Árszabályozás a postai piacokon Kiss Károly Miklós, MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet (Hálózatok gazdaságtana kutatócsoport) Stenger Zsolt, Pannon Egyetem, Közgazdaságtudományi Kar
Különböző szabályozói célok (konfliktusa) Hatékonyság vs. Jóléti célok Egyetemes szolgáltatási elv (fenntartott szolgáltatások köre) Megfizethető, árdiszkrimináció-mentes Egyetemes szolgáltatási teher finanszírozása költségszámyítás Árszabályozás oka, célja, terjedelme, módja
Árak alakulása ( ) Kisebb mértékben nőttek az árak azokban az országokban, ahol a piacnyitás korábban indult és előrébb tart a csomagok és az egyedi feladású levelek esetén az árak az inflációt meghaladó mértékben nőttek, az üzleti szolgáltatások (például a tömeges feladású levélküldemények) ára az inflációval megegyező mértékben növekedett (jellemzően versenyző területek), a pénzügyi válságot követően az áremelkedés üteme mérséklődött, a belföldi, elsőbbségi levelek áremelkedésének üteme lassabb volt azokban az országokban, ahol ársapka-szabályozás volt érvényben, a belföldi, nem elsőbbségi levelek esetén az áremelkedés mértéke megegyezett az ársapka-szabályozást alkalmazó és nem alkalmazó országokban
Néhány kritikai megjegyzés Hiányoznak a piac meghatározásának, a jelentős piaci erő mérésének és a jelentős piaci erővel rendelkező szereplők azonosításának olyan kidolgozott és egységesen alkalmazott módszerei, mint ami például kialakult a távközlési iparág esetében. Szükséges lenne a piacok definíciójának újragondolására postavállatok hagyományos kínálati struktúrája helyett keresleti jellemzőkön alapuló piacmeghatározás Kommunikációs iparágak szabályozásának bizonyos mértékű harmonizálása Egyetemes szolgáltatások újra definiálása
Köszönöm a figyelmet!