HU Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG Harmadik jelentés a kohézióról 2004. február Konvergencia, versenyképesség és együttműködés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Dr. Nyikos Györgyi. ami kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Strukturális Politika múltja és jelene. Fejlettség közötti különbségek az EU-ban nemzeti szinten  Egyetlen új tagállam sem éri el A 27-ek GDP-jének 90%-át.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
Humánkineziológia szak
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
HU Áttekintés Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG 2004 December HU 1 A kohéziós politika és pénzügyi eszközei
A tételek eljuttatása az iskolákba
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Regionális politika reformjai Görögország csatlakozása (1981) 1.Közösségi szinten nőtt a területi egyenlőtlenség 2.Görögország GDP-je a Közösség.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Regionális Gazdaságtan Tanszék
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
szakmérnök hallgatók számára
2004. november 4Dr. Surján Lászó november 4Dr. Surján Lászó Homokvárat építünk, ha az EU a reményünk Mindent (?) megtesz értünk, de semmit sem.
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
1 Foglalkoztatási kihívások, avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.NOVEMBER EGER Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
A kohéziós politika jövője
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
Európai Unió regionális politikája. Az EU alapító atyjai Jean Monnet ( ) Robert Schuman ( )
Az Európai Unió regionális politikája
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak február 22. Területi programozás és monitoring 1. Alapfogalmak.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Pályázatírás módszertana
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Az EU regionális és vidékfejlesztési politikája
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
GAZDASÁGI ADOTTSÁGOK ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYOK A délkelet-európai országok Novák Tamás MTA – VKI május 16.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Versenyképesség MTA-MEH projekt Vértes András.
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG 2004 December HU Szabályozás 1 Kohéziós politika ( ) A Bizottság új rendeleteket érintő javaslata július.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
Regionális politika. Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: –Kiegyensúlyozott.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Európai Uniós ismeretek
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

HU Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG Harmadik jelentés a kohézióról február Konvergencia, versenyképesség és együttműködés

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 2 A kohéziós jelentések szerepe A Bizottság 3 évente elemzi a kohézió állapotát és politikáinak hozzájárulását a kohézióhoz (a Szerződés 159. cikke) 1. jelentés (1996): az Agenda 2000 előfutára 2. jelentés (2001): vitát indított a bővítés utáni kohéziós politikáról 3. jelentés (2004. február): javaslatokat mutat be a 2007 utáni, megreformált kohéziós politikára Kontextus

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 3 A jelentés 4 részből áll 1.A régiókban fennálló helyzet és trendek valamint a versenyképesség tényezőinek elemzése 2.A nemzeti politikák hozzájárulása a kohézióhoz 3.A közösségi politikák hozzájárulása 4.A Kohéziós Politika hatása Felépítés

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 4 Pénzügyi terv, Európa vagyonának előmozdítása – a kibővült Unió politikája és költségvetési eszközei előtt álló kihívások 2007 és 2013 között A jelenlegi ráfordítás felső határának megtartása (az Unió GNI- jének 1,24%-a) A Bizottság javaslata: 1,22 és 1,14%-os fizetési kötelezettségvállalás Határozott változás a pénzügyi perspektívákban Az Unió négy politikai prioritása: Fenntartható fejlődés – versenyképesség, kohézió (a növekedés és fejlődés érdekében) a természeti erőforrások megőrzése és kezelése Polgárság, szabadság, biztonság és a jog érvényesülése Az EU mint globális partner Pénzügyi szempontok

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 5 Emlékeztető: Az EU költségvetése, Az éves kötelezettségvállalások felső határa: 108,5 milliárd € az EU25 esetében, amelyből 37 milliárd € jut a strukturális fellépésekre, 2004-es árakon Pénzügyi terv, Az éves kötelezettségvállalások felső határa: 146,4 milliárd € az EU27 esetében, amelyből 48 milliárd € jut a strukturális fellépésekre 2004-es árakon (a vidékfejlesztés nélkül)

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 6 a GNI %-a

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 7 Kohéziós politika Az EU költségvetésének 34%-a (336 milliárd € a 2007 és 2013 közötti időszakra 2004-es árakon) Az Unió GDP-jének körülbelül 0,41%-a (vidékfejlesztéssel és halászattal: 0,46%) Körülbelül fele-fele arányban oszlik meg a régi és az új tagállamok között A költségvetésnek több mint ¾-ét a fejlődésben elmaradt régiók és tagállamok kapják Kontextus A ráfordítások arányai

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 8 A strukturális alapok ráfordításainak kategóriái Kontextus A 2007 és 2013 közötti időszakra + a közigazgatási kapacitás megerősítésére

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 9 Megfigyelések Megfigyelések Jelentős konvergencia a kohéziós országokban Átfogó pozitív trend az 1. célkitűzés régióiban Az európai átlag fölött növekedő GDP, foglalkoztatottság és termelékenység A gazdasági struktúrák és igazgatási módszerek modernizálása Jobb regionális szintű kormányzás Fokozottabb regionális együttműködés európai szinten I. Rész Szituáció és trendek: néhány eredmény

