A vállalat marketing környezete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Advertisements

Fogyasztói magatartás
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Bauer András - Berács József:
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
B2B-marketing – A szervezeti piacok
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) Hanyecz Lajos.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
A piac Szakiskola.
Vállalati Gazdaságtan
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A fogyasztói magatartás
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
Üzleti piacok, üzleti vásárlók (ipari marketing)
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
A külső környezet elemzése
(1) A marketingkörnyezet
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
III. A logisztika jövője
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Egyéni döntések a szervezetben
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
A marketing piac tartalma
Kérdések a második zh-hoz
Bauer András - Berács József:
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Vizsga feladatok (Minta)
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Fogyasztói magatartás 2006
A vásárlási döntési folyamat Alternatívák értékelése
A marketingkörnyezet elemzése
A piacszegmentáció és a célpiaci marketing
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Termék & Márka Kopcsay László.
A MARKETING FOLYAMATA.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Marketing alapok Kopcsay László.
Milyen tényezők hatnak a fogyasztói viselkedésre?.
Szegmentáció & pozicionálás.
1 Business marketing. 2 3 kevesebb, de nagyobb vevő szoros eladó-vevő kapcsolat származtatott kereslet rugalmatlan kereslet ingadozó kereslet versenytárgyalás.
Vállalkozásmenedzsment I.
5. előadás: Szervezeti beszerzési magatartás
A PIAC.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
Fogyasztói magatartás
Beszerzések hatékonyság növelése
A külső környezet elemzése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
A vásárlási döntés folyamata
SZEGMENTÁLÁS CÉLPIACKÉPZÉS POZÍCIONÁLÁS
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

A vállalat marketing környezete Marketing II. A vállalat marketing környezete

A vállalat a gazdaság szereplője amely igyekszik megfelelni a társadalmi elvárásoknak úgy, hogy minél teljesebben kielégítse azokat, miközben növelni tudja a saját profitját is. Ez a folyamat a piacon zajlik, ami egy küzdőtér, melyben a versenyzők harcolnak a vezető pozíció, vagy helyezések elérése érdekében.

Ezért a marketingstratégia megtervezése és megvalósítása csakis és szigorúan a környezet ismeretében lehetséges. A környezet lehet egy tágabb régió (makrokörnyezet) és egy Szűkebb régió ( mikrokörnyezet)

Mikrokörnyezet Mikrokörnyezetet a steakholderek ( érintettek) alkotják, akik valamilyen módon kapcsolatba kerülnek a vállalattal. > beszállítók, vevők (beszerzők), versenytársak stb. Kapcsolati rendszerük jellege: Horizontális ( pl. versenytársak ) Vertikális (pl. vásárló, viszonteladók ) Állandó és folyamatos kölcsönhatás, melyben a felek alakítják egymást. ( Ez mindig a horizontális és vertikális versenyhelyzet függvénye )

Makrokörnyezet: A makrokörnyezet a közvetlen társadalom, illetve a tágabb kontinentális illetve globális tényezők alkotják. Alrendszerei: - gazdasági- - műszaki- technológiai- - társadalmi-szociális- - jogi-politikai környezet Nem kétoldalú a kapcsolat, befolyásolási lehetőség csekély, vagy egyáltalán nincs. Ez adottság, melyet tekintetbe lehet/kell venni a piaci helyzet kialakításának lépései esetén is.

Interakciós modell (Turnbull-Valla) Interakciós folyamat - rövid táv: csereaktus hosszú távú: intézményesült kapcsolatok Makrokörnyezet (piaci struktúra, dinamika, nemzetközi együttműködés) ATMOSZFÉRA (hatalom, függőség, kooperáció) VEVŐ szervezet - személyek struktúra - célok technológia-attitűdök tartalékok-tapasztalat stratégia Eladó szervezet - személyek struktúra - célok technológia - attitűdök tartalékok-tapasztalat stratégia Selling Center Buying Center

A vállalat makrokörnyezete Gazdasági környezet A marketingkörnyezet meghatározó eleme A hazai gazdasági környezet meghatározó jelentősége a termelői magatartásban A gazdasági környezet markáns alakítói a nemzetközi szervezetek, a bilaterális (kétoldalú) és multilaterális (többoldalú) szerződések Stratégiai fontosságú az EU és a fejlődő országok piaci történésének rendszere Befolyásoló tényezők: fizetőképes kereslet, hazai termelés és import részaránya, a nyereség és az adózási feltételek,

