Óvodai környezeti nevelési program megvalósításának tapasztalatai a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság és Újbuda Önkormányzat közötti együttműködésben.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KÓPÉVÁR ÓVODA SZAKMAI BESZÁMOLÓJA A TÁMOP
Advertisements

TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
Ökoturizmus és természetvédelem 2011 Dr. Rácz András Környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Integráció a sportiskolai és a művészeti nevelés segítségével A Vajda Péter Ének-zenei Általános és Sportiskola pályázatáról Integráció sporttal és zenével.
Napköziotthonos Óvoda Jánkmajtis
A koragyermekkori nevelésről
Pénziskola Az Unghváry László Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskolában.
Budapesti Természetbarát Sportszövetség
TÁMOP A projekt: Segítség a sikerhez.
TÁMOP A/ projekt:„SZIGET, AMELY BEFOGAD” – AZ INKLUZÍV ELLÁTÁS EGYÜTTMŰKÖDŐ, EGYMÁSRA ÉPÜLŐ MODELLJE SZOLNOKON.
Ifjúsági és szabadidős programok Legyen az esély egyenlő- esélyteremtés a Sásdi kistérségben.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
MEGHÍVÓ Természetvédelem éve 2011 A természet, mely körülvesz és kiszolgál bennünket, melyben élünk, és amit védeni, az utókornak megőrizni kötelességünk.
Napocska Napköziotthon
Intézményvezetői Értekezlet október 6.
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
„Környezet- és egészségtudatos iskola” Magyar Bioetikai Társaság 20. Nemzetközi Konferenciája szeptember 21.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA.
PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
ÖKO iskola, de hogyan?. Miért akart az iskola pályázni? Iskolai élet TevékenységekPÁLYÁZAT Fenntartói támogatás.
ÖKOISKOLA A HERNÁD ÉS A BÁRSONYOS ÖLELÉSÉBEN Bőcsi Általános és Szakiskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény.
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
Muziek - The Shadows MEGHÍVÓ Budai Sas-hegy Természetvédelmi Terület Látogatóközpont és tanösvény Szombat Foto:Telek.
MEGHÍVÓ Sas-hegy Föld napja szombat Szombat.
MEGHÍVÓ Vasárnap Sas-hegy Természetvédelmi terület Fotó: Telek Gy Zene:Faragó”Judy”István Vén Budai hársfák /részlet/
A vendégek befogadásáról és gyámolításáról „A vendégek s a jövevények akkora hasznot hajtanak, hogy állhatnak a királyi méltóság hatodik helyén… Mert.
MAGYAR GYERMEKLABDARÚGÓ SZÖVETSÉG
AZ ÓVODA- ISKOLA ÁTMENET TEMATIKUS SZAKMAI MŰHELY MUNKATERVE Készítette: Garai Zoltánné műhelyvezető.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Erdészeti erdei iskolái TÖOSZ február 23.. Ahogy kezdődött… Országos Erdészeti Egyesület Erdészeti Erdei Iskola Szakosztály megalakulása
Közép - Dunántúli Régió Zöld Óvoda Bázisintézmény tevékenységei
Körlánc Egyesület.
A Köztársaság Téri Óvoda bemutatása
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Óvodánk 6 csoportos, 135 férőhellyel rendelkezik.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Néder Katalin Ökoiskolai nevelési-oktatási program fejlesztése.
Szeretettel köszöntöm
PROGRAM.
ÚT AZ ÖRÖKÖS ZÖLD ÓVODÁHOZ
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Pedagógusképzések (a pedagógiai kultúra korszerűsítése, pedagógusok új szerepben)
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
„Építő közösségek a tényői IKSZT-ben”
Muziek - The Shadows MEGHÍVÓ Természetismereti kirándulás Ferenc-hegy és Szemlőhegyi barlang felszíne Szombat Foto:Telek.
TÁMOP – A- 12/1. ALAPVETŐ CÉL  HH és HHH tanulókat nevelő iskolák kapcsolatfelvétele, programkínálatuknak bővítése  testvériskolai kapcsolat.
Az Országos képesítési keretrendszer 0. szintje Katona Nóra ELTE, PPK, Pszichológai Intézet május 12.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Iskolakert.
Iskolakert.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság 25 éves Jubileumi Konferenciájára
TÁMOP B ,,Esély a Vass Jenő Óvoda és Bölcsőde gyermekeinek” Halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek támogatásának eredményessége 3.
Duna-Ipoly Nemzeti park. Kialakulása  A Duna–Ipoly Nemzeti Park (rövidítése: DINP) Magyarország leggazdagabb élővilágú nemzeti parkjainak egyike.  1997-ben.
A köznevelési intézmények művészetpedagógiai módszertani megújítása
Barcsák Marianna - KPSZTI
Meghívó Föld napi rendezvényekre
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Zöld óvodák és Ökoiskolák a köznevelési intézményekben
Helyi védett értékek bemutatása a
Szeretettel köszöntjük
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Óvodai környezeti nevelési program megvalósításának tapasztalatai a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság és Újbuda Önkormányzat közötti együttműködésben

Budai Sas-hegy Természetvédelmi Terület Látogatóközpont és Tanösvény 2008 óta több 100.000 látogató Első év - kezdetben alapprogram biztosítása Érdeklődés óvodák részéről - óvodás korosztályt célzó, tematikus program kidolgozása szükségessé vált „ Kökörcsin túra” fantázianév: alapprogramra épített játékos terepi program