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 10 A GDP növekedése a kohéziós országokban Az egy főre jutó GDP növekedése Spanyolországban, Portugáliában és Görögo- rszágban 1998 és 2002 között az EU15 átlagos GDP-jének növekedéséhez képest A GDP növekedése a kohéziós országokban Az egy főre jutó GDP növekedése Spanyolországban, Portugáliában és Görögo- rszágban 1998 és 2002 között az EU15 átlagos GDP-jének növekedéséhez képest

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 11 A munkanélküliség aránya 1996 és 2001 között A munkanélküliség aránya az EU15-ben 1996-ban és 2002-ben (a munkaerő %-ában) EU15 10,77,8 Forrás: Eurostat, LFS 7,4 Kohéziós országok 17,09,6 Más tagállamok9,57,5 Görögország9,710,0 Spanyolország22,311,4 Írország11,94,3 Portugália5,1 I. Rész Szituáció és trendek

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 12 Európai kohéziós politika vagy egyszerű költségvetési átutalás? A strukturális politikák hatása és hozzáadott értéke A fő kedvezményezetteknek történő, más tagállamokból származó behozatalra elköltött EU átutalások mértéke 17,4 % 18,9 % 26,7 % 35,2 % 42,6 % 14,7 % Spanyolország Mezzogiorno Új német tartományok Írország Portugália Görögország

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 13 A bővítés hatása Az Unió népessége 380-ról (az EU25 esetében) 450 és (az EU27 esetében) 487 millió főre nő Az új tagállamokban dinamikusabb a növekedés (évi 4%, az EU15-ben lévő 2,5%-kal szemben) Az egy főre jutó GDP csökken: -12,5% az EU25-ben, -18% az EU27-ben euróban I. rész

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 14 A bővítés hatása A Konvergencia Célkitűzés népessége 84 millióról 123 millióra emelkedik Megkétszereződik a régiók közötti fejlettségi különbség: átlagos GDP: 1. célkitűzés: 69%, új tagállamok: 46% Az EU15 foglalkoztatási mértéke 60-ról 64%- ra emelkedett ( ) A 10 új tagállamban ez 56% volt: (1999-ben 59%) I. rész

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 15 Egy főre jutó GDP a vásárlóerő-paritáson számolva 2002-ben Forrás: Eurostat, Nemzeti elszámolások Mutató, EU25 = 100 I. Rész Szituáció és trendek

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 16 Regionális GDP 2001 I. Rész Szituáció és trendek egy főre jutó GDP (vásárlóerő-paritás), 2001 < >= 125 Nincs adat Mutató, EU25 = 100 Forrás: Eurostat

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 17 Foglalkoztatási arány, 2002 < 56 < 56,0 – 60,2 < 60,2 – 64,4 64,4 – 68,6 >= 68,6 Nincs adat a 15 és 64 éves kor közötti népesség %-a Normál eltérés= 8,4 Forrás: Eurostat és NSH EU27 = 62.4

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 18 Oktatási szint, 2002 ALACSONYKÖZEPESMAGAS a 25 és 64 éves kor közötti teljes népesség %-a < 19,2 19,2 – 28,0 28,0 – 36,8 36,8 – 45,6 >= 45,6 Nincs adat EU27 = 32,4 Normál eltérés = 17,7 < 35,05 35,05 – 43,35 43,35 – 51,65 51,65 – 59,95 >= 59,95 Nincs adat EU27 = 47,5 Normál eltérés = 16,59 < 13,65 13,65 – 17,95 17,95 – 22,25 22,25 – 26,55 >= 26,55 Nincs adat EU27 = 20,01 Normál eltérés = 8,57 Forrás: Eurostat (MEF)

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 19 Foglalkoztatottság a csúcstechnológiában 2002 Regionális verseny- képességi tényezők < 7,45 < 7,45 – 9,55 < 9,55 – 11,65 11,65 – 13,75 >= 13,75 Nincs adat Forrás: Eurostat Átlag = 10.6 Normál eltérés = 4.30

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 20 A nemzeti politikák hozzájárulása A nemzeti költségvetések átlagosan a GDP 47%-a A kohéziós költségvetés a GDP 0,43%-a a nemzeti költségvetések elsőbbséget adnak az alapszolgáltatásoknak és a jövedelemtámogatásnak A strukturális alapok célja, hogy javítsák a regionális konvergencia tényezőit, és támogassák a fizikai és humán befektetést— a teljes összeg körülbelül 80%-ában II. rész A növekedést előmozdító különféle megközelítések

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 21 Más közösségi politikák hozzájárulása Az uniós szerződésben megállapított konkrét célkitűzésekre irányul Nem mindig a kohézió a célkitűzés Ennek ellenére vannak javulások Az ilyen politikák és a kohéziós célkitűzések közötti összefüggés erősítésével kapcsolatos igény, különösen az új tagállamok esetében. III. rész Igény a politikák következetessé- gének támogatására

