Bemutatkozás
Kik vagyunk?
Internet penetráció Magyarországon 72%
Facebook felhasználók 5 000 000! Naponta aktív: 2 500 000
Mobiltelefon előfizetések száma 11 580 000 Mire használják az emberek?
Mi a social media / közösségi média?
Platformok meghatározása Foursquare, Youtube, Tumblr A social media legelkerülhetetlenebb csatornája ma Magyarországon a Facebook 5 000 000 felhasználóval A fiatalabb korosztály esetében növekedés várható a G+ és az Instagram felhasználók esetében
A Facebook ma A Facebook 2 évvel ezelőtt egy remek, szinte ingyenes kommunikációs csatorna volt. Jó tartalommenedzsmenttel szinte ingyen lehetett elérni az összegyűjtött rajongókat. Ma a Facebook egy olyan online felület, ahol szinte minden elérésért ha nem is sokat, de fizetni kell. Ma az egyik legjobban célozható kommunikációs csatorna. Ára van egy like-nak, egy poszttal való elérésnek. Csak hirdetési büdzsével és hosszútávú stratégiával lehet eredményeket elérni.
Hogyan lehet ma használni a Facebookot? 1. rajongók gyűjtése a célcsoportból 2. Releváns tartalom előállításával a rajongókat bevonni 3. a rajongókat folyamatosan elérni, aktívan tartani. 4. elérni a top of mind ismertséget a kategóriában 5. Építeni a márkát egészen addig, amíg a célcsoport döntési helyzetbe kerül és választ
Hogyan lehet ma rajongót gyűjteni? Organikusan (minimális számban lehetséges) „Félig” organikusan (pl. promócióval ami FB alkalmazás használatához kötött) „Félig” organikusan üzenőfali villámjátékokkal „Félig” organikusan nyereményjáték applikáció fejlesztéssel Pagelike hirdetéssel Sales hirdetéssel: tab segítségével: pl. Aktuális állásajánlatok, hírlevél feliratkozás tab stb.
Mire használják a cégek? A kutatott cégek közül 69%-nak van közösségi média jelenléte (2010-ben ez 46% alatt volt) Miért használják a közösségi médiát? HR menedzsment és toborzás Márkaismertség növelés Hírek közzététele új termékekről, szolgáltatásokról Új ügyfelek szerzése Meglévő ügyfelekkel történő kommunikáció A közösségi média szerepe a toborzásban: Ismertebbé tenni a munkaadói márkát és ezáltal bevonzani pályázókat Közvetlen megkeresés révén megtalálni potenciális jelölteket Információ keresés potenciális jelöltekről Állások közzététele a közösségi médiában illetve hálózatok felé Stepstone recruitment study 2013
Áttekintő adatok - álláskeresők Az európai népesség 63,5%-a internetezik A fentiek közül 62% használja a közösségi médiát Vagyis az európai lakosság 40%-a használja a social médiát Az internetezők 62%-a használja a social mediát, az álláskeresők 81%-a 70% naponta nézi a Facebook-ot 40%-a lép be a Linkedin-re naponta 33% pedig napi egyszer legalább ránéz a Twitter-re Miért? Információt oszt meg Álláslehetőséget keres Ismerősökkel kommunikál Stepstone recruitment study 2013
Mit használnak? A leginkább használt közösségi oldalak (is-is lehet) 64% LinkedIn 41% Facebook 29% Twitter Nem mindenhol a LinkedIn a nyerő Németország XING 78% / Facebook 41% / LinkedIn 27% / Twitter 12% Franciaország Viadeo 71% / LinkedIn 69% / Facebook 37% / Twitter 17% Oroszország… Stepstone recruitment study 2013
Toborzási csatornák hatékonysága Stepstone recruitment study 2013
Pozíciók betöltése csatorna szerint Internal: Belső jelentkezések Céges karrieroldalak Ajánlások kapcsolatrendszer A közösségi térben jól lehet azonosítani jelölteket, lehet feléjük üzenetet küldeni de a megkérdezett cégek mindössze 25%-a kapott ezekre a megkeresésekre választ A közösségi térben elsősorban fehérgalléros állások esetén volt siker – értékesítői és marketing területen – akik láttatni akarják magukat… A cégek ¾-e arra használja a közösségi médiát, hogy adatokat gyűjtsön a jelöltekről, akiket már interjúznak – ez jó hatással van a folyamatban de az esetek negyedében azt is jelenti, hogy olyan látnak, ami miatt az adott jelölttel nem mennek tovább. Stepstone recruitment study 2013
A közösségi média hatásai Top5 POZITÍV hatás a kiválasztási folyamatra Top5 NEGATÍV hatás a kiválasztási folyamatra Hasznos információk a szakmai tapasztalatokról Benyomást ad a jelölt személyiségéről és illeszkedéséről a szervezetbe Képességekről ad benyomást Jó referenciákat bemutatja A kommunikációs képességekről képet ad Nem oda illő képek megjelenítése Olyan kommentek, megnyilatkozások, melyek elriasztóak voltak Eltérés a cv-ben és a közösségi médiában talált adatokban a képzés kapcsán Rossz kommunikációs stílust mutat A jelentkező korábbi cégéről negatív dolgokat tett közzé Stepstone recruitment study 2013
