Földrajzi keret, Izrael előtörténete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jeruzsálem korai története Sion hegy, Jeruzsálem.
Advertisements

A menórát sokan zsidó szimbólumnak tartják, amit a választott nép használt Isten rendelésére. A Messiás (Krisztus) követői az évezredek folyamán egyre.
Jeruzsálem.
A frigyláda 11/A.
Dr. Kis-Benedek József c. egyetemi tanár
Az Ószövetség könyvei.
Copyright B. McNutt A BIBLIA rövid vázlata Copyright B. McNutt
Az Ószövetségi történetírás
A Nyugatrómai Birodalom bukása
A zsidó kultúra Vallás.
A görög történelem kezdetei
A nemzetközi kapcsolatok történeti gyökerei I.
Készítette: Szalay Zoltán
Készítette: Madarász Dorottya
Demográfia 2. A Világ népessége.
Szentszék a Szentföldön Vallás és politika a Vatikán és a modernkori Izrael kapcsolatában a cionizmustól napjainkig.
Izrael.
Világ legrégebbi még lakott városa
A multikultúra megítélése
Hellas egységesítése Nagy Sándor i.e
Készítette: Pető Tamás
Kis országok-nagy örökség
Az Óbabiloni Birodalom (Hammurapi és törvénye)
A Közel-Keletet egyesítő birodalmak
Izrael születése -britek elleni terrorista akciók(Dávid Károly Hotel felrobbantása) novemberében az ENSZ döntése értelmében Palesztinát két részre.
A görög és római kultúra
EGYIPTOM.
Az ókori Róma 1. Itália földrajza A királyság kora (Kr.e. 753 – 510)
FARSANG 8.c.
A Biblia.
Európa vallásai.
A népesség számának változása Európában
A Holt-tengeri tekercsek
A magyarság őstörténete
A honfoglalás.
1 / 17 Bíró Tamás március 27. A seprű: Héber-arámi kétnyelvűség A seprű Héber-arámi kétnyelvűség a zsidó közösségekben Bíró Tamás
Mózes öt könyve (Tóra, Pentateuchusz)
A királyság kora.
Kelet-Közép-Európa értelmezése
Izrael kezdetei. K IVONULÁS E GYIPTOMBÓL ; KINYILATKOZTATÁS A S ÍNAI - HEGYEN ; VÁNDORLÁS A PUSZTÁBAN Az egyiptomi fogságból való szabadulás, a pusztai.
Mózes első könyve. Mózes első könyve Előadó: Zarka Péter.
MEZOPOTÁMIA.
A Bábel tornya A Bábel tornya (más néven a bábeli torony) a Biblia egy ószövetségi leírásában szerepel, mely arról számol be, hogyan jöttek létre a világ.
Kis országok az ókori Közel-Keleten
BIBLIAI SZABADEGYETEM
Sámuel első és második könyve
Transzjordánia. IV. Móz. 34:15 1.) Jarmuktól É-ra Fennsík Básán (Ám.4:1) 2.) Jarmuk-Jabbok között erdős hegyvidék Gileád 3.) Jabbok-Arnon között Gád és.
Kivonulás Egyiptomból és a pusztai vándorlás
Városállamok- Birodalmak
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
Bibliaismeret I. – Ószövetség. I. Általános bevezetés I.1. A probléma felütése (Jean-Louis Ska) - Umberto Eco: Great Unread Books - katolikus részről.
Az iszlám megjelenése és térhódítása Az arab-félsziget VII. sz.
Az ókori zsidóság története. A zsidóság megjelenése: A „tengeri népek vándorlásának” részeként ● Önálló országok, törzsek – Ammón – Edóm – Móáb – Arámi.
Bibliaismeret I. – Ószövetség
A tényleges prófétai hagyomány - „későbbi próféták”
Ó- és Újszövetség.
Kialakulása, nyugati és keleti
5. évfolyam – 2. téma Ókori Kelet.
Vándorlás a kelet-európai pusztán
A kivonulás és „Izrael függetlenségi nyilatkozata”
A babiloni fogság.
Az ókori kelet.
A pátriárkai történetek
A két részre szakadt királyság
IZRAEL ÉS AZ ARAB VILÁG Készítette: Mérő Dominika.
Evangélikus Biblikus Szabadegyetem 2017 ősz / 3 Kőszeghy Miklós
Az ókori Róma 1. Itália földrajza A királyság kora (Kr.e. 753 – 510)
BIBLIAI SZABADEGYETEM
Bevezetés az Ószövetségbe I.
Ókori közel-keleti vallások
Előadás másolata:

Földrajzi keret, Izrael előtörténete Bibliaismeret I. Földrajzi keret, Izrael előtörténete

