Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az ilyen típusú kapcsolat fogalma a szülők és az iskola tantestületének együttműködésére vonatkozik. Célja: elősegíteni a tanulók érettségét és érzelmi boldogulását segíteni a szülők és az iskolai tantestület kölcsönös viszonyát
Tudnivalók Az együttműködés - az inkluzív iskolában - tartalmát, gyakoriságát illetően különböztethető meg a többi iskolától. Néha korlátozott az információközvetítés, más esetekben pedig a szülők aktívan részt vesznek az iskolát/diákokat érintő elvi és döntő vitákban, feladatokban.
Pozitív hatás a tanulók tanulmányára, javítja az iskolai munkát A tantestületnek kell pozitív beállítottsággal rendelkeznie a kooperációt illetően Ajánlott már az iskolakezdés előtt előkészíteni, és egész tanítás időszaka alatt megmaradjon, mely mértékét a tanuló igénye határozza meg Az iskolának felelősséget kell vállalnia, össze kell hangolnia és kezdeményezést kell mutatnia a szülők felé
Közvetíteni, hogy szükséges a közvetlen részvételük Fontos, hogy a résztvevőknek világos legyen az elképzelés és a cél, valamint az, hogy kifejezzék elvárásaikat Közösen készíthetik elő az iskolai pályafutást érintő változásokat, mint pl. iskola váltás, vagy munka világa
Az inkluzív iskolák tapasztalata, hogy a programban résztvevő szülők jobban ismerik gyerekeiket, és olyan információkkal rendelkeznek, melyek nagyban befolyásolják gyerekeik pályafutását.
A sikeres együttműködés feltételei Hogy az iskolának elképzelése legyen a megvalósításról Ki kell állnia e mellett az elképzelés mellett Érthetővé tenni ezt a szülők számára, és számítani az ő részvételükre A kapcsolat létrejötte után ki kell dolgozni az együttműködés tervezetét Majd minden tanár tervezetet dolgoz ki saját osztálya számára, és tartalmazza a szülőkkel való részletesebben együttműködést
Az iskoláknak éreztetniük kell, hogy elfogadják, és szívesen fogadják a szülőket az iskolában Közös döntések hozatala Jó kommunikációs képesség
Tartalmak és célok Különböző dolgokra helyezett hangsúly eltérő eredményeket hoz Az adott tanuló korának és igényeinek megfelelő kapcsolat a szülők és iskola közt Tiszteletben tartani a tanulók korát, és ennek megfelelően reagálni Az iskola hívja találkozóra, vitára a szülőket Jó viszony a tanulók között
Az együttműködés magába foglalja a játékot, látogatásokat, más társadalmi tevékenységek szervezését, mely elősegítheti/megerősítheti az egykorúak közti kommunikációt és az osztályon belüli barátságokat
Kezdeményezés, szerepek elosztása és felelősség, forma, gyakoriság Iskola, oktató, szülő, néhány külső szakember, SNI-s gyerekek esetében támogató intézmény, koordinátor résztvevők száma változó Minden iskolának rendelkeznie kell egy olyan személlyel, aki a szülő és iskola közötti kapcsolattal foglalkozik Megfelelő módszerek kiválasztása Akkor tekinthető jövedelmezőnek, ha valamilyen formában, szükség szerinti sűrűséggel az egész év folyamán fennáll.
Nem csak a negatív, de a pozitív események, eredmények közvetítésére is szolgál Egy inkluzív iskola számára nem csak szükséges, hanem lényeges is Az elképzelés szerint minden gyerek „különleges” Az oktatóknak és szülőknek tisztelni kell az ellentétes szaktudást, tapasztalatot
Összegzés A kapcsolat kezdeményezése legalább fél évvel az iskolakezdés előtt Ha az előző évek során a hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkozó intézmény nem követte nyomon a hátrányos helyzetű gyerekek fejlesztését, az iskolának kell kezdeményeznie Fontos a szülők iskolai munkában való részvétele Alkalmat biztosít a szülők elmélkedésére és felelősségvállalására