Munkaerő-piaci ismertek I.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Advertisements

Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Munkaerő-felmérés (MEF) Labour force survey (LFS)
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
A FELNŐTTKÉPZÉS SAROKKÖVEI:
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
. Az általános felsőoktatási felvételi eljárás 2012-ben Stéger Csilla főosztályvezető Oktatási Hivatal - Felsőoktatási Főosztály Pécs, december 5.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Munkavállalás OKJ szakképesítéssel? Előadó: Eperjesi Zsuzsanna képzési igazgató Változások a szakképzésben konferencia PBKIK november 29.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei november 29. Előadó: Papp Gabriella, Felvételi Irodavezető ELTE IK Nyílt Nap.
Dr. Mészáros Gábor október 20. A szakmai képesítések elismeréséről szóló 2005/36 EK irányelv Dr. Mészáros Gábor október 20. Magyar Ekvivalencia.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
A makrgazdasági munkakínálat:
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása A 237/2006. (XI. 27.) Kormányrendelet alapján.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment,
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH A jelenlegi magyar munkaerő- piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors, Ph.D. Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH.
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH Az ÁFSZ felépítése, a jelenlegi magyar munkaerő-piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó.
Munkaerő-közvetítés recesszió idején Munkaerő-piaci ismeretek EURES hazai tréning 2009 Borbély-Pecze Tibor Bors, FSZH.
Bevezetés a pályatanácsadási rendszerek összehasonlító elemzésébe
Munkanélküliség.
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
Az európai közösségi jog általános rendszere szerinti elismerés Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ Budapest, november 10.
Pedagógus oklevelek elismerése
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Munkaerőmigránsok és hazatérők - kísérlet a válság hatásának mérésére
TRANZITOLÓGIA V. ELŐADÁS
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Lakónépesség*: Lakónépesség*: ezer fő Foglalkoztatottak: Foglalkoztatottak: ezer fő Munkanélküliek száma: Munkanélküliek száma: ezer fő Gazdaságilag.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Foglalkoztatás szeminárium
MIGRÁCIÓ ÉS MUNKAERŐ MOBILITÁS
1 SZÁMÍTÓGÉP-KEZELŐ (-HASZNÁLÓ) SZAKKÉPESÍTÉS A képzés célja A számítógép-kezelő legyen alkalmas a társadalmi és gazdasági élet különböző területein, az.
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
Munkaerő-piaci helyzetkép Borsod-Abaúj-Zemplén megyében
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
A munkaerő-felmérés módszertana
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
Munkaerőpiaci alapfogalmak Karriertervezés és munkaerőpiaci ismeretek kurzus.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
A szaktudás dokumentálása – Europass. Ahány ország, annyi…  Oktatási és képzési rendszerek különbözőek  A kompetenciák és képzettségek különbözőek,
Szakmai tanulmányút NORVÉGIA ( – ) A bemutatót készítette: Dr. Csermák Károly Ph.D.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
A munkaerőpiac áttekintése
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Merre tovább a középiskola után?
Előadás másolata:

Munkaerő-piaci ismertek I. ELTE PPK http://www2.ppk.elte.hu/ andragógia alapszak - munkavállalási tanácsadó szakirány Borbély-Pecze Tibor Bors Phd. jelölt 2008-2009-1 szemeszter http://www.borbelytiborbors.extra.hu/home.html borsborbely@yahoo.com

