É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV AZ ÉPÍTÉSGAZDASÁGTAN RENDSZERE Rostás Zoltán – 2014 február illuszrációk: Ludwig Mies van der Rohe.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tartalom- és módszerfejlesztés a Műegyetem.
Advertisements

EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Energetikai gazdaságtan Energiatermelés (Termelési folyamat) gazdasági értékelése.
Elektronikus Fizetés megvalósítása
Projekt vezetés és kontroll – Mi történik a gépházban?
Építési beruházás.
BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
AZ MSZ SZABVÁNYSOROZAT SZÜKSÉGESSÉGE
1.sz. gyakorlat – PROJEKT MENEDZSMENT
Tantárgyi ismertető és Termékszerkezet elemzési példák
Építési projektek megvalósítása a generálkivitelező szemszőgéből
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Műszaki ellenőrképzés
Albert Einstein idézetek.
Nem számít!. Nem számít! A jó sorrend a konzultációkhoz: 1. Vágyak. 2. Problémák. 3. A félelmek eltávolítása átbeszéléssel! 4. Következő havi terv.
ERP Integrált vállalatirányítási rendszer
É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV Rostás Zoltán ÉPÍTÉSZETI PROGRAM GYAKORLAT.
Tartalom mindmap tézis mottó az előadás címe 113/07/2014 Rostás Zoltán Az építészeti program tartalma.
Projektmenedzsment Erőforrás tervezés.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Közönségkapcsolatok (PR)
Bevezetés az épülettervezésbe Előadó: Dr. Tiderenczl Gábor Felhasznált irodalom: Dr. Bitó János: Lakóházak Tervezése Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály.
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Projektkontrolling A dolgozatot készítette: Bodnár Zsuzsanna Buskó Nóra Csépe Krisztina Szőke Zoltán Varga Nóra.
A CONTROLLING MINT INTERDISZCIPLINÁRIS TUDOMÁNY
Kontrolling a kutatás-fejlesztésben
10. óra A HIBA -- esetek.
Kérdések a második zh-hoz
Controlling a gyakorlatban
Szakkönyvtári teljesítménymérés Hegyközi Ilona - Fazokas Eszter Székesfehérvár május 8.
Szakirányú továbbképzési szak /szakmérnöki képzés/
A controlling alrendszer helye a szervezetben 1.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
A BOLDOGSÁG TITKA.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Szombathely központja 1903-ban. Szombathely központjának közterületi rendszere Kőszegi u. Szent Márton u. Hollán Ernő u Szily János utca Templom tér Berzsenyi.
É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV Rostás Zoltán A BERUHÁZÁSI FOLYAMAT ALAPELVEI.
KÖLTSÉGBECSLÉSI ELJÁRÁSOK alkalmazása
1. É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV Ezt is mi tettük. (Terv- pályázattal?) Mindegy.
BEVEZETÉS ROSTÁS ZOLTÁN.
É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV A beruházási projekt fontos kérdései Rostás Zoltán.
A tervezési munka előkészítése és folyamata
BERUHÁZÁSI KÖLTSÉGEK BECSLÉSE
Az építésgazdaságtan rendszere BERUHÁZÁSTERVEZÉS, ÉPÍTÉSGAZDASÁGTAN ÉS -MENEDZSMENT ROSTÁS ZOLTÁN Bemutatás négy céllal: 1.A szépirodalom szakmai.
Vállalkozásmenedzsment I.
ELTINGA és MTA KRTK KTI Horváth Áron Eredmények és perspektívák az építőiparban MGyOSz június 10. Építőipari fordulat és kilátások.
ÉMOP – Üzleti infrastruktúra fejlesztése. Keretösszeg: „1” részcél: Ipari Parkok millió Ft „2” részcél: Ipari területek millió Ft „3” részcél:
Tagozatunkhoz (HíT) tartozó jogosultságok újra szabályozása Előadó:Rácz József.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE A Magyar Mérnöki Kamara szerepe a közbeszerzési szabályozásban Dr. Virág Rudolf főtitkár.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNY I EGYETEM MŰSZAKI MENEDZSER SZAK KIG Pályaválasztási Napok Papp Gabriella (KIG )
Operációkutatás I. 1. előadás
BEVEZETÉS ROSTÁS ZOLTÁN.
AZ ÉPÍTÉSGAZDASÁGTAN RENDSZERE
Energetikai gazdaságtan
T Á J É K O Z T A T Ó a rekultivációs projekt előrehaladásáról KEOP-7
A beruházási projekt fontos kérdései
Építésügyi Számítástechnikai és Ügyvitel gépesítési vállalat
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
AZ ÉPÍTÉSGAZDASÁGTAN RENDSZERE
beruházás-tervezési ABCD
Építés- szerelési biztosítások
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK
Szilágyi Balázs A holisztikus tervezési szemlélet szükségszerűsége az építőipar feltámasztásában… …azaz 30% oda-vissza.
10. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Előadás másolata:

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV AZ ÉPÍTÉSGAZDASÁGTAN RENDSZERE Rostás Zoltán – 2014 február illuszrációk: Ludwig Mies van der Rohe

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV bevezetés első rész I II III IV

I II III IV Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (Albert Einstein)

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV Tartalomjegyzék gazdaság építés tan tanítók könyvek tudomány gyakorlat előkészítés tervezés kivitelezés üzemeltetés előkészítés tervezés kivitelezés üzemeltetés menedzsment finanszírozás építészeti tervezés döntések menedzsment finanszírozás építészeti tervezés döntések példák