A vállalat makrokörnyezete Műszaki-technológiai környezet Termelési technológia helyzete, bevezetési ideje (automatizálás, informatika jelenléte stb.) Termelés költséghelyzete ( 2-3% bérköltség, kitelepítés) Piacra dobás és piacon maradás ideje, helye Az alapvető kompetenciában (illetékesség) (komparatív (egybevető, összehasonlító) előnyében) rejlő versenyelőny kihasználása

A vállalat makrokörnyezete Társadalmi- kulturális környezet Megcélzott vevőréteg társadalmi helye, családnagyság, életkor, képzettség stb.) Piaci helyszín tárgyi kultúrája ( háztartás gépesítés, szórakozás stb.) Nyelvhasználat ( reklámnál fontos) Vallási előírások, tabuk Családszerkezet, családon belüli demokratizmus Generációs marketing ( négy generációs modell)

A vállalat makrokörnyezete Jogi környezet Versenytörvény ( piaci magatartás, versenykorlátozás) Termékfelelősségi törvény ( termék előállítójának felelőssége, vevői jóhiszeműség, indokolt kártérítés stb.) Fogyasztóvédelmi törvény Marketingelemeket érintő intézkedések (reklámtörvény, licencjog, termékfelelősség stb.) Uniós jogrendszer

A vállalat makrokörnyezete Politikai környezet Politikai erőviszonyok Politika hozzáállása a gazdaság kérdéseihez Adóviszonyok Vállalkozások támogatása Önkormányzatok és vállalat kapcsolata Üzlet, piac, személyes biztonság kérdése

A vállalat mikrokörnyezete Piaci konkurenciaviszonyok Horizontális versenyhelyzete a piac szerkezetét az eladók száma határozza meg Piactípusok: monopol, oligopol, monopolisztikus, tökéletes

Ismétlés: Monopol: nincs versenytárs, sok akadályozó tényező a belépés során, termék nem helyettesíthető, piacismeret magas szintű Oligopol: kevés versenytárs, néhány korlát a belépés során, homogén, vagy differenciált termékek, nem kell tökéletes piacismeret Monopolisztikus: sok versenytárs, kevés korlát, differenciált és sok helyettesítő termék, nagyobb piacismeret, mint az oligopol esetében, de kisebb mint a monopolnál Tökéletes: korlátlan számú versenytárs, nincsenek belépési korlátok, homogén termékskála, tökéletes piacismeret

Vállalati erőtér: A vállalat versenyhelyzetét öt erőtér határozza meg ( Porter): A vállalat beszállítóinak gazdasági ereje A potenciális versenytársak magatartása A helyettesítő áruk eladóinak magatartása A vevők gazdasági ereje Ezek együttesen alkotják az 5. erőteret , amely - az adott termékben megjelenő áruverseny erőssége ( központi erőtér)

A Porter modell:

Személyek és szervezetek vásárlási döntésmechanizmusa

Az egyén, mint fogyasztó A B2C kapcsolat

Fogyasztói magatartás jellemzői Motiváción alapszik: a fogyasztói magatartás célja a vásárlás, vagy az ahhoz vezető tevékenység Sok tevékenységet fog át: vásárlás, információgyűjtés, kirakatok nézegetése, másokkal való beszélgetés, a termékről való gondolkodás, a használat, a reklamáció, a javíttatás stb.

Fogyasztói magatartás jellemzői Folyamat-jellegű: a döntések általában nem azonnal születnek, hanem hosszabb-rövidebb mérlegelés alapján Változatos: Időben: az egyes vásárlási döntések igen eltérő időt vesznek igénybe (impulzus vásárlás – nagy értékű termékek vásárlása) Komplexitásban: az egyes vásárlási döntések eltérő mértékű időráfordítást igényelnek, a szempontok sokfélék lehetnek

Fogyasztói magatartás jellemzői Sok szereplőt, sokféle szerepet jelent Környezet befolyásolása erős: sok vásárlási döntés születik környezeti hatások révén Egyéni: a különböző fogyasztók eltérő stratégiákat követnek; alapvető az érdekeltség szerepe

Fogyasztói magatartás jellemzői Érdekeltség által irányított: mennyire fontos a vásárlási döntés a fogyasztó számára és milyen ráfordításra hajlandó magas érdekeltség: a fogyasztó keresi az információt ismeret  érzelem  cselekvés alacsony érdekeltség: a fogyasztó gyakran érzelmek alapján dönt cselekvés  ismeret  érzelem

