EDWARD CORNELIUS FLORENTIUS ALFONSUS SCHILLEBEECKX ( ) TEOLÓGIÁJA
Életrajzi adatok Szül november 12 Antwerpen, belge domonkos szerzetes Szerény körülmények 14 gyerek közül a 6. Család eredetileg Kortenbergben élt, ide térnek vissza a háború után Iskoláit Tornhoutban végezte a jezsuita kollégiumban 1934 domonkos rendbe jelentkezik Gentben Hatással van rá Dominicus da Petter (újtomizmus + modern fenomenológia)
2. Világhéború idején katona 1941 Leuven-papszentelése- dogmatikát tanít 1945-től Párizs- a La Saulchoir domonkosrendi kolostorban tanul (kapcsolata A. Camusvel és Merlau-Ponty-val) Jelentősebb hatások: egzisztencializmus, perszonalizmus. A teológia megreformálására törekszik A nouvelle theologie-val való kapcsolata
1947 Leuven doktori értekezés a sákrámentumok teológiájáról Nijmegen- Dogmatikai Tanszék professzora A II. Vatikáni Zsinaton részt vesz „peritus”-ként A Concilium c. folyóirat alapítása és látogatás az USA-ban Meghal december 23-án
Fontosabb munkái Munkássága két szakaszra oszlik: A.) II. Vatikáni Zsinat előtt Jellemző a sákrámentumok teológiája 1951-Christus, sacrament van de Godsontmoeting - Kriszus= Isten őssákrámentuma 1963-Het huwelijk:aartse werkelikheid en heilsmysterie 1967-Eucharistia
B.) II. Vatikáni Zsinat után -maradandó élmény az egyház-világ kapcsolat - Heideggeri hermeneutika, angolszász nyelvfilozófia, Frankfurti Iskola pozitivizmusa Jezus, het verhaal van een levende Gerechtigheid en liefde : genade en bevrijding Pleidooi voor mensen in de Kerk Mensen als verhaal van God
Hit és megtapasztalás Emberi tapasztalat- Kijelentés viszonya Nem szembenállás Tapasztalat: átfogó jellegű. Emberi képességek és lehetőségek egész területe Kijelentés Ember Kijenetés NEM a tapasztalat kategóriája Tapasztalat csatornái
Tapasztalat nem írható le fogalmakkal és kategóriákkal A tapasztalat : Mysterion Következmény: nincs Abszolút perspektíva TITOKÚt, amely a megismerőt is megváltoztatja
Szenvedés és történelem Történelem „konkrét” értelmezésének igénye Orthopraxis- a gyakorlati élet keresztyénsége Kulcsfogalom: KONTRASZTTAPASZTALAT megváltozik az ember világképe, mert a szenvedés a világkép egészét megkérdőjelezi A szenvedésnek van a legnagyobb kijelentésértéke Következmény: kritikus negativitás MINDEN ideológiával szemben
Kontraszt tapasztalat erős vágy a humánum iránt Ilyen tapasztalatot megért emberek a humánum kiteljesedéséért harcolnak a világban A humánum CSAK az eszkatonban teljesedik be KRISZTUS JÉZUS A HUMÁNUM PARADIGMÁJA
Isten korlátok nélküli szeretete Istenről való beszéd lehetősége A Biblia: „nem valamiféle klubhoz tartózókhoz szól csupán, hanem egy üzenetet hordoz az emberiség egészére nézve.” A módszer a megértéshez a korreláció A világnak meg kell hagyni a saját, autonóm kérdés lehetőségét- választ a Kijelentés felől adhatunk
A válasz érthető kell legyen Az emberi létkérdésekhez mindig tartozik egy lehetséges emberi válasz Schillebeeckx törekvése Kijelentés Nem válaszpótlék az emberileg meg nem válaszolható kérdésekre Ajándék
VALLÁS- emberileg releváns választ kell nyújtson Emberi élet földi dimenziói csak relatíve adnak választ az emberi kérdésekre Abszolút választ csak a Kijelentés adhat A teológia nem redukálható antropológiára Isten nem valamiféle emberi projekció, hanem olyan szerető Isten, aki „megemlékezik az emberről” ember ügyét sajátjának tekinti
Isten Szeretet Töréténelem Teremtés Ember
A teremtés a Kijelentés médiuma, ha nem is kimerítő Isten közösségvállalása a világgal Keresztén ember politikai felelőssége „politikai szentség” Hit gyakorlati megélése a világban és a társadalomban
Schillebeeckx teológiája a szekuláris embere számára is érthető módon igyekezett Isten létét megfogalmazni és ez maradandó érdeme ma is