Útfüggőség és kockázat

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
Advertisements

Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Hybrid autók A projektünk témája az autók és a környezetvédelem, közelebbről a hibrid autók.
Városi járművek A egyéni rövid távú közlekedés eszközei.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tudás, közösség, hatalom
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az informatika szerepe a vállalati kultúra és versenyképesség javításában Dr. Kornai Gábor AAM Tanácsadó.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Vállalatfinanszírozás
Negyedik előadás Március 11
Készítette: Bajkó Balázs Hullár Péter
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
A POLITIKAI-GAZDASÁGI VÁLSÁG ÉS AZ EURÓPAI UNIÓ KÉSZITETTE: GILIGOR ANITA.
A külső környezet elemzése
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
Családi vállalkozások - prezentáció
Gyermekkor és gyermekkortörténet a kezdetektől napjainkig,különös tekintettel a középkór és reneszánsz gyermekképére.
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
Turizmusban az örökségre alapozó közkapcsolati munka célközönségei (Publicurile turismului)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
Tudásvezérelt újraiparosítás az EU-ban De mi lesz a hazai Kkv-kal?
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Mennyire gátolja a vevőkockázat magyarországi mértéke a gazdasági növekedést? 300 Mrd Ft a tét évente Előadó: Felfalusi Péter ügyvezető.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Készítette : Vasas László. AZ első PC-t, Harvard Egyetemen készítették ben. Howard Aiken vezetésével elkészült a Mark I. Bár a háborús időkben.
Kell –e érzékenyíteni a munkáltatókat? Csapó Gábor OSGOOD Szolgáltató Az OFA FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban című TÁMOP – /
Ki is az elemző közgazdász?
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Tanuló szervezet.
Az EU panaszmechanizmusai a gyakorlatban Dr. Bendik Gábor ügyvéd Levegő Munkacsoport
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
Védekezés és alkalmazkodás az agrárterületeken III. Magyarországi Klímacsúcs Szentendre, január 19. Jolánkai Márton Szent István Egyetem.
Globális problémák, diák szemmel
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Mérnökökológia Musa Ildikó BME VKKT.
A csillagászat keletkezése
Számítógép-hálózatok
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
Térképészet és térinformatika
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában I.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Információs rendszer fejlesztése 4. előadás
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
Itbusiness konferencia, CONFESSION ON A DANCEFLOOR Cégek az üzleti modellváltásról Gulyás János / Ipsos Zrt. Nobody’s Unpredictable.
U NIVAC 1 Készítették: Gőz Laura Boldizsár Henrietta.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Vállalkozásmenedzsment I.
Kiselőadás Társadalomföldrajzi szintézis gyakorlatra
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6/2. előadás
Som Zoltán, Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Közigazgatás-tudományi D oktori I skola Dr. Krasznay Csaba Nemzeti Közszolgálati.
A külső környezet elemzése
Útfüggőség és kockázat
Vállalati terv bemutató
Európai Uniós ismeretek
Üzleti terv bemutatása
Cégnév Üzleti terv.
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Előadás másolata:

