1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
2 Technológiai fejlesztések (Műszaki és forgalom technológiai) Gazdaságilag átlátható működés, felelős vállalatvezetés elvének betartása Működési költség csökkentés Vállalat-csoport működés Nemzeti Fejlesztési Terv Működési kihívások
3 Önálló vasúti vállalatok kialakítása január 1. MÁV CARGO Zrt július 1. MÁV - START Zrt július 1. ZÁHONY - PORT Zrt január 1. MÁV - TRAKCIÓ Zrt január 1. MÁV - GÉPÉSZET Zrt Működési kihívások
4 Szakmai kihívások A folyamatos létszámleépítés következtében a tradicionális vasúti középiskolák felvevő piaca eltűnt, az iskolák fokozatosan átalakították képzési profiljukat. Kevés a középiskolás diák és az elmúlt években még kevesebben választották a munkaerő- utánpótlásunkat jelentő vasutas szakmákat. A vasút tradicionálisan berendezkedett arra, hogy az új munkatársakat, úgynevezett belső tanfolyamokon képzi ki ezért, a vasút szakmai képesítések fejlesztése elszigetelődött az egyéb más szakmacsoportokhoz képest.
5 Szakmai kihívások Az elmúlt időben a MÁV-tól elbocsátott dolgozók a munkaerőpiacon képzetlennek számítottak és a tudásuk csak nehezen volt konvertálható más területre. A vasút szervezeti átalakítása, a piaci liberalizáció mindenki számára azonos feltételekkel hozzáférhető oktatási rendszert igényel. Az európai uniós követelményekhez, szabályokhoz csatlakozni kell! A vonatközlekedés lebonyolításával kapcsolatos munkakörök hatósági vizsgakötelesek lesznek a közeljövőben.
6 Új kihívások Szakképzési rendszer átalakítása Egységes vasúti szakmai követelményrendszer megjelenése Demográfiai változások Automatizálás, fejlesztés Megrendelői környezet változása
7 Feladatok Együttműködést kezdeményezünk a korszerű középiskolai vasúti képzés fejlesztése érdekében a Szakközépiskolákkal. Az optimális tanulólétszám és szakmastruktúra összeállítása érdekében. Kezdeményezzük a kötöttpályás közlekedési szakma moduláris OKJ-s rendszer fejlesztésének folytatatását, a különböző szakmai területek közötti könnyebb átjárhatóság érdekében. Részt veszünk a vasúti tananyagok felülvizsgálatában és a korszerű képzési módszertanok kidolgozásában és bevezetésében.
8 MÁV-BGOK szerepe a jövőben Középiskolai képzés gyakorlati koordináló szervezete a kötöttpályás közlekedési területen. Szakképzés-fejlesztési, képzési és vizsgacentrum a kötöttpályás közlekedési felnőttképzés területén. A vasúti vállalatok munkavállalói számára a foglalkoztathatóságuk fenntartása érdekében ellátja a „Lifelong Learning Centrum” szerepét.
9 A konferencia tanulsága Egyedül nem megy!! A konferencián résztvevő szakmai és kormányzati szervezetek között folyamatos együttműködés szükséges, mert csak együtt tudjuk megvalósítani céljainkat.
10 Köszönöm a figyelmet! 10