Matematika Kompetenciaterület
„ Mondd el, és elfelejtem . Tanítsd meg, és emlékezem rá. Lehessek részese, és megtanulom.” /kínai bölcsesség/
A matematikai kompetenciáról Olyan felkészültség, amely alkalmassá tesz arra, hogy különböző helyzetekben hatékonyan cselekedjünk Olyan felkészültség, amely tudásra, készségekre, tapasztalatokra, értékekre, beállítódásokra épül
A matematikai kompetencia matematikai ismeretek, matematika-specifikus készségek és képességek, általános készségek és képességek, valamint motívumok és attitűdök együttese. A fogalom pontos tartalma a matematikai kompetencia komponensrendszerként való értelmezésével írható le
A matematikai kompetencia készség- és képességkomponensei Készségek számlálás,számolás,mennyiségi következtetés,becslés, mérés, mértékegységváltás,szövegesfeladat-megoldás Gondolkodási képességek Rendszerezés, kombinativitás, deduktív következtetés, induktív következtetés valószínűségi következtetés,érvelés, bizonyítás Kommunikációs képességek Relációszókincs, szövegértés, szövegértelmezés, térlátás, térbeli viszonyok, ábrázolás, prezentáció Tudásszerző képességek Problémaérzékenység, probléma-reprezentáció, eredetiség, kreativitás, problémamegoldás, metakogníció Tanulási képességek figyelem, rész–egész észlelés, emlékezet, feladattartás, feladat megoldási sebesség
Milyen céllal?” és a „Hogyan?” kérdésekre a választ ki-ki maga próbálja megkeresni → tudatosság hiánya → esetlegessé teheti a tanár munkájának hatékonyságát kerékkötője lehet a tantestület együttműködésének matematikatanítás csökkenő hatékonyságának is egyik okozója lehet
A matematika tanításának legfontosabb célja és feladata a felső tagozaton: hogy megismertesse a tanulókat környezetük mennyiségi és térbeli viszonyaival, megalapozza korszerű, alkalmazásra képes matematikai műveltségüket, fejlessze gondolkodásukat, a középiskolában pedig tovább biztosítsa a tanulók önálló, rendszerezett gondolkodásának fejlesztését, a matematika alkalmazásának képességét.
A kompetencia alapú oktatásra kifejlesztett oktatási programcsomagok A típus - az adott kompetenciaterülethez tartalmilag legközelebb álló műveltségterülethez kapcsolódó, azt teljes egészében lefedő programcsomag. B típus - a kereszttantervi program-csomag, amely az adott kompetenciát eltérő műveltség-területek tananyagába ágyazott módon fejlesztő modulok rendszerét kínálja. C típus - a tanórán kívüli keretek között felhasználható képességfejlesztő program.
Eszközök Tanulói munkafüzet Kártyák, játékok, szemléltető eszközök Programok Digitális eszközök Sulinova adatbank
Gyakorlatias feladatok
Interaktív tábla
Táblaszoftver
SDT
Realika
Számítógép
Interaktív tananyagok
Internet www.ementor.hu www.tablajatekos.hu www.puzzles.com www.logikaifeladtok.hu www.matekoktatas.uw.hu
Szervezési módok/munkaformák frontális munka csoportmunka kooperatív munkaformák páros munka tanulópárban folyó munka részben egyénre szabott munka teljesen egyénre szabott munka rétegmunka
Oktatási módszerek áttekintése
Differenciálás!!! Az elsajátítandó ismereteket bontjuk le több szintre, közelítjük meg több oldalról a diákok tanulási stílusához igazodva. „Nem a tananyagot, a gyereket kell tanítani”
Mi a tanár szerepe ? Facilitátor (serkentő) Tanulócsoportok megszervezése ( optimális csoport szervezés) Az idő rugalmas kezelése ( tanulási idő hosszabbítás, magasabb szintre juttatás) Gondoskodik a differenciált tanulás lehetőségéről (tevékenységsor, változatos módok sora)
Tapasztalataink A program előnyei Új szemléletű tankönyv, ötletes, gyakorlatias feladatokkal Az új módszerek fejlesztik az együttműködési készséget A tanulók aktívabbak, érdeklődőbbek
Problémák Tankönyvellátás!? Kevés jó digitális segédanyag van (eddig) A módszer időigényesebb Nagy létszámú csoportok
Reménykedem…
Köszönöm a türelmeteket !