Fogyasztói magatartás jellemzői Heurisztikus, a vásárló változatosságra törekszik: a fogyasztó gyakran választ más és más márkát; a döntési stratégiák sokfélék Kutatható: a fogyasztói magatartás-kutatás célja a megértés és ennek alapján megfelelő marketing stratégia kialakítása; a fogyasztáskutatás célja a fogyasztás teljes hatásának megértése Kockázatkerülő: a fogyasztó a vásárláskor a minimálisra kívánja csökkenteni a kockázatot. (köv. dia)

Az érzékelt kockázat Érzékelt kockázatnak nevezzük azt a bizonytalanságot, amikor a vásárló nem képes előre látni vásárlása következményeit.

A kockázat típusai: (Mondjatok példákat!) Funkcionális kockázat: Termék megfelelően működik, eleget tesz az elvárásoknak? Fizikai kockázat: Jelent-e valamilyen veszélyt a vevőre vagy környezetére? Pénzügyi kockázat: Megérte-e az árát? Társadalmi kockázat: Milyen lesz a termék társadalmi fogadtatása? Tetszeni fog-e ismerősnek, családnak? Pszichológiai kockázat: Lelkileg hogy érzi magát a fogyasztó? Sérül-e az énkép? Időveszteség kockázata: Nem kell a terméket kicserélni, visszavinni? Alternatív lehetőségek elvesztése: Mi másról mond le a fogyasztó, ha megveszi a terméket?

Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők Társadalmi - gazdasági környezet: infláció, átlagjövedelem, árak, árviszonyok, demográfiai jellemzők, tömegkommunikáció, divat Aspirációs csoportok: Azon csoportok hatásai, ahova tartozni szeretne az egyén, akikre felnéz. Aszociális csoportok: Egy csoport úgy is hathat az egyén magatartására, ha elutasítja az azt jellemző értékeket. (Neked van aszociális csoportod?)

Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők Kulturális jellemzők: nemzetiségi, vallási, faji és földrajzi hovatartozás; társadalmi osztályhoz való tartozás; normák, értékrendek Személyes jellemzők: életkor, foglalkozás, vagyoni helyzet, életmód, személyiségjegyek

Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők Pszichológiai jellemzők motiváció: olyan belső állapot (pl. félelem. biztonság hiánya, aggódás), ami cselekvésre készteti az embert észlelés: az információk „lefordítása”, de a beérkező információkat mindenki másképpen dolgozza fel (szelektív figyelem, torzítás) tanulás: állandó folyamat, különféle késztetések, ösztönzések, impulzusok, válaszok és megerősítések kölcsönhatása attitűd, beállítódás: az ember személyes viszonya valamely jelenséghez

Vásárlási folyamat Több egymással folytonossági kapcsolatban lévő részből áll Probléma felismerése: belső motivációs nyomás; külső ingerek (reklám, ismerős véleménye, áru meglátása) Információ gyűjtése: személyes, kereskedelmi, közszolgálati, tapasztalati

Vásárlási folyamat Alternatívák értékelése: a vevő saját preferenciái alapján (ismert, vagy új termék, előnyök mérlegelése, márka) Vásárlási döntés: beléphetnek ebben a szakaszban közbenső hatások, amik megváltoztathatják a vásárlási döntést (pl. más személyek hatása, váratlan események) Vásárlás utáni értékelés: A használat során kiderül, hogy a termék megfelel-e a vevő elvárásainak. Az elégedett vevő újra vásárol és terjeszti a jó tapasztalatot. Az elégedetlen reklamálhat, kicseréltetheti, fogyasztóvédelemhez fordulhat. Fontos a vásárlás utáni magatartás nyomon követése, mert a használat során alakulhat ki a vásárlói lojalitás, márkahűség.

Jegyzeteljetek! Néhány szó a szájreklámról Ajánlottsági görbe Fogyasztói hűség

A vevőelégedettségről: „Egy kiváló étterem” – példa Ár fontossága csak ceteris paribus (minden más változatlan) esetén értékelődik fel!

