2015. 03. 27.1 Az agresszió születésének díszletei és a szociális képességek fejlesztése 2009. május 26. Szabó Ákosné főiskolai tanár.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Patay Sámuel Általános Iskola és Óvoda portfóliója
Advertisements

KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
A referencia intézmények szolgáltatói szerepe
Az iskolai szociálismunka
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Értékünk az ember – értékünk a gyermek!.
A nevelés stílusa.
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
A gyakorlatvezető mentor
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
A korai nevelés „… a legfontosabb prioritás az esélyegyenlőség szempontjából” A korai nevelés „… a legfontosabb prioritás az esélyegyenlőség szempontjából”
Az SNI gyermekek integrációját támogató intézményi háttér és átalakulási folyamat A Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete XXXII. Országos Szakmai Konferenciáján.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Felkészítés az Integrált /inkluzív nevelésre a pedagógusképzésben
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Integráló iskolák a közoktatásban
A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása TÁMOP /2-2F A projekt az Európai Unió támogatásával,
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
A szociális képességek fejlesztése módszertana
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Inklúzív nevelés Magyarországon
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
1 Gyermekvédelmi képzések a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Barcsák Marianna - KPSZTI
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Az agresszió születésének díszletei és a szociális képességek fejlesztése május 26. Szabó Ákosné főiskolai tanár

Mit jelent az életkezdés?  a születés pillanatát  a csecsemőkort  a kisgyermekkort  a kamaszkort  az iskolákat  a munkába állást  az első szerelmet  a szülők elvesztését  sokminden egyebet  Mi is az ebihalak pártján állunk!

Az oktatási méltányosság „Az oktatási méltányosság egy olyan oktatási környezetre vonatkozik, amelyben az egyéneknek módjukban áll, hogy képességeik és tehetségük alapján fontoljanak meg választási lehetőségeket és hozzanak döntéseket, s ebben ne sztereotípiák, egyoldalú elvárások és diszkrimináció befolyásolják őket. Az oktatási méltányosság megvalósítása bármilyen etnikai háttérrel rendelkező fiú és lány számára lehetővé teszi, hogy fejlessze képességeit, melyek lehetővé teszik számára, hogy produktív, cselekvőképes polgárrá váljon. Ez az oktatási környezet nemre, etnikai hovatartozásra és szociális státusra való tekintet nélkül gazdasági és társadalmi lehetőségeket nyit meg.” (Education and equity in OECD Countries 1997)

Mit teszünk és hogyan mindezért? Társadalmi szintű agresszió 1.  Az NFT keretében támogatott kompetenciafejlesztési területek: Az eszközjellegű kompetenciák közül a szövegértési-szövegalkotási, matematikai-logikai, idegen nyelvi, IKT (informatikai és médiahasználati), valamint az EU támogatási politikájában kiemelt fontosságú szociális, életviteli és környezeti kompetenciák, illetve az életpálya-építési kompetenciák. (a két félkövérrel szedett kompetenciaterület „natos” műveltégi területét nem kezeljük kötelezőként a tanulásban akadályozott gyermekek/fiatalok számára)

A szocializációs (benne az oktatási) egyenlőtlenségek típusai Társadalmi szintű agresszió 2. A tanulói teljesítményekben kimutatható különbségek - a családi háttér hatásaival, - a területi és települési különbségekkel, - a nyelvi és kulturális különbségekkel, - a tanulási képességekkel, - a környezet előítéletes magatartásával, - a nemek közötti különbségekkel, - az eltérő adottságokkal (a tanulók biológiai és pszichológiai meghatározottságaival), - az iskolai oktató-nevelő munka hiányosságaival és - számos egyéb tényezővel magyarázhatók.

Életkezdési kompetenciák? Az idegen nyelvi, valamint az informatikai és médiahasználati kompetenciák fejlesztésének hiánya, vagy nem megfelelő súlyú támogatása is csorbítja a társadalmi és gazdasági lehetőségek megnyílásának esélyét az akadályozott fiatal számára.

