EDWARD CORNELIUS FLORENTIUS ALFONSUS SCHILLEBEECKX (1914-2009) TEOLÓGIÁJA.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Advertisements

A rossz titka.
Mit kell tenned, ha meg akarsz térni Istenhez?
Milyennek akarta Jézus Krisztus a közösséget?
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
A házasság még nem a mennyország
KATOLIKUS VAGYOK HITTANRA JÁROK.
Utolsó idők jelei – tények és tévhitek
2009.jún. 19 – jún. 10. Ebben az időben az egyház a papokra emlékezik. Június 19.-e Jézus Szívének ünnepe, amikor a papokért is imádkozunk világszerte:
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
EDK -k az EDM -ért Evangéliumi Diák Körök az Evangéliumi Diák Misszióért.
Húsvét az élet ünnepe.
A SIKERES ÉLET TITKA.
Melyik vallás az igazi? Előadás Csongrád május 31.
Nyírségi Református Egyházmegye Területi Presbiteri Találkozók február 26. Rakamaz március 4. Nyírmada március 18. Nyírbogát március 25. Ibrány április.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Megszentelődés Péter levelei alapján Ifi óra - Békés
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
Hit és Tudás Szombathely, SEK, április 4. Dr. Németh Norbert.
„pap vagy te mindörökké”
Szentlélek jöjj, a világ vár!. Egység Lelke Béke Lelke.
A modern világirodalom
MTA Regionális Kutatások Központja Településracionalizálás, falupolitika és falurombolás Romániában és Magyarországon az államszocializmus időszakában.
Földünk a második világháború után
Készítette: Mike Martin Témavezető: Dr. Kovács Ábrahám
Szentszék a Szentföldön Vallás és politika a Vatikán és a modernkori Izrael kapcsolatában a cionizmustól napjainkig.
1. Kedvelte őket az egész nép ApCsel. 1:42-47 (47/a) „… és kedvelte őket az egész nép.” χαρις (khárisz):- kegyelem (mint örömteli jutalom),
A háború és a modern fegyveres erő
Közösség Az Egyház – ecclesiola. Ő Átala, Ő Vele, Ő Benne.
Edward Sapir ( ).
1 II. Országos Múzeumandragógiai Konferencia Budapest, Magyar Nemzeti Múzeum, október 17. A „Képzeletbeli Múzeum” jelenvalósága a modern művészeti.
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Isten munkája - Isten felkentje
Az élet igéje április „Testvérek, ne panaszkodjatok egymásra…” (Jak 5,9)
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
Nehéz kérdések sorozat, Kaposvár, 2011., Jóföldi Endre.
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt. Mózes első könyve 1:1 A Biblia legelső mondata ez: Kezdetben teremtette Isten a mennyet és a.
A családközösségek ALAP-PILLÉRE A CSALÁD
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
Novéna Jezsuita Hivatásokért november 6. Második nap.
1 Továbblépés - Az üzenet.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Mindig kapcsolatban Vele
Egy élet 14 állomása „…mert megmarad a hit, a remény és a szeretet …”
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
E BERHARD J ÜNGEL (1934- ) TEOLÓGIAI NÉZETEI „A mi Ratzingerünk”
Kultúrtörténeti kitekintés  Alain Badiou:  A gondolkodónak csak elgondolhatóvá kell tennie, azt ami ebből a kategóriából kiszakadni látszik  Nem morális.
Isten szeretetének szabad szerető viszonzása nem lehet pusztán spekulatív vagy elméleti. Az elméleti elveknek mindenáron döntő cselekvéshez kell vezetniük:,,a.
Gyermek, akit kölcsönkaptál. Anna példája (1Sám 1,11) Erős fogadalmat tett (Anna), Erős fogadalmat tett (Anna), és ezt mondta: és ezt mondta: Seregek.
 1904-ben született a kanadai Quebec tartományban Buckinghamban  Szerény körülmények, vallásos édesanya  15 évesen súlyos betegség- kórházi tartózkodás.
Dr. Ferencz Árpád (DRHE) Szociáletikai és Egyházszociológiai Tanszék.
Készítette: Kiss Lili, Kálvin Boglárka, Karácsony Kitti, Papp Réka 7.a
1. A „teremtéstörténet(ek)” elbeszélése(i) a) Helye (helyük) a Bibliában: Ter (1 Móz) 1, 1 – 2, 25 (= első két fejezet). b) Keletkezése: - Viszonylag.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
„ ..férfinak és nőnek teremtette…”
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Az elszenvedés kultúrája az egyház történetében
I. A KIJELENTÉS Isten szól magáról.
A teremtő és gondviselő Atya
V. A Szentháromság Isten
B) A Megváltó Isten, Jézus Krisztus váltságműve
VIII. A Szentlélek Isten
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
7. Parancsolat „Ne paráználkodj!”.
Előadás másolata:

