Szakmaszerkezeti döntés AME egyeztetések - véleménycserék Alapítványi és Magániskolák Egyesülete, Szakképzési Tagozat, február
Miért fontos? Alapítványi és Magániskolák Egyesülete, Szakképzési Tagozat, február
Januári levél Tagozati döntésnek megfelelően: Széles körben küldtük el EMMI – több szintre NGM – több szintre Kamara – BKIK és megyei kamarák NHM Alapítványi és Magániskolák Egyesülete, Szakképzési Tagozat, február
Válaszok Levelek és/vagy Egyeztetések Alapítványi és Magániskolák Egyesülete, Szakképzési Tagozat, február
MKIK levele 1. MKIK az MKIK-GKI munkaerőpiaci felmérése, a helyi MFKB-k felmérései, valamint az iskolák/fenntartók beiskolázási tervei megismerése után dönt a keretszámokról. A helyi MFKB-k szerepét hangsúlyozza A kapacitáselosztásra nem ők, hanem a KLIK tett javaslatot – Kamara szeretné, ha ő tenne, mert ő jobban meg tudja oldani a feladatot, mint a KLIK MKIK kritizálja a rendelet megjelenésének időbeli eltolódását (Megj.: Ez részben a sok egyeztetés miatt volt.) Alapítványi és Magániskolák Egyesülete, Szakképzési Tagozat, február
MKIK levele 2. A rendelettervezetben szeptemberében megjelent létszámkeret elosztásokkal kapcsolatos észrevételeket ők is látták, jelezték. Elemzés a Turisztikai ágazatról. Nézőpontjuk szerint itt több diplomásra van szükség, nem középfokú végzettségűre. (Megj.: Ezt még elemezzük.) Nem tartják jó megoldásnak a csonka szakmaszerkezeti döntést. Véleményük szerint nem a rendszer elhibázott, hanem a működésében vannak olyan hibák, melyek kiküszöbölése szükséges. Alapítványi és Magániskolák Egyesülete, Szakképzési Tagozat, február
MKIK – Javaslatok MFKB tehessen javaslatot a keretszámokra fenntartónkénti bontásban is. Az így tett javaslat kerüljön egyeztetésre a KLIK-kel, VM-mel és a nem állami fenntartókkal, majd az ilyen módon kialakított javaslat kerüljön a rendelettervezetbe és közigazgatási egyeztetésre. A rendeletalkotás folyamatába kerüljenek bevonásra az MFKB- k oly módon, hogy a közigazgatási és társadalmi egyeztetés nyomán felmerült változtatások csak a bizottságok egyetértésével legyenek beépíthetők. Elengedhetetlen a kormányrendelet törvényben előírt határidőre történő megjelenése. Alapítványi és Magániskolák Egyesülete, Szakképzési Tagozat, február
MKIK – Levél zárása, „az üzenet” A szakképzés átalakítási folyamatában várhatóan megnő az állami intézményfenntartó súlya és átrendeződik a nem állami intézményfenntartói szektor. Egy ilyen változás nem mehet végbe érdeksérelem nélkül, ugyanakkor szükséges ahhoz, hogy egy hatékonyan működő szakképzési rendszer alakuljon ki, ahol a képzés költséghatékonysága nemzetgazdasági szinten mérhető és nem intézményi szinten. A nem állami fenntartású intézményeknek is szükséges lesz a gyakorlat és eszközigényesebb, így a képzés szempontjából költségigényesebb szakképesítések felé nyitni. Alapítványi és Magániskolák Egyesülete, Szakképzési Tagozat, február
BKIK – Békés megye Hivatkozik a széles körű gazdasági igényfelmérésre, helyi szinten is. Csak ott korlátozták a keretszámokat, ahol ebben biztosak voltak. A létszám fenntartók közötti elosztását nem tudták befolyásolni. Egymás igényeinek megismerése miatt nyitottak a személyes egyeztetésre. Alapítványi és Magániskolák Egyesülete, Szakképzési Tagozat, február
BKIK – JNSZ megye Hivatkozik a széles körű gazdasági igényfelmérésre, helyi szinten is. Cél: az állami intézmények kapacitás kihasználtságának javítása csökkenő tanulólétszám mellett! A magániskolai szféra „újraelosztása” a vonatkozó rendelet értelmében Kormányhivatali hatáskör – majd azt írja: KLIK tesz rá javaslatot Hivatkozik a Kamara 7000 darabos reprezentatív kérdőíves felmérésére 2015/2016. tanévtől az MFKB felnőttképzésre is tesz javaslatot Alapítványi és Magániskolák Egyesülete, Szakképzési Tagozat, február
BKIK – JNSZ megye /2. A tanulók által keresett szakmák igazoltan nem a munkaerőpiaci relevanciával rendelkező szakképesítések Presztízs szakmák – nincsenek összhangban a gazdaság igényeivel, pl. marketing- és reklámügyintéző, szépészeti szakmák Első szakma megszerzése ingyenes 21 éves korig (Megj. Nem helytálló megállapítás) Alapítványi és Magániskolák Egyesülete, Szakképzési Tagozat, február
BKIK – JNSZ megye „üzenete” Sajnálja, hogy nagy múltú képzőintézmények szorulnak ki a képzésből, de a piacgazdaság versenye a képzés területén is érvényesül Speciális, kis igényeket kielégítő szakmák oktatását csak önköltséges alapon, állami támogatás nélkül javasoljuk – itt van szerepe a magániskoláknak. A tanulószerződéssel kapcsolatos javaslatot támogatnák Alapítványi és Magániskolák Egyesülete, Szakképzési Tagozat, február
NGM levele Nagyon sok javaslatunkat figyelembe vették az egyeztetés során – rendszerszintűeket és fenntartókra vonatkozókat is. Az NGM úgy alakította ki a rendeletet, hogy minden megyében legalább tíz szakközépiskolai szakképesítés és öt szakközépiskolai ágazat korlátozás nélkül beiskolázható támogatott kategóriába tartozzon. (A legnagyobb kereslettel rendelkezők.) A gyakorlatigényesebb szakmák előtérbe helyezése a cél. Keretszám-átadás jó eszköz a rendelet megjelenése után kialakult „helyzetek” kezelésére. Alapítványi és Magániskolák Egyesülete, Szakképzési Tagozat, február
NGM „üzenete” Azokon a területeken, ahol megfelelő állami kapacitások állnak rendelkezésre a szakképzési feladatok ellátására, az állam képez. A speciális területeken kaphatnak szerepet a nem állami fenntartású szakképző iskolák – felnőttoktatás területe ilyen. Az alapítványi és magániskolák szakképzésben betöltött szerepe megkerülhetetlen. Az AME véleményét, javaslatát kiemelten kezelik Alapítványi és Magániskolák Egyesülete, Szakképzési Tagozat, február
EMMI egyeztetés EMMI (köznevelés, felsőoktatás), NGM, OH, KLIK EMMI gondozza a saját szakmáit: Támogatott kategóriába sorolás Szakképzési Törvény módosítása? NGM – részleteiben ismeri, s foglalkozik az AME javaslataival KLIK szakképzésért felelős elnökhelyettese KLIK-kel való együttműködés kezdete? Alapítványi és Magániskolák Egyesülete, Szakképzési Tagozat, február
NMH – MKIK – AME egyeztetés március 25. Alapítványi és Magániskolák Egyesülete, Szakképzési Tagozat, február
KLIK – AME egyeztetés Tervezés, szervezés alatt Alapítványi és Magániskolák Egyesülete, Szakképzési Tagozat, február