Employer branding 2010 és 2013 között jelentősen megnőtt a közösségi média használata a munkaadói márkaépítés kapcsán A cégek elsősorban arra használják, hogy elmondják milyen az ő munkaadói márkájuk A közösségi média megnyilatkozások általában a karrieroldalra mutatnak, hogy forgalmat és jelentkezéseket generáljanak Stepstone recruitment study 2013
Na de ki csinálja? 71%-ban nincs erre ember, 9%-ban van 6%-nak van pénzre is rá Stepstone recruitment study 2013
Hirdetési csatornák rangsora hatékonyság szerint 2013 Magyarország, Profession.hu ügyfelek
Néhány kiemelt pont Európa le van maradva az USA-hoz képest ebben a tekintetben A közösségi média nem egy önmagában álló toborzási csatorna, hanem egy csatorna, mely hatással van a többire is, azokkal együtt működik Employer branding kapcsán egy remek lehetőség de komoly erőforrás igénye is van A legjobban akkor megy, ha van rá dedikált ember és költségvetés A munkavállalók információt keresnek a közösségi térben és el is várják, hogy találjanak hasznos dolgokat A pályázóknak számolniuk kell azzal, hogy a közösségi térben „lecsekkolják” őket a kiválasztási folyamat során
Célok meghatározása Elérés növelése Ismertség növelése Ügyfélszolgálati feladatok ellátása Forgalom terelése a weboldalra Hírlevél feliratkozás, adatbázis építés Letöltés Videó megtekintése Űrlap kitöltése Social interakció (megosztás, komment, like, tweet, mention) Követők számának növelése FB: A rajongói bázis felépítésének a célja, hogy később a célcsoportunk affinis részét olcsón és a lehető leggyorsabban elérhetjük bármilyen információval, tippekkel, tanácsokkal, aktuális ajánlatokkal. Ezt a célt itt lehet a legjobban elérni. A Facebook az egyik legpontosabban célozható csatorna. Rajongói oldaltól függetlenül is lehet használni. Pontosan lehet célozni nemre, korra, lakhelyre, érdeklődési körre, pontosabban, mint más csatornákon.
Kommunikáció meghatározása Célcsoport ismeretében Eszközök (pl. alkalmazás) Stílus Gyakoriság Témakörök (ún fiókok)
Büdzsé Tartalomelőállítás (szöveg, kép, posztolás, felügyelet, riportok) Grafikai tervezés Hirdetés Fejlesztés Hírlevél elkészítés, kiküldés, riport, adatbázis kezelése Audit, tanácsadás Külső csapat
Kampányok mérése, riportok Google Analytics Facebook Insights Egyéb szolgáltató (Hootsuit, SocialBakers, url rövidítő stb.)
Eredmények és célok megvalósulásának ellenőrzése Elérés növelése – Több emberrel kerülünk kapcsolatba Ismertség növelése - Kutatás Ügyfélszolgálati feladatok ellátása – Gyorsabb ügyintézés, ügyfélelégedettség Forgalom terelése a weboldalra – Forgalmi források Hírlevél feliratkozás, adatbázis építés – Nagyobb adatbázis Letöltés, videó megtekintése – Letöltések, megtekintések száma Űrlap kitöltése – Kitöltések száma Social interakció (megosztás, komment, like, tweet, mention) Követők számának növelése
Fontos! Párbeszéd Folyamatos jelenlét Nem ingyenes! Néha fejlesztés Szakértő bevonása
Veszélyek, kockázatok
Karrier Hungária
Kit hogyan fogunk elérni?
Source of hire – honnan töltjük be? Source of hire report 2014
Source of hire A legtöbb cég nem pontosan, nem alaposan vagy egyáltalán nem méri – pedig fontos A nyitott pozíciók 42%-át a cégek belülről töltik be (előléptetés, áthelyezés) A munkatársak ajánlásai nagyon fontosak A közösségi média és az összes külső forrás nem független egymástól A pozíciók mindössze 2,9%a került betöltésre a közösségi média révén de nagyon sokat egyetértenek azzal, hogy a közösségi média jelenlét / vagy annak hiánya befolyásolja a többi csatornát Az állásportálok (és aggregátorok) jelentősek – a külső megoldások esetén 30-35%-ban ők hozzák a nyerő jelöltet Source of hire report 2014
Várakozások a közeljövőre nézve A közösségi térben meg kell szerezni az értékes jelölteket és ehhez értelmes, provokatív diskurzust kell ott kialakítani A közösségi média remek lehetőség elérni az ezredfordulós generációt – akik arról is beszámolnak, ha ittak egy kávét… A felhasználók mobilról is akarnak keresni és jelentkezni állásokra Ha nem vagy a találati lista első 5 mezőjében, akkor sosem vesznek észre – a találatok 75%-a sosem látszik – a keresőkben ott kell lenni a jó pozíciókban Kommunikálni kell a jelöltekkel A közösségi média egy lehetőség a cégek számára, hogy márkát építsenek, meséljenek a kultúrájukról, és kapcsolatot alakítsanak ki a passzív jelöltekkel – aki ha egyszer váltani akarnak majd akkor már kialakult kapcsolatok révén indulnak el A cégeknek figyelniük kell arra, hogy ha új csatornákat is adnak a kiválasztási folyamathoz, ott transzparens módon kell megjelenniük Aki csak állásokat oszt meg és ezzel azt gondolja ő már közösségi médiában toboroz - az nagyon téved
Mire használjuk mi?
http://vimeo.com/85524952 https://www.munkatarsaim.hu/ceg/central-mediacsoport-zrt
Q&A