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 22 A kohéziós politika hatása Az állami és magánbefektetés növelése a kedvezményezett régiókban (növekedés) Hozzájárulás a GDP növeléséhez (konvergencia) Munkahelyek létrehozása és a humán erőforrások potenciáljának maximumra növelése A fizikai és humán tőke növelése Jobb regionális és helyi kormányzás Pénzügyi stabilitás 7 éven keresztül IV. rész Az erőforrások mozgósítása a növekedés előmozdítása érdekében

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 23 Új kohéziós partnerség Új kohéziós partnerség 1.Az Unió prioritásai tekintetében 2.A bővítés és a kohéziós politika fokozott felelősségei tekintetében 3.Minden államra, régióra és városra kiterjed— nagyobb szubszidiaritás A politika reformja Követ- keztetések

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 24 A reform prioritásai (I) Első célkitűzés: Konvergencia és versenyképesség A reform prioritásai (I) Első célkitűzés: Konvergencia és versenyképesség Átlagos GDP/fő terén az EU25 átlagának 75%- át el nem érő régiók A statisztikai hatás által érintett régiók: az EU15 GDP/fő szintjének 75%-a alatti, de az EU25 GDP/fő szintjének 75%-a feletti régiók Olyan államok, ahol az átlagos GNI/fő nem éri el az EU25 átlagának 90%-át (Kohéziós Alap) Különleges hozzáférési program az ultraperiférikus régiók számára A teljes költségvetés kb. 78%-a A politika reformja Követ- keztetések

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 25 A reform prioritásai (II) regionális versenyképesség és foglalkoztatottság A reform prioritásai (II) regionális versenyképesség és foglalkoztatottság Az Unió minden más régiójának szolgálatában álló kohéziós politika – nincs közösségi zónabesorolás Két elemet tartalmaz: első elem: regionális versenyképesség -innováció és információs társadalom -elérhetőség és általános érdeklődésre számot tartó szolgáltatások -környezetvédelem és kockázatmegelőzés tartalmazná a felelősséget a régiókhoz utalt városok esetében (URBAN+), nincs közösségi kezdeményezés (lisszaboni és göteborgi stratégia) második elem: foglalkoztatottság – az európai foglalkoztatási stratégia alapján - a munkaerő alkalmazkodó képessége, -munkahelyteremtés -a munkaerőpiac elérhetősége a sérülékeny személyek számára Költségvetés: a teljes összeg 18%-a = jelenlegi 2. és 3. célkitűzés A politika reformja Követ- keztetések

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 26 A reform prioritásai (III) Európai területi együttműködés A reform prioritásai (III) Európai területi együttműködés Az INTERREG sikere, a közösségi hozzáadott érték lehetővé teszi a teljes Unió összehangolt és kiegyensúlyozott integrálását Határmenti régiók, a tengeri határokat is ideértve Határon átnyúló együttműködés (a tagállamok javasolják a jelenlegi 13 INTERREG III B térség megváltoztatását) Régióközi együttműködés (az általános irányon belül) Külső határon átnyúló együttműködés - kapcsolódik az új Európai Szomszédsági és Partnerkapcsolati Pénzügyi Eszközhöz, ideértve a többéves programozást és csak egy pénzügyi eszközt A teljes költségvetés kb. 4 %-a A politika reformja Követ- keztetések

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 27 Végrehajtási rendszer: fejlődés, nem forradalom Végrehajtási rendszer: fejlődés, nem forradalom Azon alapelvek megerősítése, amelyek sikeressé tették ezt a politikát – többéves programozás, partnerkapcsolat, értékelés, társfinanszírozás, megosztott felelősség Az n+2 és az előnyrendszer szabálymegtartása Egyszerűsítés: a pénzügyi eszközök számának koncentrálása: 3, nem pedig 6, és egy alaphoz csak egy program A felelősségek egyértelműbb megosztása a fenntartható fejlődési politikára vonatkozóan A programozás szakaszainak csökkentése (a tagállamok politikai dokumentumai, operatív programok) A pénzügyi igazgatás egyszerűsítése (prioritási tengelyek) Kontrollok: a proporcionalitás és a szerződések bevezetése Stratégiaibb megközelítés: Politikai vita a Tanácsban, az EP véleménye, a Bizottság megbízása, a tavaszi Tanácshoz benyújtott éves jelentés A politika reformja Követ- keztetések

Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 28 A javasolt lépések A javasolt lépések 2004 május 10 és 11: Európai kohézió fórum, Brüsszel 2004 július: A bizottság elfogadja a törvényhozói csomagot 2005 év vége: A Tanács és az Európai Parlament döntése 2006: A közötti programok előkészítése 2007 január 1: Megkezdődik a végrehajtás További lépések