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV RIBA … architects can no longer claim, as a matter of right, the leadership of the building team… … It was a role they should not relinquish but if they were to retain and expand it, they would need to regain a throrough understanding of bulinding exonomics and management. (RIBA: Strategic Study of the Profession, 1992) tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV Finta József „ Nem értették a piac, a referenciák működési mechanizmusát (a többség ma sem érti). Nem tudnak belelátni egy olyan megrendelő gondolataiba, aki – milliárdos építkezések kockázatait vállalva – a leinformálható professziót előbbre valónak tarja bármely induló (de ilyen léptékben még nem bizonyított) tehetségnél.” tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV Finta József „Mert az az érzésem, hogy a terv önmagában semmit nem ér - a ház az az igazi, ami megépül. Namost azért, hogy a ház megépüljön, ezért bizony nagyon sok kompromisszumot kell csinálni. A játéknak is megvan a maga határa.” tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV Louis Kahn „Egy jelentős épületnek véleményem szerint a mérhetetlen dolgoknál kell kezdődnie, a tervezés során mérhető elemekké kell alakulnia, hogy végül ismét mérhetetlenné váljon. A tervezés, az egyes dolgok megalkotása mérhető folyamat. … Ami valóban mérhetetlen, az a lelki-szellemi dolgok tartománya…. Az egyetlen mód, melyben építeni tudsz, az egyetlen út, melyen létre tudsz hozni valamit, a mérhetőn át halad.” tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV rendszer második rész I II III IV

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV Építésgazdaságtan rendszere tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló Építés- gazdaságtan Pü.,számvitel Ökono- metria Tudomány, módszertan Ingatlan- értékelés Ingatlan- értékelés Építőipari ismeretek Ingatlan- marketing Ingatlan- marketing Piaci ismeretek Piaci ismeretek Lakáspiac Mélyépítés Magasépítés Gazdasági számítások Pénz- piac Pénz- piac Energetika Vállalkozási ismeretek Vállalkozási ismeretek Nemzetgazdaság Épületek piaca Épületek piaca Szereplők piaca Szereplők piaca Irodapiac Környezet Föld- és telekpiac Döntés- támogatás Döntés- támogatás Tervezési piac Tanácsadói piac Út- vasút Vezetés Építési piac Statisztika, elemzések Statisztika, elemzések (köz)be- szerzések (köz)be- szerzések Finanszírozás Kontrolling Matematika Társadalom- tudomány Közberu- házások Épület üzemel- tetés Üzemeltetés (FM) Szerkezet Szakipar Gépészet Környezet Spec.techn. Mélyép. Projekt- irányítás Projekt- irányítás

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV Történeti érdekességek hit és gyomor: templom és (mező)gazdaság elszámolt beruházások a maja városok pusztulása a firenzei dóm kupolája tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV Gazdasági jelenségek hatalom és építés sztárépítészet építész és építtető gazdasági viszonya építész, építészet és (gazdasági) érték tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV Építésgazdaság vs. közgazdaság gazdasági jelenségek vizsgálata: az építőipar mint indikátor piaci jelenségek sajátosságai az építésben tervezési- építési- ingatlan- és más piacok működése tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV Építészeti és építés tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV gazdaságosság harmadik rész I II III IV

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV Az előkészítés gazdaságossága helyszínválasztás épületfunkciók és -méretek gépészeti rendszerek és energetika (forrás és felhasználás) tartószerkezetek - fesztávok anyagválasztások tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV A tervezés gazdaságossága beépítési mód gépészeti rendszerek és energetika részletei tartószerkezeti rendszer másodlagos anyagválasztások tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV A kivitelezés gazdaságossága szervezettség szállítás/tárolás bérleti díjak és területfoglalások energiaellátás MINŐSÉG tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV Gazdaságos üzemeltetés funkciók és költségek energetika szolgáltatások és bevételek a MINŐSÉG ára tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV piacok negyedik rész I II III IV

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV Az építés piacai árú szolgáltatások építés vegyes (pl. PPP) tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV Az építészeti tervezés piacai vezető tervezők tervezők szakági tervezők segédtervezők gyakornokok tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV Az építészeti tervezés piacai tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV Az építészeti tervezés piacai tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló A:gyakornok… E: kiemelt mérnök … S: segédtervező

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV A katedrális tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV Szakirodalom magyarul Sebestyén Gyula „Építőipari gazdaságtan” c. tankönyve (1983) Meszéna György szerkesztése: „Módszerek a beruházási tevékenység kvantitatív elemzéséhez” Más szerzők: beruházással és ingatlangazdálkodással foglalkozó munkák egy-egy része, fejezete Takács Ákos Hajnal István Soós János (szerk.) tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV Összefoglalás Az építészet építésen keresztül jelenik meg. Az építéshez sok erőforrás szükséges. Az erőforrások felhasználásával, annak optimalizálásával foglalkozik az építés-gazdaságtan. Ennek több szintjén, négy eszközrendszerében, optimalizálhatjuk az építés gazdasági oldalát. Az építés az ingatlanpiacon zajlik – ennek a piacnak a sajátosságait fogjuk megismerni. Az építés-gazdaságtan sok részterületből áll, melyekből egyet-egyet tudunk csak bemutatni. tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV tanítók tanok tudomány gyakorlat példák össze- foglaló ( … a végén.)

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV „Ki homokot hord, vagy követ farag: Nélkűle nem emelkedik terem. De ez csak a homályban tévelyeg, S fogalma sincs arról, miben segít. - Csak az építész látja az egészet, S bár megfaragni nem tud egy követ, A művet ő teremti, mint egy isten. - Ily építész nagy a tudásban is.” Madách Imre Az ember tragikus.

É P Í T É S G A Z D A S Á G T A N I II III IV KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !