A MEGYEI MEGÁLLAPODÁSOK MARGÓJÁRA MOLNÁR ATTILA ELNÖK EGÉSZSÉGÜGYI GAZDASÁGI VEZETŐK EGYESÜLETE.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Advertisements

Elvándorlás a gazdasági műszaki területen
Hitelek – pénzt kölcsönbe?. Ha több pénzre van szükséged, mint amennyi rendelkezésedre áll, dönthetsz úgy, hogy vársz, amíg összegyűlik a pénzed, vagy.
„Konvergens forradalom” Kórházvezetés 2007
Állóeszköz-gazdálkodás
Állóeszköz-gazdálkodás
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
6. A gazdasági hatékonyság elemzése
Egészségügy Intézmények Kontrollingja
Gondolatok a jubileumi XX. Magyarországi Egészségügyi Napokról
Egészségügyben kialakult gazdasági helyzet. Problémák • 1. Előző évhez képest - 44,6 milliárd ft • 2. Első félévben időarányost jóval meghaladó pénzkiáramlás.
Szakmai kártérítési felelősség magán- egészségügyi sajátosságai A felelősség bárkit levetkőztet.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
Dr. Hermann Csaba, Töreki Andrea, Dr. Dávid Gyula
Az egészségügyi ellátás teljesítménye
Készítette / Author: Tuska Katalin
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Pest Megyei Orvosnapok 2006 Hogyan lássam el a beteget? Járó-, vagy fekvőbetegként? Dr. Domján Gyula.
Egységes egészségügyi információrendszer
Az egészségügy ma és a távlatok
Mit ér a forint az egészségügyben ?
IT outsourcing előkészítése - ahogy egy tanácsadó látja Kontra József Igazgató
RENDSZER ELŐTT RENDSZER UTÁN
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
Ápolóeszköz kölcsönzés Négy hónap tapasztalatai Dr Pusztai Erzsébet.
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
Hatékony válságmegelőzés a szervezetben:
Egészségügyi intézmények kontrollingja Kórházi kontrolling Fekete Daniel, Szőke Kristóf, Zila László 2006.
A kórházi kontrolling Készítették: Csillag Adrienn Junó Ilona Anett
Az eFin szabvány dr. Belicza Éva Egészségügyi Menedzserképző Központ
Egészségügyi finanszírozás
A HBCS finanszírozás Egészségügyi finanszírozás Veszprémi Egyetem
Pest Megye járó- és fekvőbeteg ellátásának komplex rendszere Sinkovicz László elnök, KM RET.
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
A Magyar Köztársaság kormánya. Egyes egészségügyi tárgyú kormányrendeletek módosításról.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
A számok nem hazudnak - kormányzati kommunikáció vs. OEP- adatok 2009-ben Mottó: „A féligazság nem az igazság fele….” (Konrád György) EGVE Konferencia,
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Az egészségügyben, gazdasági – műszaki területen dolgozók foglalkoztatási adatainak felmérése Készítette az Egészségügyi Gazdasági Vezetők Egyesülete.
Kormányszóvivői tájékoztató Az egészséges egészségügyért!
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Vállalatgazdaságtani alapfogalmak
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
Országos Egészségbiztosítási Pénztár Addiktológiai ellátás az egészségügyi reformfolyamat tükrében Tájékoztató a Kábítószerügyi Eseti Bizottság számára.
AZ OTTHONI SZAKÁPOLÁS.
Dr. Kincses Gyula, Kincses Gyula Javaslat az egészségügyi technológiák egységes életciklus-esemény- rendszerének kialakítására Dr. Kincses Gyula.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Az egyetemi klinikák és az ellátási területükhöz tartozó kórházak közötti feladatmegosztás speciális kérdésének kezelése a szakmai egyeztető fórumokon.
Dr. Rácz Jenő ÖNKORMÁNYZATI EGÉSZSÉGÜGYI NAPOK BUDAPEST FEBRUÁR 24.
A betegellátás keretei és rendszere
Ahogy az OEP "pénzeli" Dr. Gresz Miklós OEP Szeged, november 13.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar Kórházszövetség XXVII.
Egynapos sebészet a finanszírozás tükrében
Az EGVE javaslatai a forrásbővítésre
Dr. Lorenzovici László, MSc orvos, közgazdász - Marosvásárhely
UNIÓS BETEGEK ELLÁTÁSA KÖZFINANSZÍROZOTT KAPACITÁSON
Az egészségügyi intézményrendszert érintő jogszabályi változások főbb következményei. Kapacitások és finanszírozás változásai dr. Koós Tamás Budapest,
Dr. Stubnya Gusztáv. Egészségpolitika Az egészségpolitika azon szabályok és szervezett cselekedetek összessége, amelyek az egészség (gyógyításon kívüli)
Kórházi konszolidációra fordítható pályázati források lehetséges keretrendszere Budapest, november.
Járóbeteg szakellátás: Status quo vagy továbblépés?
Győztesek és vesztesek
Bértámogatások és béremelések hatása a SZSZBMK gazdálkodására
Kórházátalakítási pályázat
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
Tájékoztatás jogszabály változásokról
Állóeszköz-gazdálkodás
Előadás másolata:

A MEGYEI MEGÁLLAPODÁSOK MARGÓJÁRA MOLNÁR ATTILA ELNÖK EGÉSZSÉGÜGYI GAZDASÁGI VEZETŐK EGYESÜLETE

A ÉS B SZAKMÁK PROGRESSZIVITÁSI SZINT NÉLKÜL A RÉGIÓS (MEGYEI) TVK ÁTCSOPORTOSÍTÁSOKRA NEM ÉRHETŐ EL HATÁSELEMZÉS A TVK ÁTCSOPORTOSÍTÁS BIZONYOS PROBLÉMÁKAT UGYAN MEGOLD, DE ÚJAKAT KELETKEZTET NEM KÉSZÍTHETŐ MEGALAPOZOTT KÓRHÁZI SZINTŰ PÉNZÜGYI TERV A CSILLAGOS HBCS-K ÉS A C,D,E SZAKMÁK VÁRHATÓ TVK ÉRTÉKEINEK ISMERETE NÉLKÜL. SZAKMAPOLITIKAI CÉLKITŰZÉS, HOGY AZ AKTÍV FEKVŐ ELLÁTÁSOK EGY RÉSZE A JÁRÓBETEG ELLÁTÁSBAN KERÜLJENEK DEFINITÍV ELLÁTÁSRA. UGYANAKKOR A JÁRÓBETEG ELLÁTÁSSAL KAPCSOLATOS TERVEZÉS KIMARADT A MEGYEI MEGÁLLAPODÁSOKBÓL.

KAPACITÁS TERVEZÉS - ÁTALAKÍTÁS AZ AKTÍV FEKVŐ ÁGYKAPACITÁSOK CSÖKKENTÉSE NEM JELENT ÉRDEMI MEGTAKARÍTÁST A MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGEKBEN. JAVULHAT A BETEGEK KOMFORTJA JAVULHATNAK A SZAKDOLGOZÓK MUNKAKÖRÜLMÉNYEI AZ ÁTALAKÍTÁS RÖVID IDŐTÁVJA MIATT A KÓRHÁZAK CSAK AZONNAL VÉGREHAJTHATÓ MÓDOSÍTÁSOKAT TUDNAK/MERNEK VÁLLALNI… A JELENTŐS STRUKTURÁLIS ÁTALAKÍTÁSOK VÉGREHAJTÁSÁRA MINIMÁLISAN 6 – 8 HÓNAPRA LENNE SZÜKSÉG. AZ ELVÁRHATÓ SZÍNVONALÚ BETEGELLÁTÁS NEM AZ ÁGYSZÁMOK FÜGGVÉNYE. AZ AKTÍV ÁGYKAPACITÁS GAZDÁLKODÁST A KÓRHÁZAK MENEDZSMENTJÉNEK KEZÉBE KELLENE ADNI.

