Erőszakmentes, egészségtudatos iskola Készítette: Farkasné Kozma Krisztina
Kiinduló helyzet Az össztársadalmi hatásoknak jelentős szerepe van a nevelési-oktatási intézményekkel összefüggésbe hozható erőszakkal kapcsolatos jelenségek kialakulásában. Az érintettek száma /szülő-gyerek-pedagógus/ meghaladja a 3 millió főt. Ilyen események a múltban is voltak, csak nem kaptak nyilvánosságot.
Kiinduló helyzet Az ismertté vált fiatalkorú bűnelkövetők 8-10% szerepel a veszélyeztetett gyerekek nyilvántartásában, többségük HH, marginális családi környezetből származik, a fiatalkorúak között nő az áldozatok, az elszenvedők száma, az EU átlagához képest a fiúk 9, a lányok 11 évvel alacsonyabb életkorra számíthatnak mozgásszegény életmód, táplálkozási problémák, mentális betegségek, a pozitív életszemlélet hiánya, a szabadidős tevékenységek átalakulása, a média hatása mind hozzájárul a fentiekben említett szomorú tényekhez.
Iskolai sajátosságok… már a gyermekek iskolába lépésekor megfigyelhető a romló mentális készség, nő a tanulási, magatartási zavarok száma, a serdülők körében nő a televíziózással, internetezéssel eltöltött idő a pedagógusok úgy érzik, hogy nincs a kezükben megfelelő eszköz, az önértékelési problémákkal küzdő gyerekek körében gyakori jelenség a céltalanság, a jövőkép bizonytalansága, a szülők az iskolák felé olyan környezeti, személyi, tárgyi elvárásokat fogalmaznak meg, amelyben a gyermekeik biztonságban lehetnek
Cél… személyközpontú, a társadalmi beilleszkedést segítő nevelés, a társadalom, a szülők felelősségének, kötelességeinek tudatosítása, egészségtudatosság kialakítása, készségalapú egészségnevelési program működtetése, erőszakmentes, egészségtudatos, gyermekbarát iskola kialakítása, INTEGRÁLT NEVELÉS
Feladat… együttműködés erősítése: szülő, diák, szociális szféra, a pedagógusok konfliktus megoldó készségeinek fejlesztése, inkluzív iskolai nevelés kialakítása, konfliktus megelőző, erőszakot csökkentő eljárások gyakorlattá válása alternatív vitarendezés, a mediáció gyakorlatának elterjesztése, személyiség és képességfejlesztésen alapuló iskolai nevelés kiterjesztése
Feladat… egyéni fejlesztési terven alapuló differenciált oktatás kiterjesztése, jó gyakorlatok átvétele, segítő szakemberhálózat kiépítése, hatékony szabadidős tevékenységek működtetése, tudatos szociális és életpálya építés segítése
Mit jelent az „Erőszakmentes, egészségtudatos iskola” cím? Rendelkezik erőszakmentességi stratégiával, amely igazodik az iskola sajátos arculatához. Megfogalmazza az erőszakmentesség és az egészségtudatos nevelés területén a küldetését. Akcióterve a vezetők, a pedagógusok, a tanulók szintjén egyaránt vonatkozik a megelőzésre, az agresszív egészség-károsító viselkedés kezelésére. Kommunikációs rendszerét a partnerség, és az agressziómentesség jellemzi.
Miben különbözik az „Erőszakmentes , egészségtudatos iskola” egy átlagos iskolától? Az egészséges életmódra nevelést nemcsak a tanításban érvényesíti, hanem az iskolai élet mindenterületén, úgymint az egészséget támogató környezetben, a közösségi akciókban, a személyiségfejlesztésben. Kiemelt szerepet tulajdonít a megelőzésnek, a rizikófaktorok tudatos kiküszöbölése mellett az erőforrások ismeretére koncentrál. Következetesen fellép az erőszakkal szemben, óvakodik az erőszak különböző formáitól, különösen a nyelvi, a a testi, pszichés erőszaktól. Célkitűzéseiben szerepel a a diákközösségek demokratikus szerepének javítása, a valahová tartozás szemléletének erősítése. Erősíti a társadalmi kohéziót, intézményére a az integrált nevelési feltételek megteremtése jellemző.
A gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola 2009. 12 A gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola 2009. 12. 11-én vehette át a megtisztelő címet.