A hátrányos helyzetűek munkaerő-piacra történő integrálása a duális szakképzés keretében felkészítő alapképzés a duális szakképzésben közreműködő munkáltatók,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

Kapcsolattartás a szülői házzal
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
Szociális munka a börtönben
(A vezető magatartása, stílusa)
Csoport munka.
Önkéntesség Miért is jó a Nyíregyházi Főiskola diákjaként önkéntes munkát vállalni és miért különösen jó ez egy Tanodában? Készítette: Hajdu Zsolt és Dudás.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
6. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
MOTIVÁCIÓ.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A felnőtt tanuló 2. előadás
Egyéni döntések a szervezetben
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A JÓ PAP IS… – Képzések és tanácsadások szakembereknek, munkáltatóknak Előadó: Garadnay Tea FEMI vezető Budapest Esély Nonprofit Kft.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Merre tovább? Előre gondolkodás © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 6. Nevelőszülői módszertan.
A lelki egészség védelme az iskolában
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Mindennapi veszteségeink
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Humán erőforrás fejlesztés a vendéglátóiparban Siófoki Fürdőegylet Turisztikai Egyesület közgyűlése és Vendéglátói Konferenciája Kontakt Képző Központ.
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
A komplex tehetségfejlesztő program
A munkával való elégedettség
Speciális gyermekvédelem
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A hátrányos helyzetűek munkaerő-piacra történő integrálása a duális szakképzés keretében felkészítő alapképzés a duális szakképzésben közreműködő munkáltatók,
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Érzelmi intelligencia
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Pedagógus értékelési rendszer
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Az üzletek operatív működtetése
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Mindent lehet még jobban tenni
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A hátrányos helyzetűek munkaerő-piacra történő integrálása a duális szakképzés keretében felkészítő alapképzés a duális szakképzésben közreműködő munkáltatók, gyakorlati oktatók számára

1. MODUL - A HÁTRÁNYOS HELYZET ELMÉLETI ALAPJAI A modul célja: A programmodul sikeres elvégzésével a résztvevő megismeri a hátrányos helyzet fogalmi alapjait, a hátrányos helyzet oki tényezőt, megnyilvánulási lehetőségeit a viselkedésben és a hátrányos helyzet megjelenését a munkahelyi környezetben.

ESÉLYEK

Élmények és vágyak teljesítményhelyzetekben TANULÁS Kudarcok Nehézségek Sikertelenség Megalázás Büntetés MUNKA Gyötrelem Fáradtság Nehézség Kevés pénz Lebecsülés Öröm Alkotás Szolgálat Méltó elismerés Önmegvalósítás Előrejutás sikerélmény Siker Elismerés Értékek „jó dolog”

JOGI ÉS SZAKMAI KATEGÓRIÁK A HÁTRÁNYOS HELYZETŰEK VONATKOZÁSÁBAN Eltérő bánásmódot igénylő lassú, tehetséges, hátrányos helyzetű, tanulási zavarral küzdő, alulteljesítő, nehezen nevelhető, gyógypedagógiai ellátásra szoruló Különleges bánásmódot igénylő fogyatékos; beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő Sajátos nevelési igényű diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás, kóros hiperkinetikus vagy kóros figyelemzavar jellemzi, mutizmus jellemzi Hátrányos helyzetű (szociológiai és pedagógiai elv) Veszélyeztetett

Kamaszok krízisben A serdülőkor három nagy feladata : „A serdülőkori-ifjúkori fejlődésnek egy olyan kritikus szakaszát nevezzük így, amikor az addigi fejlődés megtörik, és a további fejlődés kétségessé válik.” (Vikár György) A serdülőkor három nagy feladata : 1. Nemi identitás elérése. 2. Szülőkről való érzelmi leválás. 3. Felnőtt szerep vállalása. (Normál beilleszkedés a társadalomba.)

Serdülőkori problémás viselkedésformák mintagyerek iskolai nehézségek elidegenedés serdülőkori terhesség vagy promiszkuitás kockázatkereső viselkedés drog és alkohol szektákhoz való csatlakozás öngyilkosság önsértés „Amíg a serdülő - bármilyen szélsőségek között is - változik, addig korának megfelelően viselkedik. Komoly aggodalomra akkor ad okot, ha egy szélsőséges magatartásban hosszú időre megmerevedik.” Anna Freud

Magatartási, viselkedési zavarok Elsődleges okai: Környezeti ok Család – családszerkezet Nevelési hiányosság Erkölcsi fejlődést veszélyeztető környezet Lakásviszonyok Családon kívüli negatív hatás Organikus: betegségek, aktivitás-figyelem zavara