Vásárlási döntési tényezők 1. Fogyasztó vásárlási szándékának megvalósulása több részdöntést tartalmazhat: dönt termékről, márkáról, időzítésről, mennyiségről Impulzus jellegű: Erős emocionális késztetés hatására, jelentősebb megfontolás nélkül vásárol a vevő. Összes vásárlás kb. 50%-a impulzív, ezért a vállalatok tudatosan alkalmazzák. Vásárlás lehet tisztán impulzív: vevő nem is akart vásárolni. Rutinvásárlás: Automatikus döntési folyamat, szokásból eredő vásárlás a napi cikkek esetében jellemző. Korlátozott döntéshozatal: A vásárlót a környezete által sugallt kész minták vezérlik. Kiterjesztett: Vásárlásban a racionális elemek döntenek. Alapos információszerzés, összehasonlítás, nagy értékű cikkeknél lehet

Vásárlási döntési tényezők 2. Vásárlási szituáció: olyan tényezők együttese, amelyek a vásárlás körülményeit alkotják, amelyek szintén hatással vannak a vásárlás kimenetelére fizikai környezet: pl. a bolt maga társadalmi környezet: pl. az eladó személye időtényező: a vásárlás időpontja (pl. gyorsan szükségem van valamire), a rendelkezésre álló idő megoldásra váró feladat jellege: pl. ajándékot veszünk-e, vagy csak magunknak valamit pillanatnyi lelki ill. fizikai állapot

Vevőszerepek Szerep Leírás Kezdeményező A beszerzés felvetése, a beszerzési helyzet meghatározása származik Felhasználók Akik a terméket használni fogják (sokszor nincs szerepük, néha kezdeményeznek…) Információközvetítők, szelektálók A vásárláshoz szükséges információkat birtokolják. Ők szelektálják a hirdetéseket, ill. döntik el, hogy melyik értékesítési ügynököt fogadják. Befolyásolók A választási kritériumokat befolyásolják (műszaki szakemberek, mérnökök stb.) Döntéshozók Nehéz beazonosítani, hisz lehet, hogy a beszerzők döntenek formálisan, miközben a vállalatvezető dönt. Vásárló A vásárló formálisan jogosult a szállító kiválasztására és a folyamat irányítására.

A fogyasztók csoportosítása az innovációs magatartásuk szerint Innovátor (kalandvágyó 2,5%): új dolgok kipróbálása, jó kockázatviselők, kommunikatívak, nem árérzékenyek Korai elfogadó (tiszteletreméltó 13,5%): magatartásuk, viselkedésük minta a többi embernek, véleményvezetők Korai többség (megfontolt 34%): új ötleteket hamar elfogadják, ritkán vezetők, státuszuk kicsit átlag feletti Késői többség (szkeptikus 34%): döntéseik gazdasági alapúak, újításokat később fogadják el, Lemaradók (hagyományőrző 16%): változásoknak sokáig ellenállnak, gyanakvóak, társ. státuszuk átlag alatti

Szervezeti piac, szervezeti beszerzési magatartás A B2B kapcsolat

Szervezeti piac Szervezeti vásárlók: Azok a vásárlók, akik nem saját szükségletre, hanem saját szervezetük céljaira megbízásból vásárolnak Főbb szereplői: termelő vásárlók viszonteladók kormányzati beszerzés

Szervezeti piacok fajtái és sajátosságai Termelő vásárlók: direkt beszerzők, vásárlási döntéseikben elsősorban racionális döntések és a hosszú távú megállapodások játszanak szerepet. Vásárlási helyzeteik 85%-át rutinvásárlások teszik ki. Igen sok feladatot terhelnek át a szállítókra

Szervezeti piacok fajtái és sajátosságai Viszonteladók: Továbbértékesítési célzattal vásárolnak. Vásárlási döntéseik elsősorban a választék és a készletméret meghatározására szolgálnak Kormányzati piac vásárlói: Nagy nyilvánosság előtt dolgoznak, így elsődleges a legjobb feltételekkel történő beszerzés Kincstár, közbeszerzési eljárás, bürokratikus, takarékosság, minőség helyett ár, különböző szegmentumok (A magyar KSZF visszássága)

Szervezeti beszerzési magatartás jellemzői A piacon kevesebb vevő van A piacon nagyobb vevők jelennek meg, a vevők koncentrációja nagy Nagyobb összegű vásárlásokra kerül sor Nagy egyedi értékben vásárolnak (pl. termelő berendezések) A vásárlások komplexebbek; kiegészítő termékek, szolgáltatások

