Óvodai környezeti nevelési program megvalósításának tapasztalatai a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság és Újbuda Önkormányzat közötti együttműködésben
Budai Sas-hegy Természetvédelmi Terület Látogatóközpont és Tanösvény 2008 óta több 100.000 látogató Első év - kezdetben alapprogram biztosítása Érdeklődés óvodák részéről - óvodás korosztályt célzó, tematikus program kidolgozása szükségessé vált „ Kökörcsin túra” fantázianév: alapprogramra épített játékos terepi program
Újbuda együttműködés 2010 - 2014 2010: újbudai fenntartású oktatási intézmények részére Újbuda által finanszírozott programok biztosítása 2013-tól újbudai fenntartású óvodák számára programok biztosítása Újbuda koncepció – „út a zöld óvoda minősítés felé” Együttműködési terven belül több pont: SZAKMAI EGYÜTTMŰKÖDÉS SZÁMOS KÖRNYEZETI NEVELÉSI PROGRAM KAPCSÁN Újbuda környezettudatos óvoda programjában szakmai segítségnyújtás (éves támogató programsorozatban is) folyamatos kapcsolattartás, díjátadó, DINPI által finanszírozott buszos kirándulások Kökörcsin túra – Újbuda finanszírozza Madárbarát programok - Újbuda finanszírozza DINPI akkreditált pedagógus továbbképzés óvodapedagógusok részére Szakmai segítség nyújtástematikus túrák kidolgozásában: Újbuda természeti értékeinek bemutatása céljából Terepi foglalkozás tartása óvodapedagógusok részére
Újbudai „zöld óvodák” A kerületben 27 intézmény működik Ebből 2014-re 10 nyerte el a „zöld óvoda”minősítést 1 örökös zöld óvoda (3 évben minősítés elnyerése egymás után) Minden évben egy-kettő óvoda nyeri el újonnan a minősítés, lemorzsolódás nincs
Újbuda „környezettudatos óvoda” program „Zöld Újbuda” koncepció – „út a zöld óvoda minősítés felé” Környezetvédelmi Osztály -> pályázat-> környezettudatos óvoda cím 2010 óta (pályázathoz nem alapfeltétel a zöld óvoda minősítés) KVO szempontrendszert állít fel egész évre, ennek megvalósítására mindegyik óvoda számára 100. 000 Ft-ot biztosít, mintegy motivációként Óvodák egész éves programja (környezeti nevelés, fenntarthatóság, környezettudatosság jegyében) Támogató programsorozat: KVO, Önkormányzat Humánszolgálati Igazgatósága és ÚPI, DINPI együttműködés Szakmai segítségnyújtás DINPI részéről Helyszín és Humánerőforrás biztosítása – Természeti értékek megismertetése (a helyiek is) Madaras programok Időszak végén környezettudatos óvoda cím elnyerése szempontrendszer teljesülése értelmében Díjazottak: buszos kirándulás bemutatóhelyinkre Cél a zöld óvoda minősítés, program tartalmi elemei átfedésben
Kökörcsin túra Környezeti nevelés terepi körülmények között – segít a környezetkultúra, a környezettudatos életmód kialakításában szokások, szokásrendszerek, viselkedési formák megalapozása, képességek és készségek tudatos fejlesztése Kidolgozott tematika: játékos forma, egyszerű eszközök, érzékszervek Óvodai ismeretek kiegészítése Tapasztalati úton történő megismerés, (felfedezés öröme, felismerés erősítése, játékos tanulás Az elmúlt öt évben több ezer gyermek Szülinap, szülőkkel is eljönnek utána
Akkreditált pedagógus továbbképzés Gyakorlatias képzés Előadások, terepi foglalkozások túlsúlya Terepi környezeti nevelési módszertan bemutatása a DINPI különböző helyszínein Helyszínek: Szemlő-hegyi-, Pál-völgyi- és Mátyás-hegyi-barlangok , Ócsai Tájvédelmi Körzet, Tájház, Turján Ház, Árpád-kori Református templom, Budai Sas-hegy TT, Kutya-hegy, Esztergom, Strázsa-hegyi tanösvény és Duna Múzeum , Szénások Európa Diplomás Terület, terepi program a Jági- tanösvényen, Királyréti Erdei Iskola és Látogatóközpont 2014: 22 fő, míg a korábbi években 10 fő vett részt, idéntől Újbuda a keretet 20 főre növelte, majd a nagy édeklődésre való tekintettel + 2 fő
Madárbarát program 2013-2014 Önkormányzat éves támogató programsorozatának részeként Program célja, természetvédelmi témák beemelése óvodai közegbe a madarak megismerésén keresztül Előadás, gyakorlati foglalkozás – nagy siker (családi foglalkozások!) 15 intézmény ( 2014 téli-tavaszi időszak) 1800 fő Később folytatás 2014 -2015 „Madárdetektív” 2014 őszi időszak: több, mint 800 fő
Tematikus terepi programok, műhelyfoglalkozások kidolgozása Önkormányzat éves támogató programsorozatának részeként ÚPI - Újbudai Pedagógiai Intézet közreműködésével Közigazgatási határon belül helyi értékek bemutatása Országos jelentőségű természeti érték: például Budai Sas-hegy TT Helyi jelentőségű természeti érték: például Rupp-hegy Óvodapedagógusoknak Cél: Óvodapedagógusok bíztatása, terepi környezeti nevelési módszerek alkalmazására, beemelése az éves programba, ötletadás az éves programhoz
„…Mondd el és elfelejtem; mutasd meg és megjegyzem; engedd, hogy csináljam és megértem… „ (Konfuciusz)
Köszönjük megtisztelő figyelmüket