Szemléletes hiperbolikus geometria I.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Óvodapedagógus szak Geometria.
Advertisements

Matematika és módszertana
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Matematika a filozófiában
Nemlineáris és komplex rendszerek viselkedése
Geometriai transzformációk
Geometriai fogalomalkotás valóságos és virtuális modellek együttes alkalmazásával Anna Rybak Uniwersytet w Białymstoku, Instytut Informatyki
Geometriai Transzformációk
Geometriai transzformációk
Számítógépes grafika Szirmay-Kalos László
Avagy a kapcsolatteremtés tudománya
A szemléltetés fontossága a geometria tanításában
Klasszikus mechanikai kéttestprobléma és merev test szabad mozgása állandó pozitív görbületű sokaságon Kómár Péter témavezető: Dr. Vattay Gábor
Logikai műveletek
1900 Párizs-első matematikai világkonferencia Hilbert híres előadása, melynek hatására tág teret kapott az absztrakt gondolkodásmód széleskörű alkalmazása.
Szabályos testek Sulinetwork 2003 Eger.
SzTE JGYTFK Matematika Tanszék
Térgeometria III. Testek ábrázolása, metszése, áthatása
Számítógépes grafika, PPKE-ITK, Benedek Csaba, 2010 Geometriai modellezés 2. előadás.
Mérnöki objektumok leírása és elemzése virtuális terekben c. tantárgy Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Modellezés és tervezés c. tantárgy Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Intézet Mérnöki Informatikus MSc.
2. Előadás Az anyagi pont dinamikája
Matematika és művészet
Művelődés és életmód a kora újkorban
SzTE JGYTFK Matematika Tanszék
3. Vetületi ábrázolások számítási eljárásai
Készítette: Kreka Bálint
Bevezetés az alakmodellezésbe I. Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I.
Einstein és a relativitáselmélet
Fedezzük fel a geometria szépségeit
(kb. i. e. 287.,Szürakuszai – i. e. 212., Szürakuszai )
Blaise Pascal (1623 – 1662).
Waldseemüller 1507 glóbuszának digitális rekonstrukciója Balázs János 2008.
Transzformációk egymás után alkalmazása ismétlés
Ismeretlen terhelésű szakaszok adaptív szabályozása József K. Tar, Katalin Lőrinc, László Nádai Budapesti Műszaki Főiskola H-1034 Budapest, Bécsi út 96/B.
A tudományfilozófia két nagy tradíciója Bevett (elfogadott) nézet Kb A logikai pozitivizmus eszmei áramlatához tartozik R. Carnap, M. Schlick,
A logika története – mi a tárgya és hol kezdődik?
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Pozsgay Balázs IV. évfolyamos fizikus hallgató
Tanács János egy. adj. BME Filozófia és Tudománytörténet Tsz.
Végtelen halmazok számossága Georg F. Cantor munkássága
Bolyai János.
2. Koordináta-rendszerek és transzformációk
Maximális időutazás üres térben Kocsis Bence Témavezető: Perjés Zoltán (KFKI) TDK előadás február 21.
Newton és gravitációs törvénye
Galileo Galilei élete és munkássága
A MATEMATIKA FELÉPÍTÉSÉNEK ELEMEI
Számítógépes grafika, PPKE-ITK, Benedek Csaba, 2010 Geometriai modellezés 2. előadás.
A tudományfilozófia két nagy tradíciója Bevett (elfogadott) nézet Kb A logikai pozitivizmus eszmei áramlatához tartozik R. Carnap, M. Schlick,
Geometriai problémák bemutatása számítógépes szoftverekkel
GeoGebra Dinamikus matematika mindenkinek
GeoGebra Dinamikus matematika mindenkinek
Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.
A fizika tanítása a 2012-es NAT-hoz készült A kerettanterv szerint Egri Sándor Debreceni Egyetem, Fizikai Intézet
AZ UNIVERZUM GEOMETRIÁJA
Miket tanultunk eddig? Háromszögek egybevágóságának négy alapesete - ez egyben a háromszög meg-szerkeszthetőségének négy alapesete Háromszög belső és külső.
“SĂ CUNOAŞTEM MATEMATICIENII LUMII”
Bolyai János Bolyai János (Kolozsvár, december 15
A fizika mint természettudomány
Görög matematikus Eukleidész.
óra Eltolás tulajdonságai, párhuzamos szárú szögek
Reálest CÉL: Természettudományok népszerűsítése. Tehetséges gyerekek felkutatása. Szakköri munkában a tehetséges tanulók továbbfejlesztése. Példamutatás.
Az enciklopédia szó jelentése
Blaise Pascal (1623 – 1662) Készítette: Longo Paolo
Síkmértani szerkesztések Euklidész görög matematikus (i. e
Műszaki ábrázolás alapjai Ábrázoló Geometriai Tanszék
Bevezetés Tematika Számonkérés Irodalom
Matematika I. BGRMA1GNNC BGRMA1GNNB 5. előadás.
Síkmértani szerkesztések Euklidész görög matematikus (i. e
Előadás másolata:

Szemléletes hiperbolikus geometria I.

