Készítette: Bertalan Istvánné

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Kompetencia alapú oktatás TÁMOP pályázat Rumi Rajki István ÁMK Rum.
Comenius program készítette: Zakhariás Laura. „Egész életen át tartó tanulás“ Oktatás támogatása, minden korosztály számára, több programon keresztül:
Matematika kompetencia
Jó gyakorlat „A 21. század gyermekeiért” – IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u
Lépések, végrehajtás, portfólió Marksteinné Molnár Julianna
A Dalton-terv létjogosultsága és megvalósításának gyakorlata a nyugat-dunántúli régióban
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
INTERAKTÍV DIÁKÖNKORMÁNYZAT
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
H Ú S V É T P R O J E K T TÁMOP pályázat
Nyílt napok látogatottsága
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Ihász Gábor Általános Iskola
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Pécs, április 19.. „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2-C/ „A TANANYAGTARTALMAK FEJLESZTÉSE EREDMÉNYEINEK.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Saját modul megvalósítása DROGPREVENCIÓ as tanévben Készítette : Szegedi Károlyné.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetenciafejlesztés – ahogy a diákok látják Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
Módszertani megújulás a nevelő munkában
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
A tea varázslatos világa. 1. Célrendszer I.  Általános célok:  Élményszerzés nyújtása  Viselkedéskultúra fejlesztése  Szabadidő hasznos eltöltésére.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
HOGYAN VALÓSÍTHATÓ MEG A TÁMOP A HANGSZERES OKTATÁSBAN?
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Almárium – Trescsik Angéla Ne kerteljünk, tanuljunk lépésről.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Skype motívációs szerepe
A Magyar Nyelv Napja kezdőkép Tarczal-Márta Edit
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Tanulói laptop használata a tanítási órákon
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
ÁLLATI HETEK HÁROM HETET MEGHALADÓ PROJEKT. A TÉMA: Állatok és állatvédelem A TÉMA: Állatok és állatvédelem.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Széchenyi István Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Regionális konferencia
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Előadás másolata:

Készítette: Bertalan Istvánné A többszörösen hátrányos helyzetű fiatalok szakiskolai képzésének tapasztalatai Készítette: Bertalan Istvánné

Projektmódszer alkalmazása a szakmai gyakorlati oktatásban Húsvéti Projektóra Téma: Húsvéti ünnepkör Tantárgy: Szakmai gyakorlat Szakmacsoport: Vendéglátás-idegenforgalom 10. E. Tantervi modul: Gasztronómiai alapgyakorlat A projekt címe: Húsvét A projekt ideje: 18 óra, ebből 6 óra a kifejlesztett kompetenciamérésre A projekt célja: Ismerkedés a húsvéti ünnepkörrel

A tartalma: A projekt megoldása során a tanulók megismerkednek a húsvéti ünnepkörhöz kapcsolódó szokásokkal, hagyományokkal. A tojásfát feldíszítik saját készítésű húsvéti díszekkel. Információt gyűjtenek más országok húsvéti szokásairól. Ismereteket gyűjtenek könyvtári látogatáskor. Megterítik a húsvéti asztalt. Tojást festenek természetes anyagokkal. Mindezt számítástechnikai eszközökkel dokumentálják és PP-t készítenek.

A tanulók munkája közben fejlődni fog: nyelvi kifejezőkészségük- megismerő és befogadóképességük problémamegoldó képességük önértékelésük kreatív fantáziájuk manuális készségük esztétikai és stílusérzékük a csoportmunkában való jártasságuk probléma érzékenységük írásbeli és szóbeli kommunikációjuk kritikai érzékük

Előfeltételek Tárgyi technikai feltételek Otthonról, könyvtárból, internetről gyűjtött anyag Számítógép, projektor Digitális fényképezőgép Színes nyomtató Konyhai nyersanyagok Konyhai eszközök

Előzetes tevékenységek: Anyaggyűjtés, gyűjtőmunka Információs lapok elolvasása A projekt folyamata: Csoportalkotás (heterogén csoportok létrehozása) Csoportnév választása Felelősök kijelölése Csoportok tevékenységeinek meghatározása

A projekthez kapcsolódó modulok Magyar irodalom: (információs lapok, könyvek, internet) Húsvét ünnepe Húsvéti versek Húsvéti szimbólumok Locsolóversek Keresztrejtvény megfejtése versenyszerűen Húsvéti közmondások szólások Feladatlapok kitöltése