Újbuda együttműködés 2010 - 2014 2010: újbudai fenntartású oktatási intézmények részére Újbuda által finanszírozott programok biztosítása 2013-tól újbudai fenntartású óvodák számára programok biztosítása Újbuda koncepció – „út a zöld óvoda minősítés felé” Együttműködési terven belül több pont: SZAKMAI EGYÜTTMŰKÖDÉS SZÁMOS KÖRNYEZETI NEVELÉSI PROGRAM KAPCSÁN Újbuda környezettudatos óvoda programjában szakmai segítségnyújtás (éves támogató programsorozatban is) folyamatos kapcsolattartás, díjátadó, DINPI által finanszírozott buszos kirándulások Kökörcsin túra – Újbuda finanszírozza Madárbarát programok - Újbuda finanszírozza DINPI akkreditált pedagógus továbbképzés óvodapedagógusok részére Szakmai segítség nyújtástematikus túrák kidolgozásában: Újbuda természeti értékeinek bemutatása céljából Terepi foglalkozás tartása óvodapedagógusok részére

Újbudai „zöld óvodák” A kerületben 27 intézmény működik Ebből 2014-re 10 nyerte el a „zöld óvoda”minősítést 1 örökös zöld óvoda (3 évben minősítés elnyerése egymás után) Minden évben egy-kettő óvoda nyeri el újonnan a minősítés, lemorzsolódás nincs

Újbuda „környezettudatos óvoda” program „Zöld Újbuda” koncepció – „út a zöld óvoda minősítés felé” Környezetvédelmi Osztály -> pályázat-> környezettudatos óvoda cím 2010 óta (pályázathoz nem alapfeltétel a zöld óvoda minősítés) KVO szempontrendszert állít fel egész évre, ennek megvalósítására mindegyik óvoda számára 100. 000 Ft-ot biztosít, mintegy motivációként Óvodák egész éves programja (környezeti nevelés, fenntarthatóság, környezettudatosság jegyében) Támogató programsorozat: KVO, Önkormányzat Humánszolgálati Igazgatósága és ÚPI, DINPI együttműködés Szakmai segítségnyújtás DINPI részéről Helyszín és Humánerőforrás biztosítása – Természeti értékek megismertetése (a helyiek is) Madaras programok Időszak végén környezettudatos óvoda cím elnyerése szempontrendszer teljesülése értelmében Díjazottak: buszos kirándulás bemutatóhelyinkre Cél a zöld óvoda minősítés, program tartalmi elemei átfedésben

Kökörcsin túra Környezeti nevelés terepi körülmények között – segít a környezetkultúra, a környezettudatos életmód kialakításában szokások, szokásrendszerek, viselkedési formák megalapozása, képességek és készségek tudatos fejlesztése Kidolgozott tematika: játékos forma, egyszerű eszközök, érzékszervek Óvodai ismeretek kiegészítése Tapasztalati úton történő megismerés, (felfedezés öröme, felismerés erősítése, játékos tanulás Az elmúlt öt évben több ezer gyermek Szülinap, szülőkkel is eljönnek utána

Akkreditált pedagógus továbbképzés Gyakorlatias képzés Előadások, terepi foglalkozások túlsúlya Terepi környezeti nevelési módszertan bemutatása a DINPI különböző helyszínein Helyszínek: Szemlő-hegyi-, Pál-völgyi- és Mátyás-hegyi-barlangok , Ócsai Tájvédelmi Körzet, Tájház, Turján Ház, Árpád-kori Református templom, Budai Sas-hegy TT, Kutya-hegy, Esztergom, Strázsa-hegyi tanösvény és Duna Múzeum , Szénások Európa Diplomás Terület, terepi program a Jági- tanösvényen, Királyréti Erdei Iskola és Látogatóközpont 2014: 22 fő, míg a korábbi években 10 fő vett részt, idéntől Újbuda a keretet 20 főre növelte, majd a nagy édeklődésre való tekintettel + 2 fő

Madárbarát program 2013-2014 Önkormányzat éves támogató programsorozatának részeként Program célja, természetvédelmi témák beemelése óvodai közegbe a madarak megismerésén keresztül Előadás, gyakorlati foglalkozás – nagy siker (családi foglalkozások!) 15 intézmény ( 2014 téli-tavaszi időszak) 1800 fő Később folytatás 2014 -2015 „Madárdetektív” 2014 őszi időszak: több, mint 800 fő

Tematikus terepi programok, műhelyfoglalkozások kidolgozása Önkormányzat éves támogató programsorozatának részeként ÚPI - Újbudai Pedagógiai Intézet közreműködésével Közigazgatási határon belül helyi értékek bemutatása Országos jelentőségű természeti érték: például Budai Sas-hegy TT Helyi jelentőségű természeti érték: például Rupp-hegy Óvodapedagógusoknak Cél: Óvodapedagógusok bíztatása, terepi környezeti nevelési módszerek alkalmazására, beemelése az éves programba, ötletadás az éves programhoz

„…Mondd el és elfelejtem; mutasd meg és megjegyzem; engedd, hogy csináljam és megértem… „ (Konfuciusz)

Köszönjük megtisztelő figyelmüket