Győrfi Zoltán zzzgyorfi@gmail.com Szerda 14 : 15 – 15 : 45 Számonkérés: kollokvium (elbeszélgetés / kemény megmérettetés -- a számomra!) „Szemléletes hiperbolikus geometria” 10 – 12 alkalom Én is kérek egy email listát! (ITT EGY darab PAPÍR!)

„[…] a jól nevelt emberek általában derék emberekké lesznek; nem szabad a nevelést lekicsinyíteni, mert az az első feltétele, hogy a derék emberek legszebb tulajdonságai kialakuljanak.” Platón, Törvények, 644 a-b

A mai előadás témái Kit mi hozott ide? Ki látott már modellt? Mi a szemlélet? Mi a geometria? A geometria, mint fizika. (Minden ellenkező híresztelés ellenére a geometria a legősibb mesterség.) A geometria, mint matematika A geometria, mint filozófia (Geometria filozófusoknak) Az előadássorozat vázlata A „mi fizikánk” bemutatása

Kit mi hozott ide? ?

Ki látott már modellt? A hiperbolikus geometria modelljeit? Az euklideszi geometria modelljeit? Mi a modell? A modell, mint szemlélet A modell, mint görbe tükör A modell, mint látvány A modell, mint számolási segítség A modell, mint az ismeretlen (eleddig szemléletlen) bemutatása egy ismertnek vélt szemlélet görbe tükrében

Mi a szemlélet? A szemlélet hasznáról A szemlélet káráról. Szemlélet és modellek. „Szemléltetés”

Mi a geometria? A történelmi geometriák. Euklideszi Hiperbolikus Elliptikus geometria A geometria . A merev testek elmozgatása. Az abszolút geometria A párhuzamosság problémája A geometria, mint fizika Merev testek mozgatása A történelmi geometriák modern felfogása Transzformációk. Az egybevágósági tarnszformációk. Affin transzformációk (ez már a modernebb felfogás része) Riemenn geometria (idáig nem [sem] jutunk el)

A geometria, mint fizika. A legősibb mesterség As the crow flies (légvonalban, a síkon, a gömbön, a hiperbolikus síkon, stb.) Amerre a kutyák mennek… „Föl-földobott kő” El-eldobott kő A körző és a vonalzó fizikája

A geometria, mint matematika A geometria (matematikai) objektumai A megfelelő fizikai objektumok Pl. egyenes, mi is az egyenes? A történelmi kérdés értelmetlensége Poincaré rossz felfogása (rossz hasonlata)

A geometria, mint filozófia A filozófusok soha nem tanultak matematikát – ők voltak a matematikusok A fogalmak tana A fogalmak üressége Az analitikus állítás A szintetikus állítás A geometria axiómái

Az előadássorozat vázlata Egy fizika bemutatása (We are, we are the Flatlanders. ) Egyenesek, kődobások, szerkesztő eszközök Egy dinamikus geometria szoftver bemutatása. Geometriánk, mint abszolút geometria (abszolút tételek) Az egybevágósági axiómarendszerek összehasonlítása Geomteriánk, mint nem-euklideszi geometria (nem-euklideszi tételek)) A „steril affin geometria” felfedezése a hiperbolikus síkon Hogyan lesz az affin geometriából euklideszi geometria? Az euklideszi geometria modellje a hiperbolikus síkon. A hiperbolikus geometria vizsgálata az euklideszi geometria ismeretében Az abszolút szinusztétel A hiperbolikus kör kör kerülete A párhuzamossági szög A hiperbolikus sík görbülete, a görbület fizikai tartalma A hiperbolikus geometria modelljei a hiperbolikus geometrián belül Hjelmslev modell Klein modell Poincaré modell

A mi fizikánk bemutatása Fizikai szerkesztő eszközök Itt ez van… Később meglátjuk, hogy miből lesz a cserebogár (pl. kör) …?

A mi fizikánk: Itt így repül a holló…