(az ünnep története, hagyományai, szokásai) Történelem: (az ünnep története, hagyományai, szokásai) A húsvét története A húsvéti ünnepkör Húsvéti népszokások Húsvéti hagyományok Locsolkodási szokások

(mértékegységek alkalmazása) Matematika: (mértékegységek alkalmazása) A húsvét időpontjának kiszámítása Szakmai számítások a mindennapi életben Százalékszámítás Kémia: (tojásfestés természetes anyagokkal) Tojásfőzés kémiája Tojásfestési ötletek Népi tojásfestés Tojásfestés hagymahéjjal

(digitális eszközök és konyhai felszerelések használata) Fizika: (digitális eszközök és konyhai felszerelések használata) Spagetti híd készítése Rajz: (választható technika) Húsvéti dekoráció Húsvéti képeslapok Üvegfestés Origami Földrajz: (térképészeti ismeretek) A húsvét ünneplése Európában

(húsvéti állatok, növények jellemzői) Biológia: (húsvéti állatok, növények jellemzői) Húsvéti nyúl, bárány, csirke Barka, húsvéti virágok, fűszernövények Ének-zene: (húsvéti énekek, zenék) Testnevelés: (húsvéti növények gyűjtése az udvaron) Tojásfa faragása Tojáskereső játék

(a húsvéthoz szükséges anyagok, szerszámok és szakmák ismerete) Pályaorientácó: (a húsvéthoz szükséges anyagok, szerszámok és szakmák ismerete) Vendéglátás idegenforgalom, kereskedelem, virágkötészet stb. Kommunikáció: Szituációs játékok (pl.: locsolkodás) Kiselőadások Idegen nyelv: (fordítás) Húsvéti üdvözlőlapok német és angol nyelven Húsvéti receptek német és angol nyelven Vendégfogadás német és angol nyelven

(számítástechnikai eszközök használata) Informatika: (számítástechnikai eszközök használata) Internetes keresőprogramok Digitális fényképezés Projektor, nyomtató, fénymásoló Szakmai gyakorlat: (húsvéti ételek, italok, sütemények) Hagyományos húsvéti ételek Böjti és húsvéti receptek Húsvéti sonka, hidegtál Húsvéti édességek Húsvéti ünnepi asztalterítés

Fejlesztendő kompetenciák Önálló ismeretszerzés Információ feldolgozása Írásbelis és szóbeli szövegalkotás Szövegértés Fogalomalkotás Megfigyelőképesség Kommunikációs és együttműködési készség Pontosság, precizitás Önálló problémafelvetés, Analizáló és szintetizáló képesség Kreatív fantázia Manuális készség Logikus gondolkodás Szervező készség Szociális és életviteli kompetenciák Esztétikai érzék, ízlés Kritikus gondolkodás Idegen nyelv használata Komplex információk kezelése Interkultúrális kompetencia Pozitív hozzáállás Sikerorientáltság Önismeret, önfejlesztő képesség Empátia Számítógépes alapismeretek Számítástechnikai eszközök alkalmazása Örömmel végzett munka, sikerélmény Szakmai tudás Szakmai kompetencia Reális önismeret Munka- és balesetvédelmi szabályok betartása

Tevékenységek Ötletelés a húsvét témaköréből Gyűjtőmunka Információs lapok: A húsvét története A húsvét szimbólumai A húsvét hagyományai, versei A húsvéti ünnepi asztal jellemzői Tojásfa jelentése, tojásfestés Locsolkodási szokások Húsvéti receptek Könyvtárlátogatás, könyvkölcsönzés Plakátkészítés Húsvéti rajzok készítése Húsvéti díszítőelemek az ünnepi asztalra Szalvéta hajtogatása Puzzle játékok kirakása Húsvéti ajtókopogtató készítése Interjú készítése

Mézes sütemény elkészítése (húsvéti figurák) Keresztrejtvény megoldása versenyszerűen Feladatlapok kitöltése Közmondások, szólások keresése (internet, könyv) Külföldi húsvéti szokások bemutatása, országok megkeresése a térképen Tojásfa készítése Tojás főzése Tojás festése hagymahéjjal Osztály húsvéti díszítése Tojásvásárlás kereskedőtől Húsvéti díszek készítése, festése Asztalterítés, díszek elhelyezése Húsvéti énekek hallgatása Asztalterítés Húsvéti menü összeállítása, étlap itallap készítése Jellegzetes húsvéti fűszerek ismertetése Receptek keresése, gépelése, nyomtatása Húsvéti locsolóversek (könyv, internet) Digitális fényképezés

