In - store marketing eszközök megítélése az egyetemista hallgatók körében Torma Dorisz 2012. május 29. Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Konzulens: Dr. Szente Viktória Egyetemi docens Dr. Szakály Zoltán
In-store marketing In-store minden olyan technika, marketing tevékenység, ami az eladótéren belül a bolti környezetben történik. „Bolti marketing; azon marketing aktivitások, módszerek összefoglaló elnevezése, amelyek célcsoportját a fogyasztók képezik és amelyek az üzletben (eladótérben) kerülnek lebonyolításra, ill. alkalmazásra” (Király, 2011). Forrás: www.celcsoportmedia.hu, 2012
Bevezetés, a kutatás célja, hipotézisek Hipotézis 1: A fiatalok árérzékenyek és a legnagyobb hatással rájuk, az árral kapcsolatos vásárlásösztönző eszközök vannak. Hipotézis 2: A fiatalok vásárlási döntéseinek meghozatalában az in-store marketing eszközöknek jelentős szerepe van. Hipotézis 3: A fiatalok lojálisak egy adott üzlettel szemben, és ha tehetik, ott vásárolnak. A tanulmány célja az egyetemi hallgatók vásárlási magatartásának megismerése és az in-store marketing eszközök megítélése, súlyának meghatározása ezen fogyasztói csoport vonatkozásában. A hipermarketek járnak az élen a modern in-store eszközök bevezetésében. A nemzetközi gyakorlattól eltérően, hazánkban még túl sok, kevésbé figyelemfelkeltő eszközt alkalmaznak. A vállalatok költségvetésük csak 5 százalékát áldozzák in-store marketing tevékenységre. A gyorsan forgó fogyasztói cikkek (FMCG termékek) megvásárlásának 85 százaléka a bolton belül dől el.
Anyag és módszer, a kutatás folyamata Fókusz csoportos interjú Internetes források Kérdőíves megkérdezés Megfigyelés Közvetlen Folyóiratok Leíró Szakkönyvek Kvalitatív módszerek Kvantitatív módszerek Primer adatok Szekunder adatok Marketingkutatási adatok
Primer kutatás eredményei - Élelmiszervásárlási szokások 63,11% 35,92 % 1. ábra: A boltban eltöltött idő 41% Az egyetemisták több, mint 80 százaléka hetente legalább egyszer vásárol 43% Igényeik, szokásaik megismerése rendkívül fontos 45%
Primer kutatás eredményei - Élelmiszervásárlási szokások Az árkedvezmények hatása a férfiak esetében jobban megfigyelhető : A termékválasztásban a férfiak 4,39 míg a nők 3,9 átlagos értékkel illették ennek fontosságát. A férfiak 65,85 a nők 38,71 százaléka számára fontos az árkedvezmények, akciók gyakori jelenléte az üzletekben.
Impulzusvásárlás A fiatalok esetében is nagy szerepe van a bolti környezet megfelelő kialakításának 5. ábra: Bevásárlólista készítés 6. ábra: Impulzus vásárlás
Kvalitatív kutatás eredményei – In-store marketing Kevésbé impulzusvásárlók Gyakori impulzusvásárlók Árakciók Törzsvásárlói/Hűségkártyák Árengedményes csomagok; polc cetli, polcmatrica Árakciók Kuponok, utalványok Törzsvásárlói/ hűségkártyák Árengedményes csomagok Áruminták Kóstoltatás Polc cetli/ polcmatrica Bevásárlókocsi reklám; Padlómatrica; Videó fal; Hangosbemondó; Szórólapok 7. ábra: In-store marketing eszközök a két csoport szemszögéből
Kvantitatív kutatás eredményei – Önállóan megnevezett in-store marketing eszközök Ingyenes minták 1. Akció felirat 43,7% Pontgyűjtő akciók 4. Plakát 30,1% Hangosbemondó Kiárusítás Termék helyének megváltoztatása 5. Kuponok 13,6% Personal shopping assistant Padlómatrica Matricák Reklámújság Illatok Áruház átrendezése Törzsvásárlói kártya 3. Szórólap 38,8% Hoszteszi tevékenység Bevásárlókocsi reklám Árengedményes csomagok Zene Árunépszerűsítő standok Termékbemutatók Mennyezetről lelógó plakátok Logók Pénztár közeli termékek Tv Játékok 2. Kóstoltatás 41,7% Recept kioszk, bor kioszk
A fiatalok körében ismeretlen in-store marketing eszközök Kvantitatív kutatás eredményei – A fiatalok körében ismeretlen in-store marketing eszközök 8. ábra
A leghatékonyabbnak tartott in-store marketing eszközök Kvantitatív kutatás eredményei – A leghatékonyabbnak tartott in-store marketing eszközök 9. ábra
Eredmények összegzése A fiatalok gyakori impulzusvásárlók. A fiatalok ismerete elsősorban az árral kapcsolatos bolton belüli eladásösztönző módszerekre terjed ki. A kérdőíves megkérdezés alapján a fiatalok a leghatékonyabb eszközöknek az árengedményes csomagot és az akciófeliratot tartják. Üzletet elsősorban elhelyezkedés és árfekvés alapján választanak. Az Y generáció terméket elsősorban annak íze alapján választ, majd ezt követi annak ára, az aktuális árkedvezmények és a minőség. A reklámok befolyásoló hatása a legkisebb élelmiszer jellegű termékek esetében. Az in-store marketing eszközök a fiatalok bolton belüli könnyebb tájékozódását is elősegítik.
Célirányos marketing javaslatok Csoportos diákkedvezmények Árakciós kampányok Hétvégi/ hétköznapi diáknapi akciók Polc cetlik;matricák, kóstoltatások, árengedményes csomagok, áruminták, akció feliratok, kuponok, törzsvásárlói kártyák Törzsvásárlói kártya Diákoknak „Nekünk TE is számítasz”
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! TÁMOP-4.2.2/B-10/1-2010-0019 A Kaposvári Egyetem tudományos képzési tevékenységeinek és szakmai műhelyeinek fejlesztése