Az Ószövetség földrajzi kerete

A „Palesztinaként” ismert terület elnevezései - Ciszjordánia, Transzjordánia - Kánaán, Kánaán földje - Izrael földje (1Sám 13,19) - keresztények: Szentföld, Ígéret földje - római Judaea elnevezés: Kr. e. 63-tól a Jeruzsálem körzetében zömmel zsidók lakta övezet (egykori perzsa Jehud tartomány); Kr. u. 6-ot követően a Cezárea székhelyű római provincia neve - Palesztina: a arám pǝlista’in görög formája (Hérodotosz) – eredetileg a tengerparti filiszteus településterület; Kr. u. 135-öt követően a rómaiak Cisz- és Transzjordániára együttesen alkalmazták (ez a mai elnevezés alapja)

Palesztina földrajzi egységei (a Jordántól nyugatra) I. Tengerparti síkság: Főníciai-síkság (Rosh-ha Niqra), Akkói-síkság [Kármel], Sáron-síkság, Filiszteus-síkság (Wadi-el-Arish: Egyiptom-patakja) II. Középső (nyugat-jordániai) hegyvidék: Hermon, Alsó- és Felső-Galilea, Jezreel-síkság, Kármel-hegy, Efraim (Szamária) hegyvidéke, Júda hegyvidéke, Júda pusztája, Sefela, Negev III. A Jordán völgye és az Araba: Hermon, Hule-tó, Genezáreti-tó, Holt-tenger, Araba, Eilati-öböl

Az ókori közel Kelet „nemzetközi” úthálózata Az ókori Palesztina elsősorban földrajzi helyzete és úthálózata miatt volt fontos az ókori Kelet birodalmai számára. I. „Tenger útja” Egyiptom (Nílus delta), Gáza, Kármel-hegy, Megiddó, Hacor a.) É felé: Bekaa-völgy, Aleppó, Karkemis, Hárán, Ninive b.) ÉK felé: Damaszkusz, Babilon, Ur II. „Királyok útja” Damaszkus, Eilat, Tema, Arab-félsziget déli része

Bevezető megjegyzések az ókori Izrael történetéhez A II. Vatikáni zsinat, Dei Verbum a Biblia sugalmazottságával kapcsolatban: műfajok, vallásos történelemértelmezés. Izrael történetének forrásai: • más ókori keleti népek írásos dokumentumai • Josephus Flavius • archeológia eredményei • főforrás: Szentírás – megszorításokkal (szemléletmód, kronológia) Izrael és az ókori Kelet Egyiptom története az Újbirodalom korában (Kr. e. 1552-1085) Előzmények: hikszoszok (hekau-haszut: puszták / idegen országok fejedelmei) - Kr. e. XVII. sz., Avarisz (Nílus delta) III. Tuthmozisz (Kr. e.1490-1436) Ekhnaton (IV. Amenofisz; Kr. e. 1364-1437) II. Ramszesz (Kr. e. 1290-1224) Merneptah (Kr. e. 1223-1211) III. Ramszesz (Kr. e.1184-1153)

Szíria-Palesztina a Kr. e. III-II. évezredben Korai bronzkor (Kr. e. 3100-2000) társadalmi, kulturális fellendülés (városok; új: pl. Beth Seán, Hacor, Taanach; újjáépített régiek: pl. Jerikó, Megiddó) szemita csoportok, az ún. „kánaániták” megjelenése (városállamok) Középbronzkor (Kr. e. 2000-1150) az előző korszak vége pusztulás: amoriták (szemiták) megjelenése Egyiptomi fennhatóság: Palesztina nyugati fele, Fönícia (Bibloszig), Szíria déli része majd 2-300 év pangás után fokozatos fellendülés (hikszoszok) Kr. e. XIV-XII. sz.: ÉK felől arám és velük rokon népek beáramlása (a zsidóság mindig rokonoknak tekintette őket) • edomiták: a Holt-tenger déli csücske vonalától délre; Kr. e. XIV. sz. • moabiták: Holt-tengertől keletre; Kr. e. XIV-XIII. sz. • ammoniták: Moábtól északra; Kr. e. XII. sz. • arámok: Szíria - Kr. e. XII. sz.: az ókori Kelet hatalmainak nyomása megszűnik Palesztinában → kialakulnak Izrael létrejöttének feltételei

Izrael előtörténete (törzsszövetség kora) A pátriárkák kora (Kr. e. XV-XIII. sz.) - Izrael léte csak a Kr. e. XIII-XII. századtól tanúsítható írott források és tárgyi emlékek alapján (ld. lentebb: izraelita honfoglalás) - bibliai hagyomány: személyek és események emléke, akiknek döntő jelentőségük volt Izrael kialakulásában • Izrael ősatyái, a pátriárkák: Ábrahám, Izsák, Jákob (Ter 12-35) • történeteik formája: népies elbeszélés - horizontjuk a nemzetség / nagycsalád (Ter legősibb rétegei) - a pátriárkák személye - félnomád előizraelita nemzetségfők Palesztinában • nagycsalád, félnomádok, Palesztina egy-egy tájegységéhez kötődtek (a kánaánita városállamokon kívül): Ábrahám (D: Hebron), Izsák (D: Beer-Seva, Negev), Jákob (É: Szichem, Bétel, Transzjordánia) • Biblia hagyomány Mezopotámia: „káldeus” Ur (P forrás); Felső- Mezopotámia: Hárán (J forrás, ősibb - hasonló személy és helynevek, szokások [Nuzi szövegek; Kr. e. XV-XIV. sz.: terafim, utódlás]) • arám vagy amorita eredetűek lehettek - az ígéretek hordozói voltak: föld (Izrael), nemzet - későbbi Izrael léte - kinyilatkoztatás, monoteizmus (Él, atyák Istene),

Kivonulás Egyiptomból; kinyilatkoztatás a Sínai-hegyen; vándorlás a pusztában Az egyiptomi fogságból való szabadulás, a pusztai vándorlás a Sínai teofániával Izrael történetének meghatározó, hite szempontjából döntő jelentőségű eseménye. - feltehetően a közép-palesztinai törzsek magjának tapasztalata (József háza) - később össz-izraelita jelentőség (12 törzs később alakult ki) - a kivonulás • egyiptomi dokumentumok: Kr. e. II. évezredben nomádok élénk mozgása Dél-Palesztina és Egyiptom határán: kereskedelem, éhínség (sémi elemek Gósenben) - egyiptomi határőrség beszámolói • II. Ramszesz a Nílus delta keleti részén újjáépíti a hikszoszok régi fővárosát Avariszt (vö. a Kiv 1,11 adatait) • egyiptomi szövegekben egy „hapiru” (*hpr →*hbr) nevű népcsoportot (a Kiv is hébereket említ → történetileg biztos állítás) - valószínűleg a kényszermunkára fogott nomádok menekülni próbáltak, majd az egyiptomi határőrség egyik alakulata (harci szekerekkel) üldözőbe vette őket (Szuezi-csatorna környéki tavak; Szirboni-tenger) → kilátástalan helyzetükből való szabadulást Jhwh szabadító tettének tulajdonították

Kinyilatkoztatás a Sínai-hegyen (Sínai teofánia) Jhwh szabadító Istenként nyilatkoztatja ki magát az izraelitáknak és szövetséget köt velük → a bibliai hagyomány szerint ez a Jahve tisztelet kezdete Izraelben - előzménye Isten kinyilatkoztatja magát Mózesnek, a korai Izrael vezetőjének • Mózes neve egyiptomi név (vö.: Tuthmozisz) • kapcsolatban állt a midianitákal (ide menekül, felesége midianita nő), az ő területükön ismeri meg Jahvét, akinek a nevében indítja népét menekülésre • Isten neve: Jahve / יהוה/ Jhwh (szent tetragrammaton); rövid forma: יה [yah] (az ún. teofórikus nevekben, „Hallelujah” [„dícsérjétek az Urat!” ]) → „lehetetlen igealak”: múlt / jelen / jövő (הוה → היה: „lenni”) → a fogság után (Kr. e. 539-et követően) a szent nevet nem lehetet kiejteni - maszoréták: az ʼăḏonāy vagy az ʼĕlōhîm magánhangzóit kellett alápontozni a helyes kiejtés megjelölésére → kiejtési formáját a LXX-ből tudjuk: ιαυε - helye: Sínai hegy (Kr. u. IV. sz. bizánci hagyomány: a Sínai félsziget déli része), Hóreb hegye, Isten hegye - az egyes hagyományok másként tudósítanak róla: teofánia, kultikus esemény A pusztai vándorlás hagyománya

Izrael honfoglalása, a letelepedés (a bírák kora) Időkeret: Kr. e. XIII. sz. második felétől kb. 1000-ig Források: expressis verbis a Biblián kívül más források nem beszélnek Izrael honfoglalásáról I. Biblián kívüli adottságok a.) Egyiptomi dokumentumok • Merneptah sztélé (Kr. e. 1219; Théba): Izrael nevű vidéki jellegű népcsoport első említése Közép-Palesztinában • későbronzkori egyiptomi források (III. Tuthmózisz Palesztina listája, Amarna levelek) b.) Régészeti leletek • Kr. e. XIII. sz.: helységek sora pusztul el Palesztinában (Debir, Bétel, Lákis, Hacor stb.) • Kr. e. XII. sz.: új településrendszer a Középső-hegyvidéken • Kr. e. XV-XII. századi arám vándorlás → a bibliai hagyomány mindezt a következő pontokon támasztja alá • Izrael ősei Palesztinába bevándorlók voltak • az arámokkal való rokonság emléke (MTörv 26,5)

