IKT-eszközök, digitális tananyagok, műveltségi területek a pedagógusok szemével XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia – EGER – 2013. november 7-8-9.
TÁMOP-3.1.2-12/2 Új tartalomfejlesztések a közoktatásban Forrás: http://pixabay.com/hu/k%C3%B6nyv-unatkozik-f%C5%91iskola-oktat%C3%A1s-15584/ http://pixabay.com/hu/gy%C3%B6ny%C3%B6r%C5%B1-%C3%BCzleti-sz%C3%A1m%C3%ADt%C3%B3g%C3%A9pes-n%C5%91-15704/
Eszközök: számítógép, projektor, interaktív tábla Forrás: andreabedo
Mérőeszköz I. az IKT-eszközök hazai elterjedtségét, használatát vizsgálta az intézményrendszer és a NAT műveltségterületeinek a tükrében online kérdőív formájában http://bit.ly/Y1dKvS a digitális anyagok minőségfejlesztésnél már megszokott SWOT analízisét készítettük elő online kitölthető formában. http://bit.ly/X2Qnff a műveltségi területeknél a digitális tananyagok iránti igényt mértük fel egy online kérdőívvel http://bit.ly/VT0CpN az oktatási intézményeken belüli digitális anyagok és IKT-eszközök használatát vizsgálja http://bit.ly/13qTSBz
Minta Válaszadók: pedagógusok, akik használják az internetet szakmai informálódásra Minta forrása: eTanárikar - pedagógus panel (5100 fő) Minta elemszám: kutatási részenként változó (1) 626 fő (2) 120 fő (3) 197 fő (4) 81 fő Adatfelvétel ideje: 2012. augusztus – szeptember
eTanárikar Kutatás idején: 5100 fő 2013. november: 6700 fő Aktív, IKT-t használó pedagógusok
Hol dolgozik?
Rendelkezésre állás
Használat
Igény
Mire lenne igazán szükség? Projektorok elérhetőek az oktatásban, használják is a pedagógusok, ugyanakkor az igények átfordultak az interaktív táblák irányába, ahol, a projektor prezentációs lehetőségein túli többletfunkciókat is tapasztaltak. A szavazórendszerek még újak az oktatásban, egyre több kerül ki intézményekhez, a pedagógusok látják a hasznosságát, tehát igényük lenne rá, de a tanórai használat még nem arányos a rendelkezésre állással. A legnagyobb igény a tanulói laptopok iránt mutatkozik a hozzáférhetőséget, elérést is figyelembe véve, itt a legnagyobb a növekedés az igényeknél. Az interaktív táblával egyformán fontosnak tartják a kollégák egy ideális esetben. Bár a digitális fényképezőgép a rendelkezésre áll, a kollégák nem igénylik annak tanórai használatát.
SWOT analízis erősségek, gyengeségek, lehetőségek, veszélyek A dia forrása és egy nagyon jó előadás a SWOT-ról a Slidesharen: http://www.slideshare.net/WithAdrian/swot-analysis-withadrian-2012 http://www.limonchamber.com/img/web.png
Milyen digitális tananyagot használ?
Erősségek
Gyengeségek – szórt vélemények Ergonómiai, vagy felhasználási hibát 23-an említették. Tartalomhoz kapcsolódó hibák száma 32. Némely anyag „nevetségesen” egyszerű, míg mások feleslegesen hosszúak, terjengősek. Az eszközökkel összefüggő észrevételek: technikai problémák, eszközhiány, illetve a digitális tananyagok kompatibilitási hiánya. A legtöbbet említett gyengesége a digitális tananyagoknak a testreszabhatóság hiánya. 19 említéssel. Ez az összes kitöltő 15,8%.
Lehetőségek „integrált, illetve differenciálásra is jól használható”, interaktivitást erősítő formában testreszabhatóság, bővíthetőség - a meglévő anyagokhoz, illetve a digitális galériák bővítése, ahol az elemek, kép, hang, videó, animáció, szimuláció külön is elérhetők. pedagógusképzések pályázatok - mint lehetőségek a digitális tananyagok felhasználásában.
Veszélyek A pedagógusoknak nincs rálátása az összes piaci szereplőre, a veszélyeket és a lehetőségeket saját gyakorlati felhasználásukon át értelmezték. legtöbbet említett a drága ár, de nemcsak a digitális tananyagokra vonatkoztatva, hanem a képzésekre is technikai problémák a környezetre vonatkoztatva: a nem megfelelő hálózat, vagy a projektor élettartama. „Én fél éve nem tudom használni az anyagaimat”. A költségek és a technikai problémák említése összefüggenek. Spontán említésként a válaszadók 48,3%-a tüntette fel veszélyként őket. technikai probléma még a többek által emlegetett „technika ördöge”. „Például bemutató órán nem működött, pedig előtte kipróbáltam, s minden rendben volt”. Ilyen és ehhez hasonló említések a válaszadók 12,5%-át érintették. A pedagógusok egy része aggódik, hogy a diákok motivációja és bizonyos kompetenciái eltűnnek vagy háttérbe szorulnak: „túlságosan akarjuk motiválni, 'kiszolgálni' a gyereket- elkényelmesedik” „vizualitás túlsúlya”, „megfelelő agyi területek tréningje hiányzik”, „kézírás visszaszorulása”. Minőségi veszélyek: 12,5%-uknál megjelenik az igény a minőség iránt: „Olyan "tananyagnak" álcázott tartalmak jelennek meg, amelyek semmiféle értéket nem közvetítenek.”, „Ne legyen a fejlesztett anyag automatikusan működő, a gyerek ne csak „nézzen”, - beavatkozás, cselekedtetés, interaktivitás szükségessége stb.”
Műveltségi területek - hasznosság
Milyen elvárások vannak a digitális anyagokkal szemben?
Internetre fejlesszünk vagy internet nélkül is futtatható anyagot?
Hol hasznos? (A pedagógusok megítélése szerint) Műveltségterület Hasznos a digitális anyag? A válaszadók % Matematika 161 82% Ember és természet 149 76% Földünk – környezetünk 147 75% Magyar nyelv és irodalom 143 73% Művészetek 138 70% Informatika 124 63% Élő idegen nyelv 117 60% Ember és társadalom 115 59% Életvitel és gyakorlat 73 37% Testnevelés és sport 28 14% Egyéb 27 Hol hasznos? (A pedagógusok megítélése szerint)
„tanfolyammal, de úgy hogy a 30 óra ténylegesen 30 óra legyen!”. Hogy készítené fel a pedagógusokat (a teljes tantestületet) intézményében az IKT-eszközökkel való oktatásra? „tanfolyammal, de úgy hogy a 30 óra ténylegesen 30 óra legyen!”. fontos a helyszín is, ne kelljen utazni, utazási költséget fizetni. gyakorlatorientált helyszíni képzés és a folyamatos további mentorálás. a helyi 30 órás képzéseket hatékonyabbnak tartják, mint a 10 órást, és kizárták, hogy ez utóbbi más helyszínen legyen.
Az ellenőrzés szükségességéről „Az a fontos, hogy ellenőrizzünk? Legyenek meg az eszközök mindenki számára hozzáférhetően, tudjanak bánni vele a pedagógusok, akkor biztosan nem hagynak ki ilyen lehetőséget. Mindannyiunknak fontos, hogy a gyerekek élvezettel üljenek az óráinkon. Ha ott van a termemben, tudom használni, miért ne tenném? A saját munkámat könnyíti. Azt sem kell ellenőrizni, hogy az irodalom könyvet használja-e a tanár. Néhány év múlva szerintem ugyanilyen természetes lesz az IKT-eszközhasználata, ha lesz eszköz, ha ért hozzá a pedagógus, ha a személyes kommunikációra is lesz elég ideje.”
Mire költene intézményében? Figyelembe véve az anyagi lehetőségeit
IKT használat hogy ellenőrizhető?
nincs még hatékony műhelymunka fejlesztő és felhasználó között Egy kolléga a SWOT veszélyei között említette: …… a fejlesztőket nem fizetik meg munkájukkal arányosan a pedagógusokat nem ösztönzik elég hatékonyan a táblák használatára a továbbképzések ötletszerűek, nem elég hatékonyak, vagy drágák nincs még hatékony műhelymunka fejlesztő és felhasználó között hiányoznak az alkotó teamek Kép forrása: http://www.slideshare.net/danielapapi
Köszönöm a figyelmet! Bedő Andrea - PhD hallgató Témavezető: Csíkos Csaba Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola Köszönöm a figyelmet!