EDWARD CORNELIUS FLORENTIUS ALFONSUS SCHILLEBEECKX ( ) TEOLÓGIÁJA

Életrajzi adatok  Szül november 12 Antwerpen, belge domonkos szerzetes  Szerény körülmények 14 gyerek közül a 6.  Család eredetileg Kortenbergben élt, ide térnek vissza a háború után  Iskoláit Tornhoutban végezte a jezsuita kollégiumban  1934 domonkos rendbe jelentkezik Gentben  Hatással van rá Dominicus da Petter (újtomizmus + modern fenomenológia)

 2. Világhéború idején katona  1941 Leuven-papszentelése- dogmatikát tanít  1945-től Párizs- a La Saulchoir domonkosrendi kolostorban tanul (kapcsolata A. Camusvel és Merlau-Ponty-val)  Jelentősebb hatások: egzisztencializmus, perszonalizmus. A teológia megreformálására törekszik  A nouvelle theologie-val való kapcsolata

 1947 Leuven  doktori értekezés a sákrámentumok teológiájáról  Nijmegen- Dogmatikai Tanszék professzora  A II. Vatikáni Zsinaton részt vesz „peritus”-ként  A Concilium c. folyóirat alapítása és látogatás az USA-ban  Meghal december 23-án

Fontosabb munkái  Munkássága két szakaszra oszlik:  A.) II. Vatikáni Zsinat előtt  Jellemző a sákrámentumok teológiája  1951-Christus, sacrament van de Godsontmoeting  - Kriszus= Isten őssákrámentuma  1963-Het huwelijk:aartse werkelikheid en heilsmysterie  1967-Eucharistia

 B.) II. Vatikáni Zsinat után -maradandó élmény az egyház-világ kapcsolat - Heideggeri hermeneutika, angolszász nyelvfilozófia, Frankfurti Iskola pozitivizmusa Jezus, het verhaal van een levende Gerechtigheid en liefde : genade en bevrijding Pleidooi voor mensen in de Kerk Mensen als verhaal van God

Hit és megtapasztalás  Emberi tapasztalat- Kijelentés viszonya  Nem szembenállás  Tapasztalat: átfogó jellegű. Emberi képességek és lehetőségek egész területe Kijelentés Ember Kijenetés NEM a tapasztalat kategóriája Tapasztalat csatornái

 Tapasztalat nem írható le fogalmakkal és kategóriákkal  A tapasztalat : Mysterion  Következmény: nincs Abszolút perspektíva TITOKÚt, amely a megismerőt is megváltoztatja

Szenvedés és történelem  Történelem „konkrét” értelmezésének igénye  Orthopraxis- a gyakorlati élet keresztyénsége  Kulcsfogalom: KONTRASZTTAPASZTALAT  megváltozik az ember világképe, mert a szenvedés a világkép egészét megkérdőjelezi  A szenvedésnek van a legnagyobb kijelentésértéke  Következmény: kritikus negativitás MINDEN ideológiával szemben

 Kontraszt tapasztalat erős vágy a humánum iránt  Ilyen tapasztalatot megért emberek a humánum kiteljesedéséért harcolnak a világban  A humánum CSAK az eszkatonban teljesedik be  KRISZTUS JÉZUS A HUMÁNUM PARADIGMÁJA

Isten korlátok nélküli szeretete  Istenről való beszéd lehetősége  A Biblia:  „nem valamiféle klubhoz tartózókhoz szól csupán, hanem egy üzenetet hordoz az emberiség egészére nézve.”  A módszer a megértéshez a korreláció  A világnak meg kell hagyni a saját, autonóm kérdés lehetőségét- választ a Kijelentés felől adhatunk

 A válasz érthető kell legyen  Az emberi létkérdésekhez mindig tartozik egy lehetséges emberi válasz  Schillebeeckx törekvése Kijelentés Nem válaszpótlék az emberileg meg nem válaszolható kérdésekre Ajándék

 VALLÁS- emberileg releváns választ kell nyújtson  Emberi élet földi dimenziói csak relatíve adnak választ az emberi kérdésekre  Abszolút választ csak a Kijelentés adhat  A teológia nem redukálható antropológiára  Isten nem valamiféle emberi projekció, hanem  olyan szerető Isten, aki „megemlékezik az emberről” ember ügyét sajátjának tekinti

Isten Szeretet Töréténelem Teremtés Ember

 A teremtés a Kijelentés médiuma, ha nem is kimerítő Isten közösségvállalása a világgal Keresztén ember politikai felelőssége „politikai szentség” Hit gyakorlati megélése a világban és a társadalomban

 Schillebeeckx teológiája a szekuláris embere számára is érthető módon igyekezett Isten létét megfogalmazni és ez maradandó érdeme ma is