Szervezeti beszerzési magatartás jellemzői A beszerzés ritkább gyakoriságú Gyakori a vevők földrajzi koncentrációja A felhasználói oldalon jelentkező kereslet származtatott: a felhasználó saját piacának kereslete gerjeszti – a két kereslet között fáziskésés van A felhasználói javak kereslete rugalmatlan, nem az ár a jelentős, hanem a technikai színvonal és a kapcsolódó szolgáltatások

Szervezeti beszerzési magatartás jellemzői A felhasználói piacon szoros kapcsolat figyelhető meg az eladók és vevők között A felhasználói javakat szakmailag képzett, beszerzésre specializálódott beszerzők vásárolják – racionális vásárlási magatartás A felhasználók, döntéseiket csoportosan hozzák Egyéb momentumok – lízingügylet, fővállalkozói tevékenység, stb.

Beszerzési folyamat Igény felmerülése: történhet belső, vagy külső hatásra, legfontosabb marketing feladat az információgyűjtés a beszerzési piacon Terméktulajdonságok és jellemzők leírása: fontos az értékelemzés, termékpozicionálás és vevővizsgálat Potenciális beszerzési források értékelése, minősítése

Beszerzési folyamat Ajánlatkérés: nyílt, zárt (meghívásos) pályázat Versenytárgyalás: ajánlatok értékelése Szállító kiválasztása, szállítási feltételek, határidők tisztázása (kötbér-fogalma) Megrendelések lebonyolítása Visszacsatolás, teljesítményértékelés

Szervezeti vásárlók magatartását befolyásoló tényezők Környezeti tényezők: kereslet színvonala, gazdasági kilátások, technológiai változások, politikai szabályozások, versenyhelyzet Szervezeti tényezők: szervezet céljai, beszerzési politikája, szervezeti struktúra, kommunikációs rendszer

Szervezeti vásárlók magatartását befolyásoló tényezők Szervezeten belüli viszonyok: beszerző jogköre, pozíciója, empátia, meggyőző képesség Beszerző egyéni jellemzői: életkor, jövedelem, iskolai végzettség, szakmai ismeretek, beosztás, személyiség, kockázatvállaló készség, saját preferenciák

Beszerzési központ Kezdeményezők Felhasználók Befolyásolók, javaslók – elsősorban technológiai oldalról Döntéshozók – jogkörrel rendelkezők Jóváhagyók Vásárlók Ajtónállók – nehezítik az információ mozgását

Piac szereplők erőviszonyai Vevő ereje Eladó ereje Piaci súly, versenyt befolyásoló képesség, Vásárlandó mennyiség Keresletnövekedés – kapacitásnövekedés Szállító kapacitáskihasználtsága Vásárolt termék specializációja, Áttérés költségének szintje, Vevő profiljából eredő kényszerek, Költség és árstruktúra, Vevő lehetőségei a vertikális integrációra (Ez mi? 5-ös aki tudja!) Piaci súly, versenyt befolyásoló képesség, Piac mérete kontra szállítói kapacitás Piacbővülés kontra kapacitásbővülés Szállítók kapacitáskihasználtsága, Szállított termék egyedisége és a használt technológia stabilitása Az áttérési költségek szintje, A szállító költség és árstruktúrája Szállító lehetősége vertikális integrációra

Előnyök-hátrányok egy/több szállító esetén Egy szállító esetén Több szállító esetén Potenciálisan magasabb minőség, Erős, tartós kapcsolat, Könnyebb kommunikáció Közös k+f, együttműködés új termék fejlesztésében, Utólagos szolgáltatások megbízható teljesítése, Méretgazdasági okok miatt ár- és szállítási kedvezmények, A szállító jó hírneve, Rendelések könnyebb időzítése, Szállítómenedzselés könnyebb Sebezhetőség, mennyiségi ingadozás érzékenysége, szállító alkuereje, erőnyomás, Hosszútávú szerződés erőltetése A vállalat alkuereje magasabb Éles verseny a szállítók között Csökkenő ár a versenyeztetéssel Könnyen lehet váltani szállítási probléma esetén Források jobb ismerete Könnyű reagálás a rendelési mennyiség ingadozása esetén Rövid távú megállapodások Nehezebb minőségbiztosítás Nehezebb kommunikáció Nem tartós kapcsolatok, Nincs mélyebb együttműködés Költségesebb kapcsolattartás