Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29.
Felsőoktatási trendek: az állam visszavonulása a felsőoktatás finanszírozásában - - az autonómia belső igénye - - a nyilvánosság felé elszámolás - - a hozzáférhetőség biztosítása - - költségtudatosság - - „glokal” gondolkodás a Felsőoktatás Missziójának változása az életen át tartó tanulás a felsőoktatás tömegesedése az intézmények tevékenységének külső értékelése az intézmények irányításának átalakulása a társadalmi nyitottság követelménye felerősödik MFRFK Budapest, szeptember 29.
Mi az Európai Felsőoktatási Térség? (Milyen elvárások vélelmezhetők?) lépcsős képzés összehasonlítható diplomák rendszere „Edzéseredményekkel nem lehet Európa-csúcsot hitelesíteni” EU dimenzió erősítése összemérhető minőségbiztosítási rendszerek mobilitás és feltételrendszere MFRFK Budapest, szeptember 29.
Egyetemi szint Főiskolai szint AIFSZ ~ 50 % ~ 48 % ~ 2 % Jelen FSZ BSc, BA MSc, MA ? 20 % ? 40 – 60 % ? % Sejthető jövő? MFRFK Budapest, szeptember 29.
„Annak a lehetősége, valószínűsége, hogy vki, vmi másokkal szemben elnyer, megszerez valamit” objektív szubjektív szintetikus valószínűség (Magyar Értelmező Kéziszótár, Akadémiai Kiadó Bp old.) Esély:
MFRFK Budapest, szeptember 29. Támogató erők Fékező erők FELSŐOKTATÁSI REFORM MEGVALÓSÍTÁSA
MFRFK Budapest, szeptember 29. a reform jelentős erőforrásokat igényel EU előírások teljesítése egészségügy, hadügy alkuereje magas az oktatói átlagéletkor demográfiai „gödör” következik a közoktatás reformja is szükséges a felső oktatási reformhoz nő a munkanélküliség a diplomások között az egyetemi közösségek formálissá váltak tehetséges fiatalok a versenyszféra irányába mozdulnak az oktatói mobilitás csekély Fékező erők
MFRFK Budapest, szeptember 29. EU csatlakozás aláírása erős politikai akarat a reformot illetően európai tendenciák Bologna Nyilatkozat versenyszféra elvárásai felsőoktatási intézmények közötti verseny fokozódik a tudomány ma nagy üzletté vált Támogató erők
KI? 1.Az oktatói mobilitás nagyon csekély. 2.A tehetséges fiatal évjáratok a versenyszférában keresik boldogulásukat. 3.A nemzetközi mozgáslehetőségek hihetetlen mértékben kiszélesedtek. 4.A tudás (tudomány) image napjainkban kicsit megkopott KIT? 1.A közoktatás intézményei ismeretközlő üzemekké alakultak át (Egyik ismeret kitolja a másikat?) 2.A civilizációs társadalmak két dolgot kívánnak meg: szellemi és fizikai energiát (a szívre nincs szükség) 3.Egyik oldalon határozott és felnőtt – másik oldalon gyerekes és tanácstalan 4.Az egyetemi közösségek formálissá váltak (Hotel Mama) MFRFK Budapest, szeptember 29.
MIT? 1.A kutatások során felhalmozódó hatalmas ismeretanyag túlcsordulni látszik az oktatási rendszer keretein 2.A tudomány ma egyszemélyes betoncellák óriási halmaza 3.A tudomány nagy üzletté vált MFRFK Budapest, szeptember 29. HOGYAN? 1.Ismeretboltban a hallgató bevásárol? 2.Hivatástudatra hogyan nevelünk? 3.Tudunk-e paradigmát váltani?
MIBŐL? 1. A következő három tényező egyensúlyát kell megteremteni: - professzor központú - hallgató központú - gazdasági – társadalmi környezet uralta 2. Kellenek tehát: - MESTEREK - TANÍTVÁNYOK - A társadalmi környezetnek el kell ismerni az oktatás prioritását MFRFK Budapest, szeptember 29.
Köszönöm a figyelmet!