2008-2009-1 szemeszter témakörök / követelmények Munkaerőpiac: bérszínvonal, reálbér, munkakereslet, munkakínálat (demográfiai tényezők), gazdasági aktivitás, mobilitás, bérkülönbségek, termelékenység, emberi tőke elméletek, szakszervezetek, kollektív tárgyalások és bér, munkatömeg téveszme, diszkrimináció Szakmai alapfogalmak: munkanélküliségi ráta, regisztráció alapú munkanélküliség, aktivitási ráta, inaktívak, passzívak és aktívak stb… és számítási módok A bérmunka társadalmának kialakulása (Castel) a munkanélküliség fogalmának megjelenése, típusai, a munkanélküliség kezelésének megközelítési módjai Emberi tőke elméletek, bizalmi index (Fukuyama), HDI, PISA, ALL stb. szerep az új munkaerőpiac működtetésében A Nagy Világválság, közmunkaprogramok USA, Németország, Keynes, A „megfáradt közösség” – a Marienthal vizsgálat A II. vh. utáni aranykor Nyugat-Európában és leszakadás, teljes foglalkoztatottság keleten A rendszerváltás utáni másfél évtized: a hazai munkanélküliség korszakai, az ellátórendszer evolúciója, a „megosztott ország” Posztmodern jövendő: Továbblépési lehetőségek- a bérmunka társadalma után

Teljesítés feltételei: Teljesítés feltételei: A négy kontaktalkalomból legalább két alkalommal személyes jelenlét, szakirányon hallgatók számára min. 3 alkalom kötelező a 4-ből! A szemeszter végén írásbeli vagy szóbeli kollokvium teljesítése a megadott kötelező irodalmak és a tételsor alapján

1. A munkapiac és a humán tőke elméletek A gazdaság célja  emberek kiszolgálása A bérmeghatározás alapjai Reálbér: egy ó munkáért kapott bér vásárlóereje (bér/ fogyasztási cikkek árszínvonalának hányadosa)  vásárlóérték számítások (PPP) Ma fejlett világ átlagos munkás életszínvonala javul: Élelmezés Ruházkodás Lakáskörülmények Egészségi állapot Várható átlagélettartam  18. sz. Európa heti munkaidő 84 ó

Munkakereslet Munkaerő (munkás) = termelési tényező Csökkenő hozadék elve „emberi tőke” elmélet  beruházás növeli az egyén termelékenységét (képzettség, kompetenciák /szakmai, szakma feletti/ Termelőeszközök fejlődése /technika, technológia/  munkaerő tudása felértékelődik

Az emberi tőke meghatározása Az emberi tõke elméletének a feltételezése szerint az emberek oktatás, képzés révén beruházásokat végeznek saját termelõképességükbe. Ezek a beruházások növelik termelõképességüket, termelékenységüket és így munkájuk piaci értékét. Ezért jövõbeli keresetük magasabb lesz. A beruházások az emberi tõkébe nem szorítkoznak a formális oktatásra. Minden olyan befektetés, amely javítja a termelõképességet, az emberitõke-beruházásnak tekinthetõ. Például, amikor pénzért veszünk igénybe egészségügyi szolgáltatásokat, akkor is legalább részben emberi tõkébe fektetünk. A vásárlások beruházásjellege független attól, hogy a költségeket az egyének, a vállalatok vagy az állam állja-e. Azért tekintjük beruházásnak, mivel nem a jelenlegi élvezet vezeti õket. Idõt és pénzt áldoznak a jelenben a jövõbeli – pénzbeli és nem pénzbeli – haszon reményében. (Varga J. 1998 13 old.)

Munkakínálat A népesség dolgozni kívánó része Egy munkás által ledolgozott munkaidő Életpálya- munkaidő (effektív nyugdíjba meneteli kor vs. jogi szabályozás) Munkabér és szabadidő: helyettesítési hatás A munkaképes népesség aktivitási aránya Bevándorlás Kollektív érdekérvényesítés és bérek (szakszervezetek, ÜT, OÉT…)

Ledolgozott munkaórák száma A heti munkaidőt tekintve a csehek dolgoznak a legtöbbet az EU-ban - derül ki az Eurostat felméréséből. A csehek heti közel 43 munkaórájával szemben az EU-ban legkevesebbet dolgozó hollandok alig 31 órát töltenek munkával egy héten. A ledolgozott munkaórákat tekintve az európai élmezőnybe tartozik Magyarország, 40,5 órás átlaggal a rangsor első harmadában helyezkedik el. (VG)

