A beiskolázás előkészítése Dr. Schiffer Csilla
A fejezet céljai Fontos: szülők együttműködés pedagógusok szakértők felkészítés az iskolába lépés előtt egy évvel kezdődjön felelősségek meghatározása + tanári kezdeményezés szülők aktív munkája
Tudásbázis-érték Az előkészítő folyamat során a következő feladatok merülnek fel az érintetteknél (SNI gyermekeknél): Gyermek beíratása egy iskolába Gyermek felkészítése az iskolára A tantestület felkészítése A szükséges eszközök beszerzése Együttműködés az érintett szervezetekkel
Gyermek beíratása egy iskolába: lakókörnyezethez közeli iskola szakemberek segítenek a tanárok felkészítésében kapocs az iskola és az otthon között elegendő idő a tanároknak a felkészüléshez b. Gyermek felkészítése az iskolára az iskolába lépés előtt legalább 6 hónappal közös játék- és tanulásélmény a leendő osztálytársakkal gyermek látogatása az óvodában és otthon
c. Tantestület felkészítése fel kell készülni a team-munkára szakemberekkel szülőkkel stratégiákat kell kidolgozni az inkluzív oktatás megvalósításához az együttműködés mértéke intézményenként eltér sokszor a szülőket is nehéz bevonni szakember információkat szolgáltat, segít a szükségletek azonosításában tanácsot ad képzések segítenek a pedagógusoknak (pl. Kooperatív tanulás) az alapos felkészülés növeli az önbizalmat, pozitív hatású
d. Taneszközök az iskolában intézményenként más-más felszerelésre van szükség pl. lift, számítógépes hardver és szoftver A hiányos berendezés akadálya lehet az inkluzív oktatásnak!!! e. Együttműködés az összes érintett szervezettel sok ember együttes munkájánál elengedhetetlen az összehangolás KOORDINÁTOR!! meg kell határozni a szerepeket és a felelősséget!
Összegzés és javaslatok kooperáció min. 6 hónap szülő teljes jogú tag, egyenértékű partner különböző nevelési igények koordinátor felelősség + szerepek együttműködési terv
Megvalósítás Módszerek és ezek szempontjai: Beiratkozás és felkészülési idő Tanári kar felkészülése és az iskola Gyermekek felkészítése Szülők felkészítése Osztálytársak és szüleik felkészítése Iskolai felszerelés Együttműködés és koordináció
a. Beiratkozás és felkészülési idő alapvető szabály: a felkészítés 1 évig tartson lehet hosszabb is, ha szükséges Gyógypedagógiai Központnak a szerepe fontos munkacsoport létrehozása szülők tanárok szakemberek Gyógypedagógiai Központ felelőssége: munkacsoport létesítése tanácsadás a szülőknek iskola tájékoztatása információk átadása kommunikációs struktúra
b. A tanári kar és az iskola felkészítése tanári csoport feladata CSAPATÉPÍTÉS tanárok képzése és új technikák segítség (pl. berendezés) együttműködés tervezése egyéni tanterv oktatástervezés c. A gyermek felkészítése megkérdőjelezhetetlen pedagógusok látogassák az óvodát szülők és gyermekek meghívása az iskolába családlátogatás
d. A szülők felkészítése félelem ismerniük kell a jogaikat és kötelezettségeiket részt kell venniük az iskola döntéshozatalban segítség lehet KÜLSŐ SZEMÉLY, aki segít: elemezni a helyzete elkíséri a találkozókra a szülőket segít előkészülni értékeli az eredményeket információkat szolgáltat kommunikációban segít
e. Az osztály más gyermekeinek és szüleik felkészítése a gyermekek összeismertetése szülői est bemutathatják gyermeküket a bemutatkozást az osztályfőnöknek meg kell terveznie f. Iskolai felszerelés A taneszközöknek ki kell elégítenie a sajátos nevelési igényeket pl. új tananyagok megvásárlása, technikai eszközök beszerzése A fogyatékkal élő gyermekek ezen megsegítése javítja minden gyermek munkakörülményeit
g. Együttműködés és koordináció szerepek és felelősségek tisztázása szükséges eszközök biztosítása szülők kívánságainak figyelembe vétele a munkafolyamat elegendő anyagi biztonsága fontos
Tevékenységek Esélyegyenlőség Cél: résztvevők lehetőségeinek megvitatása 2. Tanulói igények meghatározása mit tudnak? milyen információ hiányzik? cselekvési terv 3. Közös találkozók az iskolára való felkészülésnél Cél: tájékoztasson a résztvevőkről, azok feladatairól és a fő témákról
4. Megvalósítási terv könnyen kezelhető meghatározza a célokat és módszereket, értékelést 5. A megvalósítás értékelése a felelősök reakcióinak értékelése minél több az értékelés, annál jobb eredmények érhetők el 6. Értékelés tantestület tagjai értékelik a módszerüket javaslatok, további lépések