Fényképek mentése pendrive-ra Fényképek kivetítése projektorral Színes nyomtatás PP készítése a húséti projektórákról Érdeklődő tanárok fogadása Projekttermékek bemutatása, prezentálás Hangulatbarométer Tanulói önellenőrzési és önértékelési lapok kitöltése Húsvéti fedőlap keresése, nyomtatása, fénymásolása, színezése Portfolió összeállítása Tanári értékelés

Produktumok Flip Chart lap Kitöltött feladatlapok Plakátok Rajzok Közmondások, szólások Mézes sütemény Hajtogatott szalvéta Megoldott keresztrejtvény Külföldi húsvéti szokások Tojásfa Hagymahéjjal festett tojás Húsvéti díszek Díszített osztályterem Vásárolt tojás Megterített húsvéti ünnepi asztal Húsvéti- étlap, itallap, receptek, énekek, fűszerek stb. PP bemutató Digitális fényképekalbum Nyomtatott képektabló Kitöltött önellenőrzési és önértékelési lapok Tanulói portfolió Tanári értékelés

Szükséges eszközök, anyagok: barka ágak, ragasztó, díszítőszalag, metszőolló, drót, szalvéta, rajzlap, karton, olló, színes ceruza, filctoll, liszt, só, víz, tojás, rezsó, mikrohullámú sütő, csomagolópapír, bluetech, cérna, könyvek, méz, szegfűszeg, kakaópor, vaj, dekorációs papír, A4-es fehér és színes lapok, konyhai eszközök, konyhai nyersanyagok, térkép, munkaruha stb. számítógép, fényképezőgép, fénymásoló, projektor, színesnyomtató stb.

Önellenőrzési lap Igen Nem 1. Felkeltette érdeklődésemet a feladat. 2.   2. Jól éreztem magam a tevékenység során. 3. Rájöttem a feladat lényegére. 4. Össze tudtam dolgozni a többiekkel a megoldás érdekében. 5. Segítettem a többieknek. 6. Részt vállaltam a tevékenység irányításában. 7. Meg tudtam válaszolni a kérdést. 8. Jónak tartom a feladványt.

Önértékelési lap Értékek: 1= egyáltalán nem igaz (nem így volt) 2= kis mértékben igaz (néha így volt) 3= néha igaz, néha nem (hol így volt, hol úgy volt) 4= legtöbbször igaz (legtöbbször így volt) 5= teljes mértékben igaz (teljes mértékben így volt) S.Sz. Állítás 1. Kíváncsian vártam a feladatot. 2. 3. 4. 5. Tetszett a téma. Érdekes volt a feladat. Megértettem a feladványt. Kedvvel csináltam az egészet. 6. Sikeresnek éreztem magam a tevékenység során.

A teljesítés követelményei S.Sz. Állítás Igen Nem 1. Megismerte a húsvét történetét, hagyományait, ételeit.   2. Megismerte a karácsony szimbólumait. 3. Ismeri a sütemény készítés folyamatát. 4. Gyakorolta a tanult terítési szabályokat. 5. Összeállította az anyag és eszköz listát. 6. Megtervezte a plakátot. 7. Elkészítette a plakátot. Ellenőrizze tudását. Dátum: Az oktató aláírása: Teljesítményszint: Valamennyi kérdésre igennel vagy nemmel kell válaszolni. Amennyiben valamelyik kérdésre a válasz nem, forduljon az oktatójához, aki megmondja, milyen további tevékenységet kell elvégezni-e ahhoz, hogy kompetenciára tegyen szert a gyengébb területen (területeken).

Tanulói munkák bemutatása A tevékenységközpontú oktatásban a tanulók sajátos tudásra tesznek szert, és különböző produktumokat hoznak létre. A tanulók bemutatják munkájuk eredményét. A tanulói prezentáció valódi célja, hogy megteremtse az egymástól való tanulás lehetőségét, és a tanulók megoszthassák egymással megszerzett tudásukat.

