BEVEZETÉS A TÖRTÉNELEMBE

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A görög epika.
Advertisements

A történelmi idő.
Történeti episztemológia
Szinte lehetetlen??? DWIGHT D. EISENHOWER generálisnak igaza volt akkor, amikor megparancsolta, hogy minél több képeket és filmeket készítsenek a holokausztról.
Történelemdidaktika III. A kétszintű érettségi. Az érettségi reform előzményei  Közel tíz esztendős fejlesztőmunka eredménye.  Középiskoláztatás iránti.
A történelem forrásai „Mélységes mély a múltnak kútja.
Az ókori görög művészet
Ismétlő feladatok összefoglaláshoz
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Verbális kommunikáció
Régészet Szerényi Dóra
Mária Terézia
A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, II.
AZ ÉGHAJLATTAN FOGALMA, TÁRGYA, MÓDSZEREI
Actium Kr.e. 31-ben a görög partoknál megütköztek egymással Marcus Antonius és Octavianus seregei. Kleopátra és Antonius elmenekültek, Octavianus győzelmet.
A felvilágosult abszolutizmus
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 2. Előadás vázlata
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Úszó demokráciák Vitorlás köztársaságok A karib-tengeri kalóztársadalom, mint proto- demokratikus szubkultúra a XVII-XVIII. században Társadalmi és politikai.
A mítoszok.
Politikai rendszerek típusai II. Állam és kormányformák
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA IV.
Szabadság és zsarnokság az Antigonéban
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Az oral history A szóbeli források jelentősége, felhasználási lehetőségei és módszertani alapkövetelményei Vonyó József egyetemi docens november.
Kormányformák.
II. József uralkodása A kalapos király
A NÉPRAJZTUDOMÁNY ÁGAI
A görög és római kultúra
A fény Királya Õ, fenségbe öltözött
Faragó Kata: Mátyás uralkodói portréja, avagy a KORTÁRSAK és az UTÓKOR szerint.
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Dolgozatkérdések az állam általános jellemzőihez.
Molnár Dávid Az isteni jogalap és a kormányzás allegóriája Henry Peacham Minerva Britanna című munkájában.
AZ ÁLLAMFŐ JOGÁLLÁSA A POLGÁRI KORBAN
Angol parlamentarizmus
A Történelem Forrásai Minden olyan dolgot, eszközt, mely a múlt megismeréséhez, megértéshez hozzásegít forrásnak nevezzük.
Érettségi esszék középszinten
EURÓPA A XVIII.SZÁZADBAN
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
A felvilágosodás legjelentősebb gondolatai és főbb képviselői -források alapján -tudományos világkép kialakulása a kora újkorban ( kopernikuszi fordulat,
Az angol polgári forradalom
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / A TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI VIZSGAKÖVETELMÉNYEINEK VÁLTOZTATÁSI JAVASLATAI.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
1. Magyarország Európában
MÍTOSZ Párisz és Oiné története
Mezey Barna Egyetemi tanár
A kétszintű érettségi. Középszint Írásbeli : 180 perc, 90 pont Szóbeli : perc, 60 pont A vizsga részei: –Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok.
ISTEN NÉPE A JELENÉSEK KÖNYVÉBEN Gallusz László Belgrádi Teológiai Egyetem
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
A felvilágosult abszolutizmus
A köztársasági Róma.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
5. évfolyam – 3. téma Ókori Görögország.
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Bevezetés a jog- és államtudományokba
Az alkotmányos monarchia jellemzői Angliában
Tantárgyunk a történelem
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A politikai rendszerek tipológiája I.
Ókori közel-keleti vallások
Előadás másolata:

BEVEZETÉS A TÖRTÉNELEMBE „Mélységes mély a múltnak kútja. Ne mondjuk inkább feneketlennek?”

A középszintű érettségihez szükséges kompetenciák (készségek és képességek) Források használata és értékelése A szaknyelv alkalmazása Tájékozódás időben és térben Az eseményeket alakító tényezők feltárása Történelmi események és jelenségek problémaközpontú bemutatása

Források használata és értékelése Mi az a történeti forrás? Mindazokat a dolgokat, amelyek az elmúlt korokból megőrződtek a számunkra, és hozzásegítenek bennünket a történelem megismeréséhez, történeti forrásnak nevezzük. Fennmaradásuk történhetett akár a véletlen műveként, akár az ember tudatos megőrző tevékenysége révén.

A történeti források csoportosítása Jellegük szerint: Tárgyi források Íratlan, szellemi források Írott források Forrásérték szerint: Primer (elsődleges) – egykorú források Szekunder (másodlagos) – forrás alapján készült feldolgozás Tercier (harmadlagos) – lexikon, enciklopédia

Tárgyi források

A tárgyi források kutatása Régészet Néprajz Antropológia Történettudomány Történeti segédtudományok (heraldika, numizmatika, vexillológia, szfragisztika, tipológia stb.)

