Útmutató Tippek, típushibák, megoldások és némi statisztika.
IDŐBEOSZTÁS Olvasd végig a feladatokat! Becsüld meg a szükséges időt! Válassz stratégiát! Ellenőrizd a munkád!
FÓKUSZÁLÁS MI a feladat? MIT JELENT a kérdés? ARRA válaszoltam, AMIT kérdeztek?
A TANULTAK INTEGRÁLÁSA Ha nem tudod beépíteni a tanultakat, akkor nem érted! Jó definíciók, de rossz megoldások → ész nélküli magoldás, vagy egyéb „segédeszköz” használata. A KEVESEBB, NÉHA TÖBB!
A TÍPUSHIBÁK ÉS A JÓ MEGOLDÁSOK Valamint némi statisztika…
1. FELADAT SIKERESSÉGE
TÍPUSHIBÁK 1, Milyen típusú párbeszédet folytatnak a szereplők? Indokolja meg válaszát! VÁLASZOK: Vizsgálat: Vallással kapcsolatos felvetések bizonyítása/cáfolása. Veszekedés, mert a résztvevők célja az ellenfél verbális megsemmisítése. Üzleti tárgyalás: Pi célja, hogy eladjon egy imaszőnyeget, apja célja, hogy ne kelljen vennie egy imaszőnyeget neki, mely mellett érvel. Mindkét szereplő célja nem is a meggyőzés, hanem az érdekérvényesítés.
A JÓ MEGOLDÁS Meggyőzési dialógus. Más elfogadható válasz: döntéshozatali dialógus. VÁLASZ: A felek meggyőzési (kritikai vitát folytatnak). A dialógus alapja a véleménykülönbség: Pi szerint az ember egyszerre több vallást is magáénak vallhatna, édesapja ennek ellenkezőjét képviseli. Mind a kettő meg akarja győzni a másik felet saját igazáról. A meggyőzési dialógus célja alapvetően a véleménykülönbség feloldása, ez ebben az esetben nem valósul meg.
2. FELADAT SIKERESSÉGE
TÍPUSHIBÁK 2, Mennyire érvényesül a párbeszédben a kritikai vita forgatókönyve? VÁLASZOK: Ott érvényesül, hogy az apja kritikusan hallgatja fiát arról, hogy egyszerre csak két vallást is szeretne gyakorolni. Az apa megadja magát és feladja az álláspontját a visszavonulás formájában, a vitát le is zárják.
A JÓ MEGOLDÁS: Többé-kevésbé érvényesül MERT: nyitószakasz hiányos, záró szakasz hiányzik. VÁLASZ: Nyitó szakasz: Nem tudatos, részben valósul meg. Habár kiderül ki melyik álláspontot védi, ez nem tudatos megbeszélés tárgya. Nem keresnek közös kiindulópontot, nem fedik le az érvelés szabályait. Záró szakasz: A vita értékelése elmarad. Nem derül ki, hogy ki melyik álláspont „győzött”, hogy mely résztvevőnek kell feladnia saját álláspontját.
3. FELADAT SIKERESSÉGE:
TÍPUSHIBÁK 3, Megsértik-e a felek a pragmadialektika szabályait. Ha igen, melyiket és hol? VÁLASZOK: Lezárási szabály sérül, mivel az apának nem sikerül megvédeni az álláspontját. Szabadságszabály sértése: 6. Pi szeretne egy imaszőnyeget és megkeresztelkedni, apja ezt nem fogadja el.
A JÓ MEGOLDÁS Relevancia sértés, 12. pont:Használati szabálysértés 6. pont: Implicit premissza sértés VÁLASZOK: Sérül a relevancia szabály, mert az apa nem mérlegeli, hogy attól, hogy valaki indiai, még bármilyen vallású lehet. A használati szabály is sérül, mert nem kellően tiszta a megfogalmazás. Implicit premissza szabályt sért Pi apja, amikor Pi azzal érvel, hogy azért akar imádkozni, mert szereti Istent. Apja ezt elutasítja…azt hiszed, ha nem vagy megkeresztelve, nem kapsz ugyanolyan oktatást az iskolában.
4. FELADAT SIKERESSÉGE:
TÍPUSHIBÁK 4, 6-ot rekonstruálja és rajzolja meg a diagramját. (Fogalmazza meg a premisszákat és a konklúziót, számozza be őket- a kimondatlan állításokat is belevéve) Általánosságban: Implicit premisszák felismerésének hiánya. Érzelmek bevonása a rekonstrukcióba. Ágrajz többnyire alárendelt kapcsolatok jelölése.
A JÓ MEGKÖZELÍTÉS Az explicit premisszák felismerése rendszerint sikeres. PÁR TANÁCS: Vagy logikus ágrajz vagy decimális jelölés. Számozott mondatrészek: NEM véletlenül! Ha átalakítjátok a mondatot: szám és szöveg. Implicit premissza: szövegesen jelölve!
5. FELADAT SIKERESSÉGE:
TÍPUSHIBÁK 5, 3, 5, 7-13 esetben válaszoljon az alábbi kérdésekre a) Érv-e? b) Ha nem akkor mi? Ha igen, fogalmazza meg tömören és világosan a konklúziót. c) Ha egy érv támadása, mi ellen irányul, és milyen jellegű? (Premissza, következtetés, konklúzió) Általánosságban: Nem hagytatok elég időt a kidolgozásra. Az a, b, c, válaszra egyszerre akartatok válaszolni. nem egy választ vártunk Támadások megállapítása nehezen megy
Hosszú még a félév…