AZ ADÓSSÁGMENTES GAZDÁLKODÁS FELÉ… A KÓRHÁZAK PERMANENS ADÓSSÁG TERMELÉSÉÉRT NEM TEHETŐ KIZÁRÓLAGOSAN FELELŐSSÉ A GAZDASÁGI - MŰSZAKI TERÜLET! A GAZDASÁGI – MŰSZAKI TERÜLET LÉTSZÁMÁBAN AZ ÁGAZATI LÉTSZÁM 10%-ÁT, BÉRKÖLTSÉGBEN PEDIG 7-8 SZÁZALÉKÁT JELENTI. EGY LEHETSÉGES OPCIÓ E LÉTSZÁM FŐVEL VALÓ CSÖKKENTÉSE, AMI A JELENLEGI LÉTSZÁM 40%-ÁT JELENTI. EZZEL ELÉRHETŐ MEGTAKARÍTÁS ÉVES SZINTEM MAXIMUM 10 MILLIÁRD FORINT. FIGYELEMBE KELL AZONBAN VENNI AZT, HOGY A FELADATOK MENNYISÉGE NEM CSÖKKEN A LÉTSZÁM LEÉPÍTÉSSEL EGYÜTT, ÍGY A JÖVŐBEN EZEKET A FELADATOKAT MÁR NEM MINIMÁLBÉRES KÖZALKALMAZOTTAKKAL, HANEM KISZERVEZETT FORMÁBAN, PIACI ÁRAKON KELL BIZTOSÍTANI, AMELYEK NYILVÁNVALÓAN MAGASABBAK LESZNEK MINT AZ ELÉRT MEGTAKARÍTÁS. AMÍG A KÓRHÁZAK EGY SÚLYSZÁM ELŐÁLLÍTÁSÁHOZ SZÜKSÉGES ÖNKÖLTSÉGE MAGASABB, MINT AZ ÉRTE KAPOTT FINANSZÍROZÁS, A NULL SZALDÓS GAZDÁLKODÁSNAK NINCS REÁLIS ESÉLYE. AZ ÖNKÖLTSÉGET VISZONT ALAPVETŐEN A BÉR ÉS A SZAKMAI ANYAGOK DETERMINÁLJÁK…

AZ ADÓSSÁGMENTES GAZDÁLKODÁS FELÉ… AZ EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÁSOK KÖLTSÉGEIT ARÁNYAIBAN A DOLOGI KÖLTSÉGEK 80 SZÁZALÉKÁBAN A BETEGELLÁTÁSHOZ KÖZVETLENÜL FELHASZNÁLT KÖLTSÉGEK (GYÓGYSZEREK, VEGYSZEREK, IMPLANTÁTUMOK, SZAKMAI- ÉS EGYSZER HASZNÁLATOS ANYAGOK, EGÉSZSÉGÜGYI SZOLGÁLTATÁSOK) TESZIK KI. EZEK SZAKMAI ÖSSZETÉTELÉRE ELSŐDLEGES RÁHATÁSA A BETEGELLÁTÁSBAN DOLGOZÓ ORVOSOKNAK VAN. A BESZÁLLÍTÓI AJÁNLATOK ELSŐDLEGESEN AZ EGYES SZAKMAI OSZTÁLYOKON JELENNEK MEG. FOLYAMATOS KONFLIKTUS ÁLL FENN A SZAKMAI ÉS A GAZDASÁGI ÉRDEKEK KÖZÖTT. TEKINTETTEL ARRA, HOGY A SZAKMAI ANYAGOK FELHASZNÁLÁSBAN ERŐS ÉS KÖZVETLEN AZ ÉRDEKELTSÉG, A KÓRHÁZ GAZDASÁGI ÉRDEKEI HÁTTÉRBE SZORULNAK. E GYAKORLAT KISZŰRÉSÉVEL AZ ELLÁTÓ RENDSZER SZINTJÉN TÖBB TÍZ MILLIÁRDOS NAGYSÁGRENDŰ MEGTAKARÍTÁSOK VOLNÁNAK LEHETSÉGESEK, DE AZ ÚJ, OLCSÓBB ESZKÖZÖK ÉS ANYAGOK BEVEZETÉSÉVEL SZEMBEN - KOMOLY SZAKMAI ÉRVEK ÉS BIZONYÍTÉKOK MÖGÉ REJTETT – ELLENÁLLÁST KELL LEKÜZDENI, AMELYRE A TERVEZETT KÖZPONTOSÍTOTT BESZERZÉSEK SEM FOGNAK MEGOLDÁST JELENTENI.