Magatartási, viselkedési zavarok Másodlagos okai: Gyenge kognitív képesség, részképesség problémák Rossz beszédkészség, problémamegoldás Szocio-kultúrális háttér- környezeti ártalom Pszichológiai tényezők: önértékelési zavar, depresszió,

MAGATARTÁSZAVAR MEGNYILVÁNULÁSI FORMÁI Viselkedési jellemzők Önuralomhiány vagy -gyengeség Érzelmi tompultság Zárkózottan túlzott érzékenység Alkalmazkodásképtelenség Tehetetlenség Értelmetlenség Önelidegenülés Norma-felbomlás Elszigetelődés REGRESSZÍV AGRESSZÍV

Hátrányos helyzet – munkaerőpiaci környezetben megjelenő problématünetek Kialakulatlan munkakultúra Társas kompetenciák Gyenge munkavégző képesség Személyes kompetenciák Motiválatlan hozzáállás Módszerkompetenciák

A gyakorlati képzés során megjelenő főbb viselkedési problémák Fegyelmezetlenség Motiválatlanság Érdektelenség Nehezen nevelhetőség

2. MODUL - MUNKA ÉS TELJESÍTMÉNY – LEHETŐSÉGEK A HÁTRÁNYOS HELYZETŰEK GYAKORLATI KÉPZÉSÉBEN A modul célja: A programmodul sikeres elvégzésével a résztvevő megismeri a hátrányos helyzetűek gyakorlati képzésének, munkateljesítményük fejlesztésének, esetleges esetvezetésének lehetőségeit, a bevonható szakmai szereplőket, az esetkezelés etikáját.

Az identitás öt oszlopa (H.G. Petzold nyomán) (szellem, test, lélek) TESTISÉG (amelyben mások hozzájárulnak az én identitásomhoz és én az övékéhez) SZOCIÁLIS HÁLÓ (amely egyidejűleg lehetővé teszi az azonosítást önmagam és mások által) ANYAGI BIZTONSÁG MUNKA ÉS TELJESÍTMÉNY (amellyel azonosítom magam és amellyel engem azonosíthatnak) (amellyel azonosulni tudok, amely az enyém, de másoké is, akik magukénak vallják) ÉRTÉKEK

A munkateljesítményt befolyásoló tényezők A munkafeladatot ellátó emberek teljesítménye minden esetben függ: a képességeiktől öröklött képességek - fizikai tulajdonságok, tehetség, személyiség szerzett képességek – tipikusan elsajátított (általánosságban vett) tudáselemek, amelyeket tökéletesíteni lehet, mint az ismeretek, készségek és attitűdök a hátterüktől (erőforrások, környezet) a motivációjuktól

A TELJESÍTMÉNYT BEFOLYÁSOLÓ PROBLÉMÁK ÉS MEGOLDÁSI LEHETŐSÉGEIK képességek öröklött képességek – más munkafeladat végeztetése (ez szakképzési vonatkozásban pályaorientációt, pályamódosítást jelent) szerzett képességek – oktatás (ismeretek), gyakoroltatás (készségek), nevelés/kondicionálás (attitűdök), tapasztalatszerzés háttér (erőforrások, környezet) – anyagi javak, technológia és szervezetfejlesztés motiváció – motiválás

A motiváció és a motivációs stratégia Belső hajtóerő Ösztönzés az egyén számára, amit csak a megfelelő kilátások (motiváló tényezők) tudnak lángra lobbantani Motivációs stratégia Módszer, amely összekapcsolja a belső hajtóerőt a motiváló tényezőkkel Célja olyan teljesítmény elérése, amely eredményhez vezet

Motivációelméletek I. Abraham Maslow piramisa – öt szinten

Motivációelméletek I. Abraham Maslow piramisa – hét szinten ? ?