Útfüggőség és kockázat A Gólem 9. előadás Útfüggőség és kockázat Nádasi Eszter BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Miről lesz szó? Esettanulmányok: Két szabályozási történet a 19. századból: gyermekmunka (Anglia), gőzkazánok (Amerika) A technológiai hatáselemzés története A QWERTY- billentyűzet kialakulása Kérdések: Hogyan befolyásolja a társadalmi kontextus a technológiai fejlődést? Hogyan viszonyul a technológiai fejlődés saját kockázataihoz? Lehet-e mindezt szisztematikusan kezelni? Fogalmak: (In)determinizmus Externáliák, trade-off szemlélet Kockázat és hatáselemzés A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Technológia és hatékonyság A technológiai fejlődés, úgy tűnik, hogy előbb a nagy újítások, majd a hatékonyság növelésének a története: Üzemanyag-takarékosabb autók Könnyebb biciklik Erősebb zárak Olcsóbb gyártósorok Gyorsabb processzorok Nagyobb sávszélesség Hosszabb akkumulátoridő ... A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Technológia és hatékonyság (Az ilyen példák alapján) azt lehet gondolni, hogy a hatékonyság fokozásának, vagyis a technológia alakulásának van egy saját, önálló logikája: Vagyis a technológia a társadalom egyéb „szféráitól” (pl. kultúra, politika, gazdaság stb.) függetlenül fejlődik, egy belső logika alapján, ami tulajdonképpen csak a mérnököket érinti Ezt a felfogást nevezzük úgy, hogy TECHNOLÓGIAI DETERMINIZMUS A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A determinizmus hamis dilemmái A technológiai determinizmus a hatékonyság belső logikáját tartja szem előtt, ami azon kívül van, azt nem tudja vagy nem akarja ezzel együtt kezelni: Ez utóbbiakat (pl. a technológiai fejlesztések társadalmi hatásait) ezért externáliáknak tekinti: Hiszen ezek a technika világán kívül esnek… …ezért ezekkel elsősorban másoknak (politikusoknak, üzletembereknek, a környezetvédőknek, a fogyasztóknak stb.) kellene törődnie, nem a mérnököknek A szűken értelmezett hatékonyság ezért ún. trade-off szituációkat eredményez: A különböző dimenziók között eszerint alapvető konfliktus húzódik: „Túl drága víztisztító” „Időrabló szemétszelektálás” „Kényelmetlen biztonsági öv” A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A determinizmus hamis dilemmái A determinizmus trade-off szemléletéből adódik, hogy a technológiai fejlődést sokszor nagyon kockázatosnak látjuk… Ez pedig különféle kérdésekkel szembesít: Be kell zárni az atomerőműveket? Együnk génkezelt élelmiszereket? Szabad engedélyezni a klónozást? Be kell-e/lehet-e tiltani a dopping szereket? Hogyan korlátozzuk az illegális internet forgalmat? Mit tegyünk a globális felmelegedés ellen? A hatékonyság szűk értelmezéséből adódó trade-off dilemmák például: „A környezetvédelem túl drága” „A szieszta bevezetése Magyarországon a nemzetközi versenyképességünk teljes elvesztését jelentené” A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A determinizmus hamis dilemmái Hogyan lehet ezt másként látni? A technológia persze kockázatos… A lokális, jól definiált problémáknak lehetnek hatékonyabb és kevésbé hatékony megoldásai… Gyakran a mérnöki fejlesztőmunka közelről valóban így néz ki Miért ne volna igaz a technika egészére? Egyrészt a műtárgyakhoz kapcsolt társadalmi jelentés folyamatosan, de főleg a kialakuláskor nagy mértékben változhat: (Lásd az értelmezési flexibilitás fogalmát az előző órán) Vagyis az optimalizálási feladat messze nem annyira jól definiált Másrészt a szélesebb társadalmi környezet, a kulturális horizont is befolyásolja a folyamatokat: Erre nézünk meg most két esetet! A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