Average actual hours worked per week in all jobs by country and sex Forrás: Eurostat 2008. május 23. http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-QA-08-014/EN/KS-QA-08-014-EN.PDF

Employment rates by country and sex, % Forrás: Eurostat 2008. május 23. http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-QA-08-014/EN/KS-QA-08-014-EN.PDF

a főbb nemzetgazdasági áganként az OECD országaiban, 2006. (%) A foglalkoztatottak megoszlása a főbb nemzetgazdasági áganként az OECD országaiban, 2006. (%)   Mezőgazdaság Ipar Szolgáltatások Összesen Ausztrália 3,5 21,4 75,1 100 Ausztria 5,5 28,2 66,2 Belgium 2,0 24,7 73,4 Kanada 2,6 22,0 75,4 Cseh Közt. 3,8 40,1 56,1 Dánia 3,0 23,6 Finnország 4,7 25,8 69,6 Franciaország 3,4 22,9 73,8 Németország 2,3 29,8 67,9 Görögország 12,0 65,9 Magyarország 4,9 32,7 62,4 Izland 6,3 72,3 Írország 5,6 27,6 66,8 Olaszország 4,3 30,5 65,2 Japán 28,0 67,7 Korea 7,7 26,3 66,0 Luxemburg 1,3 20,8 77,9 Mexikó 14,1 27,4 58,5 Hollandia 19,2 77,8 Új-Zéland 7,1 22,3 70,5 Norvégia 3,3 20,9 75,8 Lengyelország 15,8 30,0 54,2 Portugália 11,8 30,7 57,5 Szlovák Közt. 4,4 38,8 56,8 Spanyolország 4,8 29,7 65,5 Svédország 76,0 Svájc 23,8 72,5 Törökország 27,3 25,4 47,3 Egyesült Királyság 76,7 USA 1,5 19,8 78,7 OECD- összesen 24,8 69,7

Gazdasági aktivitás és iskolai végzettség Forrás: Közelkép szerk. Galasi P. in Munkaerőpiaci Tükör MTA KTI 2002

Formális végzettségi szint és életkeresetek Forrás: Varga 1998

Az egyének emberitőke-beruházási döntése  magas jövedelem luxusfogyasztásra Forrás: Varga 1998

Wt = W*Et , ahol: Wt = bérek a a t időszakban, W* = az egységnyi emberi tőke bérleti díja, Et = az emberi tőke egységei.

Irodalom Varga Júlia Oktatás-gazdaságtan (1998) Közgazdasági Szemle Alapítvány 11-44 old. http://www.borbelytiborbors.extra.hu/KOZGAZ/Kszemle_kiadvany_4.pdf Samuelson P. A. – Nordhaus, W. D. (2000) Közgazdaságtan KJK – Kerszöv, Budapest A munkapiac fejezet (XIII. fejezet 219-240 old a 2000-es kiadásban

2. MEP alapfogalmak Munkavállalási korú népesség Alsó határként a munkavállalás lehetőségéhez, felső határként a nyugdíjkorhatárhoz kötött csoportosítás. 2008-ban a 15-61 éves férfiak és nők (korábban pl. 2007-ben és 2006-ban a munkavállalási korú népesség a nők esetén a 15-60, a férfiak esetén a 15-61 éveseket jelentette). A munkavállalási korú népesség helyett az Eurostat gyakorlata alapján a munkaerő-piaci aktivitás alakulását jellemzően a 15-64 éves népességben vizsgálják, így a foglalkoztatási, aktivitási, munkanélküliségi rátákat is a leggyakrabban erre a körre számítják ki. A KSH, a korábbi gyakorlatának megfelelően azonban a publikációiban rendszeresen közli a 15-74 éves népességre vonatkozó adatokat is. Figyeljünk arra, milyen népességi körre vetített adatot látunk! (Magyarországon pl. a foglalkoztatási ráta 2007-ben a 15-64 éves népességben több mint 6 %-ponttal volt magasabb, mint a 15-74 évesek körében, tekintettel a 65 évesnél idősebbek alacsony munkaerő-piaci jelenlétére.)