Motivációelméletek II. Frederick Herzberg kéttényezős modellje motivátorok higiéniás tényezők nem elégedett elégedett elégedetlen nem elégedetlen

Motivációelméletek III. Clayton Alderfer elmélete KAPCSOLAT (relatedness) FEJLŐDÉS (growth) LÉTEZÉS (existence) KIELÉGÜLÉS / ERŐSÖDÉS KIELÉGÜLÉS / FEJLŐDÉS FRUSZTRÁCIÓ / REGRESSZIÓ

Motivációelméletek - összehasonlítás FIZIOLÓGIAI (ÉLETTANI) SZÜKSÉGLETEK BIZTONSÁGI SZÜKSÉGLETEK SZERETET SZÜKSÉGLETE ELISMERÉS SZÜKSÉGLETE ÖNMEGVALÓSÍTÁS SZÜKSÉGLETE Maslow Herzberg Adelfer LÉTEZÉS KAPCSOLAT FEJLŐDÉS ELÉGEDETT ELÉGEDETLEN Nem elégedett és nem elégedetlen

A motivációs ciklus elemei és a motivációs stratégia lépései Motivációs stratégiai lépések Szükségletek felismerése Annak kitalálása, hogy az embereknek mire van szükségük Jutalmak Javaslattétel, lehetséges motivátorok meghatározása és megismertetése Teljesítmény Annak egyértelmű azonosítása, mit várunk el a motivátorok biztosításáért cserébe. Elvárások, amelyek a teljesítéssel kapcsolatosak A siker elérésének biztosítása, annak képviselet, hogy a motivátorok elérése ésszerű keretek között lehetséges.

A vezetői magatartás (oktató) Együttműködő Közösen alakítja ki az elképzeléseket, és megosztja a döntéshozatalt. R2 MEGGYŐZŐ Megmagyarázza döntéseit, és megvitatja a beosztottakkal. R4 DELEGÁLÓ Átadja a döntés és a végrehajtás felelősségét. R1 RENDELKEZŐ Pontos utasításokat ad, és szigorúan ellenőriz. Feladatkiadó magatartás (irányító magatartás) Partneri viselkedés (támogató viselkedés)

NEM KÉPES ÉS NEM MOTOVÁLT A dolgozói magatartás (tanuló) – magabiztosság és felkészültség alapon R3 KÉPES, DE NEM MOTIVÁLT Bizonytalan, de önállóan oldja meg a feladatokat. R2 NEM KÉPES, DE MOTIVÁLT Magabiztos, de vezetői irányítást igényel. R4 KÉPES ÉS MOTIVÁLT Magabiztos, önállóan oldja meg a feladatokat. R1 NEM KÉPES ÉS NEM MOTOVÁLT Bizonytalan, vezetői irányítást igényel.

A helyzetfüggő vezetés R3 EGYÜTTMŰKÖDŐ R2 MEGGYŐZŐ R4 DELEGÁLÓ R1 RENDELKEZŐ Feladatkiadó magatartás (irányító magatartás) KÉPES, NEM MOTIVÁLT Partneri viselkedés (támogató viselkedés) NEM KÉPES MOTIVÁLT KÉPES, MOTIVÁLT NEM KÉPES NEM MOTIVÁLT

A SEGÍTÉS FŐ SZEMPONTJAI Alapok: empátia és hitelesség Technikák és attitűdök: Érzelmekről soha nem szabad ítélkezni Az érzésekről mindig fontos beszélni, s a segített által kell értelmezni őket A segítettet támogatni kell a problémamegoldásban és a gyökér-ok feltárásában A segítőnek tudnia kell enyhíteni a szorongást, csillapítani a dühöt, feloldani a depressziót, kordában tartani a haragot A stresszt minden esetben oldani kell Kerülni, illetve oldani kell a hatalmi jelleget

HÁTRÁNYOS HELYZETŰEK ESETVEZETÉSE SORÁN ALKALMAZHATÓ MEGERŐSÍTŐ ÉS ÉNFEJLESZTŐ ESZKÖZÖK POZITÍV VISSZAJELZÉS/TÜKRÖZÉS a személyre, az ő cselekedeteire, viselkedésére, gondolataira Pozitív szemléletű, megoldás-orientált gondolkodásmód – „VAN MEGOLDÁS!” Realitásba helyezés, a FELNŐTTSÉG KÉPVISELETE  

Diszharmónia a környezettel Problémás fiatalok Intraperszonális probléma Diszharmónia a környezettel Interperszonális probléma Vágynak a megértésre és az elfogadásra Saját szabályrendszerrel rendelkeznek Fokozott kongruencia igényük van Magányosak Képesek egyfajta tisztánlátásra

Az esetkezelés etikája Nil nocere (Semmi olyat nem tenni, ami árthatna a klienseknek) Őrizd meg a titkot Ismerd (fel) saját korlátaidat! Ne kérdezősködj irreleváns részletek felől Úgy kérdezd a klienst, ahogy szeretnéd, hogy téged kezeljenek !

Jó munkát, sok jót! „Nem az a legfontosabb, hogy milyen a világ, hanem hogy te mit tettél hozzá.”