„Ha azt csinálod, amit szoktál, azt kapod, amit szoktál” (Adam Urbanski) 1
1. video 2 Children see. Children do.
Reakció vagy valódi válasz? Reagálunk a gyerek viselkedésére Válaszolunk a viselkedés mögött rejtőző szükségletekre 3
Érzések, szükségletek és viselkedések 4
1. filmrészlet Fiatal Mit érzek most? Mire van szükségem? Mit akarok, hogy most történjen? Szakember Mit érzek és gondolok most? Mit érez és mire van szüksége a fiatalnak? Mit kellene most tennem? 5
6
„Ijesztő következtetésre jutottam. Én vagyok a meghatározó elem az ifjúsági intézményben. Az én személyes hozzáállásom alakítja a légkört. Az dönti el, hogy milyen idő lesz, hogy nekem milyen kedvem van. Mint tanárnak (nevelőnek) óriási hatalmam van afelett, hogy a fiatal életét nyomorúságossá, vagy örömtelivé teszem. Megalázhatom, vagy alkalmazkodhatok hozzá, vagy meggyógyíthatom. Minden helyzetben az én reakcióm fogja eldönteni, hogy a krízishelyzet eszkalálódik, vagy lecsendesedik, és a fiatalt szelídebbé, emberibbé teszem, vagy lealacsonyítom.” Ginnott, Hiam G., Tanár és gyerek között: Egy könyv szülőknek és tanároknak. Eredetiben: Hiam G. Ginnott, Between Teacher and Child: A Book for Parents and Teachers. NY: Macmillan (1972). 7
A SZAKEMBER MAGA AZ INTERVENCIÓ 8
Itt vagyunk. Gruber Andrea ügyvezető 1133 Budapest, Thurzó u. 9/b. II. em. 3. Tel: (1)