A Békéscsabai Központi Szakképző Iskolai tapasztalatok a vasútgépészeti szakmák képzésében április 29.
Helyzetkép Az intézmény 3 szakképző iskola integrációjával jött létre 2007 aug. 1-jén 1. Trefort Ágoston Villamos- és Fémipari Székhelyiskola 2. Zwack József Kereskedelmi és Vendéglátóipari Tagiskola 3. Kós Károly Építő-, Fa- és Szolgáltatóipari Tagiskola Oktatott vasútgépészeti szakmák: Kötöttpályás járművillamossági szerelő (8-10 tanuló évfolyamonként) Kötöttpályás járművillamossági szerelő (8-10 tanuló évfolyamonként) Villamosgép-szerelő (12-15 tanuló évfolyamonként) Villamosgép-szerelő (12-15 tanuló évfolyamonként)
Sikertényezők Szoros kapcsolat a munkaerőpiaci szereplőkkel: Tanulószerződés Tanulószerződés Képzés egy részének a vállalati helyszínre telepítése Képzés egy részének a vállalati helyszínre telepítése Vállalati szakemberek bevonása a képzésbe Vállalati szakemberek bevonása a képzésbe Közös döntés a fejlesztési támogatás felhasználásáról Közös döntés a fejlesztési támogatás felhasználásáról
A pályaválasztási tevékenység erősítése (pályakép felvázolása MÁV oktatók segítségével) A pályaválasztási tevékenység erősítése (pályakép felvázolása MÁV oktatók segítségével) Kollégium biztosításával régión is túlnyúló beiskolázás lehetősége adott Kollégium biztosításával régión is túlnyúló beiskolázás lehetősége adott
Általános képzés minőségének javítása Általános képzés minőségének javítása - Munkaerő piac szempontjából fontos kompetenciák kiemelt fejlesztése – módszertani kultúra megújítása. - Munkaerő piac szempontjából fontos kompetenciák kiemelt fejlesztése – módszertani kultúra megújítása. - Esélyegyenlőség biztosítása. Lemaradók támogatása, speciális képzési utak biztosítása. - Esélyegyenlőség biztosítása. Lemaradók támogatása, speciális képzési utak biztosítása. - A lemorzsolódás csökkentése érdekében a hátrányos helyzetűek igényeire szabott kiscsoportos, megújult módszertanú képzések elindítása. Mentális, szociális támogatás. - A lemorzsolódás csökkentése érdekében a hátrányos helyzetűek igényeire szabott kiscsoportos, megújult módszertanú képzések elindítása. Mentális, szociális támogatás.
Szakiskolai képzés vonzerejének növelése Szakiskolai képzés vonzerejének növelése - az érettségi megszerzésének biztosítása a szakképzéssel párhuzamosan - az érettségi megszerzésének biztosítása a szakképzéssel párhuzamosan - IKT alkalmazás - IKT alkalmazás - Gyakorlati oktatás erősítése (9 – 10. osztály gyakorlat megerősítése). - Gyakorlati oktatás erősítése (9 – 10. osztály gyakorlat megerősítése).
A szakképzés minőségének növelése: A szakképzés minőségének növelése: - A szakképzés infrastruktúrájának megújítása - A szakképzés infrastruktúrájának megújítása - A pedagógusok felkészítése az új feladatokra. - A pedagógusok felkészítése az új feladatokra. - Tartalomfejlesztések (kompetencia alapú, moduláris képzés bevezetése) - Tartalomfejlesztések (kompetencia alapú, moduláris képzés bevezetése) - Munkaerő-piaci kapcsolat erősítése - Munkaerő-piaci kapcsolat erősítése - Gyakorlat, üzemi gyakorlat mértékének növelése - Gyakorlat, üzemi gyakorlat mértékének növelése - Nemzetközi együttműködésekben való részvétel - Nemzetközi együttműködésekben való részvétel
A szakképző intézmény nagy arányú bekapcsolódása a felnőttképzésbe (lehetőség van nem kimondottan vasúti szakmák megszerzésére is, ami viszont kapcsolódik a jármű fenntartáshoz A szakképző intézmény nagy arányú bekapcsolódása a felnőttképzésbe (lehetőség van nem kimondottan vasúti szakmák megszerzésére is, ami viszont kapcsolódik a jármű fenntartáshoz pl. - járműkárpitos pl. - járműkárpitos - hűtő-, klímaberendezés-szerelő - hűtő-, klímaberendezés-szerelő - fényező - fényező - hegesztő - hegesztő - takarító stb.) - takarító stb.)
Köszönöm a figyelmet!