Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Rettegi Attila február 14.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Rettegi Attila február 14."— Előadás másolata:

1 Rettegi Attila 2017. február 14.
Pályaorientációs tevékenység a Szombathelyi Szolgáltatási Szakképzési Centrumban Rettegi Attila 2017. február 14.

2 A szakképzési centrum Többcélú köznevelési intézmény
Fenntartó: Nemzetgazdasági Minisztérium Irányító szerv: Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal 44 szakképzési centrum, 365 tagintézmény, kb. 200 ezer tanuló. Vas megye: Szombathelyi Műszaki SZC Szombathelyi Szolgáltatási SZC (Megyénként legfeljebb 3 centrum, minimum 200 fős tanulólétszámmal)

3 Tagiskolák - SZOSZSZC tagintézmény megnevezése tagintézmény címe 1 Szombathelyi Szolgáltatási SZC Barabás György Műszaki Szakgimnáziuma és  Szakközépiskolája 9600 Sárvár, Kisfaludy Sándor utca 2/a 2 Szombathelyi Szolgáltatási SZC Horváth Boldizsár Közgazdasági és Informatikai  Szakgimnáziuma 9700 Szombathely, Zrínyi Ilona utca 12. 3 Szombathelyi Szolgáltatási SZC Kereskedelmi és Vendéglátó Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma 9700 Szombathely, Nagykar utca 1-3. 4 Szombathelyi Szolgáltatási SZC Oladi Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája 9700 Szombathely, Simon István utca 2-6. 5 Szombathelyi Szolgáltatási SZC Béri Balogh Ádám Szakgimnáziuma és  Szakközépiskolája 9800 Vasvár, Járdányi professzor utca 13. 6 Szombathelyi Szolgáltatási SZC Tinódi Sebestyén Gimnáziuma és Idegenforgalmi, Vendéglátói Szakképző Iskolája 9600 Sárvár, Móricz Zsigmond utca 2.

4 A pályaorientáció fogalma
„A pályaorientáció egy olyan folyamat, amely a tanuló egyéni igényeinek figyelembevételével segíti a megfelelő pálya, szakma kiválasztását a lehető legszélesebb információnyújtás révén” (Szilágyi Klára). A pályaorientáció fogalma alatt a pálya- és a munka világában való folyamatos tájékozódási igény kialakítását értjük, egy olyan tanulási folyamatot, ahol a fiatalok elfogadják, hogy a körülöttük lévő világ gazdasági jellemzői, és a választható munkák tartalma változik, és felismerik, hogy sikeres életpályájuk nagyrészt azon múlik, hogy önismeretük révén hogyan képesek ezekben a változásokban eligazodni.

5 Fenntartói, kormányzati elvárások
A szakképzés vonzóvá tétele. (A gazdasági növekedés legfontosabb gátló tényezője a szakképzett munkaerő hiánya.) Felnőttoktatás megszervezése Jelenlét a felnőttképzésben Fejlesztési projektek megkezdése. (Pl. a lemorzsolódás csökkentését célzó GINOP projekt) A szakképzési centrumok képzési és szolgáltató központok legyenek. A beiskolázás eredményességének javítása a szakképzésben. ➤ Beiskolázási cselekvési terv

6

7 Célok és vállalások A beiskolázott tanulók számának 5%-os növelése a 9. évfolyamon. (Az indított osztályok létszámainak eredményesebb feltöltésével) A felvettek arányának javítása a meghirdetett férőhelyek számához viszonyítva. A meghirdetett képzési helyek felülvizsgálata A szakmakínálat felülvizsgálata Az iskolamarketing erősítése a Centrum és a tagiskolák szintjén egyaránt. (Indikátorok)

8 Tevékenységek Részvétel pályaválasztási szülői értekezleteken, általános iskolai programokon. Programok szervezése általános iskolások számára (pl. szakmai nap, versenyfelhívások, táborok) Csatlakozás rendezvényekhez, országos akciókhoz (Szakképzés hete, Szakmák éjszakája, Pályainfo, Állásbörze, stb.) Iskolafilmek megújítása, tájékoztató anyagok Általános iskolai pedagógusok bevonása, tájékoztatása

9 2016-tól: új iskolatípusok
Szakközépiskola → szakgimnázium Kimenet: érettségi + szakmai végzettség. Szakiskola → szakközépiskola (3+2 év) Kimenet: 3. év után szakmai végzettség, 5. év végén érettségi Speciális szakiskola → szakiskola

10 Hátráltató tényezők Tanulólétszám csökkenése
Gimnáziumi férőhelyek számának növekedése A gimnazisták matematika eredménye egyenletes ütemben romlott között. Természettudomány és szövegértési pontszámuk érdemben nem csökkent között, azonban között ~20 pontos nagyságrenddel zuhant.  A gimnázium lehetővé teszi a pályaválasztásról szóló döntés elhalasztását. Torz információk szakmákról, szakképzésről. Hiányos információk az elhelyezkedési lehetőségekről.

11 A pályaorientációs tevékenység nem öncélú!
A gazdaság és a társadalom igénye, hogy legyen szakképzett (jól képzett) munkaerő, szakember. A tanuló a számára megfelelő iskolatípusba kerüljön. ➤ Így lesz sikeres, eredményes az életben. A tanuló érdeklődésének és adottságainak megfelelő pályát (szakmát) válasszon.

12 Pályaorientáció a képzésben
Szakma megszerettetése Munkahelyi környezet, karrierlehetőségek megismertetése Egyénre szabott gondoskodás, lemorzsolódást megelőző tevékenységek, tehetséggondozás. Továbbtanulási irányokról, lehetőségekről tájékoztatás (iskolán, Centrumon belül, felsőfokon)

13 Köszönöm a figyelmet! Szombathelyi Szolgáltatási Szakképzési Centrum
9700 Szombathely, Nagykar u. 1-3. Telefon: Web:


Letölteni ppt "Rettegi Attila február 14."

Hasonló előadás


Google Hirdetések