1. Viták a gyermekmunka körül

Viták a gyermekmunka körül Anglia 1800 körül: a gyáripar születése A munkafolyamatok gyári gépesítésének köszönhetően egyre egyszerűbb, egyre kisebb tudást és testi erőt igénylő munka jön létre: Ami szép lassan lehetővé teszi a gyermekek tömeges alkalmazását… De helyes-e ez?  Felmerül a szabályozás kérdése Kérdések: Kell-e és lehet-e szabályozni a gyermekmunkát? Ha igen, akkor miért és hogyan? Az 1830-as, ‘40-es években folyik gyárakról szóló törvényjavaslatok vitája A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Viták a gyermekmunka körül A szabályozás fő szószólója Lord Anthony Ashley Cooper: Megállapítja, hogy a gyermekmunkával a férfiak feleslegessé váltak a gyárakban Ez önmagában is veszélyes, de mi lesz a gyermekekkel? “Mi lesz a hatása a későbbi generációkra, ha ezeket az érzékeny testeket, korlátozás és ellenőrzés nélkül, ilyen ártalmas tevékenységnek tesszük ki?” A nők alkalmazása még súlyosabb hanyatláshoz fog vezetni “Megzavarja a természet rendjét!”, hiszen “a nők nemcsak hogy elvégzik a munkát, de más tekintetben is a férfiak helyébe lépnek; klubokat, egyesületeket alakítanak, és fokozatosan birtokba vesznek minden privilégiumot, amelyet a férfiak osztályrészének tulajdonítottak eddig… találkoznak, hogy együtt igyanak, énekeljenek és dohányozzanak; köztudott, hogy az elképzelhető legalantasabb, legdurvább és legundorítóbb nyelvet használják“ A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Viták a gyermekmunka körül A szabályozás fő ellenzője Sir James Graham Szerinte a gépesítés célja eleve az, hogy végre alkalmazni lehessen a kicsi munkásokat: ez a technológia ezért jött létre, ez az „imperatívusza” A felnőtt munkások alkalmazása egyszerűen nélkülöz minden hatékonyságot Ilyen egyszerű munkára a magasabb bérköltségű felnőtteket alkalmazni katasztrofális gazdasági következményekkel fog járni: növekvő szegénység és csökkenő versenyképesség lesz a következménye A munkaórák számának csökkentése is végzetes lenne ilyen szoros versenyben Ráadásul ez a gépek amortizációs ciklusával is összeegyeztethetetlen „A szabályozás az emberség hamis elvén nyugszik, amely végül megássa saját sírját” A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Viták a gyermekmunka körül 1833: 9 év alatti gyermekeket nem szabad alkalmazni a textiliparban A 9 és 13 év közöttiek munkaidejét napi 8 órában maximalizálta A 13 és 18 év közöttiek munkaidejét napi 12 órában maximalizálta 1844: A nőkre is a gyermekekkel megegyező szabályozás lép érvénybe 1847: Factory Act („Ten Hours Act”) 18 év alatti gyermekek és a nők esetében 10 órában maximálta a munkát (6 napon át) 1901: 12 év alatt tilos gyermekeket alkalmazni A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Viták a gyermekmunka körül Bár végül sor került a szabályozásra, mai szemmel mindkét oldal érvelése különösnek, tévesnek tűnhet A következmények sokkal bonyolultabbak és szerteágazóbbak voltak: mai szemmel bátran mondhatjuk, hogy nem volt önálló – belső – logikája sem a gépesítésnek, sem a nők és gyermekek emancipációjának A szabályozás ugyanis, mint kiderült, hosszabb távon egyértelműen a termelés növekedéséhez vezetett A gyermekek új társadalmi szerepet kaptak: tanulók és fogyasztók lettek A tovább tartó iskolázás eredményeképpen komolyabb képességek és a fegyelem magasabb szintjére jutva léptek be a munkaerőpiacra A gyárosok számára végül ez válik előfeltétellé – a gépsorok további fejlesztésénél már eleve erre alapoznak A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

