A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek
Egyetemes filmtörténet? A filmművészet egységes történetének gondolata megtörik – pl. nemzeti film létezése (Történelem helyett történelmek) Különböző történetek általánosan meghatározott politikai, társadalmi, szociális keretek közt jönnek létre, amelyek egyben a nemzet pillanatnyi állapotát tükrözik A Másik világához tartozó film: pl. a keleti filmek más térérzetet, időképet hordoznak, ugyanazokat a jelenségeket más kódok alapján teszik hozzáférhetővé
Benedict Anderson: Imagined Communities. Reflections on the Origin and Spread of Nationalism (1983) Nemzet – képzelt közösség (a Másik létrehozása, képzelt különbözőség) Nem írható le a tudományosság fogalmaival – köztudat Elképzelt politikai közösség, amelynek mind eredendően korlátozott jellege, mind szuverenitása képzeletbeli Kulturális termék - mítosz a nemzet képzete, a nacionalizmus mint ideológia a francia felvilágosodás és a francia forradalom eredményeként jött létre
Susan Hayward Mitől válik nemzetivé egy filmművészet? Mit fejez ki a nemzeti identitás birtoklása? Melyek egy ország filmművészetének összetevői?
A nemzeti filmművészet meghatározásában 2 alapvető irányvonal: 1. Miként jelenítődik meg a nemzeti jelleg? (milyen szövegek, milyen jelentéseket termelnek?) 2. Hogyan írjuk le a nemzeti jelleget, milyen tipológiát kövessünk? (mit tartalmaz a nemzeti?)
1. Milyen szövegek? Filmek Filmekről írott szövegek A filmekhez kapcsolódó intézmények
2. Hogyan lehet megjeleníteni a nemzeti jelleget? Különbségek leírása, de hogyan? a nemzeti feltérképezésének módszere: tipológia Nem a nemzeti jelleget határozza meg, hanem a szempontokat, amelyek segítségével leírhatjuk a egy filmművészet nemzeti jellegét A nemzeti jelleg kifejezésmódja állandó marad, a nemzeti fogalmának jelentése változó lesz
A tipológia 1. narratívák 2. műfajok 3. kódok és konvenciók 4. gesztusnyelv és morfológia 5. a filmcsillag mint jel 6. a központ és periféria filmjei 7. a film mint a nemzeti mítoszok megjelenítője