MEP alapfogalmak Foglalkoztatott az, aki az adott héten legalább egy órányi, jövedelmet biztosító munkát végzett, illetve rendelkezett olyan munkahellyel, ahonnan átmenetileg (betegség, szabadság stb. miatt) volt távol. Munkanélküli az, aki az adott héten nem dolgozott, és nincs is olyan munkája, amelyből átmenetileg hiányzott; a kikérdezést megelőző négy hét folyamán aktívan keresett munkát; két héten belül munkába tudott volna állni, ha talált volna megfelelő állást, illetve már talált munkát, ahol 2002-ig 30, 2003-tól 90 napon belül dolgozni kezd.

Munkanélküliség főbb típusai

Munkanélküliség számokban ÁFSZ KSH

Miért van két adatunk a munkanélküliségről? A KSH és az ÁFSZ eltérő definíciója

Alapfogalmak – egy kis ismétlés A Központi Statisztikai Hivatal a lakosság gazdasági aktivitásának – a foglalkoztatottság, illetve a munkanélküliség – vizsgálatára 1992-ben új statisztikai adatgyűjtést vezetett be. A munkaerő-felmérés, ami a magánháztartásokra kiterjedő reprezentatív felvétel, a 15–74 éves személyek gazdasági aktivitásáról nyújt információt. Az adatgyűjtés célja, hogy a foglalkoztatottság és a munkanélküliség alakulását a nemzetközi statisztikai ajánlásoknak megfelelően, a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) fogalmait felhasználva figyelje meg. A magyar munkaerő-felmérés a vizsgált népességet egy meghatározott időszakban (a kikérdezés hetét megelőző héten, a hetet hétfőtől vasárnapig számítva) végzett tevékenységük alapján osztályozza. Foglalkoztatott az, aki az adott héten legalább egy órányi, jövedelmet biztosító munkát végzett, illetve rendelkezett olyan munkahellyel, ahonnan átmenetileg (betegség, szabadság stb. miatt) volt távol. Munkanélküli az, aki az adott héten nem dolgozott, és nincs is olyan munkája, amelyből átmenetileg hiányzott; a kikérdezést megelőző négy hét folyamán aktívan keresett munkát; két héten belül munkába tudott volna állni, ha talált volna megfelelő állást, illetve már talált munkát, ahol 2002-ig 30, 2003-tól 90 napon belül dolgozni kezd. Gazdaságilag aktívak: azok, akik megjelennek a munkaerőpiacon, azaz a foglalkoztatottak és a munkanélküliek. Gazdaságilag nem aktívak azok, akik a vonatkozási héten nem dolgoztak, illetve nem volt rendszeres jövedelmet biztosító munkájuk, és nem is kerestek munkát, vagy kerestek, de nem tudtak volna munkába állni. Passzív munkanélküli: a gazdaságilag nem aktívak közül az, aki szeretne dolgozni, és két héten belül munkába tudna állni, ha találna megfelelő állást, de nem keres munkát, mert foglalkoztatását reménytelennek látja. Aktivitási arány: a gazdaságilag aktívak a megfelelő korcsoportba tartozó népesség százalékában. Munkanélküliségi ráta: a munkanélküliek a megfelelő korcsoportba tartozó gazdaságilag aktív népesség százalékában. Foglalkoztatási arány: a foglalkoztatottaknak a megfelelő korcsoportba tartozó népességhez viszonyított aránya. Nyilvántartott álláskereső: az állami munkaközvetítő irodában nyilvántartásba vett személy, aki munkaviszonnyal nem rendelkezik; nem nyugdíjas, nem tanuló; foglalkoztatást elősegítő támogatásban (átképzés, közhasznú foglalkoztatás stb.) nem részesül; munkát vagy önálló foglalkozást keres, munkavégzésre rendelkezésre áll és a Foglalkoztatási Szolgálattal álláskeresési megállapodást kötött. Nyilvántartott pályakezdő álláskeresők: a nyilvántartott álláskeresők közül azok a 25. életévüket – felsőfokú végzettséggel rendelkezők esetén 30. életévüket – be nem töltött fiatalok, akik tanulmányaik befejezését követően munkanélküli ellátásra nem szereztek jogosultságot.

KSH-ÁFSZ eltérő munkanélküli definíciója

Mi az oka az eltérésnek? Mi lehet a regionális különbségek oka a két munkanélküli létszám között?

MEP alapfogalmak

TEÁOR (NACE) -FEOR (ISCO)

NACE Rev. 2. (EU)  TEÁOR (HU) AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 1893/2006/EK RENDELETE (2006. december 20.) a gazdasági tevékenységek statisztikai osztályozása NACE Rev. 2. rendszerének létrehozásáról és a 3037/90/EGK tanácsi rendelet, valamint egyes meghatározott statisztikai területekre vonatkozó EK-rendeletek módosításáról http://portal.ksh.hu/pls/portal/docs/PAGE/KSHPORTAL/SZOLGALTATASOK/OSZTALYOZASOK/HATALYOS_MAGYAR_OSZTALYOZASOK/NACEREV.2RENDELET.PDF

International Standard Classification of Occupations (ISCO) ISCO (ILO) International Standard Classification of Occupations (ISCO) http://www.ilo.org/public/english/bureau/stat/isco/index.htm http://www.ilo.org/public/english/bureau/stat/isco/docs/resol08.pdf

FEOR Négyszámjegyes rendszer: Foglalkozási főcsoportot, a foglalkozási csoportot, a foglalkozási alcsoportot, a foglalkozást jelenti.

A korszerűsített foglalkozási osztályozási rendszer (FEOR–93) csoportosításai

Példa a FEOR besorolásra

Egészítsük ki a táblázatot! (pl.: HR portál honlapja) FEOR-tábla Egészítsük ki a táblázatot! (pl.: HR portál honlapja)

MEP alapfogalmak

Oktatási nomenklatúrák EU: EKKR- OKKR (2010) ISCO első 2 száma – csak képzettségi szintek (nem szakképzettségi terültek) UNESCO: ISCED

EKKR - OKKR

A képzési szint meghatározásának módja ISCED -97 A képzési szint meghatározásának módja Kritériumok Az oktatási/képzési szint megnevezése ISCED szint kódszáma Elsődleges kritérium Másodlagos kritérium Oktatás jellegű tevékenységIskola, vagy iskola jellegű intézmény Alsó és felső korhatár Tanszemélyzet képzettsége Iskola előtti (óvodai) oktatás Írás-olvasás és matematika oktatás módszeres megkezdése Belépés az alapfokú oktatásra kijelölt intézményekbe, a tankötelezettség kezdete Alapfokú oktatás, az alapképzés első szintje/fokozata 1 Az alapkészségek teljes körű elsajátítása Belépés mintegy 6 esztendős időtartamú alapfokú oktatás befejezését követően Kilépés az alapfoku oktatás megkezdését követő 9 évvel Tankötelezettség befejeződése Több pedagógus képesítésének megfelelően tanít ugyanabban az osztályban A középfokú oktatás alsó szintje 2 Jellegzetes felvételi követelmények, minimális felvételi követelmény   Középfokú oktatás (felső szintje) 3 Felvételi követelmény Tartalom Életkor Időtartam Poszt-szekundér, nem felsőoktatás 4 Felvétel minimum A megszerzett diploma jellege Időtartama A felsőoktatás első, szintje (nem vezet közvetlenül tudományos fokozat megszerzéséhez) 5 Kutatás-orientált képzés Tartalom Értekezés, vagy disszertáció készítése A képzésben résztvevőket tudományos kutatói és egyetemi, főiskolai pályára készíti fel A felsőoktatás második szintje ( haladó tudományos minősítés megszerzését eredményezi) (6)

Forrás: Oktatásstatisztikai évkönyv 2003/2004. Budapest, 2004 Forrás: Oktatásstatisztikai évkönyv 2003/2004. Budapest, 2004. – a szerző eredeti ábráján a 2001-es állapot szerepelt (a szerk.).