2. A felrobbanó kazánok esete A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Az USA első szabályozott technológiája A gőzkazán építésének szabályozása az USA-ban: A 19. sz. elejének meghatározó közlekedési és teherszállítási eszköze a gőzhajó; Az elterjedtség ellenére számtalan súlyos balesetre kerül sor Amerika- és világszerte, a kazánok elöregedéséből és túlterheléséből fakadóan Ez a legelső szabályozott technológia az USA-ban! Nagyon hosszú vita előzi meg, hiszen mindenki komolyan hisz a gazdasági szabadság fontosságában, és súlyos aggodalmak övezik az állami beavatkozás ötletét, még a szabályozást támogatók körében is A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A szabályozás megszületése: 1816-ban Philadelphiában megszületik az első hivatalos szakértői felmérés a gőzkazánok felépítéséről 1837-ben már a Kongresszus felkérésére készíti el ajánlásait a szabályozásról a Franklin Intézet Csak 1852-ben születik meg a valódi szabályozás… Addig összesen közel 5000 haláleset, és legalább ugyanennyi súlyos sérülés történt De ennyi baleset az soknak, vagy kevésnek számít? A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Mitől kazán a kazán? Hogy épüljön fel a kazán? Milyen ötvözetekből készüljön? Milyen vastag legyen a fala? Kellenek-e rá biztonsági szelepek, és ha igen, hány darab? A 19. század elején és végén egész más válaszok születtek ezekre a kérdésekre! Az a kérdés, hogy mitől kazán egy kazán, nem önmagában technológiai kérdés! A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A kazán egykor és most A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A felrobbanó kazánok esete Egy kazán megbízhatósága, időtállósága, biztonságossága nem önmagában technológiai kérdés  és a válasz nem a technikai szükségszerűségekből adódik Ez már abból is látszik, hogy a választ törvényben szokás szabályozni (nem magától értetődik?!) A kazánok gyártásának folyamata csak látszólag kizárólagosan technikai kérdés: a kivitelezés a biztonságról alkotott társadalmi felfogásoktól függ! A válasz arra a kérdésre, hogy „Milyen legyen egy kazán?”, sokat változott a 19. század során, és távolról sem csak a mérnökök vitatkoztak róla A válasz alakulása egy hosszú és nehéz politikai küzdelem eredménye a hajózási vállalkozások álláspontjától az Amerikai Gépészeti Társaság egységes előírásáig A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A felrobbanó kazánok esete A kazán fogalmánál is többet változott az olyan kérdések felfogása/értékelése mint: Biztonság Emberélet Elfogadható kockázat A társas horizont és a technológia találkozásánál mindig kockázatokat és externáliákat látunk Hosszabb távon a határok nagy mértékben elmozdulhatnak: Az externáliák internalizálódnak A kockázatok átértékelődnek Az egész probléma teljesen más fényben mutatkozik meg később – mintha korábban nem lettek volna racionálisak… A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Technika és kockázat Hogy mit tekintünk egy adott technológia (opcionális, vagy kötelező részének) nem csupán technikai kérdés, ez mindig szélesebb társadalmi kontextusba ágyazódik: A technikai kód képezi le a társadalom kulturális horizontját a technikai tervezés szintjén A hatékonyság logikája csak egy szűk tartományon belül érvényesül, a trade-off szemlélet dilemmája nagyobb léptékben hamis Mai szemmel ha a biztonsági szelepek beszerelése a kazánba nem opcionális technológiai lehetőség: Ezek kispórolása nem trade-off, hanem bűncselekmény! Mai példa a személyautók biztonsága: Az erősebb karosszéria ma még extra, a biztonsági öv már nem opcionális, hanem kötelező! A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Technika és kockázat A „veszélyes-e egy technológia?” kérdése nem definit (úgy is mondhatnánk, aluldeterminált): attól függ, hogy milyen kontextusba ágyazódik! Veszélyesek-e a gőzkazánok? Attól függ mit tekintünk kazánnak… A „veszélyes-e az atomenergia?” kérdése attól függ, hogy mit tekintünk atomenergiának… Veszélyes-e az autó? A motor? A repülő? A géntechnológia? A klónozás? A torrentezés? A kérdést másként feltéve: autó-e a Trabant? A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Technika és kockázat A helyes döntések meghozatalához (egy jól működő demokráciában) látni kell a mélyebb kérdéseket: Hányféle atomerőmű létezik? Milyen biztosítékok vannak beépítve? Milyen környezetszennyezési problémákkal társul? Milyen alternatívák vannak? Tájékozott állampolgárok kellenek! A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A technológiai hatáselemzés története A DDT nevű fertőtlenítőszert kiterjedten használták a 2. világháború után is – katasztrofális környezeti hatásaira csak a 60-as években mutattak rá A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 24