A tárgyi források jelentősége Több történeti korszak csak általuk ismerhető meg Kiegészítik a más forrásokból származó információkat

Íratlan, szellemi források Népköltészet Népzene Rögzített szóbeli visszaemlékezések, beszédek

Az íratlan, szellemi források kutatása Irodalomtudomány Néprajz Történettudomány (oral history)

Az íratlan, szellemi források jelentősége Egyre jelentősebb a történettudományban a szóbeli hagyomány, a visszaemlékezések rögzítése

Írott források

Forráshasználat Információk gyűjtése Következtetések megfogalmazása Különböző források összevetése Képi forrás értelmezése Térképek, táblázatok, diagramok, kronológia értelmezése, információk kigyűjtése Tények és feltételezések megkülönböztetése

monoteizmus politeizmus vallási dualizmus Az alábbiakban az ókori görög istenekről olvashat versrészletet. Válaszoljon az idézet alapján a kérdésekre! (2005, május - középszint) „Zeusz pedig elrendelte Themisznek, hogy gyülekezni hívja az isteneket sokvölgyű olümposzi bércen... Szólt Kronidész, s nem csillapodó csata kélt a szavára, s indult hadba az isten mind, szíve kétfele oszlott. Ment a hajók seregéhez Héré, Pallasz Athéné, véle a föld övezője Poszeidón és a segítő Hermeiász, ki kitűnt közülük leleményes eszével” (Homérosz: Iliász XX. ének) a) Húzza alá a szövegben azt a sort, mely az istenek lakhelyére utal! b) Azonosítsa az alábbi állításokat az idézetben szereplő istenségekkel! 1.Ő a főisten: 2.Ő a tengerek ura: c) Melyik kifejezés igaz a görög vallásra? Húzza alá a helyes választ! monoteizmus politeizmus vallási dualizmus

A szaknyelv alkalmazása Történeti fogalmak azonosítása, helyes használata http://www.diakkapu.hu/letoltheto/koezepiskola/816-tortenelem-erettsegi-adattar Kaposi József – Száray Miklós: Érettségi adattár

A feladat különböző államformákkal kapcsolatos A feladat különböző államformákkal kapcsolatos.Írja a fogalmak mellé a megfelelő meghatározások betűjelét! (2006, február - középszint) a) Az uralkodó a megnövekedett jövedelem birtokában tőle függő hivatalnoki hálózatra, az állandó hadseregre és a bírói szervezetre támaszkodva irányítja az országát, a rendi gyűlés mellőzésével. b) Az uralkodók felülről bevezetett reformokkal kívánták modernizálni birodalmukat. Merkantilista vámpolitikával, adókedvezményekkel, a jobbágyság adóhelyzetének javításával kívánták fellendíteni államuk gazdaságát, hogy a hatalmi versenyben ne maradjanak alul. c) Olyan államforma, amelyben az államfőt meghatározott időre választják, a szuverenitás tehát a népet illeti meg. d) Olyan uralkodási forma, amely korlátok közé szorította a királyi hatalmat (pl. megtiltotta, hogy a parlament hozzájárulása nélkül adót vessen ki, hadsereget tartson, illetve parlamenti képviselőt politikai szerepléséért felelősségre vonhasson stb.). e) Az állam irányítása az uralkodó és a rendek közös törvényhozására és hatalomgyakorlására épül. Abszolutizmus: Alkotmányos királyság: Felvilágosult abszolutizmus: Rendi monarchia: Köztársaság:

Tájékozódás időben Nagy történeti korok és kisebb korszakok sorrendisége, jellemzői Különbségek és egybeesések felismerése a világtörténet és a magyar történelem eseményei között

2 millió éve: az ŐSKOR kezdete

Kr. e. IV. évezred: az ÓKOR kezdete

Kr. u. 476: a KÖZÉPKOR kezdete

1492: az ÚJKOR kezdete

1914: a MODERN KOR kezdete

1989-91: A történelem vége?

Tájékozódás térben Történelmi helyszínek azonosítása A földrajzi környezet szerepe a kultúrák és államok kialakulásában

Az eseményeket alakító tényezők feltárása Különböző okok és következmények elkülönítése, eltérő jelentőségük felismerése Lényeges és kevésbé lényeges szempontok Változás és fejlődés megkülönböztetése Történeti régiók eltérő fejlődése Aktuális események történeti előzményei Személyek, pártok, csoportok szerepének felismerése Okok, következmények, szándékok összefüggései

Történelmi események és jelenségek problémaközpontú bemutatása Bevezetés – tárgyalás – befejezés Lényegretörő, szabatos, pontos fogalmazás