Hazai szakképzési rendszerezés OKJ -2006 Hf: Interaktív OKJ  http://www.okj2006.hu/content/okj_flash_final.swf

OKJ- szakmacsoportok

Az OKJ szám dekódolása… Az OKJ szakképesítéseinek azonosító száma 15 számjegyből áll, Az 1-2. számjegy a szakképesítés szintje A szakképesítés szintjei a következők (a meghatározások után a megfelelő ISCED szintek kerültek megjelölésre): 21 Fizikai munkát igénylő munkakör betöltésére jogosító alapszintű szakképesítés, amely nem igényel befejezett iskolai végzettséget. (2CV) 31 Fizikai munkát igénylő munkakör betöltésére jogosító középszintű szakképesítés, mely a szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott bemeneti elméleti és gyakorlati tudáselemekre (a továbbiakban: bemeneti kompetencia) vagy a nyolcadik évfolyam elvégzésével tanúsított alapfokú iskolai végzettségre épül. (3CV) 33 Fizikai munkát igénylő munkakör betöltésére jogosító középszintű szakképesítés, mely a szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott bemeneti kompetenciákra vagy a tizedik évfolyam elvégzésével tanúsított iskolai végzettségre épül. (3CV) 51 Jellemzően fizikai munkát igénylő munkakör betöltésére jogosító középszintű szakképesítés, mely a szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott bemeneti kompetenciákra, szakmai előképzettségre vagy a középiskola befejező évfolyamának elvégzésére épül. (4CV) 52 Fizikai vagy szellemi munkát igénylő munkakör betöltésére jogosító középszintű szakképesítés, mely a szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott bemeneti kompetenciákra, szakmai előképzettségre vagy érettségi vizsgára épül. (4CV) 54 Jellemzően szellemi munkát igénylő munkakör betöltésére jogosító emelt szintű szakképesítés, mely a szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott bemeneti kompetenciákra, szakmai előképzettségre vagy érettségi vizsgára épül. (4CV) 55 Érettségi vizsgára épülő felsőfokú szakképesítések. (5BCV) 61 Felsőfokú iskolai végzettségre épülő szakképesítések. (5ACV)

3-5. számjegy a szakképesítés tanulmányi területe = 3 számjegy 1 Oktatás 140 Általános oktatási ismeretek 2 Humán tudományok és művészetek 211 Képző-és iparművészet 212 Zene- és előadó-művészet 213 Audiovizuális módszerek és média-szakismeretek 215 Kézművesség 223 Anyanyelvi képzés 3 Társadalomtudományi, gazdasági, jogi képzések 321 Újságíró- és riporterképzés 322 Könyvtári, levéltári ismeretek, információkezelés 340 Üzleti ismeretek és ügyvitel (általános programok) 341 Nagy- és kiskereskedelem 342 Marketing és reklám 343 Pénzügy, bank és biztosítás 344 Könyvelés és adózás 345 Menedzsment és igazgatás 346 Titkársági és irodai munka 347 Munkahelyi ismeretek 4 Matematika, számítástechnika, egyéb természettudományos képzések 462 Statisztika 481 Számítástechnikai képzések 482 Számítástechnikai alkalmazások 5 Műszaki, ipari és építőipari képzések 520 Általános műszaki képzés 521 Gépgyártás, műszer- és fémipar 522 Energetika, elektromosság 523 Elektronika és automatizálás 524 Vegyipar 525 Gépjárművek, hajók, repülőgépek gyártása 541 Élelmiszergyártás 542 Textil-, ruha-, cipő- és bőripari képzések 543 Fa-, papír-, műanyag-, üvegfeldolgozás 544 Bányászat és kitermelőipar 581 Építészet és várostervezés 582 Építőipar, vízi, közlekedési stb. építés

621 Növénytermesztés és állattenyésztés 622 Kertészet 8 Szolgáltatások 810 Személyi szolgáltatások (általános programok) 811 Szálláshely-szolgáltatás, étkeztetés, vendéglátás 812 Utazásszervezés, turizmus és szórakoztatás 813 Sportok 814 Háztartási szolgáltatások 815 Fodrászat és szépségápolás 841 Szállítási szolgáltatások 850 Környezetvédelem (általános programok) 851 Környezetvédelmi technológiák 852 Természeti környezet és élővilág 853 Kommunális és közegészségügyi szolgáltatások 861 Személyi és vagyonvédelem 862 Foglalkozás-egészségügy és balesetvédelem 863 Honvédelem 6 Mezőgazdaság 621 Növénytermesztés és állattenyésztés 622 Kertészet 623 Erdőgazdálkodás 624 Halgazdálkodás 641 Állatorvosi kisegítők képzése 7 Egészségügy és szociális gondoskodás 720 Egészségügy (általános programok) 723 Ápolás, gondozás 724 Fogászati laboratóriumi technológia 725 Orvosi diagnosztikai és kezelési technológiák 726 Terápia és rehabilitáció 761 Gyermek- és ifjúságvédelem 762 Szociális munka és tanácsadás SZVK: szakmai képesítési és vizsgakövetelmények Ld. a további dekódolást OKJ rendeletben 1/2006 (II.17.) OM r.

Az ECVET Az európai szakoktatási és szakképzési Kreditrendszer Forrás: Szociális és Munkaügyi Minisztérium Lux Zsófia 2007. január

Kredit rendszerek (ECTS, ECVET) EKKR: fő elemek 8 szint Kredit rendszerek (ECTS, ECVET)

ECVET & LLL út a szakképesítéshez Iskolai tanulás Tanulási eredmények értékelése és érvényesítése szakképesítés

EUROPASS (oklevél melléklet, bizonyítvány kiegészítő)

Az EUROPASS csomag 5 eleme Europass dokumentumok 1. Önéletrajz 2. Nyelvi útlevél (Európa Tanács A1-C2) 3. Oklevélmelléklet 4. Bizonyítvány-kiegészítő 5. Mobilitási igazolvány

A1-C2 nyelvi szintek Európa Tanács Közös Európai Referenciakeret

Irodalom STATISZTIKAI MÓDSZERTANI FÜZETEK, 46 - A MUNKAERŐ-FELMÉRÉS MÓDSZERTANA 2006 KSH http://www.borbelytiborbors.extra.hu/EGYEB/munkfelmmod2006.pdf ÁFSZ / Statisztika http://www.afsz.hu/engine.aspx?page=full_AFSZ_KOZOS_Statisztika 2069./2008. (VI. 6.)) Korm. határozata az Európai Képesítési Keretrendszerhez való csatlakozásról és az Országos Képesítési Keretrendszer létrehozásáról http://www.okm.gov.hu/doc/upload/200807/2069_2008_kormhat.pdf http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/publ/pdf/eqf/broch_hu.pdf Forgács András ISCED – Az oktatás egységes nemzetközi osztályozási rendszere ÚPSZ on-line http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=iskolarendszerek-forgacs-isced www.europass.hu NYELVVIZSGÁK SZINTILLESZTÉSE A KÖZÖS EURÓPAI REFERENCIAKERETHEZ http://www.nyak.hu/nyat/doc/Nyelvvizsgák%20KER%202006.pdf