mit kíván a minőségorientált magyar felsőoktatás? Balázs Ervin A MAB elnöke Professzorok Batthyány Köre, október 18.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Finnországi tanulságok: elismerés-beszámítás a finn felsőoktatásban
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
REKTOR Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Egyetemi stratégia bizonytalan környezetben.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Tempus Közalapítvány Balla Ágnes április 23.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Most akkor ez mit is jelent? - számok és értelem
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Előadás másolata:

Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29.

Felsőoktatási trendek:  az állam visszavonulása a felsőoktatás finanszírozásában - - az autonómia belső igénye - - a nyilvánosság felé elszámolás - - a hozzáférhetőség biztosítása - - költségtudatosság - - „glokal” gondolkodás  a Felsőoktatás Missziójának változása  az életen át tartó tanulás  a felsőoktatás tömegesedése  az intézmények tevékenységének külső értékelése  az intézmények irányításának átalakulása  a társadalmi nyitottság követelménye felerősödik MFRFK Budapest, szeptember 29.

Mi az Európai Felsőoktatási Térség? (Milyen elvárások vélelmezhetők?)  lépcsős képzés  összehasonlítható diplomák rendszere  „Edzéseredményekkel nem lehet Európa-csúcsot hitelesíteni”  EU dimenzió erősítése  összemérhető minőségbiztosítási rendszerek  mobilitás és feltételrendszere MFRFK Budapest, szeptember 29.

Egyetemi szint Főiskolai szint AIFSZ ~ 50 % ~ 48 % ~ 2 % Jelen FSZ BSc, BA MSc, MA ? 20 % ? 40 – 60 % ? % Sejthető jövő? MFRFK Budapest, szeptember 29.

„Annak a lehetősége, valószínűsége, hogy vki, vmi másokkal szemben elnyer, megszerez valamit” objektív szubjektív szintetikus valószínűség (Magyar Értelmező Kéziszótár, Akadémiai Kiadó Bp old.) Esély:

MFRFK Budapest, szeptember 29. Támogató erők Fékező erők FELSŐOKTATÁSI REFORM MEGVALÓSÍTÁSA

MFRFK Budapest, szeptember 29.  a reform jelentős erőforrásokat igényel  EU előírások teljesítése  egészségügy, hadügy alkuereje  magas az oktatói átlagéletkor  demográfiai „gödör” következik  a közoktatás reformja is szükséges a felső oktatási reformhoz  nő a munkanélküliség a diplomások között  az egyetemi közösségek formálissá váltak  tehetséges fiatalok a versenyszféra irányába mozdulnak  az oktatói mobilitás csekély Fékező erők

MFRFK Budapest, szeptember 29.  EU csatlakozás aláírása  erős politikai akarat a reformot illetően  európai tendenciák  Bologna Nyilatkozat  versenyszféra elvárásai  felsőoktatási intézmények közötti verseny fokozódik  a tudomány ma nagy üzletté vált Támogató erők

KI? 1.Az oktatói mobilitás nagyon csekély. 2.A tehetséges fiatal évjáratok a versenyszférában keresik boldogulásukat. 3.A nemzetközi mozgáslehetőségek hihetetlen mértékben kiszélesedtek. 4.A tudás (tudomány) image napjainkban kicsit megkopott KIT? 1.A közoktatás intézményei ismeretközlő üzemekké alakultak át (Egyik ismeret kitolja a másikat?) 2.A civilizációs társadalmak két dolgot kívánnak meg: szellemi és fizikai energiát (a szívre nincs szükség) 3.Egyik oldalon határozott és felnőtt – másik oldalon gyerekes és tanácstalan 4.Az egyetemi közösségek formálissá váltak (Hotel Mama) MFRFK Budapest, szeptember 29.

MIT? 1.A kutatások során felhalmozódó hatalmas ismeretanyag túlcsordulni látszik az oktatási rendszer keretein 2.A tudomány ma egyszemélyes betoncellák óriási halmaza 3.A tudomány nagy üzletté vált MFRFK Budapest, szeptember 29. HOGYAN? 1.Ismeretboltban a hallgató bevásárol? 2.Hivatástudatra hogyan nevelünk? 3.Tudunk-e paradigmát váltani?

MIBŐL? 1. A következő három tényező egyensúlyát kell megteremteni: - professzor központú - hallgató központú - gazdasági – társadalmi környezet uralta 2. Kellenek tehát: - MESTEREK - TANÍTVÁNYOK - A társadalmi környezetnek el kell ismerni az oktatás prioritását MFRFK Budapest, szeptember 29.

Köszönöm a figyelmet!