AZ ADÓSSÁGMENTES GAZDÁLKODÁS FELÉ… ÉRDEMI BELSŐ FORRÁS ÁTCSOPORTOSÍTÁSSAL AZ ELLÁTÁS ÖNKÖLTSÉGE ÉS AZ ELLÁTÁSRA JUTÓ FINANSZÍROZÁS KÜLÖNBSÉGE CSÖKKENTHETŐ A HBCS REVÍZIÓ NEM CSAK ELENGEDHETETLENÜL SZÜKSÉGES, DE IGEN JELENTŐS BELSŐ FORRÁS ÁTCSOPORTOSÍTÁSRA AD LEHETŐSÉGET ÉVENTE ÁTLAGOSAN 9 MILLIÁRD FORINTOT KÖLT AZ OEP A „VATTA” HBCS-K FINANSZÍROZÁSÁRA TOVÁBBI ÉVI 8 MILLIÁRDOS FORRÁS FELSZABADÍTÁST EREDMÉNYEZNE AZON NEM MŰTÉTES HBCS-K ÁTIRÁNYÍTÁSA A JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSBA, AMELYEK MEGFELELŐ SZAKMAI HÁTTÉR ESETÉBEN AMBULÁNSAN IS ELLÁTHATÓAK. A BESOROLÁSI SZABÁLYOK SZIGORÍTÁSÁVAL MEG KELL AKADÁLYOZNI AZT, HOGY A BETEG ELLÁTÁSA SZEMPONTJÁBÓL NEM RELEVÁNS BEAVATKOZÁSOK, VAGY BNO HIVATKOZÁSOK RÉVÉN EGYES ELLÁTÁSOK MAGASABB SÚLYSZÁMÚ ELLÁTÁSI ESETKÉNT KERÜLHESSENEK ELSZÁMOLÁSRA MINDEZEK RÉVÉN ÖSSZESEN ÉVES SZINTEN 35 – 40 MILLIÁRD FORINT FORRÁS LENNE FELSZABADÍTHATÓ, AMELLYEL A JELENLEG ALULFINANSZÍROZOTT HBCS TÉTELEK SÚLYSZÁM ÖSSZEGE NÖVELHETŐ.

AZ ADÓSSÁGMENTES GAZDÁLKODÁS FELÉ… TÖBB FIGYELMET A JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSRA! AZ AKÍV FEKVŐ KASSZA CSAK EGY JÓL FINANSZÍROZOTT, MEGFELELŐ ELLÁTÁSI KÖRÜLMÉNYEKET BIZTOSÍTÓ JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁS MEGLÉTE ESETÉN TEHERMENTESÍTHETŐ A JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁSBAN IS ITT AZ IDEJE A FINANSZÍROZÁS REVÍZIÓJÁNAK. A BEAVATKOZÁS SZINTŰ FINANSZÍROZÁSI GYAKORLATOT AZ ELLÁTÁS ALAPÚ FINANSZÍROZÁSNAK KELLENE ÁTVENNIE. (PL. JÁRÓ HBCS) A KÓRHÁZI TOVÁBBKÜLDÉST A DEFINTÍV ELLÁTÁST PREFERÁLÓ FINANSZÍROZÁS ESZKÖZÉVEL KELL MOTIVÁLNI. MINDAZON ELLÁTÁSOKAT KIFEJEZETTEN TILTANI KELL AZ AKTÍV FEKVŐ ELLÁTÁSBAN, AMELYEK AMBULÁNSAN IS TELJESÍTHETŐEK, UGYANIS A JÁRÓBAN OLCSÓBB, DE A FEKVŐBEN TÖBBET LEHET ÉRTE KAPNI…

KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET