A szak- és felnőttképzési alrendszer illeszkedése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A képzett szakemberekért A HEFOP és programok szinergikus eredményei Budapest május 20.
Advertisements

A felsőoktatási szakképzési programok
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
Aktualitások a szakképzésben
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
A FELNŐTTKÉPZÉS SAROKKÖVEI:
Ferenczi Sándor Egészségügyi Szakközépiskola
2014. július 3.1 ALTERNATÍV SZAKKÉPZÉS Énekes Rita vezető főtanácsos SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Munkavállalás OKJ szakképesítéssel? Előadó: Eperjesi Zsuzsanna képzési igazgató Változások a szakképzésben konferencia PBKIK november 29.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI RT.
A szakképzés kihívásai az új szakképzési szerkezet tükrében Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes Nemzeti Szakképzési Intézet Budapest, április.
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
Dobszay Ambrus Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Tartalomfejlesztési és Módszertani Központ A Képesítési Keretrendszer hasznosulása a közoktatásban.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A szakmunkásképzés válságtünetei Hozzászólás a Kézdi Gábor, Köllő János és Varga Júlia által írott tanulmányhoz Mártonfi György, OFI Bp február.
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
A TISZK rendszer továbbfejlesztésére irányuló TÁMOP /1-2F pályázat február 4. A TISZK rendszer továbbfejlesztésére irányuló TÁMOP /1-2F
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
A képzett szakemberekért HEFOP központi program „ KORSZERŰ FELNŐTTKÉPZÉSI PROGRAMOK KIDOLGOZÁSA ÉS ALKALMAZÁSA” Záró rendezvény MEGNYITÓ.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Az NSZFI szerepe a szakképzés tartalmának és minőségének fejlesztésében Nagykanizsa január 29.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Kompetencia alapú új moduláris képzés
Szakképzési dokumentumok
OKJ módosításból adódó feladatok,
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
A szociális gondozó és ápoló képzés gyakorlati oktatásának tapasztalatai „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2-C
Onkológiai szakdolgozók képzése
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Szakképzési változások
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során: a elv alkalmazása Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során:
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
Horváth Zsuzsanna – Ütőné Visi Judit Az OKKR bevezetésének feltételei és szabályozási környezete a közoktatás nézőpontjából Javaslatok az Országos képesítési.
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
12. modul Szakmai követelmények 2 óra gyakorlat Dr. Henczi Lajos Madarász Erik Torma Gabriella Szakmai támogató: Schindler Rózsa.
Az ápoló tanulók/ hallgatók gyakorlati oktatásának tapasztalatai
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
moduláris szakképzési szerkezet
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Soós László Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály szakmai tanácsadó
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
A felnőttképzési szakmai végzettségek MKKR szerinti besorolása
Kompetencia alapú szakoktatás
Varga Júlia MTA KRTK KTI
Ferencsik Mária, Zöllei Magdolna SZTE ÁOK I sz. Belgyógyászati klinika
Előadás másolata:

A szak- és felnőttképzési alrendszer illeszkedése Modláné Görgényi Ildikó – Zachár László Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet A képesítési szintek és leírásuk A szak- és felnőttképzési alrendszer illeszkedése az országos képesítési keretrendszerbe Javaslatok az Országos képesítési keretrendszer bevezetésének előkészítéséhez Műhelykonferencia Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Budapest, 2010. május 12.

Alapelvek I. A szak- és felnőttképzés eredményszint besorolása igazodik a köz- és felsőoktatáséhoz, tekintve, hogy azokra épül. A köz- és felsőoktatás eredményszint-leírása érvényes a szak- és felnőttképzésre is – hiszen azok beépülnek a tartalomba –, ezért azokat nem ismételtük meg, csak a speciális jellemzőket írtuk le. A felnőttképzés számára nem definiáltunk külön eredményszinteket, tekintve, hogy kimeneti képzési céljai azonosak a közoktatáséval, illetve a szakképzésével.

Alapelvek II. A szakképzés eredményrendszerének leírásához az állam által elismert szakképesítések rendszerét vettük alapul, tekintve, hogy ez a legkoherensebb, és a legpontosabban kidolgozott. Az egyes szintjellemzők meghatározása ugyanakkor általános érvényű, az ún. OKJ-s szakképesítéseket példaként adtuk meg. Hiányzik viszont a hivatkozás a nem formális úton szerzett tudás dokumentatív elismertetésére, ennek modelljét jelenleg dolgozzák ki a validációs alprogram keretében.

Az eredményszintek közötti különbségek A magasabb iskolai végzettséghez magasabb szakképzettségi eredményszint tartozik. A magasabb szintű szakképesítéshez és/vagy igazolt szakmai kompetenciához magasabb szintű eredményszint tartozik. (Az OKJ-ban 8 szint van.) A magasabb szintű szakmai tudáshoz magasabb bonyolultsági fokú szakmai tevékenység tartozik, így például az egyén - egy vagy több szakterületen, - egyszerű vagy összetett feladat (feladatrendszer) megoldására képes.

Az eredményszintek közötti azonosságok A (szak)képzettség mindegyik eredményszintjén a feladatvégzés önállóan (!) gyakorolt tevékenység. A szakmai önállóság szintje ugyanakkor különbözik abban, hogy az egyén - rutinfeladatokat, rutinkörülmények között vagy - új feladat(ok) és/vagy új körülmények között képes-e megvalósítani.

Az eredményszintek besorolási jellemzői 1. szint Az 1. szinthez olyan szakmai tudást rendeltünk, amely – alapvetően az egyszerű, betanított, egy-két műveletből álló – általában folyamatos irányítást igénylő – feladatvégzéshez szükséges. Ez a szakmai szint nem éri el a legalacsonyabb szintű állam által elismert szakképesítés szintjét. (21-es szintkódú, befejezett általános iskolai végzettséget nem igénylő szakképzettség.) A besorolás igazodik a közoktatási szinthez, mely az 1. kategóriába szintén alacsony értékű eredményszintet – általános műveltséget, illetve közismereti tudást – sorolt, melyek – lényegében az általános iskola 1–4. évfolyamain elérhető tudásszinteknek feleltethetők meg.

Az eredményszintek besorolási jellemzői 2. szint A 2. szinthez olyan szakmai tudást rendeltünk, amely – az ún. alapfokú (általános iskolai végzettséget nem igénylő), vagy – az ún. egyszerű középfokú (általános iskolai végzettségre vagy annak megfelelő kompetenciákra épülő) szakképesítések szakmai szintjének felel meg (21, illetve 31 szintkódú szakképzettség). A besorolás igazodik a közoktatási szinthez, mely a 2. tudásszintben – egyszerű szerkezetű ismeretelemek (tények, fogalmak, összefüggések stb.), illetve – cselekvési képességek birtoklását definiálja, – egyszerűbb tevékenységek végzése esetén önálló felelősséggel (egyszerű műveletek és feladatok).

Példák a 2. szintbe sorolható szakképesítésekre Az OKJ-ben szereplő 21-es szintkódú rész-szakképesítések, például: kosárfonó (rész-szakképesítés; 21) – szakképesítés: népi kézműves (31) állványozó (rész-szakképesítés; 21) – szakképesítés: ács-állványozó (33) táskajavító (21) – szakképesítés: bőrdíszműves faesztergályos (21) – szakképesítés: bútorasztalos Az OKJ-ben szereplő 31-es szintkódú szakképesítések, például: népi kézműves, ezen belül szakképesítés-elágazások: - - csipkekészítő, - - népi- és gépi hímző, - - fazekas, - - fajáték-készítő, stb., élelmiszeripari gépsor- és rendszerüzemeltető (33), ezen belül rész-szakképesítés: - - csomagológép-kezelő (31).

Az eredményszintek besorolási jellemzői 3. szint A 3. szinthez olyan szakmai tudást rendeltünk, amely – az ún. középfokú (középiskola 9–10. osztályára, vagy – befejezett középiskolára, illetve – annak megfelelő kompetenciákra épülő szakképesítés szakmai szintjének felel meg (33, illetve 51 szintkódú szakképzettség). A besorolás igazodik a közoktatási szinthez, mely a 3. tudásszintben – egyszerű és összetett szerkezetű ismeretelemek (tények, fogalmak, összefüggések, folyamatok stb.), illetve – összetettebb cselekvési képességek birtoklását definiálja, mely – egyszerű és összetett tevékenységek végzésében (egyszerű és összetett műveletek, illetve feladatok, folyamatok) realizálódik, melyeket az egyén önálló felelősséggel és önértékeléssel képes ellátni.