A kezdetek Problémák, konfliktusok a 60-as/70-es évek fordulóján: 68-as diákmozgalmak Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban; 1965-71: nukleáris kísérletek az Amchitka szigeten; 1971-ben a tiltakozás nyomán megalakul a Greenpeace; 1973: az első olajválság; 1974: jelentés a savas esőkről a Science-ben; Intézményes válaszok: 1968-ban megalakul a Római Klub: ez egy globális, nem üzleti alapon működő tanácsadó szervezet, 1972-ben kiadják A növekedés határai című dokumentumot 1972-ben az amerikai Szenátus létrehozza a Technológia Értékelési Hivatalt (Office of Technology Assessment) A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 25

A technológiák tesztelése A tesztelésre azért van szükség, mert a szóban forgó rendszerek (pl. modern táplálkozás, génmanipuláció, informatikai rendszer) túl bonyolultak; Amikor teszteljük egy technológia alkalmazásának káros/nem kívánt következményeit, a teszteléshez éppen az elkerülendő következményeket idézzük elő! A helyzet hasonlósága feltétele az eredmények megbízhatóságának: Ha a tesztelés túl közel megy a valóságos helyzethez, és a technológia veszélyes, akkor valóban katasztrófa történik…(pl. mérgezés, fajok pusztulása, informatikai rendszer összeomlása); Ha a tesztelés csak „kicsiben” modellezi az eseményeket, akkor hiába ment rendben minden, nem tudjuk, hogy a valós rendszerben is így fog-e működni – éppen azért teszteljük, mert túl bonyolult ahhoz, hogy előre tudjuk jelezni... A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 26

A. „Korai figyelmeztetés” A technológiaelemzés Kongresszus által kitűzött egyik célja a „korai figyelmeztetés” (early warning) A „korai figyelmeztetés” helyessége azonban közvetlenül nem ellenőrizhető: Ha a figyelmeztetés ellenére folytatjuk a technológia használatát, akkor a „korai figyelmeztetés” értelmét veszti, hiába derül ki később, hogy helyes volt Ha viszont az előrejelzés nyomán megváltozik a technológia, akkor elkerüljük a katasztrófát – így viszont nem igazolható, hogy az valóban bekövetkezett volna A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 27

B. „Független” szakértői vélemények A legújabb technológiák értékelése csak szakértők bevonásával történhet A technológia fejlesztésében részt vevő kutatók ismerik a legjobban a technológia kockázatait, ők rendelkeznek a vizsgálatához szükséges tudással, eszközökkel stb. A technológiákat ugyannak a tudományterületnek a szakértői értékelik, ugyanazon tudományos szempontok szerint, mint akik létrehozták, esetenként ugyanabban a kutatóintézetben... Például ez történik, amikor egy új géntechnológia veszélyességét ugyanabban a géntechnológiai laborban állapítják meg, ahol az adott technológia született A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 28

C. Collingridge-dilemma David Collingridge: Social Control of Technology, 1980 Egy alapvető, feloldhatatlan feszültség húzódik meg a technikai hatáselemzés logikája mögött: Az új technológiák a bevezetésük idején még könnyen módosíthatók, alakíthatók: így a veszélyes irányok, hosszú távú problémák elvileg elkerülhetők… a veszélyek és a hosszú távú problémák azonban e korai szakaszban még nehezen láthatóak! A tapasztalatok halmozódásával a technológiák alkalmazásának következményei egyre könnyebben felismerhetőek A kifejlett technológiák azonban már nehezen módosíthatók: beágyazódtak a gyártástechnológia; a mérnök oktatásba; a társadalom mindennapjaiba ; A robbanómotor, a QWERTY, a Neumann-elv, stb. nem cserélhető le könnyen… A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 29

A QWERTY története A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 30

A „DSK” 1932-ban August Dvořak és W. L. Dealey szabadalmaztatták a Dvořak-féle egyszerűsített billentyűzetet (DSK): A legtöbb gépírás sebességi világrekord birtokosa Az 1940-es években, az Egyesült Államok haditengerészeténél végzett kutatások eredményei azt mutatták, hogy a DSK megnövelt hatékonysága miatt egy gépíró áttanításának költségei teljes idejű foglalkoztatás esetén tíz munkanap után megtérülnek 1984-ben az Apple a IIC modellbe beépített egy kapcsolót, amellyel DSK-ra lehet váltani, mert szerintük is 20-40%-kal gyorsabban lehet vele gépelni, de nem sokat használják Miért nem terjedt el a DSK? Pedig 1909 és 1924 között hét módosítást hajtottak végre a standard billentyűzeten… A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Az első „Író Gép” 1867-ben Christopher Latham Sholes szabadalmat nyújtott be az írógépre: Mechanikus írógépeket a 18. század eleje óta készítettek, de az első kereskedelmi forgalomban sikeres írógépet a nyomdász és ezermester Sholes építette az 1860-as években, barátai, Carlos Glidden és Samuel W. Soule segítségével; Az írógép még számos problémával küszködött: A betűk alulról ütődtek a papírra, ezért az írás nem volt azonnal látható A lapos papírtovábbítót idővel a maihoz hasonló hengerre cserélték, de a megírt szöveget továbbra sem lehetett látni Gyors gépelésnél a betűkarok könnyen összeütköztek és összeakadtak. Ha ez írófelület közelében történt, akkor minden további billentyűmozdulat ugyanazt a betűt ütötte a papírra. A papírt viszont rendszerint csak a sor végén nézte meg a gépíró… A találmány ebben a formában még alkalmatlan volt a piaci forgalmazásra A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A Remington-QWERTY A mai kiosztás evolúciója: Az eredeti modellen még az ábécé szerint voltak elrendezve a betűk 1867-ban Sholes társult a tőkés James Densmorral, és további hat éven át fejlesztette a gépet… Sholes az összeakadás gyakoriságát csökkentendő próba-szerencse alapon átrendezgette a billentyűket, így alakult ki a mai QWERTY szabványhoz közelítő négysoros, nagybetűs billentyűzet 1873-ban Densmorenak sikerült eladnia a Sholes-Glidden írógép gyártási jogait az E. Remington és Fiai fegyvergyártó cégnek A Remingtonnál kicserélték a pontot az R-rel, ezzel a felső sorba a QWERTYUIOP került Így lett az egyik legkönnyebben leírható szó a termék neve: „TYPE WRITER” A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A Remington-QWERTY Az 1870-es évek a gazdasági hanyatlás évei az Egyesült Államokban A Remington írógépének piaci helyzete a 1880-as évek elején rendkívül bizonytalan volt A válság után megindult az értékesítés, és 1881-ben elérte az 1200 darabot, de a teljes állomány még néhány évvel később is alig érte el az 5000 darabot… A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A Remington versenytársai Eközben azonban a Remingtonnak egyre komolyabb versenytársai akadtak: Megjelentek a nyomtatási pontot láthatóvá tévő, lefelé vagy szemből csapó billenő karral ellátott szerkezetek 1872-ben Thomas Edison szabadalmaztatta a villamos nyomtatókerekes szerkezetet, amely kiküszöbölte a billenő karok összeakadását (ez lett a későbbi telex alapja) 1879-ben került piacra a második írógép: feltalálója, Lucien Stephen Crandall a betűket egy hengerpaláston helyezte el A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A Remington versenytársai Hammond és Blickensderfer kialakította az „Ideal” billentyűzet: ezen a DHIATENSOR betűk kerültek az alsó sorba Ez a tíz betű az, amelyekből az angol nyelv szavainak több mint 70%-a összeállítható A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A QWERTY győzelme Az 1880-as években kezdődött írógép-boom során több gyártó, modell és billentyűkiosztás állt versenyben a Sholes-Remington-féle QWERTY-vel Az 1890-es évek közepére nyilvánvalóvá vált, hogy nincsen semmilyen technológiai érv, amely a QWERTY uralmát indokolná Ennek ellenére az Egyesült Államok írógépiparában egyre inkább szabvánnyá vált a „Universal” néven emlegetett négysoros QWERTY billentyűzetkiosztás 1895 és 1905 között a nem billenőkaros gépek főbb gyártói is átálltak az „Ideal” helyett „Universal”-ra A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

QWERTY-be zárva A 20. század elejére az írógép technológia bezárult a QWERTY-kiosztásba (locked-in): Ennek oka a gazdasági és technológiai rendszer összefonódása: Méretgazdaságosság Technikai összekapcsoltság A beruházások kvázi visszafordíthatatlansága A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Technikai összekapcsoltság Az 1880-as évek vége felé megjelent a tízujjas vakírás: Ez a korábbi négyujjas „keres és leüt”- módszer helyére lépett, és lényegesen gyorsabb volt A módszer a kezdetektől a QWERTY- re fejlesztették (mivel ez volt a leginkább elterjedt)… A gépírókat elsősorban vállalatok alkalmazták, akik a meglévő gépírástudással arányosan keresték a gépíróképességgel rendelkezőket A vakírás tanítása viszont a gépírók iránti kereslet arányában alakult A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Kvázi-visszafordíthatatlan beruházások A vakírási készségek egyfajta befektetések, amelyek csak a megfelelő billentyűzet-kiosztású írógép használatával térülnek meg: Az 1880-as évekre a nem billenő karos írógépek kiszabadították a technológiát a Remington egyeduralmából  a billentyűzet-átalakítás költsége is lényegesen lecsökkent Viszont a tízujjas vakírás elterjedésével a gépírás-tudás átalakítása vált nagyon költségessé  végül ez zárta be a technológiát a QWERTY-be! A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A technológia előrejelzés problémái Az esettanulmányokban tárgyalt problémák mögött az előrejelzés két funkciójának összekeveredése áll: Megalapozott döntéseket csak alaposan tesztelt elméletek alapján akarunk hozni; Az elméletek tesztelése azonban maga is döntés, ami gyakran emberi és pénzügyi erőforrásokat igényel, és kockázatokat jelent; A Technológiaértékelési Hivatal működésének tanulságai: A technológia fejlődésében rejlő veszélyek sokkal kevésbé jósolhatók előre, mint a '70-es években feltételezték! A fejlesztés folyamatos követésével mérsékelhetők a lehetséges kockázatok! A Hivatalt 1994-ben megszüntették… A technológiaértékelés azóta önálló szakterületté vált A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 41

A társadalom és a döntéshozók A döntési helyzet más viszonyt jelent a politikus és a társadalom számára: A politikus számára belső- aktív A társadalom számára külső- passzív A döntés: A társadalom számára veszély A döntéshozó számára kockázat A kölcsönös meg nem értés gyakran nem csak az ismeretek, hanem a nézőpont eltéréséből is adódik A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 42

A társadalom és a döntéshozók Megoldási lehetőségek: A szakértelem mibenlétének vizsgálata és pontosabb megértése: A szakértőség fokozatainak feltárása az ezekhez hasonló kérdések hatékonyabb kezelése érdekében A civilek bevonásának technikái: Alulról szerveződő civil mozgalmak és szervezetek elérése A civilek szakértői tudásának felhasználása, mozgósítása Civil döntéshozatal Ezekről lesz még szó… A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 43