II. Bibliai adatok a.) A megelőző két szempont (Izrael ősei bevándorlók, arámok) b.) A területet hódítással vették birtokba (2 hagyomány) • Józs; MTörv 1-3: a 12 törzs egyetlen hadivállalkozása, Józsue vezetésével, Transzjordániából kiindulva • Bír 1,19-20.27-36 - hosszadalmas küzdelem a területért → el nem foglalt városállamok listája: Tengerparti-. és a Jezreel-síkság, Jeruzsálem és a tengerpart közötti lankák megerősített városai (Gézer, Ajalon, Jeruzsálem) → először a nem síksági városokat sikerült elfoglalni c.) A honfoglalás Dávid király uralkodása alatt (Kr. e. 1004-965) fejeződik be Jeruzsálem elfoglalásával Kr. e. 998-ban A honfoglalás 3 modellje a.) A hódítás modell: baltimore-i iskola (W. F. Albright, G. E. Wright, J. Bright) b.) Békés beszivárgás modell (A. Alt). c.) Szociológiai modell: forradalom (G. H. Mendenhall, N. K. Gottwald); fejlődés (N. p. Lemche, J. de Geus, R. B. Cooke, K. W. Whitelam)

Konklúzió: Izrael törzseinek megjelenése Palesztinában - egy modell nem ad válasz az izraelita honfoglalás bonyolult folyamatára (szociológiai modell, A. Alt megaállapításai) - megállapítások • Merneptah sztélé (Kr. e. 1219): Izrael nevű vidéki népcsoport léte Közép-Palesztinában • régészeti leletek: a Középső-hegyvidék új falukultúrája a Kr. e. XII. században • a fent említett településrendszer elhelyezkedése (Bír 1,19-20.27-36 ) • Izrael létrejötte több tényező egybeesésének köszönhető: a kánaánita népességen belüli szociológiai folyamatok, délről bevándorló nomád előizraelita csoportok (Jahve-hit és Exodus-élmény → nemzeti identitás) - a honfoglalás hosszabb időt , 200 év, vett igénybe (Kr. e. XIII. sz. és 998 [Jeruzsálem elfoglalása] közt) harci cselekmények és békés, szociológiai folyamatok együttese

A törzsek elhelyezkedése Palesztina területén 1.) A törzsek kialakulása és egymáshoz való viszonya - törzsek listái a Szentírásban - a 12 két törzs folyamatosan alakult ki, egy időben nem létezett - fogalmak: nagycsalád, nemzetség, törzs - bibliai hagyomány: a törzsek egymáshoz való viszonya változó és gyakran alkalmi volt, az államalapítás előtt (Kr. e. 1200-1000) létezett egy törzseket átfogó közösség: Izrael („Istennel viaskodó”, Él és nem Jhwh neve → az ún. „Mózes csoport” érkezése előtti időszak) 2.) A törzsek elhelyezkedése A kánaánita városállamok területei (Jezreel-síkság, Jeruzsálem és tengerpart közti dombvidék) 3 részre bontották a törzsek területeit a.) Dél (Júda-háza törzsi kötelék): Júda (Simeon, Lévi) - Betlehem b.) Közép - József-háza: Benjámin, Efraim, Manassze - Galilea: Isszachar, Zebulon c.) Észak: Áser, Naftali, Dán d.) Transzjordánia: Manassze törzsének a fele, Gád, Ruben

A bírák kora (a Bír elbeszélései) Az izraelita törzsek küzdelmeit a letelepedés és az államalapítás közti időben a Bír elbeszéléseiből ismerjük. 1.) „Külpolitikai háttér” - az izraelitákon kívül még három népcsoport tartott igényt a területre. kánaánita városállamok; arámok és a velük rokon népcsoportok (a letelepültek: moabiták, ammoniták; félnomádok: amalekiták, midianiták); filiszteusok (egykori „tengeri népek”) - jóval fejlettebb kánaánita, ill. filiszteus haditechnika - két támadási hullám: Kr. XII. sz. (keletről); Kr. e. XI. sz. (filiszteusok) 2.) „Belpolitikai háttér” - a törzsek között inkább vallási mint politikai szövetség - katonai fellépés: elszigetelt akciók, alkalmi szövetségek - bírák: karizmatikus szabadítók (12-es szám - 12 törzs!) • „nagy bírák”: Otniel, Ehud, Samgar, Debora (és Bárák), Gedeon, Jiftach, Sámson (szabadítók) • „kis bírák”: Tola, Jair, Ibszán, Elon, Abdon (jogszolgáltatás) - keleten sikeresek, de a filiszteusokkal szemben tehetetlenek • Afek; Kr. e. 1060 → egész Palesztinát ellenőrzésük alá vonják