Hogyan érdemes gondolkodni az életkezdéshez szükséges kompetenciákról? A közvetlen környezet agresszió-forrásai 1. Az ICF (International Classification of Functioning, Disability and Health) szerint a gyógypedagógia szempontjából a főfogalom a képességzavar (Disability), amely a funkcióképesség (Functioning) bármely természetű és eredetű akadályozottságát (Handicap) jelenti.  testi funkciók zavara: struktúra – károsodás, sérülés  tevékenység (aktivitás) zavara: a tevékenység akadályozottsága  részvétel (participáció) zavara: a részvétel akadályozottsága (WHO – 2001)

A participációs akadályozottság minimalizálásának feladatai Az agresszió elleni lehetőségek 1. A szociális kompetencia fejlesztése Fogalma: az egyénnek az a képessége, készsége, hogy az általa elvárt magatartást, viselkedést a környezetéből kiváltsa. Ha azt akarjuk, hogy a speciális nevelési szükségletű gyermekek aktuálisan és felnőttként egy közösségben éljenek, rendszeres alkalmakra van szükségük ahhoz, hogy kortársaikkal megosszák élményeiket (integrált élethelyzetek). Mindazon helyzetek elkerülését, feloldását és szakszerű „kezelését” meg kell kísérelni, amelyek az agresszió forrásai lehetnek.

Inkluzivitás, bevonás (közös feladatok) Az agresszió elleni lehetőségek 2. Az inkluzivitás azt a többségi iskolát jellemzi, amely hozzáférhetővé teszi magát a gyermekek és fiatalok széles köre számára. Az ilyen iskola elismeri a tanulás különböző típusait és ütemét, és ellátja a körzet speciális szükségletű tanulóit. Az iskola befogadó jellegét és nyitottságát a tanítás programja, szervezése valamint tárgyi és személyi feltételei határozzák meg. Az gyermek/tanuló frusztráció-tűrésének növelése a családban és az iskolában a korszerű segítő szolgáltatások igénybe vételével, illetve személyiségfejlesztő technikák alkalmazásával biztosítható.

Az OECD újabban előszeretettel alkalmazza a bevonás kifejezést. A bevonás több mint a fogyatékos gyermekeknek a már meglévő, hagyományos iskolarendszerhez való alkalmazkodását kívánó integráció. Az inkluzív oktatás esetében az iskolarendszernek magának is alkalmazkodnia kell, ami magában foglalja többek között a gyermek lényéről alkotott tanári szemlélet módosítását, az oktatás céljainak és a rendszer általános reformjának újragondolását, azaz mindazt, amit fontolóra kell venni a „holnap iskolájának” létrehozásához. Emberkép, gyermekkép, fogyatékos- gyermek kép Az agresszió elleni lehetőségek 3.

Egypár fontos szociális kompetencia- elem Az agresszió elleni lehetőségek 4.  Önismeret  Önrendelkezés  A saját szükséglet megállapítása  A saját szükséglet kifejezése, megjelenítése (érdekartikuláció)  Döntés  Érdekérvényesítés Megvalósításuk az első életévtől, családi szocializációs, gyermekotthoni/lakásotthoni élethelyzetekben folyamatosan kell, hogy történjen.

Hol vannak a hiányosságok? Az agresszió forrásai  A társadalomban: szegénység/életminőség, kirekesztés, munkanélküliség – túlmunka vállalása stb. - feszültségek  Kisgyermekkor: a családban az asztalnál, az ébredés- ébresztés díszleteinek megtervezésekor, este és hétvégén, a családi stabilitást aláásó tényezők stb. - feszültségek  Iskola – az iskolai nevelő-oktató munka minősége (l. kompetenciaterületek), az integráció feltételeinek hiánya - feszültségek  Felsőoktatás – szakiskolai és speciális szakiskolai oktatók számára gyógypedagógiai és integrációs alapismeretek, a gyógypedagógiai alapismeretek transzferálása a pedagógusképzésbe, a szociális érzékenység (szakszerű) fejlesztése – megindult, a kezdetek, kezdemények szintjén van - feszültségek