A jó prezentáció informatív, a többi tanuló számára hasznos és befogadható ismereteket közvetít nem túl hosszú intenzív és változatos, leköti a hallgatóság figyelmét lehetőséget teremt a nyelvi és vizuális kreativitás kibontakoztatására több csatornás tanulást tesz lehetővé lehetőség szerint aktívan bevonja a hallgatóságot nem csak a tanárnak, hanem valóban a csoporttársaknak szól.

A portfólió összeállítása Mint módszer a konstruktivista tanuláselmélethez kötődik. A portfólió tudatos tervezést, előkészítést és folyamatos visszajelzést igényel. A tanulók munkáinak gyűjtése, rendszerezése és értékelése. Az összegyűjtött munkákból értékelhetővé válik a tanuló fejlődése. Sokféle lehetőséget teremt a tanulónak arra, hogy maga konstruáljon tudást. Legnagyobb értéke, hogy fejleszti a tanulók önértékelését, elősegíti reális énképük kialakulását.

Nevelési-oktatási eredményeink, tapasztalataink: a tanulók hozzáállása az órákhoz jobb lett a tanár és a tanuló egyaránt szívesen részt vesz ebben a tevékenységben, mert sikerélményt biztosít sok többletmunkával jár más nevelői mentalitást követel meg

Következtetéseink: több nevelőnek kellene megismerkednie ezzel a módszerrel, mert hatékonyabb, sikeresebb, tanár is, diák is jobban érzi magát ezeken az órákon; egy-egy osztályban kevesebb tanárnak kellene tanítania, a jobb együttműködés és az egységes bánásmód érdekében; nagy eszközigénye van, ennek anyagi forrásokat kell teremteni;

Milyen változtatásokra van szükség a szakiskolai tanulók oktatásában, nevelésében A legkönnyebben változtatható tényező Bármennyire szeretnénk, a tanulók társadalmi háttere átlagos előképzettsége, tehetsége, családi háttere nem fog jelentősen változni. Érdektelenségük, sikertelenségük „hozott” tényezőivel nem tudunk mit kezdeni, tehát az egyetlen lehetőség, ha az iskolában most szerzett élményeik cáfolnak rá az iskolával kapcsolatos negatív képükre.

Ha sikerekhez juttatjuk őket, holott sikertelenséghez szoktak, ha élményeket szereznek, pedig unatkozni jönnek, ha tevékenykednek, feloldódik passzivitásuk, ha egyenként vétetnek számba, ha mindannyian kiválnak a tömegből. Ennek a változásnak a kezdeményezésére csak a pedagógus képes. Egyedül azonban ő sem: csak olyan kollégákkal együttműködve, olyan iskolai légkörben, ahol erre a felismerésre közösen jutottak el. A tanítás és a tanulás módja azonban mélyen beidegződött társadalmi rutin, és nagyon nagy elszántság kell ahhoz az egyes pedagógusok és az iskola szintjén is, hogy valóságos, a diákok és tanárok számára egyaránt érezhető, sőt élvezhető változások történjenek.

Egyes kutatók szerint az iskola, a nevelés előtt hosszú távon három út áll. Vagy marad minden úgy, ahogy van, és ezzel teljesül a „végre egy kis nyugalmat és állandóságot” óhaj, vagy fokozatosan megszüntetjük az iskolarendszert, elismerve ezzel, hogy már nagyon sokféle úton-módon, sokféle szervezeti keretben lehet, megszerezni a szükséges tudást, vagy átalakítjuk a teljes oktatást, hozzászokunk a folyamatos változáshoz, alakuláshoz, kísérletezéshez. Nekünk pedagógusoknak is élethosszig tanuló, szakmailag állandóan megújuló szakemberekké kell válnunk.

Várható eredmények a tanulók tudás-és neveltségi szintjében Nem várunk csodát! Tanári részről: nem csak a gyerekben kell keresni a hibát tudatosabb tervező ,szervező, irányító munka sikeresebb órákkal a fásultság ellen

Tanulói részről: pozitív hozzáállás kevesebb hiányzás passzivitás helyett aktivitás jobb felkészülés a szakmára

Ahol elterjedt a projektmódszer, ott az iskola érdekesebb hely, mint ott, ahol sokat kell ülni az órán, és szinte kizárólag a tanári magyarázat révén kell elsajátítani a megtanulandókat. Ahol az iskola merev kereteit feltöri a projektoktatás pezsdítő „rendetlensége”, ott minden bizonnyal több élményt jelent a tanulás.

Köszönöm a figyelmet!