A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
A munkára nevelés: ŐSKÖZÖSSÉGBEN: utánzás ÓKORBAN: első iskola, a technikai műveltség alapelemei KÖZÉPKOR: képzés a kézműves céheken folyt XV.-XVI. század: a munkára nevelés jelentősége nő, a műveltség és a kulturáltság fogalmába tartozik FELVILÁGOSODÁS: hasznos ismeretek, az életre nevelés REFORMKOR: korszerű közoktatásért folyik a harc
Magyarország: XIX. század eleje: reáliskola igénye KÉZIMUNKA TANTÁRGY: 1956-ban az alsó tagozaton 1958-ban a felső tagozaton GYAKORLATI FOGLALKOZÁS: 1963-tól 1-8. oszt. más tananyag: lányok- fiúk, vidék- város
Technika: 1978-tól technikai műveltség, egységes tananyag 1988: korrigálás (anyagvizsgálat és számítástechnika) NAT I.: 1998-tól (helyi tantervek) TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL: 2001-től kerettanterv NAT II.: 2004-től (helyi tantervek) nincs követelmény, csak tartalom fejlesztési feladatok NAT III.: 2007-től (helyi tantervek) kompetenciák NAT IV.: 2012-től (helyi tantervek) Életvitel és gyakorlat műveltségi terület
TECHNIKAI MŰVELTSÉG Irodalom: Mesterházy Ferenc: A technika korszerű értelmezése (segédlet) Az általános műveltség része a technikai műveltség!! Ennek érdekében tudni kell: tájékozódni a technikai környezetben és ehhez aktívan alkalmazkodni a környezetet védeni és fejleszteni újabb ismereteket szerezni
Az ember hármas környezete 1. Természeti környezet 2. Társadalmi környezet 3. Technikai környezet