Példák a 3. szintbe sorolható szakképesítésekre Az OKJ-ben szereplő 33-as szintkódú szakképesítések, például: szociális gondozó, ezen belül szakképesítés-elágazások: - - fogyatékossággal élők gondozója, - - szociális gondozó és ápoló műszaki anyag- és alkatrész-kereskedő, ezen belül szakképesítés-elágazások: - - építőanyag-kereskedő, - - járműalkatrész-kereskedő Az OKJ-ben szereplő 51-es szintkódú szakképesítések, például: vasúti járműszerelő, ezen belül szakképesítés-elágazások: - - dízelmotoros vasúti jármű szerelője, - - vasúti vontatott jármű szerelője ortopédiai eszközkészítő, ezen belül szakképesítés-elágazások: - - ortopédiai kötszerész és fűzőkészítő, - - ortopédiai műszerész, vágóállat-minősítő, ezen belül szakképesítés-elágazások: - - juhminősítő, - - sertésminősítő, - - szarvasmarha-minősítő

Az eredményszintek besorolási jellemzői 4. szint A 4. szinthez olyan szakmai tudást rendeltünk, amely – az ún. középfokú vagy az ún. emelt szintű (érettségire vagy szakképzettségre, illetve – annak megfelelő kompetenciákra épülő) szakképesítés szakmai szintjének felel meg (52, illetve 54 szintkódú szakképzettség). A besorolás igazodik a közoktatási szinthez, mely a 4. tudásszintben – összetett szerkezetű ismeretelemek (tények, fogalmak, összefüggések, folyamatok stb.), illetve szélesebb körű elméleti és gyakorlati tudás, továbbá – összetettebb cselekvési képességek birtoklását definiálja, mely – összetett tevékenységek végzésében (összetett műveletek, illetve feladatok, folyamatok) realizálódik, melyeket – az egyén önálló felelősséggel és önértékeléssel képes ellátni.

Példák a 4. szintbe sorolható szakképesítésekre Az OKJ-ben szereplő 52-es szintkódú szakképesítések, például: egészségügyi asszisztens, ezen belül szakképesítés-elágazások: - - általános asszisztens, - - fogászati asszisztens, - - gyógyszertári asszisztens mozgóképgyártó, ezen belül szakképesítés-elágazások: - - felvételvezető, - - rendezőasszisztens, - - segédoperatőr stb. színész II., ezen belül szakképesítés-elágazások: - - bábszínész, - - színházi és filmszínész, - - vers- és prózamondó előadóművész Az OKJ-ben szereplő 54-es szintkódú szakképesítések, például: ápoló, ezen belül szakképesítés-ráépülések: - - diabetológiai szakápoló, - - felnőtt aneszteziológiai és intenzív szakápoló, - - foglalkozás-egészségügyi szakápoló stb., szociális segítő, ezen belül szakképesítés-elágazások: - - rehabilitációs nevelő, - - gyermek- és ifjúságvédelmi ügyintéző

Az eredményszintek besorolási jellemzői 5. szint Az 5. szinthez olyan szakmai tudást rendeltünk, amely az ún. felsőfokú (érettségire vagy felsőfokú (szak)képzettségre, illetve annak megfelelő kompetenciákra épülő) szakképesítés szakmai szintjének felel meg (55, illetve 61 szintkódú szakképzettség). A besorolás igazodik a közoktatási 4. szinthez, mely – összetett szerkezetű ismeretelemek (tények, fogalmak, összefüggések, folyamatok stb.), illetve szélesebb körű elméleti és gyakorlati tudás, továbbá – összetettebb cselekvési képességek birtoklását definiálja, mely az 5. szint esetében – esetenként – szakértői tudással, illetve – saját tervezéssel és önálló végrehajtás-szervezéssel párosul, továbbá – az egyén önálló felelősséggel és önértékeléssel képes ellátni összetett tevékenységeket (összetett műveletek, illetve feladatok és folyamatok).

Példák a 5. szintbe sorolható szakképesítésekre Az OKJ-ben szereplő 55-ös szintkódú szakképesítések, például: - Képzési szakasszisztens - Gyakorlati oktató - Vegyipari technológus Az OKJ-ben szereplő 61-es szintkódú szakképesítések, például: Felnőttoktató Építési műszaki ellenőr I.

Az eredményszintek deskriptorleírásának szerkezete Az ismereteket három aspektusból határoztuk meg minden eredményszinten: először az ismeretek körét, majd fő tartalmát, végül az ismeretelsajátítás szintjét. A készségeket és a képességeket négy részre tagoltan adtuk meg mindegyik eredményszinten: először a készségek, majd a képességek körét, ezt követően a készségek tartalmát és külön a szintjét határoztuk meg. Az attitűd-nézet, illetve az autonómia-felelősség jellemzőket – a szak- és felnőttképzés vonatkozásában – a képzés-fejlesztés során kimunkált személyes, társas és módszerkompetenciák felhasználásával specifikáltuk.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Elérhetőségek: www.nive.hu igorgeny@nive.hu zachar.laszlo@nive.hu